PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechtsextremistische jongeren terroriseren blanke hiphopper.



Zwarte Schaap
02-12-04, 18:51
Doe maar geen aangifte, zei de politie

Van onze verslaggeefster Greta Riemersma

DE VALOM - Het begon met getreiter en een kloppartij. In Dokkum moesten rechts-extremistische jongeren niets hebben van die ene hiphopper. Maar juist hij belandde in de cel.

'Het is dat hij 15 is, anders ging hij over de knie', zegt vader Kamma uit het Friese plaatsje De Valom over zijn zoon die pas terug is uit een politiecel. De zoon bekladde met drie jongens gebouwen in Dokkum, waaronder de openbare scholengemeenschap Piter Jelles, met hakenkruisen en racistische codes. Zeventien auto's werden vernield. 'Het is een stomme daad', zegt de vader. 'Maar het motief kan ik begrijpen. Het is een schreeuw om hulp geweest.'
Zijn zoon is twee keer door rechts-extremistische jongeren in elkaar geslagen. De laatste keer hadden de klappen volgens een arts niet één centimeter naar links moeten vallen, of hij had een slagaderlijke bloeding aan zijn slaap gehad. 'Dan hadden we een optocht tegen zinloos geweld kunnen houden', zegt zijn moeder. Met de bekladdingen en vernielingen hoopte de jongen zijn belagers in diskrediet te brengen .

De jongen is deze week van de Piter Jelles-school gestuurd. Hij en zijn maten zijn aangeklaagd voor openbare geweldpleging. De groep heeft ook een tiental winkeldiefstallen gepleegd, maar die staan volgens vader Kamma los van de andere acties. De diefstallen waren een kwestie van mooie spullen willen hebben. Kamma heeft aangeboden de schade te vergoeden.


Nu zit de familie bij te komen in haar woonboerderijtje in DeValom. Vader en moeder kunnen niet genoeg benadrukken hoe stom en naïef hun zoon is geweest. Maar ze zien hem niet alleen als dader, ook als slachtoffer.

In en rondom Dokkum wonen grote groepen rechts-extremistische jongeren, die zich onderscheiden met kledingmerken als Lonsdale en Fred Perry. Zoon Kamma draagt kleding van het merk Karl Kani en dat is zijn grote fout. 'Hij draagt negerkleren', zegt zijn vader. 'Hiphopkleren', zegt hij zelf. In Dokkum lopen meer hiphoppers rond, maar in een dorpje als De Valom, vlak buiten Dokkum, is hij de enige.

Elke dag komen ze elkaar tegen tijdens hun fietstocht naar school in Dokkum. De rechts-extremisten gaan naar het Dockinga College, waar onlangs al een verbod op Lonsdale-kleren is afgekondigd. Zoon Kamma ging naar het Piter Jelles, waar ook veel bewoners van het nabijgelegen azc naar school gaan. 'Die hebben een rotleven in Dokkum', zegt de vader.

Begin dit jaar kwam het tijdens de fietstochten over en weer tot getreiter. 'White power' en 'wigger' (white nigger), kreeg Kamma's zoon te horen. Op een dag hielden zo'n dertig Lonsdalers hem vast, waarna ze hem sloegen: 'Echt pijn deed dat niet.' Op 26 april volgde de bijna fatale vechtpartij . Tijdens de fietstocht achtervolgden een stuk of twintig 'nazi's' hem en twee vrienden, waarna ze in de rug werden geschopt. De vrienden wisten te ontkomen, maar hij werd tegen de grond geslagen en minutenlang overal geschopt.

Volgens de Kamma's zei de politie in Dokkum na de eerste vechtpartij: 'Doe maar geen aangifte, dan wordt het voor uw zoon alleen maar erger. Er moeten eerst ergere dingen gebeuren voordat we iets kunnen doen.' Na die tweede keer zat de zoon onder het bloed door een scheur in zijn wenkbrauw en had hij last van zijn rug: 'Dus nu kon ik wel aangifte doen.' De woordvoerster van de politie in Noordoost-Friesland herkent deze woorden niet. Volgens haar is de politie verplicht een aangifte op te nemen: 'Wij weten ook wat er leeft. Daar gaan we serieus mee om.'

De zoon droeg nadien altijd een mes op zak. Vader Kamma reed overal rond om zijn zoon te hulp te kunnen schieten. Waar hij zich over verbaast, is dat de Piter Jelles-school geen aandacht besteedde aan de dreiging van rechts-extremistische jeugdgroepen en wat zijn zoon was overkomen. 'We hadden wel multiculturele projecten, maar dan werd je haar gevlochten en geverfd', aldus de zoon.

In de Leeuwarder Courant zegt directeur Menno den Hollander van het Piter Jelles dat de Lonsdale-perikelen tot nog toe aan zijn school zijn voorbijgegaan. 'En een van hun leerlingen is ernstig slachtoffer geworden', roept de moeder uit. Bovendien zijn er volgens de Kamma's ook andere ruzies geweest tussen Lonsdale-groepen en leerlingen van het Piter Jelles. 'We zijn teleurgesteld in de school', zegt de moeder. Den Hollander: 'We hadden er wel een rol in, maar wat moet ik doen als die jongen problemen heeft in zijn sociale omgang?'

Tijdens de laatste kermis in Dokkum kreeg een vriend klappen met bierflessen van Lonsdalers. 'Toen dacht ik: ik word wel een beetje ziek van dat gezeik', zegt de zoon. 'Als ze nu eens echt worden opgepakt?' Zo kwamen hij en drie vrienden op het idee gebouwen te beschilderen met een hakenkruis en codes als 666, het teken van de antichrist. De halve klas wist ervan.


Bron: Volkskrant 02/12/04

magden_david
02-12-04, 19:30
nggggggggggggggggggg...................aaaaartghhh hh
getting awfully trigger happy :maffia:

Eke
02-12-04, 19:36
Weer een triest verhaal..Het slachtoffer als dader.

Veel te lang gewacht met ingrijpen.Het is een heel groot drama geworden..

.Zijn er landelijke adviesdiensten om aanwijzingen te geven HOE dergelijke WIJ/ZIJ-escalaties te doorbreken....voor pubers/adolescenten ? ?Adviezen voor de school, de politie, het slachtoffer en diens ouders ? Eke

Zwarte Schaap
02-12-04, 19:47
Geplaatst door Eke
Weer een triest verhaal..Het slachtoffer als dader.

Veel te lang gewacht met ingrijpen.Het is een heel groot drama geworden..

.Zijn er landelijke adviesdiensten om aanwijzingen te geven HOE dergelijke WIJ/ZIJ-escalaties te doorbreken....voor pubers/adolescenten ? ?Adviezen voor de school, de politie, het slachtoffers en diens ouders ? Eke

Om moslimas zogenaamd te beschermen dat ze door hun omgeving gedwongen worden om een hoofdoek te dragen heeft men de hijaabverbod landelijk in Frankrijk ingevoerd.

Blanke Nederlander wordt gedwongen om zich ''Nederlands'' te kleden.

Op sommige scholen in Nederland heeft men zelfs al het merk Lonsdale verboden.

Eke
02-12-04, 19:59
Zwarte Schaap, dat bedoel ik niet. In Amerika zijn al honderden onderzoeken gedaan en er is veel ervaring opgedaan om het racisme (WIJ/ZIJ)te doorbreken. Je kunt indenken op diverse nivo's vanaf individu, gezin, school tot en met samenleving als geheel (dit laatste is heel moeilijk, maar goed, wie niet waagt, die niet wint)lichte sturing uit te oefenen.M.i. kun je het beste zo snel mogelijk in een reeks escalaties ingrijpen voordat het uit de hand loopt.Dit probleem is een landelijk probleem (nou ja, een wereldprobleem eigenlijk zowat). Er zou op landelijk nivo een adviesorgaan moeten zijn, bij wie je je kunt informeren.

Het probleem is allang niet meer het jongetje met het brilletje die opgewacht wordt op een stil weggetje op hem af te ranselen....Eke

Zwarte Schaap
02-12-04, 20:02
Geplaatst door Eke
Zwarte Schaap, dat bedoel ik niet. In Amerika zijn al honderden onderzoeken gedaan en er is veel ervaring opgedaan om het racisme (WIJ/ZIJ)te doorbreken. Je kunt indenken op diverse nivo's vanaf individu, gezin, school tot en met samenleving als geheel (dit laatste is heel moeilijk, maar goed, wie niet waagt, die niet wint)lichte sturing uit te oefenen.M.i. kun je het beste zo snel mogelijk in een reeks escalaties ingrijpen voordat het uit de hand loopt.Dit probleem is een landelijk probleem (nou ja, een wereldprobleem eigenlijk zowat). Er zou op landelijk nivo een adviesorgaan moeten zijn, bij wie je je kunt informeren. Eke

Ik weet wel dat je dat niet bedoelde, het was maar een opmerking tussendoor.

Eke
02-12-04, 20:06
Zwarte Schaap, je hebt dat denk ik gelezen van dat jonge meisje in Frankrijk dat haar koppie kaal heeft geschoren.Ik ben trots op haar ! Je niet laten kisten, maar kreatief reageren op het onrecht wat je wordt aangedaan.Wie weet wordt het nog een rage !! En halen de bestuurders bakzeil, Eke

Wizdom
02-12-04, 20:09
Geplaatst door Eke
Zwarte Schaap, je hebt dat denk ik gelezen van dat jonge meisje in Frankrijk dat haar koppie kaal heeft geschoren.Ik ben trots op haar ! Je niet laten kisten, maar kreatief reageren op het onrecht wat je wordt aangedaan.Wie weet wordt het nog een rage !! En halen de bestuurders bakzeil, Eke

Dat noemt zich "verlicht" hoor mensen verbieden zichzelf te zijn...

Eke
02-12-04, 20:22
Geplaatst door Wizdom
Dat noemt zich "verlicht" hoor mensen verbieden zichzelf te zijn...

Wizdom, ik zou willen dat ik zo'n dochtertje heb ! Ze lijkt me heel erg zichzelf.Geen kuddediertje.... lekker stijfkoppig..

offe, maak je een grapje ? :) ik ken jullie nog niet zo goed ! Eke

Wizdom
02-12-04, 20:27
Geplaatst door Eke
Wizdom, ik zou willen dat ik zo'n dochtertje heb ! Ze lijkt me heel erg zichzelf.Geen kuddediertje.... lekker stijfkoppig..

offe, maak je een grapje ? :) ik ken jullie nog niet zo goed ! Eke

Ik kan me oprecht onafhankelijk noemen... Ik ben niet rechts noch links... De enige die ik verantwoordelijkheid schuldig ben is mijn Schepper...

Dat is iedereen alleen is helaas niet iedereen zich daarvan bewust... :)

Eke
02-12-04, 20:47
Kun je geloven dat een jong meisje uit liefde voor haar God een bepaalde klederdracht uitkiest ?

Die vrijheid heeft dat meisje niet in Frankrijk.

Maar misschien mag haar zuster in een ander land juist niet zonder hoofddoek vanwege haar geloof.Die mist dan ook die vrijheid.

Vind je dan dat de Staat zich moet bemoeien met je godsdienst als die godsdienst voldoet aan de wetten van de samenleving. ?

Of vind je dat de Gelovigen van een Geloof zelf hun keuzes moeten maken.? Dat vind ik namelijk. Natuurlijk binnen de perken...maar dat lijkt me duidelijk.

Ik vind dat moslima's wel het recht hebben om daar een uitspraak over te doen en ik als niet-moslima niet. Ik heb het idee dat dat in Nederland kan. Klopt dit wat ik denk ???????Eke (ik ga even eten koken trouwens)

Zwarte Schaap
02-12-04, 21:16
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Vrijheid voor iedereen gaat niet op voor jou toch, Schaap?

Jij wilt wel vrijheid voor iedereen, dat geloof ik wel. Maar dan wel volgens jouw normen. En als dat niet is volgens jouw normen, dan maken mensen niet de juiste keuzes.

Ik snap je niet.

Zwarte Schaap
02-12-04, 21:20
Geplaatst door Eke
Zwarte Schaap, je hebt dat denk ik gelezen van dat jonge meisje in Frankrijk dat haar koppie kaal heeft geschoren.Ik ben trots op haar ! Je niet laten kisten, maar kreatief reageren op het onrecht wat je wordt aangedaan.Wie weet wordt het nog een rage !! En halen de bestuurders bakzeil, Eke

In eerste instantie werd ik er verdrietig door toen ik het las, maar daarna werd ik wel trots op haar vreedzame protest.

taouanza
02-12-04, 21:34
Volgens de Kamma's zei de politie in Dokkum na de eerste vechtpartij: 'Doe maar geen aangifte, dan wordt het voor uw zoon alleen maar erger. Er moeten eerst ergere dingen gebeuren voordat we iets kunnen doen .

Weet je hoe vaak vrouwen dit te horen krijgen?:mad:

Eke
02-12-04, 22:02
Dat kan betekenen dat de politie te weinig reactie-mogelijkheden heeft.-

Om bv. bij huiselijk geweld te kunnen verplichten tot het volgen van een behandeling van de vrouw/man en daarna eventueel nog een relatietherapie als dat effekt zou kunnen sorteren.En geef de politie mogelijkheid om op korte termijn iets te doen voor het slachtoffer en haar kinderen.

De vrouw zou moeten leren voor zichzelf te kiezen. De politie moet hier voorlichting over gehad hebben en de telefoonnummers kennen van de instanties die de trainingen geven..

Heel veel mensen weten dit wel (?????) ....maar als de samenleving de verkeerde politieke keuzes maakt komt daar onvoldoende geld voor vrij ! Eke