PDA

Bekijk Volledige Versie : Belangrijk! Islamitisch Bankieren



Cohen
02-12-04, 13:31
Belangrijk! Islamitisch Bankieren

--------------------------------------------------------------------------------

Salaam oe ailikoum,

Rabobank wil van start gaan met islamitisch bankieren dat houdt o.a. in geen rente betalen of ontvangen, leningen zonder rente want eerlijk is eerlijk wij zijn met een hele grote gemeenschap binnen nederland.

Maar als de rabobank niet genoeg aanmeldingen binnen krijgt gaat het helaas niet door dus lieve mensen ik vraag jullie het volgende telefoonnr te bellen 020-7778899 en vragen naar islamitisch bankieren en gelieve daar je naam en nummer achter te laten.

Ik weet toevalig omdat ik zelf voor de rabobank werk dat er momenteel nog maar negen aanmeldingen zijn, dus te weinig.

Daarom vraag ik jullie lieve mensen zsm te bellen en je jezelf aan te melden ik bedoel dit is gewoon ideaal voor de moslimmensen, o.a. je ouders een bank of spaar rekening zonder rente te geven en ontvangen.

Alvast bedankt,

Wa ailikoum wa salaam.

IbnRushd
02-12-04, 13:33
Geldt het alleen voor de moslimmensen of ook voor niet-moslims? Is dat geen ramp voor de economie?

Bofko
02-12-04, 13:34
Geplaatst door Cohen
dit is gewoon ideaal voor de moslimmensen, o.a. je ouders een bank of spaar rekening zonder rente te geven

:vreemd: Zouden ze daar nu echt blij mee zijn ?

Umarvlie
02-12-04, 13:35
Geplaatst door Cohen
Belangrijk! Islamitisch Bankieren

--------------------------------------------------------------------------------

Salaam oe ailikoum,

Rabobank wil van start gaan met islamitisch bankieren dat houdt o.a. in geen rente betalen of ontvangen, leningen zonder rente want eerlijk is eerlijk wij zijn met een hele grote gemeenschap binnen nederland.

Maar als de rabobank niet genoeg aanmeldingen binnen krijgt gaat het helaas niet door dus lieve mensen ik vraag jullie het volgende telefoonnr te bellen 020-7778899 en vragen naar islamitisch bankieren en gelieve daar je naam en nummer achter te laten.

Ik weet toevalig omdat ik zelf voor de rabobank werk dat er momenteel nog maar negen aanmeldingen zijn, dus te weinig.

Daarom vraag ik jullie lieve mensen zsm te bellen en je jezelf aan te melden ik bedoel dit is gewoon ideaal voor de moslimmensen, o.a. je ouders een bank of spaar rekening zonder rente te geven en ontvangen.

Alvast bedankt,

Wa ailikoum wa salaam.

Ik wil het niet afkraken hoor maar rekeningen zonder rente zijn al langer mogelijk (Postbank) en het probleem is dat hoewel misschien voor jouw lening geen rente wordt berekend, dit toch ook een onderdeel van de inkomsten van de bank is en wat dus gebruikt wordt voor jouw lening dus argumenteerbaar Haram...

moeilijk he .. maar rente hoeft nog geen woeker te zijn dus ... (da's mijn mening) denk niet dat het echt een behoefte vult dus (vandaar maar 9 aanmeldingen)

SalmayaSale
02-12-04, 13:36
Geplaatst door Cohen
Belangrijk! Islamitisch Bankieren

--------------------------------------------------------------------------------

Salaam oe ailikoum,

Rabobank wil van start gaan met islamitisch bankieren dat houdt o.a. in geen rente betalen of ontvangen, leningen zonder rente want eerlijk is eerlijk wij zijn met een hele grote gemeenschap binnen nederland.

Maar als de rabobank niet genoeg aanmeldingen binnen krijgt gaat het helaas niet door dus lieve mensen ik vraag jullie het volgende telefoonnr te bellen 020-7778899 en vragen naar islamitisch bankieren en gelieve daar je naam en nummer achter te laten.

Ik weet toevalig omdat ik zelf voor de rabobank werk dat er momenteel nog maar negen aanmeldingen zijn, dus te weinig.

Daarom vraag ik jullie lieve mensen zsm te bellen en je jezelf aan te melden ik bedoel dit is gewoon ideaal voor de moslimmensen, o.a. je ouders een bank of spaar rekening zonder rente te geven en ontvangen.

Alvast bedankt,

Wa ailikoum wa salaam.



Zonder rente hein? Geloof ik er niks van.
Het gaat zeker alleen over sparen, daar heeft de bank baat bij maar lenen neuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Anders meld ik me per omgang aan hoor :handbang:

Bofko
02-12-04, 13:37
Geplaatst door Umarvlie
Ik wil het niet afkraken hoor maar rekeningen zonder rente zijn al langer mogelijk (Postbank) en het probleem is dat hoewel misschien voor jouw lening geen rente wordt berekend, dit toch ook een onderdeel van de inkomsten van de bank is en wat dus gebruikt wordt voor jouw lening dus argumenteerbaar Haram...

moeilijk he .. maar rente hoeft nog geen woeker te zijn dus ... (da's mijn mening) denk niet dat het echt een behoefte vult dus (vandaar maar 9 aanmeldingen)

Ik kan mijn lopende rekening bij de Postbank nu dus ook gewoon een islamitische spaarrekening noemen.

IbnRushd
02-12-04, 13:37
Je vergeet leningen zonder rente. Is dat niet ideaal?

Bofko
02-12-04, 13:39
Geplaatst door IbnRushd
Je vergeet leningen zonder rente. Is dat niet ideaal?

Dat is ideaal ja.

Lenen zonder rente en uitlenen met rente. :boogie:

Eelke
02-12-04, 13:40
Ach je noemt het gewoon premie in plaats van rente en klaar is het weer.

Groet, groet Eelke

Umarvlie
02-12-04, 13:42
Geplaatst door IbnRushd
Je vergeet leningen zonder rente. Is dat niet ideaal?

ja dat lijkt geweldig maar war komt dat geld dat aan jou wordt uitgeleend dan vandaan? die vraag moet je je ook stellen want als het een moslim is die jouw geld leent en jouw verzekerd het is halal dan mag je dat aannemne maar de Rabobankis niet een moslim of een op islamitische leer gestoelde organisatie/bank zoals die Moslim bank in engeland bijvoorbeeld.

IbnRushd
02-12-04, 13:42
Ach je noemt het gewoon premie in plaats van rente en klaar is het weer.

stel je voor, een bank die geld leent zonder rente hmmm :melig: .. klinkt wel grappig. Waar zouden ze dat geld halen. Trouwens -mijn vraag is nog steeds niet beantwoordt- geldt het alleen voor moslims of ook voor niet moslims?

louise_louise
02-12-04, 13:43
zou je hier wat meer duidelijkheid over willen geven, want het lijkt mij sterk dat de rabobank werkelijk met islamitisch bankieren aan de haal wil? willen ze zoiets opzetten als wat er nu in engeland is?
en waarom is her geen bekendheid aan gegeven dan? als het werkelijk om isl.bankieren gaat met alles erop en eraan dan is daar ongetwijfeld veel vraag naar...

Bofko
02-12-04, 13:52
Niet rente is haram maar inflatie !

Door de rente behoudt het geld zijn waarde.

kuch,kuch. :blowen:

mark61
02-12-04, 13:59
Geplaatst door Bofko
:vreemd: Zouden ze daar nu echt blij mee zijn ?

Brutale aap.

Je weet donders goed dat oudere mensen dol zijn op inflatie en daarom hun geld onder de matras verstoppen. Waar een mens dan nog banken voor nodig heeft. :confused:

Bofko
02-12-04, 14:01
Geplaatst door mark61
Brutale aap.

:eek: Gaat ie zijn boosheid op mij afreageren...

mark61
02-12-04, 14:02
Geplaatst door SalmayaSale
Zonder rente hein? Geloof ik er niks van.
Het gaat zeker alleen over sparen, daar heeft de bank baat bij maar lenen neuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Anders meld ik me per omgang aan hoor :handbang:

Ik wacht nog steeds met spanning op de lening zonder rente. Elke keer als dat aangekondigd wordt hier vraag ik Bilal of wie het dan weer is hoe dat werkt. Nooit krijg ik antwoord. Ja, hij vertaalt 'rente' in 'service charge'. Jah zo kan ik het ook.

Weet jij hoe dat werkt, islamitisch bankieren zonder rente?

mark61
02-12-04, 14:04
Geplaatst door Bofko
Dat is ideaal ja.

Lenen zonder rente en uitlenen met rente. :boogie:

Nog brutaler.

Bofko
02-12-04, 14:05
Geplaatst door mark61


Je weet donders goed dat oudere mensen dol zijn op inflatie en daarom hun geld onder de matras verstoppen. Waar een mens dan nog banken voor nodig heeft. :confused:

Weet jij wel hoeveel werkgelegenheid het bankwezen herbergt ?

mark61
02-12-04, 14:06
Geplaatst door Bofko
:eek: Gaat ie zijn boosheid op mij afreageren...

Stil maar, je bent zoet. Aai aai.

0theist
02-12-04, 14:06
Geplaatst door Bofko
Niet rente is haram maar inflatie !

Door de rente behoudt het geld zijn waarde.

kuch,kuch. :blowen:

Maar wordt de inflatie niet deels veroorzaakt door de rente? Alhoewel, ik ook niet echt geloof dat islamitische landen de sterkste munt hebben. Nee, het zal wel zo zijn dat inflatie wel veroorzaakt wordt door rente, maar economische groei niet zonder rente kan. Moeilijk.

0theist
02-12-04, 14:07
Geplaatst door Bofko
Weet jij wel hoeveel werkgelegenheid het bankwezen herbergt ?

Je bedoelt verbergt. En hoeveel mensen er hun geld verdienen.

mark61
02-12-04, 14:09
Geplaatst door Bofko
Weet jij wel hoeveel werkgelegenheid het bank wezen herbergt ?

Het is de bank, en wezen, daar hebben we hier toch fatsoenlijke tehuizen voor? De functie van het woord 'werkgelegenheid' in deze zin begrijp ik niet.

Ehm...oh ja. Steeds minder begreep ik, alles is internet en elektronisch. Maar het is een overweging inderdaad. Zonder arbeidsbureaus zouden er ook een hoop werklozen meer zijn.

0theist
02-12-04, 14:09
Geplaatst door Umarvlie
Ik wil het niet afkraken hoor maar rekeningen zonder rente zijn al langer mogelijk (Postbank) en het probleem is dat hoewel misschien voor jouw lening geen rente wordt berekend, dit toch ook een onderdeel van de inkomsten van de bank is en wat dus gebruikt wordt voor jouw lening dus argumenteerbaar Haram...

moeilijk he .. maar rente hoeft nog geen woeker te zijn dus ... (da's mijn mening) denk niet dat het echt een behoefte vult dus (vandaar maar 9 aanmeldingen)

Woeker... Hoe komt het eigenlijk dat wij de begrippen woeker-rente en gewone rente kennen en veel moslims er geen verschil tussen zien? Meestal lees ik hier datr woeker en rente gelijk aan elkaar is.

SalmayaSale
02-12-04, 14:13
Geplaatst door Bofko
:eek: Gaat ie zijn boosheid op mij afreageren...


Ja laag hein? Alleen maar omdat hij geen moslim is en voor de regeling niet aanmerking zou komen :giechel:

Bofko
02-12-04, 14:15
Geplaatst door 0theist
Maar wordt de inflatie niet deels veroorzaakt door de rente? Alhoewel, ik ook niet echt geloof dat islamitische landen de sterkste munt hebben. Nee, het zal wel zo zijn dat inflatie wel veroorzaakt wordt door rente, maar economische groei niet zonder rente kan. Moeilijk.

Rente is de spil van de kapitalistische economie. Rente maakt het mogelijk om te investeren omdat mensen bereid zijn hun (spaar)geld daarvoor ter beschikking te stellen.

Inflatie wordt veroorzaakt door overmatige geldschepping door overheden. De totale geldhoeveelheid groeit dan harder dan de totale goederen- en dienstenhoeveelheid. Staat op zich los van rente.
Inflatie wordt veroorzaakt door overheden. Door inflatie wordt de overheidsschuld steeds minder waard. Anders gezegd: de overheidsschuld wordt afgewenteld op de burger.

mark61
02-12-04, 14:16
Geplaatst door 0theist
Maar wordt de inflatie niet deels veroorzaakt door de rente? Alhoewel, ik ook niet echt geloof dat islamitische landen de sterkste munt hebben. Nee, het zal wel zo zijn dat inflatie wel veroorzaakt wordt door rente, maar economische groei niet zonder rente kan. Moeilijk.

Niet of nauwelijks. Inflatie is simpelweg geldontwaarding. Kan je dit jaar 10% minder kopen met je euro dan vorig jaar, dan is er sprake van 10% inflatie. De meeste CBSsen hanteren een standaard boodschappenmandje voor hetzij de burger hetzij de bedrijven. Bij de meeste financiëel gezonde burgers speelt rente een kleine rol, positief of negatief. Vooral nu de rentestand zo laag is. Stijging van de olieprijzen speelt een veel grotere rol. Alsmede koersfluctuaties. Nu de dollar laag staat worden Amerikaanse produkten in principe goedkoper (bedrijven strijken die koerswinst doorgaans grotendeels zelf op), dus daardoor wordt de inflatie eerder negatief beïnvloed. Bedrijven betalen vaak meer rente, vanwege hun krediet, maar dan nog is dat een kleine kostenpost. Stijgende salarissen en onroerendgoedprijzen zijn de grootste inflatieveroorzakers.

In de praktijk wordt inflatie in veel landen, met name buiten het westen, veroorzaakt door de staat, die geld bijdrukt. Dan is er dus opeens meer geld dan er goederen tegenover staan. Een probaat middel voor de ondergang, maar met rente heeft dat niets te maken.

Niet dat ik economie heb gestudeerd, maar dit is het toch wel zo'n beetje.

IbnRushd
02-12-04, 14:17
Het is de bank, en wezen, daar hebben we hier toch fatsoenlijke tehuizen voor? De functie van het woord 'werkgelegenheid' in deze zin begrijp ik niet.

Slaat nergens op. Jij maakt ook grammaticale fouten. :jammer:

0theist
02-12-04, 14:19
Geplaatst door Bofko
Rente is de spil van de kapitalistische economie. Rente maakt het mogelijk om te investeren omdat mensen bereid zijn hun (spaar)geld daarvoor ter beschikking te stellen.

Inflatie wordt veroorzaakt door overmatige geldschepping door overheden. De totale geldhoeveelheid groeit dan harder dan de totale goederen- en dienstenhoeveelheid. Staat op zich los van rente.
Inflatie wordt veroorzaakt door overheden. Door inflatie wordt de overheidsschuld steeds minder waard. Anders gezegd: de overheidsschuld wordt afgewenteld op de burger.

Deels, want de europese bank probeert de inflatie dan wel deflatie onder controle te houden door middel van de rente. Hoge inflatie proberen ze te corrigeren door een lage rente en andersom. Toch?

mark61
02-12-04, 14:19
Geplaatst door 0theist
Woeker... Hoe komt het eigenlijk dat wij de begrippen woeker-rente en gewone rente kennen en veel moslims er geen verschil tussen zien? Meestal lees ik hier datr woeker en rente gelijk aan elkaar is.

In de islam woedt (woedde?) dan ook een verwoede discussie over wat er met de term in kwestie (riba`) bedoeld wordt. 99% van de moslims vinden dat het 'woeker' betekent, en rente dan ook niet verboden is.

Dat zijn dus niet veel moslims (< 1%). Wat je hier leest is niet representatief. Bovendien is het onzin. In Nederland leven betekent ALTIJD op één of andere manier met rente te maken hebben.

Bofko
02-12-04, 14:20
Geplaatst door SalmayaSale
Ja laag hein? Alleen maar omdat hij geen moslim is en voor de regeling niet aanmerking zou komen :giechel:

:cool:

David
02-12-04, 14:21
En toch....En toch... denk je 'ns in, een rentevrije hypotheek! :verliefd:

deleted user
02-12-04, 14:21
Geplaatst door mark61
Niet dat ik economie heb gestudeerd, maar dit is het toch wel zo'n beetje.
Wat heb je dan wel gestudeerd?

0theist
02-12-04, 14:23
Geplaatst door David
En toch....En toch... denk je 'ns in, een rentevrije hypotheek! :verliefd:

Ze hebben maar 9 aanvragen binnen.

Bizar.

mark61
02-12-04, 14:25
Geplaatst door IbnRushd
Slaat nergens op. Jij maakt ook grammaticale fouten. :jammer:

:lachu:

Ow. Vertel s?

David
02-12-04, 14:25
Geplaatst door 0theist
Ze hebben maar 9 aanvragen binnen.

Bizar.


Mijn hypotheek looptbij de Rabobank. Ik zal ze zo 'ns bellen.

mark61
02-12-04, 14:27
Geplaatst door 0theist
Deels, want de europese bank probeert de inflatie dan wel deflatie onder controle te houden door middel van de rente. Hoge inflatie proberen ze te corrigeren door een lage rente en andersom. Toch?

Hier is dat geregeld ja. Na tientallen jaren overleg. In de rest van de wereld wat minder. Maar aangezien rechtse economie in de mode is (en het IMF rechtse eisen stelt) volgen nu vele landen.

mark61
02-12-04, 14:28
Geplaatst door SalmayaSale
Ja laag hein? Alleen maar omdat hij geen moslim is en voor de regeling niet aanmerking zou komen :giechel:

Oh nee? Waarom niet? Diesjkriemineert de Rabobank of de Koran?

Bofko
02-12-04, 14:30
Geplaatst door David
En toch....En toch... denk je 'ns in, een rentevrije hypotheek! :verliefd:
Rentevrij én aflossingsvrij . :love: :love:

SalmayaSale
02-12-04, 14:30
Geplaatst door mark61
In de islam woedt (woedde?) dan ook een verwoede discussie over wat er met de term in kwestie (riba`) bedoeld wordt. 99% van de moslims vinden dat het 'woeker' betekent, en rente dan ook niet verboden is.

Dat zijn dus niet veel moslims (< 1%). Wat je hier leest is niet representatief. Bovendien is het onzin. In Nederland leven betekent ALTIJD op één of andere manier met rente te maken hebben.


Toen riba verboden was ,en die betekent letterlijk rente, was omdat sommige pariculiere uitleners de lener gingen uitbaten.


Ik spaar geld, er wordt mee gewerk, tis normaal dat ik daar wat over ontvang, ik zie het meer als een handelzaak.


Ik heb geld nodig, ik leen het, tis normaal dat de bank wat over verdient, het is pas schandalig als het echt buiten proporties gaat en je moet verhongeren om het terug te geven.

mark61
02-12-04, 14:30
Geplaatst door 0theist
Ze hebben maar 9 aanvragen binnen.

Bizar.

Bizar indeed.

Of niet natuurlijk. Heb jij ze een campagne zien voeren? Het zal hier wel om een vooronderzoek gaan, meer niet.

Ik geef ze weinig kans. Er zijn in NL 4 of 5 Turkse banken, die vnl. zo populair zijn, ook onder Hollanders, omdat ze de hoogste rente van NL geven. Islamitisch bankieren, daar doen ze niet aan. Bij mijn weten ook geen Marokkaanse bank.

0theist
02-12-04, 14:32
Geplaatst door mark61
Het zal hier wel om een vooronderzoek gaan, meer niet.


Jij gelooft toch niet echt dat ze geld uitlenen zonder rente? Dit is een vette hoax.

Bofko
02-12-04, 14:33
Geplaatst door mark61
Bizar indeed.

Of niet natuurlijk. Heb jij ze een campagne zien voeren? Het zal hier wel om een vooronderzoek gaan, meer niet.

Ik geef ze weinig kans. Er zijn in NL 4 of 5 Turkse banken, die vnl. zo populair zijn, ook onder Hollanders, omdat ze de hoogste rente van NL geven. Islamitisch bankieren, daar doen ze niet aan. Bij mijn weten ook geen Marokkaanse bank.

De Turkse DHB Bank ! Heb ik spaargeld staan. Helaas hebben ze recentelijk de rente verlaagt van 3,5 naar 3,3 % . Dat heb ik onmiddellijk afgestraft door wat spaargeld op te nemen.

mark61
02-12-04, 14:35
Geplaatst door SalmayaSale
Toen riba verboden was ,en die betekent letterlijk rente, was omdat sommige particuliere uitleners de lener gingen uitbuiten.

Ik spaar geld, er wordt mee gewerkt, tis normaal dat ik daar wat over ontvang, ik zie het meer als een handelszaak.

Ik heb geld nodig, ik leen het, tis normaal dat de bank wat over verdient, het is pas schandalig als het echt buiten proporties gaat en je moet verhongeren om het terug te geven.

Hmmm. Dus eerst was het verboden maar nu niet meer? Of ben jij een sjlechte?

Maar wat is schandalig? Het renteniveau is afhankelijk, o.a., van de inflatie. Afrikaanse landen verhongeren o.a. door rentebetalingen.

SalmayaSale
02-12-04, 14:39
Geplaatst door mark61
Hmmm. Dus eerst was het verboden maar nu niet meer? Of ben jij een sjlechte?

Maar wat is schandalig? Het renteniveau is afhankelijk, o.a., van de inflatie. Afrikaanse landen verhongeren o.a. door rentebetalingen.


Ik ben maar een logische vrouw.

Die Afrikaanse landen verhongeren omdat zij te corrupte zijn om de rentes te betalen

mark61
02-12-04, 14:40
Geplaatst door Bofko
:cool:

Jaha, dus jij komt er ook niet voor in aanmerking. Balen wij even. Lelijke Salma.

MotoFoetsie
02-12-04, 14:41
Nogmaals.

RABO Bank, coöperatieve bank van boeren.

:boer:

Boerenslimheid...

mark61
02-12-04, 14:41
Geplaatst door deleted user
Wat heb je dan wel gestudeerd?

Dat weet je toch wel? Turkologie. :turkije:

mark61
02-12-04, 14:42
Geplaatst door David
Mijn hypotheek looptbij de Rabobank. Ik zal ze zo 'ns bellen.

En? Wat zeiden ze?

0theist
02-12-04, 14:43
Geplaatst door SalmayaSale
Toen riba verboden was ,en die betekent letterlijk rente, was omdat sommige pariculiere uitleners de lener gingen uitbaten.


Ik spaar geld, er wordt mee gewerk, tis normaal dat ik daar wat over ontvang, ik zie het meer als een handelzaak.


Ik heb geld nodig, ik leen het, tis normaal dat de bank wat over verdient, het is pas schandalig als het echt buiten proporties gaat en je moet verhongeren om het terug te geven.

woe·ker (de ~ (m.))
1 onwettige winst door misbruik van de nood van een ander

Dat is in nl dan ook verboden, maar rente niet.

Bofko
02-12-04, 14:46
Geplaatst door mark61
Jaha, dus jij komt er ook niet voor in aanmerking. Balen wij even. Lelijke Salma.

Ja , Salma brengt wat teweeg hier. :D

mark61
02-12-04, 14:46
Geplaatst door 0theist
Jij gelooft toch niet echt dat ze geld uitlenen zonder rente? Dit is een vette hoax.

Jawel, alleen noemen ze het anders. Daar zitten ik en enkele anderen 'ze' dan ook altijd mee te pesten. En dan krijgen we geen antwoord meer.

Het komt erop neer dat ze in de meeste gevallen een 'service charge' vragen, wat islamitisch Engels is voor rente, of van de rekeninghouder verwacht dat hij risicokapitaal verleent. Dwz. gaat het goed, dan krijgt hij dividend, gaat het slecht, dan is het pech. Dat is wat men in de niet-islamitische wereld op de beurs doet; van de bank verwachten wij betrouwbaarheid. Een islamitische bank niet, dat is een halve liefdadigheidsinstelling. Heel mooi, maar 99% van de moslims loopt er wijselijk omheen.

mark61
02-12-04, 14:48
Geplaatst door MotoFoetsie
Nogmaals.

RABO Bank, coöperatieve bank van boeren.

:boer:

Boerenslimheid...

Wat waren die Raiffeisen eigenlijk voor volk? Weet jij dat nog? :hihi:

RAiffeisenbank + BOerenleenbank, voor wie het niet wist.

SalmayaSale
02-12-04, 14:49
Geplaatst door Bofko
Ja , Salma brengt wat teweeg hier. :D

Ik heb de rente niet verlaagt/verhoogt :ego:

mark61
02-12-04, 14:50
Geplaatst door Bofko
De Turkse DHB Bank ! Heb ik spaargeld staan. Helaas hebben ze recentelijk de rente verlaagt van 3,5 naar 3,3 % . Dat heb ik onmiddellijk afgestraft door wat spaargeld op te nemen.

Oh je zit bij de IJzer- en Volksbank? Tsja, sinds de Turkse overheid een wat verantwoordelijker beleid voert hebben die Turkse banken ook niet meer zo veel te bieden. Racist die je dr bent. Arme Turken het brood uit de mond stoten.

Bofko
02-12-04, 14:51
Geplaatst door SalmayaSale
Ik heb de rente niet verlaagt/verhoogt :ego:

Ik heb het ook niet over rente.

Umarvlie
02-12-04, 14:52
Geplaatst door mark61
Wat waren die Raiffeisen eigenlijk voor volk? Weet jij dat nog? :hihi:

RAiffeisenbank + BOerenleenbank, voor wie het niet wist.

Die waren duits .. weet je wel .. van het verkopen van de geleende radios en fietsen ...

mark61
02-12-04, 14:53
Geplaatst door SalmayaSale
Ik ben maar een logische vrouw.

Dus logisch is zondig?


Die Afrikaanse landen verhongeren omdat zij te corrupt zijn om de rente te betalen

Tfoe jij bent hard voor die mensen. Dus omdat die dictator niet terugbetaalt moeten miljoenen aidslijders maar sterven? Dat noemt zich moslima. Enfin, het is hun straf voor kufr, natuurlijk.

Bofko
02-12-04, 14:54
Geplaatst door mark61
Oh je zit bij de IJzer- en Volksbank? Tsja, sinds de Turkse overheid een wat verantwoordelijker beleid voert hebben die Turkse banken ook niet meer zo veel te bieden. Racist die je dr bent. Arme Turken het brood uit de mond stoten.

Ik heb met totaal niet verdiept in de achtergrond van deze bank. De DHB Bank valt toch gewoon onder Nederland ?
Leg eens uit, wat je bedoelt .

mark61
02-12-04, 14:54
Geplaatst door Umarvlie
Die waren duits .. weet je wel .. van het verkopen van de geleende radios en fietsen ...

Sjee, das dubbel haraam. Misschien willen ze het zo goed maken.

SalmayaSale
02-12-04, 14:54
Geplaatst door Bofko
Ik heb het ook niet over rente.


Dan zit op de verkeerke topic, wij hebben het hier over bankieren, rentes,....... :bril:

deleted user
02-12-04, 14:56
Geplaatst door deleted user
Ik vind het overigens totaal niet geloofwaardig dat een bank bij de ene rekeninghouder wel aan rente doet, en bij de andere niet.

Ik wacht geduldig op een bank die hier wel consequent in is.
Interest, rente, woeker, ribaa is zonder enige twijfel verboden in al-Islaam. Ribaa was ook verboden in het Oude Testament Deuteronomium 23:20 U mag geen rente vragen als u iets aan een volksgenoot leent, of het nu gaat om geld of voedsel of wat u ook maar tegen rente te leen kunt geven. Echter in vers 21 is dit verbod gewijzigd door Ribaa toe te staan aan niet-Joden: Van een buitenlander mag u wel rente heffen, maar niet van iemand uit uw eigen volk. Als u zich hieraan houdt zal de HEER, uw God, u zegenen in alles wat u onderneemt in het land dat u in bezit zult nemen. (Nieuwe Bijbelvertaling)

Toen bankieren zonder Ribaa voor het eerst werd voorgesteld in de jaren 70 werd dit bespot door de westerse financiële wereld. Het idee van bankieren zonder Ribaa was ondenkbaar, ondanks dat het bij de economen bekend was, dat hoe lager de rente peilingen zijn, hoe gezonder de economie. Maar 'geen Ribaa' is nooit overwogen.

Momenteel is het Islamitisch Bankieren bekend als de leidende financiële institutie, en de overgrote meerderheid van de internationale wereldbanken (zoals CitiCorp, Deutsche Bank) hebben Islamitische investeringsrekeningen en portefeuilles. Deze zijn niet alleen in het leven geroepen omwille van de islamitische klanten. Als zulke rekeningen financieel verlies betekenden, dan hadden de banken deze niet onderhouden. Integendeel, ze zijn juist zeer liquide en winstgevend bevonden. Meer dan 200 Islamitische financiële instituties wereldwijd, beheren fondsen van meer dan USD 150 miljard. Zelfs onder de strikte voorwaarden, groeit het Islamitisch bankieren in het afgelopen decennium gestaag, met 15 procent per jaar. In de recente jaren hebben Iran, Soedan en Pakistan zich ontdaan van de traditionele manier van commercieel bankieren en hebben de Islamitische modellen voor bankieren overgenomen.

1.) Islamitisch bankieren is het antwoord van het verstand van de moslim op het instituut van commercieel bankieren.[1] Het herorganiseert de financiële instellingen op een andere fundering dan Ribaa. Geld krijgt geen prijs. Dus moeten de lonen onbelast zijn. Al-Islaam wil niet dat sociale relaties georganiseerd worden op basis van een onderpand waarbij de een voordeel uit een ander buit (credit-debet relatie). Rechtvaardigheid en eerlijkheid vormen de peilers van Islamitisch economische principes. Op grond hiervan, is er geen beloning voor kapitaal totdat er handelsrisico gelopen is.

2.) De fundering voor de tussenkomst van Islamitische financiën is door deel te nemen op natuurlijke wijze. De vijf hoofd manieren van het Islamitisch financieren weerspiegelen allen deze opzet.

&nbsp; &nbsp;a. Muraabahah (http://tinyurl.com/6cgsk) (Mark up of Cost plus financing). De klant gaat naar de Islamitische bank om geld te krijgen voor de aankoop van een zekere handelswaar. De bank koopt de handelswaar contant en verkoopt het aan de consument met een winst. Aangezien de klant geen geld heeft, koopt hij de handelswaar op uitgestelde basis. De twee verkoop contracten behoren gescheiden te zijn en er moet sprake zijn van echte transacties.

&nbsp; &nbsp;b. Mushaarakah (http://tinyurl.com/6cgsk) (Partnership). Twee of meerdere investeerders investeren in een project. Iedere partner is aangewezen tot een bepaalde aandeel in de winst of in het verlies dat dit project teweeg brengt in een overeengekomen verhouding.

&nbsp; &nbsp;c. Mudaarabah (http://tinyurl.com/6cgsk) (Profit sharing) is een Islamitisch contract waarbij de ene partij voorziet in kapitaal en de ander in management met betrekking tot een specifieke handel. De winsten in zo'n overeenkomst kunnen in iedere overeengekomen verhouding tussen de eigenaar van het kapitaal en de vooraf aangestelde tussenpersoon verdeeld worden. Echter het verlies is volledig op rekening van de verschaffer van het kapitaal.

&nbsp; &nbsp;d. Ijaarah (http://tinyurl.com/6cgsk) (Leasing) is een schema waarbij de Islamitische bank een goed aankoopt als benodigdheid van de cliënt. Het termijn van de lease kan volgens een overeengekomen afspraak zijn naar gelang de staat van het goed. Binnen het termijn van de lease blijft het goed in bezit van de verhuurder (de bank) maar het recht om er gebruik van te maken is overgedragen aan de huurder. Momenteel ondergaan veel banken ook een lease waarbij men tot de verkoop van het goed over gaat, volgens een vooraf afgesproken prijs aan het einde van de lease termijn.

&nbsp; &nbsp;e. Loans with service charge waarbij het honorarium de feitelijke uitgave is en iedere overstijgende uitgave die gerelateerd is aan de verrichtte arbeid wordt gezien als Ribaa. De service charge kan alleen nauwkeurig berekend worden nadat alle administratieve uitgaven voldaan zijn (bijvoorbeeld aan het einde van het jaar). Het is toegestaan een zekere heffing in rekening te brengen, het dan terug te betalen of het verschil op te eisen aan het einde van de boekingsperiode.

&nbsp; &nbsp;f. Qard Hasan (http://tinyurl.com/4up8f) (Ribaa free loans) duidt de natuurlijke welwillendheid van lenen aan en is een dienst ten behoeve van de gemeenschap. De banken verschillen in hun regelgevingen m.b.t. inkomens. Sommigen stellen het alleen ter beschikking aan de eigenaren van hun investeringsrekeningen, sommigen voor alle rekeninghouders, boeren en ondernemers die niet bevoegd zijn om kapitaal te krijgen van andere bronnen.


Voetnoot:

[1] Moderne commerciële bankwezenactiviteiten is gefundeerd op de credit-debet verhouding tussen de inlegger en de bank aan de ene kant en tussen de lener en de bank aan de andere kant. Ribaa wordt gezien als de prijs voor krediet (credit), welke de mogelijke kosten voor geld afspiegelt.


Bron: http://islamitische.blogspot.com

mark61
02-12-04, 14:56
Geplaatst door Bofko
Ik heb het ook niet over rente.

Dat had ik wel begrepen. Zij ook wel, maar ze doet of haar neusje bloedt.

louise_louise
02-12-04, 14:57
ter info :-)

Islamitische banken zijn vooral geconcentreerd in islamitische landen. Waarom zijn islamitische banken nauwelijks vertegenwoordigd in het westen? Michael Ainley ( artikel Islamic Banking, The banker, oktober 1997:73) heeft de volgende oorzaken aangewezen:


Het eerste probleem is dat mensen niet begrijpen wat Islamitisch bankieren is. De basisprincipe is duidelijk maar er is geen duidelijke definitie van welke Islamitische producten zijn en welke niet, er ontbreekt standaardisatie op dat gebied. Dit heeft als gevolg dat er zowel voor de cliënten als voor banken zelf een groot gebrek aan transparantie bestaat. Men probeert dit probleem uit de wereld te helpen door het instellen van internationale board van schrift geleerden met als taak financiële producten te beoordelen op de eisen van Shariah. Het is helaas tot nu toe niet gelukt, elke bank/land heeft haar eigen Shariah Board.


Een tweede probleem voor Islamitische banken is risico analyse en balance sheet management. Interest speelt een sleutel rol in het managen van liquiditeits risico’s en allocatie van kredieten. de afwezigheid van interest bij islamitische banken maakt het managen van liquiditeit risico’s en allocatie van kredieten moeilijker.

Daarnaast wordt het probleem groter gemaakt door het ontbreken van een goed functionerend Islamitische geldmarkt. Dit allemaal zorgt ervoor dat Islamitische banken moeilijk kunnen concurreren met de conventionele banken in het westen. Hiernaast hebben Islamitische banken geen standaard en of methodes ontwikkeld voor kredieten analyse en evaluatie binnen het PLS model.


Ontbreken van standaardisatie van accountingregels. Dit probleem is onder de loep genomen door de volgende instantie: Accounting and Auditing Organisation for Islamic Financial Institutions(AAOIFI). Deze organisatie houdt zich bezig met uitvaardigen van adviezen omtrent de accounting regels. Helaas hebben deze geen bindende karakter waardoor het probleem gedeeltelijk blijft bestaan.


In de conventionele banken zijn de managers die beslissingen nemen over produkten, kredieten enz. Bij islamitische banken zijn niet alleen de managers maar ook de Sharia Board die meebeslist. Dit zorgt er voor dat de regelgevende en uitvoerende instanties niet weten hoe ze met deze situatie moeten omgaan. Islamitische banken moeten dus duidelijk maken hoe de gehanteerd structuren en beslissingsprocessen functioneren. Dit zal de transparantie verhogen.


Een andere probleem of onzekerheid is, hoe de centrale banken de kapitaal investeringen (met gedeelde risico) moeten classificeren? De vraag die beantwoordt dient te worden is, zijn deze investeringen kapitaal zeker of niet? Als deze kapitaal zeker zijn dan zal men ze behandelen als bank deposito en als dat niet zo is dan zal men deze niet als bank deposito behandelen. Dit zal consequenties hebben voor de kapitaal vereisten die aan een bank worden opgelegd.

Voordelen van islamitische banken (PLS model)


Islamitische banken lopen in principe geen renterisico doordat er geen interest gevraagd en betaald wordt. Zonder vaste interestverplichtingen kunnen Islamitische banken niet verrast worden door nadelige interest ontwikkelingen of tegenvallende (Islamitische banken werken met vergoedingen, voor de depositohouders, die gebaseerd worden op de opbrengsten van de uitzettingen.) opbrengsten door in gebreke blijven van de debiteuren.


Een grote voordeel van Islamitische banken is, doordat de banken Islamitisch zijn, men het vertrouwen van het Islamitische publiek heeft gewonnen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de mensen in het platteland die niet gewend waren bij een bank binnen te lopen en een rekening geopend te hebben,(zie scheepens, artikel de pen, het zwaard en het kapitaal, bank en effectenbedrijf). Hierdoor zullen de beschikbare middelen beter worden gealloceerd over verschillende productieve bestemmingen.


Islamitische banken vragen een deel van de winst van hun debiteuren, maar ze geven daartegenover hun rekeninghouders een deel van hun eigen winst. Dus als Islamitische banken een lage winst maken, ontvangen de rekeninghouders een geringe vergoeding; en als de Islamitische banken hoge winsten maken, ontvangen de rekeninghouders een hoge vergoeding. De Islamitische banken kunnen op die manier een situatie voorkomen die bij conventionele banken kan optreden, namelijk dat de banken een hogere vergoeding moeten betalen en zelf een lagere vergoedingen binnen krijgen. (bankcrises bij spaarbanken in USA en zweden in de 90 jaren).

Conclusie

Islamitische banken hebben zich in korte tijd ontwikkeld tot een volwaardige financiële instelling. De tot dusverre bekende resultaten lijken niet ongunstig. Maar wil men de huidige groei vasthouden en meer geïntegreerd raken in de internationale financiële wereld dan zal men moeten zorgen voor standaardisatie van de regels, voor meer transparantie en uniformiteit . Al lijken de resultaten van Islamitische banken niet ongunstig, toch dreigt de verdere ontwikkeling van Islamitische banken in gevaar te raken, dit komt door de problemen die samenhangen met het PLS model.

Men moet ervoor zorgen de besproken problemen verholpen worden. Men kan dit doen door meer samen te werken met conventionele banken binnen en buiten de Islamitische wereld. Deze samenwerking kan de nodige expertise verschaffen voor beide bank systemen. Zo kan men elkaars systemen beter leren kennen.

Bofko
02-12-04, 14:57
Geplaatst door SalmayaSale
Dan zit op de verkeerke topic, wij hebben het hier over bankieren, rentes,....... :bril:
Ik had het meer over deze nieuwsgroep. Alle topics dus. :bril:
En ja, dat het in dit topic gezegd wordt is puur toevallig.

mark61
02-12-04, 14:59
Kijk, daar gaan we weer. Maar ik doe niet meer mee. Heb ik al te vaak gedaan, en krijg toch geen antwoord.

Heb wel nog 1 nieuwe vraag: hoe komt de bank aan al dat geld dat het uitleent?

MotoFoetsie
02-12-04, 14:59
Geplaatst door mark61
Wat waren die Raiffeisen eigenlijk voor volk? Weet jij dat nog? :hihi:

RAiffeisenbank + BOerenleenbank, voor wie het niet wist.

:blowen:

B O E R E N .

mark61
02-12-04, 15:03
Geplaatst door Bofko
Ik heb met totaal niet verdiept in de achtergrond van deze bank. De DHB Bank valt toch gewoon onder Nederland ?
Leg eens uit, wat je bedoelt .

Jawel, maar ze kunnen die rente bieden door transacties in Turkije. Althans, dat had ik begrepen. Toen de inflatie in Turkije nog gierend was kon je met harde valuta fantastische rentes krijgen. De inflatie is nu onder controle. Het fijne weet ik er niet meer van, zal het vragen aan mijn vriendin bij een Turkse bank.

Maak je verder geen zorgen, ook de DHB staat onder controle van DNB.

Bofko
02-12-04, 15:10
Geplaatst door mark61
Heb wel nog 1 nieuwe vraag: hoe komt de bank aan al dat geld dat het uitleent?

Ook als ik het artikel van dubbel-louise lees krijg ik de indruk dat veel afhangt van menslievendheid en niet van zakelijke afspraken. Het is een doorsluizing en reallocatie van geld van rijken naar de armen.
Op zich een goed islamitisch principe natuurlijk.
Alleen geloof ik niet in het mensbeeld dat hier achter zit. Zoals altijd zullen de slechten het voor de goedwillenden en echt-gelovigen versjteren.

Afrux
02-12-04, 15:35
Geplaatst door IbnRushd
Geldt het alleen voor de moslimmensen of ook voor niet-moslims? Is dat geen ramp voor de economie?

Het ontgaat Rabobank aan het principe. feit is dat ze blijven in rente handelen.

Hetzelfde met alcohol, wij zeten allen dat je het niet mag drinken en zeker niet verkopen als moslim. Deze plan van de Rabo klinkt net als een moslim, die het wel verkoopt maar niet drinkt.


Een vriend me is afgestudeerd op een onderzoek naar de islamitische bank. Zij conclusie was dat het een fabeltje is, zolang deze bank afhankelijk is van andere banken en instelingen die wel in rente handelen.

mark61
02-12-04, 16:03
Geplaatst door MotoFoetsie
:blowen:

B O E R E N .

Is Raiffeisen Duits voor boeren? Of heb je raiffeisenboeren en gewone boeren?

mark61
02-12-04, 16:05
Geplaatst door Bofko
Ook als ik het artikel van dubbel-louise lees krijg ik de indruk dat veel afhangt van menslievendheid en niet van zakelijke afspraken. Het is een doorsluizing en reallocatie van geld van rijken naar de armen.
Op zich een goed islamitisch principe natuurlijk.
Alleen geloof ik niet in het mensbeeld dat hier achter zit. Zoals altijd zullen de slechten het voor de goedwillenden en echt-gelovigen versjteren.

Yep. Zeg ik, het is een liefdadigheidsorganisatie. Geen bank.