PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Samenlevingscontract' moet samenleving verzoenen



ZbaqZbaq
02-12-04, 18:32
'Samenlevingscontract' moet samenleving verzoenen
Uitgegeven op 02 december 2004 om 18:33 uur

Verschillende vooraanstaande politici en religieuze leidsmannen hebben een 'samenlevingscontract' ondertekend, waarin zij beloven respect te tonen voor anderen in de Nederlandse samenleving. Het christelijke opiniemaandblad CV Koers, dat vrijdag verschijnt, heeft het contract opgesteld. Kerken en moskeeën roepen lezers en anderen op het voorbeeld te volgen, om etnische groepen in de maatschappij te verzoenen.

Wie het contract ondertekent, belooft respect te tonen voor anderen, erkent de democratie en de vrijheid van meningsuiting, roept op tot sociaal gedrag en vraagt ruimte voor religie. "We hopen dat dit contract iets in beweging breng", zegt Ronald Westerbeek, eindredacteur van CV Koers.

Het contract is al ondertekend door oud-minister en VVD-coryfee Hans Dijkstal, ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet en burgemeester van Den Haag Wim Deetman. Ook van religieuze kant scharen kopstukken zich achter het contract, zoals rabbijn Awrahan Soetendorp van de Liberaal Joodse gemeenschap, Ton van Eijk van de Raad van Kerken en Mohammed Sini van de Stichting Islam en Burgerschap. Sini: "Ik denk dat zo'n contract bijdraagt. Ik ondersteun alles wat de verbondenheid in de samenleving kan laten terugkeren."


[Copyright 2004, Novum]

chliha
02-12-04, 21:04
Geplaatst door ZbaqZbaq
'Samenlevingscontract' moet samenleving verzoenen
Uitgegeven op 02 december 2004 om 18:33 uur

Verschillende vooraanstaande politici en religieuze leidsmannen hebben een 'samenlevingscontract' ondertekend, waarin zij beloven respect te tonen voor anderen in de Nederlandse samenleving. Het christelijke opiniemaandblad CV Koers, dat vrijdag verschijnt, heeft het contract opgesteld. Kerken en moskeeën roepen lezers en anderen op het voorbeeld te volgen, om etnische groepen in de maatschappij te verzoenen.

Wie het contract ondertekent, belooft respect te tonen voor anderen, erkent de democratie en de vrijheid van meningsuiting, roept op tot sociaal gedrag en vraagt ruimte voor religie. "We hopen dat dit contract iets in beweging breng", zegt Ronald Westerbeek, eindredacteur van CV Koers.

Het contract is al ondertekend door oud-minister en VVD-coryfee Hans Dijkstal, ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet en burgemeester van Den Haag Wim Deetman. Ook van religieuze kant scharen kopstukken zich achter het contract, zoals rabbijn Awrahan Soetendorp van de Liberaal Joodse gemeenschap, Ton van Eijk van de Raad van Kerken en Mohammed Sini van de Stichting Islam en Burgerschap. Sini: "Ik denk dat zo'n contract bijdraagt. Ik ondersteun alles wat de verbondenheid in de samenleving kan laten terugkeren."


[Copyright 2004, Novum]




hihihihih Sini, natuurlijk!

chliha
02-12-04, 21:05
En als we gaan scheiden, naar wie gaan de kinderen?
:p

taouanza
02-12-04, 22:48
Geplaatst door chliha
hihihihih Sini, natuurlijk!

Chmoetieyt.:jammer:

Ronald7
06-12-04, 11:02
Hoi, ik ben eindredacteur van CVKoers - wij stelden het samenlevingscontract op. Wat is er mis met Sini? Overigens is hij bepaald niet de enige moslim die het Samenlevingscontract ondertekende. Het contract werd opgesteld samen met rabbijn Evers, prof. Roel Kuiper en Ayhan Tonca. En vervolgens ondertekend door o.a. Said Bellari (UMAH), Haci Karacaer (Milli Gorus), Ahmed Marcouch (Ummao), Selami Yuksel (CMO) en imam Remy Soekirman. Divers gezelschap, lijkt me!
Scherp punt in het contract vind ik zelf dat het pleit voor respect voor eigenheid en voor ruimte voor geloof(suitingen) in de samenleving. Integratie wordt steeds meer gedefinieerd als 'assimilatie': iedereen in Nederland moet maar hetzelfde worden als de geseculariseerde Hollandse voorhoede. Het samenlevingscontract neemt daar stelling tegen: iedereen moet vanuit zijn of haar geloof kunnen leven in Nederland, of je nou christen bent, moslim of jood. Laat Verdonk zich niet bemoeien met hoofddoekjes of keppeltjes.

Ondertekenen kan de komende maanden op www.cvkoers.nl/samenlevingscontract.

Eke
06-12-04, 11:38
Het is hartstikke positief dat je bezig bent om ruimte te maken in onze samenleving voor verschillende mensen.

Je hebt vast nagedacht over de vraag hoe je de mensen bereikt, die aan het worstelen zijn met 'enerzijds gun ik iedereen een plekje onder de zon, anderzijds wil ik niet in iemand anders schaduw zitten'.

De mensen die daadwerkelijk met veel nationaliteiten in de buurt, op school,op het werk enz. leven.
Hoe zit het met de kontakten die de Religieuzen daar hebben? Of komt alleen de SP daar op bezoek om te praten en te luisteren ?Of zit het anders inmiddels ?


Ik luister, Eke

Ronald7
06-12-04, 12:55
Er is iets idioots gaande in dit land: sinds 11 september 2001 moeten moslims opeens gaan verdedigen dat ze moslim zijn en uitleggen dat ze geen extremist zijn, ook al dragen ze een hoofddoekje of houden ze de ramadan. De zogenaamde Nederlandse tolerantie zegt: ,,Jij mag geloven wat je wilt, maar val mij er niet mee lastig en laat mij er niks van merken; geloven doe je thuis maar.'' Opinieleiders en politici suggereren dat moslims pas ,,geintegreerde Nederlanders'' zijn, als ze seculariseren. Ze zeggen dus: moslims moeten hun geloof maar afzweren. Pardon?! Je zou er extremist van worden! :melig2:
Er ontstaat in Nederland een klimaat dat godsdienst iets engs is, iets achterlijks, iets ongeintegreerds. Het is goed dat mensen als Hans Dijkstal, Antoine Bodar, Ahmed Marcouch en Ayhan Tonca met dit samenlevingscontract zeggen: wij respecteren elkaars identiteit, gaan elkaar niet verketteren of een mes tussen de ribben steken omdat we anders geloven, we willen ons inzetten voor een samenleving waarin we normaal en sociaal met elkaar omgaan en waarin je de vrijheid hebt om - binnen de spelregels van de democratie - uit je geloof te leven. Integratie mag geen assimilatie zijn en een overheid mag niet van burgers verlangen dat ze hun geloof inleveren.

~Panthera~
06-12-04, 12:58
Geplaatst door Ronald7
Er is iets idioots gaande in dit land: sinds 11 september 2001 moeten moslims opeens gaan verdedigen dat ze moslim zijn en uitleggen dat ze geen extremist zijn, ook al dragen ze een hoofddoekje of houden ze de ramadan. De zogenaamde Nederlandse tolerantie zegt: ,,Jij mag geloven wat je wilt, maar val mij er niet mee lastig en laat mij er niks van merken; geloven doe je thuis maar.'' Opinieleiders en politici suggereren dat moslims pas ,,geintegreerde Nederlanders'' zijn, als ze seculariseren. Ze zeggen dus: moslims moeten hun geloof maar afzweren. Pardon?! Je zou er extremist van worden! :melig2:
Er ontstaat in Nederland een klimaat dat godsdienst iets engs is, iets achterlijks, iets ongeintegreerds. Het is goed dat mensen als Hans Dijkstal, Antoine Bodar, Ahmed Marcouch en Ayhan Tonca met dit samenlevingscontract zeggen: wij respecteren elkaars identiteit, gaan elkaar niet verketteren of een mes tussen de ribben steken omdat we anders geloven, we willen ons inzetten voor een samenleving waarin we normaal en sociaal met elkaar omgaan en waarin je de vrijheid hebt om - binnen de spelregels van de democratie - uit je geloof te leven. Integratie mag geen assimilatie zijn en een overheid mag niet van burgers verlangen dat ze hun geloof inleveren.
------------------

:duim:

Eke
06-12-04, 14:01
Geplaatst door Ronald7
1)Opinieleiders en politici suggereren dat moslims pas ,,geintegreerde Nederlanders'' zijn, als ze seculariseren. Ze zeggen dus: moslims moeten hun geloof maar afzweren. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------2)Er ontstaat in Nederland een klimaat dat godsdienst iets engs is, iets achterlijks, iets ongeintegreerds.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 3)Het is goed dat mensen als Hans Dijkstal, Antoine Bodar, Ahmed Marcouch en Ayhan Tonca met dit samenlevingscontract zeggen: wij respecteren elkaars identiteit, gaan elkaar niet verketteren of een mes tussen de ribben steken omdat we anders geloven, we willen ons inzetten voor een samenleving waarin we normaal en sociaal met elkaar omgaan en waarin je de vrijheid hebt om - binnen de spelregels van de democratie - uit je geloof te leven.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 4)Integratie mag geen assimilatie zijn en een overheid mag niet van burgers verlangen dat ze hun geloof inleveren.

Opm.1)Eigenlijk heb ik geen politicus horen zeggen/suggeren dat moslims hun geloof maar af moeten zweren.Misschien heb je gelijk. Noem eens wat politici die dat doen ?

2) En wat betreft de Christenen :"engs, achterlijks, ongeintegreerd" ?Nu ik erover nadenk, dat klopt misschien. :zozo: .
En wat betreft de Moslims ?Daar wordt veel meer gekoppeld aan de Godsdienst door de buitenstaander..Alles (uit een groot deel van de wereld) wordt op 1 hoop gegooid.Er wordt vaak hartstikke ongenuanceerd gedacht over Moslims.Gelukkig lang niet door iedereen.Daar is nog een weg te gaan....Met vereende krachten.

3)Ik verwacht niet anders van ze.Belangrijker vind ik---en nu kom ik terug op mijn vraag uit mijn eerste posting, die je helaas nog niet beantwoord hebt-----hoe bereik je de gewone man in het veld, daar waar vaak flinke spanningen zijn in de buurt ?

4) helemaal mee eens ! Eke

Ronald7
06-12-04, 14:41
1. O nee? Voortdurend word dat gesuggereerd, mogelijk vanuit onbegrip voor wat geloof inhoudt. ,,De islam moet nog door de Verlichting heen''. ,,Het christendom is geseculariseerd, dat moet nog plaatsvinden in de islam''. Dat soort opmerkingen komen links en rechts voorbij. Ayaan Hirsi Ali is heus niet de enige die dat zegt, zoals vorige week weer in dat NRC-interview: de islam verhoudt zich niet met de democratische rechtsstaat, alleen als een moslim seculariseert kan hij integreren.

2. :engel:

3. Goeie vraag. Momenteel gebeurt er veel, vanuit moskeeen en kerken en buurtwerk. Kijk, CVKoers is een opinieblad, wij zitten niet op grassrootslevel. Onze lezers zijn hogeropgeleiden, kader. Dat zijn deels de opinieleiders. Ik weet niet in hoeverre Said Bellari een voorbeeldfunctie heeft, maar het lijkt me wel van belang dat mensen die opinieleiders zijn, zich uitspreken. Het is slecht als groepen in de samenleving zich van elkaar afkeren. We hebben het gekscherend een ,,samenlevingscontract'' genoemd, met een knipoog naar het hebben van een relatie. Goed punt dus van Chliha: ,,Wat doen we met de kinderen als we uit elkaar gaan?'' Serieus: we moeten niet uit elkaar gaan, we zullen het samen moeten rooien in dit land, omwille van de kinderen... Elkaar trouw beloven dus. Niet kankeren op elkaar of op de Nederlandse samenleving, maar er iets van willen maken, loyaal zijn aan dit land. Zonder je identiteit in te leveren. Wij proberen opinieleiders te prikkelen, en een signaal te geven naar de bestuurders van dit land, daar ligt onze taak. Want als de leiders op deze manier doorgaan met ,,integratiebeleid'' etc, dan wordt het in de wijken alleen maar moeilijker.

4. Oke. En wie ben jij eigenlijk?

Eke
06-12-04, 15:01
:engel: een engel ?

Nu, in ieder geval iemand die zichzelf goed kent. Een hoogopgeleide thuisvrouw en last but not least een'kind' van God.

En wie ben jij ?

En waarom ik de samenleving in de wijken met de rijtjeshuizen en de gewone flats zo belangrijk vind ?

Omdat daar heel veel (stille) onvrede leeft.En daar liggen m.i. de meeste pijnpunten wat betreft samenleven met allerhande nationaliteiten.Eke

rja2
06-12-04, 18:41
Geplaatst door Ronald7
1. O nee? Voortdurend word dat gesuggereerd, mogelijk vanuit onbegrip voor wat geloof inhoudt. ,,De islam moet nog door de Verlichting heen''. ,,Het christendom is geseculariseerd, dat moet nog plaatsvinden in de islam''. Dat soort opmerkingen komen links en rechts voorbij. Ayaan Hirsi Ali is heus niet de enige die dat zegt, zoals vorige week weer in dat NRC-interview: de islam verhoudt zich niet met de democratische rechtsstaat, alleen als een moslim seculariseert kan hij integreren.

De Islam botst met de democratie op bepaalde punten, ik vindt dat de sharia met alle ideeen die hier bij horen , zoals de achterstelling van de vrouw, geen scheiding van staat en godsdienst niet in Nederland thuis hoort.

Onze rechtsvorm is de democratie, je mag van iedere burger in Nederland verwachten dat ze hier respect voor hebben.

Eke
06-12-04, 19:43
Geplaatst door rja2
De Islam botst met de democratie op bepaalde punten, ik vindt dat de sharia met alle ideeen die hier bij horen , zoals de achterstelling van de vrouw, geen scheiding van staat en godsdienst niet in Nederland thuis hoort.

Onze rechtsvorm is de democratie, je mag van iedere burger in Nederland verwachten dat ze hier respect voor hebben.

Hoi Rja, gisteravond heb ik "Islam voor Dummies gekregen" Ik raad je ook aan wat te gaan lezen .De waarheid ligt nl. ingewikkelder dan jij denkt.
"Onder fiqh verstaan Moslims de menselijke aktiviteiten om vast te stellen wat de wet van God is.".............Hoewel het islamitisch recht op de buitenstaander star overkomt zal het in de praktijk door 4 rechtsvormen en allerlei principes behoorlijk flexibel kunnen zijn (uitzonderingen daargelaten, zoals Taliban).
Het kind moet niet met het badwater weggegooid worden. Eke

PS denk nou niet dat ik de wijsheid in pacht heb, de Moslim-forummers hier kunnen je dat veel beter uitleggen.