PDA

Bekijk Volledige Versie : Belediging en haat



Doeschate
02-12-04, 21:18
Er is een overeenkomst tussen belediging en het haten van een mens. Daarop volgt de doodwens, zoals we vaak constateren.
Het valt op dat het beledigen van mensen op dit forum de normaalste zaak van de wereld is. Vgeld is begonnen met een haatcampagne tegen Max Pam, dat kan een doodsbedreiging tot gevolg hebben. In zo'n maatschappij leven we helaas.
Trouwens, het valt me op dat het beledigen van islamcritici op dit forum aan de orde van de dag is. Met name Hirsi Ali is hiervan het slachtoffer. Begrijpt niemand hoe gevaarlijk dat is? Hoort belediging bij een bepaalde islamitische cultuur? Want ik zie dat hier heel vaak gebeuren.

vgeld
02-12-04, 21:27
Geplaatst door Doeschate
Er is een overeenkomst tussen belediging en het haten van een mens. Daarop volgt de doodwens, zoals we vaak constateren.
Het valt op dat het beledigen van mensen op dit forum de normaalste zaak van de wereld is. Vgeld is begonnen met een haatcampagne tegen Max Pam, dat kan een doodsbedreiging tot gevolg hebben. In zo'n maatschappij leven we helaas.
Trouwens, het valt me op dat het beledigen van islamcritici op dit forum aan de orde van de dag is. Met name Hirsi Ali is hiervan het slachtoffer. Begrijpt niemand hoe gevaarlijk dat is? Hoort belediging bij een bepaalde islamitische cultuur? Want ik zie dat hier heel vaak gebeuren.
Zeer matig jongen !
Je hebt je kans niet gegrepen om Vgeld te dwingen jou serieus te nemen. Wij monarchisten nemen niet iedereen serieus!
Kruip terug in je schulp en neem desnoods nog een pil

chliha
02-12-04, 21:30
Geplaatst door Doeschate
Hoort belediging bij een bepaalde islamitische cultuur?


Dat is integratie. We leren snel....

taouanza
02-12-04, 21:42
Geplaatst door vgeld
Zeer matig jongen !
Je hebt je kans niet gegrepen om Vgeld te dwingen jou serieus te nemen. Wij monarchisten nemen niet iedereen serieus!
Kruip terug in je schulp en neem desnoods nog een pil


:haha:

Blaataap
02-12-04, 21:43
Tsja, blijft vreemd dat veel moslims het wel hebben over een vermeende 'hetze', terwijl ze niet zien dat ze zelf veel erger zijn.

taouanza
02-12-04, 21:45
Geplaatst door Blaataap
Tsja, blijft vreemd dat veel moslims het wel hebben over een vermeende 'hetze', terwijl ze niet zien dat ze zelf veel erger zijn.

Wat zeur je man?! Moslims hebben geen zelfkritiek dus waar heb je het over?:rolleyes:

Blaataap
02-12-04, 21:46
Geplaatst door taouanza
Wat zeur je man?! Moslims hebben geen zelfkritiek dus waar heb je het over?:rolleyes:

Jou heb ik allang opgegeven. Zelfs de schijn dat je nog voor rede vatbaar bent kun je niet meer ophouden.

Wizdom
02-12-04, 21:50
Geplaatst door Doeschate
Er is een overeenkomst tussen belediging en het haten van een mens. Daarop volgt de doodwens, zoals we vaak constateren.
Het valt op dat het beledigen van mensen op dit forum de normaalste zaak van de wereld is. Vgeld is begonnen met een haatcampagne tegen Max Pam, dat kan een doodsbedreiging tot gevolg hebben. In zo'n maatschappij leven we helaas.
Trouwens, het valt me op dat het beledigen van islamcritici op dit forum aan de orde van de dag is. Met name Hirsi Ali is hiervan het slachtoffer. Begrijpt niemand hoe gevaarlijk dat is? Hoort belediging bij een bepaalde islamitische cultuur? Want ik zie dat hier heel vaak gebeuren.

Jij probeert ook weer een duit in de zak te doen....

Kom maar... de zak is groot genoeg... een paar duiten passen er nog wel in....

Doeschate
02-12-04, 21:53
Geplaatst door vgeld
Zeer matig jongen !
Je hebt je kans niet gegrepen om Vgeld te dwingen jou serieus te nemen. Wij monarchisten nemen niet iedereen serieus!
Kruip terug in je schulp en neem desnoods nog een pil Argumenten graag! Daar zul je waarschijnlijk gebrek aan hebben! Want zij die beledigen hebben meestal weinig te zeggen!

taouanza
02-12-04, 21:57
Geplaatst door Blaataap
Jou heb ik allang opgegeven. Zelfs de schijn dat je nog voor rede vatbaar bent kun je niet meer ophouden.

Je bent uitgeluld bedoel je?

taouanza
02-12-04, 21:58
Geplaatst door Doeschate
Argumenten graag! Daar zul je waarschijnlijk gebrek aan hebben! Want zij die beledigen hebben meestal weinig te zeggen!

Man o man wat een zelfkennis heb je zeg!

Wizdom
02-12-04, 22:01
Geplaatst door taouanza
Man o man wat een zelfkennis heb je zeg!

Hij overschat zichzelf enigzins...

Doeschate
02-12-04, 22:01
Geplaatst door Wizdom
Jij probeert ook weer een duit in de zak te doen....

Kom maar... de zak is groot genoeg... een paar duiten passen er nog wel in.... Denk je nou echt dat mijn bedoeling slechts is de islam voor de zoveelste keer af te kraken? Probeer eens dieper te kijken.

vgeld
02-12-04, 22:04
Geplaatst door Doeschate
Argumenten graag! Daar zul je waarschijnlijk gebrek aan hebben! Want zij die beledigen hebben meestal weinig te zeggen!

Ik heb niets met argumenten (=gebakken lucht ), ik baseer mijn doen en laten op logica maar daar heb je geen kaas van gegeten !

Blaataap
02-12-04, 22:04
Geplaatst door taouanza
Je bent uitgeluld bedoel je?

Ken u zelve!

Wizdom
02-12-04, 22:06
Geplaatst door Doeschate
Denk je nou echt dat mijn bedoeling slechts is de islam voor de zoveelste keer af te kraken? Probeer eens dieper te kijken.

Dit is een land waar staat en religie los van elkaar staan. De politiek dient zich niet in te mengen met prive religieuze aangelegenheden...

De staat dient niet voor te schrijven wat ik wel en niet moet of mag geloven dragen... Dat is strikt prive...

Ik heb niemand zich horen bemoeien met piercings hoewel het een behoorlijk infectie gevaar met zich meebrengt... Best keep it that way :duim:

taouanza
02-12-04, 22:12
Geplaatst door Blaataap
Ken u zelve!

Doe je best.

Doeschate
02-12-04, 22:14
Geplaatst door Wizdom
Dit is een land waar staat en religie los van elkaar staan. De politiek dient zich niet in te mengen met prive religieuze aangelegenheden...

De staat dient niet voor te schrijven wat ik wel en niet moet of mag geloven dragen... Dat is strikt prive...

Ik heb niemand zich horen bemoeien met piercings hoewel het een behoorlijk infectie gevaar met zich meebrengt... Best keep it that way :duim: De staat mag zich kennelijk wel bemoeien met het al of niet belasteren van godjes die wel of niet bestaan... Dus waarom niet met uiterst belangrijke Goden die al eeuwenlang onze wereld verzieken? Natuurlijk dient de vrijheid van denken en meningsuiting, en zelfs geloven in onverdraagzame, gewelddadige godjes daarbij gewaarborgd te worden. Het gaat slechts om het gevaar dat bepaalde religieuze opvattingen met zich meebrengen.

Doeschate
02-12-04, 22:18
Geplaatst door vgeld
Ik heb niets met argumenten (=gebakken lucht ), ik baseer mijn doen en laten op logica maar daar heb je geen kaas van gegeten ! Make my day! Ik ben heel dom, alsjeblieft, maak mij wijs. Hoe is jouw logica?

Eke
02-12-04, 22:22
Geplaatst door Doeschate
Er is een overeenkomst tussen belediging en het haten van een mens.Hoort belediging bij een bepaalde islamitische cultuur? Want ik zie dat hier heel vaak gebeuren.


Als vrij vers forumlid merk ik op dat ik zie hakketakken tussen personen en niet eigenlijk speciaal mensen van een islamitische cultuur.(beledigende opmerking, toch ?)

Let maar eens goed op. Het is over en weer. En het is zelfs makkelijk om mee te doen (je ziet het ook steeds meer op de TV trouwens), ware het niet dat ik gekozen heb om het niet te doen.Ik hou er niet van, Eke

Hoop dat jij, Doeschate, ook mee zal doen om weliswaar een levendige discussie hier te houden,maar om elkaar niet af te katten.

PS. ACH.................na het plaatsen van dit episteltje zie ik dat je al afgegleden bent, Doeschate............... Maar elke posting geeft weer een nieuwe kans, nooit vergeten ! JA MAMA, hoor ik in mijn achterhoofd :wink:

Doeschate
02-12-04, 22:36
Geplaatst door Eke
Als vrij vers forumlid merk ik op dat ik zie hakketakken tussen personen en niet eigenlijk speciaal mensen van een islamitische cultuur.(beledigende opmerking, toch ?)

Let maar eens goed op. Het is over en weer. En het is zelfs makkelijk om mee te doen (je ziet het ook steeds meer op de TV trouwens), ware het niet dat ik gekozen heb om het niet te doen.Ik hou er niet van, Eke

Hoop dat jij, Doeschate, ook mee zal doen om weliswaar een levendige discussie hier te houden,maar om elkaar niet af te katten.

PS. ACH.................na het plaatsen van dit episteltje zie ik dat je al afgegleden bent, Doeschate............... Maar elke posting geeft weer een nieuwe kans, nooit vergeten ! JA MAMA, hoor ik in mijn achterhoofd :wink: Maak mij wijs, hoezo ben ik afgegleden?

taouanza
02-12-04, 22:41
Geplaatst door Doeschate
De staat mag zich kennelijk wel bemoeien met het al of niet belasteren van godjes die wel of niet bestaan... Dus waarom niet met uiterst belangrijke Goden die al eeuwenlang onze wereld verzieken? Natuurlijk dient de vrijheid van denken en meningsuiting, en zelfs geloven in onverdraagzame, gewelddadige godjes daarbij gewaarborgd te worden. Het gaat slechts om het gevaar dat bepaalde religieuze opvattingen met zich meebrengen.

Volgens mij begrijp jij zelf niet wat je hier schrijft.
Heb je wel eens gedacht over het gevaar van domheid?
Of vraag ik te veel als ik je vraag om zelf na te denken als je gewoon de media kan napraten?

Doeschate
02-12-04, 22:49
Geplaatst door taouanza
Volgens mij begrijp jij zelf niet wat je hier schrijft.
Heb je wel eens gedacht over het gevaar van domheid?
Of vraag ik te veel als ik je vraag om zelf na te denken als je gewoon de media kan napraten? Het regent weer van de vooroordelen:
Iedereen die kritiek op de islam heeft praat de media na, en is:
dom, begrijpt er niets van en mag het gevaar van de islam niet aan de orde stellen. Want die domheid is gevaarlijk.
Dat klopt, trouwens, want kritiek op de islam is levensgevaarlijk. Maar pas op; ik meet 2m. 10, 120 k. getrainde spieren en heb meerdere beveiligers die nog indrukwekkender zijn.

Eke
02-12-04, 22:49
Geplaatst door Doeschate
Maak mij wijs, hoezo ben ik afgegleden?

Ik antwoord je. Een dezer dagen, Eke (bedtijd, mss voor jou ook wel !)

Blaataap
02-12-04, 22:52
Geplaatst door taouanza
Heb je wel eens gedacht over het gevaar van domheid?

Ongelooflijk, dat uitgerekend iemand met een van de laagste IQ's van maroc.nl, dit neertypt. :jeweetog:

Doeschate
02-12-04, 22:55
Geplaatst door Eke
Ik antwoord je. Een dezer dagen, Eke (bedtijd, mss voor jou ook wel !) Je hebt gelijk, tot later.

taouanza
02-12-04, 22:59
Geplaatst door Doeschate
Het regent weer van de vooroordelen:
Iedereen die kritiek op de islam heeft praat de media na, en is:
dom, begrijpt er niets van en mag het gevaar van de islam niet aan de orde stellen. Want die domheid is gevaarlijk.
Dat klopt, trouwens, want kritiek op de islam is levensgevaarlijk. Maar pas op; ik meet 2m. 10, 120 k. getrainde spieren en heb meerdere beveiligers die nog indrukwekkender zijn.

:giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: :giechel:

taouanza
02-12-04, 23:00
Geplaatst door Blaataap
Ongelooflijk, dat uitgerekend iemand met een van de laagste IQ's van maroc.nl, dit neertypt. :jeweetog:

Je bedoelt dat je geen weerwoord heb voor mijn argumenten.:wijs:

sylk
02-12-04, 23:49
Ik heb nog nooit een moderator, op welk forum dan ook meegemaakt die zich op deze manier volstrekt niet laat hinderen door gebrek aan kennis van zaken en die zich laat gelden als een kip zonder kop en het enige wat ik echt kan zeggen is: schaf deze moderator af. Wat een debiel.

sylk
02-12-04, 23:54
Ik wil mijn vorige bericht graag even nuanceren. Ik vind de haatdragendheid zo ingewikkeld, en ik schrok van mijn eigen reactie. Taouzanza je bent beslist geen debiel en het spijt mij dat ik dat zojuist heb opgeschreven.

Eke
04-12-04, 12:36
Geplaatst door Doeschate
Maak mij wijs, hoezo ben ik afgegleden?

Hey, Doeschate, 'k heb nog beloofd je te antwoorden !Ik heb begrepen van je dat je belediging en haat ter discussie wilt stellen op dit draadje.. Maar wat merk ik : je bent zelf van het begin af aan bezig met beledigingen zonder dat je daar bewust van bent ...Of doe je het expres ?Ik denk het niet, eerlijk gezegd.

De belediging in je openingsstukje heb ik al genoemd. Daarna merk ik op dat je "afgegleden" bent:


Geplaatst door Doeschate
.............1. Dus waarom niet met uiterst belangrijke Goden die al eeuwenlang onze wereld verzieken? .........2.Natuurlijk dient de vrijheid van denken en meningsuiting, en zelfs geloven in onverdraagzame, gewelddadige godjes daarbij gewaarborgd te worden.

Opmerking bij 1. : Dat kun je toch niet maken, man, als je bezig bent met een serieuze discussie om je zo beledigend en grof uit te laten ?"God en de wereld verzieken ?"Volgens mij ben je een totaal ongelovige.Weet jij niets van de plaats van God in de levens van gelovige mensen. Anders zou je zo niet doen.Trouwens over jouw opmerking zelf over dat 'verzieken". Doet God dat ? Of doen de mensen dat zelf ?En doen alle mensen dat ?

Opmerking bij 2. toon : spottend. Inhoud :...poeheeeee......echt, dat kun je niet maken !!!!Heb je het niet in de gaten wat je allemaal aan het zeggen bent ?Hoe beledigend dat is ?Ik herhaal het maar niet eens meer....Jij haalt mensen door elkaar met hun God.Mensen kunnen onverdraagzaam zijn en gewelddadig.

Hoe kan je God, als Schepper van dit AL (misschien bespeur je weleens iets van een mysterie of van een wonder ? Of leef je enkel vanuit je ratio ?)nu in de schoenen schuiven dat wat de mensen doen...De mensen hebben toch een vrije wil van God gekregen om zelf te kiezen voor hun goeie kanten of voor hun schaduwkanten ?



Geplaatst door Doeschate
Denk je nou echt dat mijn bedoeling slechts is de islam voor de zoveelste keer af te kraken? Probeer eens dieper te kijken.


Je bedoeling is goed, maar echt, Doeschate, je kunt zo niet verder gaan.Je zult bij moeten sturen. Eke

Ratio_neel
04-12-04, 13:14
Geplaatst door Doeschate
Hoort belediging bij een bepaalde islamitische cultuur? Want ik zie dat hier heel vaak gebeuren.


Haha die is leuk! Nee niet alleen bij de ' Islamitische cultuur'. Ga maar eens naar de website van notabene de EO (het elfde uur) en zie dat beledigen zelfs ook een Hollands (christelijk) goed is. Vergeleken met dat forum drukken sommigen zich hier nog 'zacht' uit. Mijn oren klapperen bij het lezen van sommige statements aldaar. Doe daarom dus niet alsof beledigen vanuit de eigen achtergrond je onbekend is. Ze hebben slechts overgenomen waar de huidige politiek en meer dan de helft van de Nederlanders zo op gebrand is, namelijk er lekker op los beledigen en geen oog hebben voor de consequenties. De Nederlandse cultuur, normen en waarden is toch gebaseerd op de Joods-Christelijke traditie? Maak je optelsom dus maar. Wat dat betreft is het beledigen een universeel goed voor de onredelijken en de bevooroordeelde. Het is denk ik zo langzamerhand ook al een eeuw uit om een negatieve eigenschap af te schuiven op een bepaalde cultuur, achtergrond of geloofsovertuiging. De moslim wordt verweten dat hij/zij niet met de tijd meegaat, ga zelf met de tijd mee en maak niet van zulke achterhaalde opmerkingen!!!

Doeschate
04-12-04, 13:44
Geplaatst door Ratio_neel
Haha die is leuk! Nee niet alleen bij de ' Islamitische cultuur'. Ga maar eens naar de website van notabene de EO (het elfde uur) en zie dat beledigen zelfs ook een Hollands (christelijk) goed is. Vergeleken met dat forum drukken sommigen zich hier nog 'zacht' uit. Mijn oren klapperen bij het lezen van sommige statements aldaar. Doe daarom dus niet alsof beledigen vanuit de eigen achtergrond je onbekend is. Ze hebben slechts overgenomen waar de huidige politiek en meer dan de helft van de Nederlanders zo op gebrand is, namelijk er lekker op los beledigen en geen oog hebben voor de consequenties. De Nederlandse cultuur, normen en waarden is toch gebaseerd op de Joods-Christelijke traditie? Maak je optelsom dus maar. Wat dat betreft is het beledigen een universeel goed voor de onredelijken en de bevooroordeelde. Het is denk ik zo langzamerhand ook al een eeuw uit om een negatieve eigenschap af te schuiven op een bepaalde cultuur, achtergrond of geloofsovertuiging. De moslim wordt verweten dat hij/zij niet met de tijd meegaat, ga zelf met de tijd mee en maak niet van zulke achterhaalde opmerkingen!!!
Ik vroeg slechts of beledigen bij de islam hoort, zoals ik die op deze site tegenkom. Niet de gehele islam dus, want daar kun je sowieso niet over spreken zonder te generaliseren. Je kunt toch niet ontkennen dat beledigen een geliefde bezigheid is van bijna alle deelnemers aan dit forum? Ook van mij trouwens, maar ik ben meerdere keren geband vanwege belediging, dat is oneerlijk. Iedereen mag beledigen, waarom ik niet? Mijn voorkeur heeft de belediging van God en zijn gelovigen. Zoals iedereen kies ik uit wie ik beledig. Belediging hoort bij de vrijheid van meningsuiting, en de belediging van God is daarbij niet zo erg. Want God kan daar wel tegen, als Hij bestaat, en als Hij wel bestaat, dan heeft Hij mogelijkheden genoeg mij te straffen. Daar ben ik niet bang voor, want ik geloof niet in een persoonlijke God.
Beledigen van mensen en ook God mag dus, wat betekent dat de regels van dit forum eigenlijk veranderd moeten worden.

vgeld
04-12-04, 14:07
Geplaatst door Doeschate
Ik vroeg slechts of beledigen bij de islam hoort, zoals ik die op deze site tegenkom. Niet de gehele islam dus, want daar kun je sowieso niet over spreken zonder te generaliseren. Je kunt toch niet ontkennen dat beledigen een geliefde bezigheid is van bijna alle deelnemers aan dit forum? Ook van mij trouwens, maar ik ben meerdere keren geband vanwege belediging, dat is oneerlijk. Iedereen mag beledigen, waarom ik niet? Mijn voorkeur heeft de belediging van God en zijn gelovigen. Zoals iedereen kies ik uit wie ik beledig. Belediging hoort bij de vrijheid van meningsuiting, en de belediging van God is daarbij niet zo erg. Want God kan daar wel tegen, als Hij bestaat, en als Hij wel bestaat, dan heeft Hij mogelijkheden genoeg mij te straffen. Daar ben ik niet bang voor, want ik geloof niet in een persoonlijke God.
Beledigen van mensen en ook God mag dus, wat betekent dat de regels van dit forum eigenlijk veranderd moeten worden.

Zit jij jezelf hier niet tegen te spreken? Je begint een onderwerp waarin je mijn op- en aanmerkingen aan het adres van het naar mannetje Max Pam tot haat bombardeert en nu pleit je voor de acceptatie van beledigingen?
Ik heb er niets op tegen maar als je gebruikt of drinkt doe het dan met mate.

Doeschate
04-12-04, 14:08
Hoi Eke.

Mijn opvattingen over de religies van deze wereld zijn gebaseerd op wat ik geloof, maar dat kan voor jou een belediging zijn. De geschiedenis (kruistochten, jihad, onthoofding van afvalligen en zij die de islam beledigen, heilige oorlogen, inquisitie, brandstapels, doodsbedreigingen van critici van de islam, en deze geschiedenis is helaas actueel) geven mij het recht de religies van deze wereld aan te klagen als levensgevaarlijke, moorddadige levensovertuigingen die deze wereld verpesten en dat ook al eeuwenlang gedaan hebben. Zo’n levensovertuiging kan ik verdedigen en uitleggen en heeft dus recht van bestaan, net zoals alle beminde gelovigen recht van vrijheid van religie hebben. Helaas zal mijn overtuiging als een belediging ervaren worden door de meeste beminde gelovigen.
Toch wil ik gaarne met hen in vrede leven, want door de scheiding van kerk en staat is de bedreiging die van deze relgies uitgaat minder groot. Hoewel er wel degelijk een gevaar is, want de extremisten onder deze gelovigen lijken aan invloed te winnen. Het is dus tijd de absolute waarheidsclaim van die religies te relativeren. Maar dat moet je als een vorm van geloof en zelfverdediging zien.

Wij hebben allen een vrije wil, en daar maak ik gebruik van door mijn gelovige landgenoot ervan te overtuigen dat ik, en vele anderen, zich door hen bedreigt voelen. Daar kan slechts verandering in komen als zij hun geloof minder absoluut, en dus minder serieus, nemen. Die opvatting zal door hen waarschijnlijk al als een belediging ervaren worden. Maar ik kan er niets aan doen dat zij zulke lange tenen hebben.

Ik overweeg serieus anders verder te gaan, omdat ik merk dat mijn mening compromisloos naar voren brengen weinig effect sorteert. Maar ik heb tijd nodig daarover na te denken en een andere methode te bedenken.

Wide-O
04-12-04, 14:17
Iedereen mag beledigen, waarom ik niet?


Psst, 't is een complot joh. Tegen jou gericht. Heeft te maken met aardstralen en zo. Ik zou die gieter zo snel mogelijk op je kop zetten, je weet maar nooit.

Uit de forumregels:


Het strafpuntensysteem.

Gedrag dat in strijd is met de disclaimer wordt gecontroleerd en zonodig bestraft. Mocht het zo zijn dat een gebruiker van de site storend gedrag vertoont dan zullen de Mods/Admins deze persoon iedere keer dat dit gebeurt voorzien van 1 strafpunt. Bij het 3e strafpunt volgt er automatsch een nick ban. Deze nickban duurt 2 weken. Daarna volgt automatisch terugzetting van het aantal strafpunten tot 2. Bij het 3e strafpunt volgt weer een nickban etc. Op deze manier wordt niemand eeuwig gestraft en krijgt na 2 weken weer een nieuwe kans. Behalve Doeschate, daar hebben we de pik op.
Bij zeer grove overtredingen of teveel herhaald storend gedrag volgt er op voordracht van een moderator een IP ban. Een IP ban is niet aan tijd gebonden.


't Is me wat.

Doeschate
04-12-04, 14:27
Geplaatst door vgeld
Zit jij jezelf hier niet tegen te spreken? Je begint een onderwerp waarin je mijn op- en aanmerkingen aan het adres van het naar mannetje Max Pam tot haat bombardeert en nu pleit je voor de acceptatie van beledigingen?
Ik heb er niets op tegen maar als je gebruikt of drinkt doe het dan met mate. Ik hanteer een discussietechniek die jij niet begrijpt. Aanvankelijk laat ik niet het achterste van mijn tong zien, om later pas te laten zien wat ik bedoel. Namelijk dat het kwaadaardig is te protesteren tegen hen die zogenaamde de islam beledigen, tewijl de meesten onder jullie een voorliefde hebben voor het beledigen van tegenstanders. Daarom bekritiseer ik aanvankelijk jullie beledigende manier van spreken (dat kun je toch niet ontkennen), maar ben ik later bereid toe te geven dat belediging ook tot mijn voorliefdes behoort. Moeilijk voor jou te begrijpen, zo'n vooropgezet plan mijn mening in tweede instantie bevestigd te krijgen. Jouw intelligentie heeft zijn beperkingen.
De rest van je betoog is geen opmerking waard, want is slechts een poging mij uit de discussie te weren. Hoort dat ook tot jouw cultuur?

Ratio_neel
04-12-04, 14:39
Geplaatst door Doeschate
Ik vroeg slechts of beledigen bij de islam hoort, zoals ik die op deze site tegenkom. Niet de gehele islam dus, want daar kun je sowieso niet over spreken zonder te generaliseren. Je kunt toch niet ontkennen dat beledigen een geliefde bezigheid is van bijna alle deelnemers aan dit forum? Ook van mij trouwens, maar ik ben meerdere keren geband vanwege belediging, dat is oneerlijk. Iedereen mag beledigen, waarom ik niet? Mijn voorkeur heeft de belediging van God en zijn gelovigen. Zoals iedereen kies ik uit wie ik beledig. Belediging hoort bij de vrijheid van meningsuiting, en de belediging van God is daarbij niet zo erg. Want God kan daar wel tegen, als Hij bestaat, en als Hij wel bestaat, dan heeft Hij mogelijkheden genoeg mij te straffen. Daar ben ik niet bang voor, want ik geloof niet in een persoonlijke God.
Beledigen van mensen en ook God mag dus, wat betekent dat de regels van dit forum eigenlijk veranderd moeten worden.

Ik begrijp de hele wens van de meeste mensen niet die er zo op gebrand zijn om de vrijheid te willen hebben te kunnen beledigen. I mean excuse me? Is dat niet de reden waarom racisme en discriminatie wettelijk aan banden zijn gelegd?
Ik begrijp het gewoon niet. Beledigen is een vorm van pesten met een grijns. Het is in dit geval de grijns die in grote mate irriteert. Het is een vernederende grijns. Het is de grijns die camoufleert dat het eigenlijk een steek onder de gordel is, maar onschuldig reageert wanneer hij of zij er op wordt aangesproken. Het is de grijns die aanleiding geeft tot uitsluitstel en miscommunicatie. (En jouw zogenaamde vraag is niet een gemeende vraag, maar een vraag met een duidelijke insinuering dat mij niet is ontgaan.)

Degene die beledigt, raakt vreemd genoeg verontwaardigd wanneer men reageert op een manier dat net zo vijandelijk is als de belediging(zie de actualiteiten). Dit kan zijn een belediging terug of misschien zelfs nog een slag erger dan een belediging. Het ligt eraan met wat voor persoon je te maken hebt. We komen niet allemaal uit dezelfde schoot.

Het is de omgekeerde wereld geworden. De meerderheid verdedigt naar mijn idee de verkeerde zaak. Het vrije woord van beledigen in de zin die jij (en velen met jou) verdedigt, stevent af op een vernietigende atoombom. Het zijn de onbedachtzamen die meedoen aan dit 'spelletje' en het eigenlijk geen centimeter kan schelen tot waar dit 'spelletje' zal eindigen. Het belachelijk maken van iets waar iemand met zijn volle verstand voor heeft gekozen, is discriminerend en kun je niet makkelijk afdoen door de vrijheid van meningsuiting uit het niets in het spel te gooien(gelovig of niet-gelovig). Het woord ' beledigen' is nog altijd een negatief woord.

Om een antwoord te geven op je vraag: nee. Beledigen hoort noch bij 'de' Islam noch bij een bepaalde islamitische cultuur. Degene die zich hiermee bezighouden, doen dat op eigen rekening. Beledigen is negatief en discriminerend en creeert een vijandelijke sfeer, omdat de grenzen van bedachtzaamheid alsmaar worden verlegd. Ik wens daar als bedachtzame moslim niet aan mee te doen!!!!!!!!!

vgeld
04-12-04, 14:50
Geplaatst door Doeschate
Ik hanteer een discussietechniek die jij niet begrijpt. Aanvankelijk laat ik niet het achterste van mijn tong zien, om later pas te laten zien wat ik bedoel. Namelijk dat het kwaadaardig is te protesteren tegen hen die zogenaamde de islam beledigen, tewijl de meesten onder jullie een voorliefde hebben voor het beledigen van tegenstanders. Daarom bekritiseer ik aanvankelijk jullie beledigende manier van spreken (dat kun je toch niet ontkennen), maar ben ik later bereid toe te geven dat belediging ook tot mijn voorliefdes behoort. Moeilijk voor jou te begrijpen, zo'n vooropgezet plan mijn mening in tweede instantie bevestigd te krijgen. Jouw intelligentie heeft zijn beperkingen.
De rest van je betoog is geen opmerking waard, want is slechts een poging mij uit de discussie te weren. Hoort dat ook tot jouw cultuur?
Je weet het goed te brengen. Heb je van je ouders leren liegen of heeft het iets met je religie/cultuur te maken. Je gaat morgen op de biechtstoel alles opbiechten en maandag mag je weer beginnen met liegen tot de volgende zondag weer, ..enz.
Discussies met Vgeld zijn voor jou een beetje te hoog gegrepen.

wytze
04-12-04, 15:01
@ratio_neel,
:handbang: :handbang:
helemaal mee eens

Eke
04-12-04, 15:05
Geplaatst door Doeschate
Hoi Eke.

1)Mijn opvattingen over de religies van deze wereld zijn gebaseerd op wat ik geloof, maar dat kan voor jou een belediging zijn. De geschiedenis (kruistochten, jihad, onthoofding van afvalligen en zij die de islam beledigen, heilige oorlogen, inquisitie, brandstapels, doodsbedreigingen van critici van de islam, en deze geschiedenis is helaas actueel) geven mij het recht de religies van deze wereld aan te klagen als levensgevaarlijke, moorddadige levensovertuigingen die deze wereld verpesten en dat ook al eeuwenlang gedaan hebben. Zo’n levensovertuiging kan ik verdedigen en uitleggen en heeft dus recht van bestaan, net zoals alle beminde gelovigen recht van vrijheid van religie hebben. Helaas zal mijn overtuiging als een belediging ervaren worden door de meeste beminde gelovigen.
2)Toch wil ik gaarne met hen in vrede leven, want door de scheiding van kerk en staat is de bedreiging die van deze relgies uitgaat minder groot. Hoewel er wel degelijk een gevaar is, want de extremisten onder deze gelovigen lijken aan invloed te winnen. Het is dus tijd de absolute waarheidsclaim van die religies te relativeren. Maar dat moet je als een vorm van geloof en zelfverdediging zien.

3)Wij hebben allen een vrije wil, en daar maak ik gebruik van door mijn gelovige landgenoot ervan te overtuigen dat ik, en vele anderen, zich door hen bedreigt voelen. Daar kan slechts verandering in komen als zij hun geloof minder absoluut, en dus minder serieus, nemen. Die opvatting zal door hen waarschijnlijk al als een belediging ervaren worden. Maar ik kan er niets aan doen dat zij zulke lange tenen hebben.

4)Ik overweeg serieus anders verder te gaan, omdat ik merk dat mijn mening compromisloos naar voren brengen weinig effect sorteert. Maar ik heb tijd nodig daarover na te denken en een andere methode te bedenken.

Hoi Doeschate. Heb nog maar even mijn voorbereidingen voor het familiefeest van Sint opzij gelegd.

Opmerking bij 1)..Religies worden MISBRUIKT door mensen voor het WIJ/ZIJ-denken(gebaseerd op generalisaties), door machtswellustelingen(let op : ook geld verschaft macht) enz. enz.
Als religies niet gebruikt zouden worden dan zou wel iets anders aangegrepen worden voor de rechtvaardiging van strijd.

Ieder mens heeft goede kanten en slechte kanten.Maar weinig mensen nemen de moeite voor zelfkennis en het leren omgaan met hun slechte kanten.De Heilige Boeken geven de mens een handleiding, een steun bij het kiezen voor Het Goede.
Deze boeken zijn influisteringen van God .

En nu komt het probleem:dat is namelijk de taal.Taal is een schitterende verworvenheid, maar geeft ook ruimte voor interpretatie en dus verschil van mening voor hen die de Letter, omdat het een influistering van God is,ook aanduiden als "God", wat betreft de macht van die Letter...verschil van mening, niet over God,maar over de Letter.....Hoeveel Protestantste afsplitsingen zijn er bv. niet geweest ?

Opmerking bij 2)Je kiest er dus voor om in vrede met elkaar te leven.Ga er dan ook voor.Als je je bedreigd voelt door extremistische krachten in onze samenleving, praat er dan gewoon over op een rustige manier zonder meteen te generaliseren.
Was jouw voorvader een slavenhandelaar ? De kans is groot die ie zelf slavenarbeid moest verrichtenin die tijd...En dat hij fel tegenstander was van die praktijken. Toch kan je dit verwijt op je boterham krijgen..

Probeer vanuit je hart met anderen te praten en het Wij/Zij-denken los te laten.
Eke

Doeschate
04-12-04, 15:59
Geplaatst door Eke
Hoi Doeschate. Heb nog maar even mijn voorbereidingen voor het familiefeest van Sint opzij gelegd.

Opmerking bij 1)..Religies worden MISBRUIKT door mensen voor het WIJ/ZIJ-denken(gebaseerd op generalisaties), door machtswellustelingen(let op : ook geld verschaft macht) enz. enz.
Als religies niet gebruikt zouden worden dan zou wel iets anders aangegrepen worden voor de rechtvaardiging van strijd. Inderdaad hebben alle mensen, met welke geloofsovertuiging dan ook, en dat kan ook een goddeloze theorie zijn, aanleiding gegeven tot misbruik. De paus van Rome heeft daarover zijn veronschuldiging aangeboden. Zou het een mooi gebaar zijn als alle andere relgies dat ook doen?


Ieder mens heeft goede kanten en slechte kanten.Maar weinig mensen nemen de moeite voor zelfkennis en het leren omgaan met hun slechte kanten.De Heilige Boeken geven de mens een handleiding, een steun bij het kiezen voor Het Goede.
Deze boeken zijn influisteringen van God . Gelovigen, want alle mensen zijn gelovigen, ook zij die de God van de geopenbaarde geschriften niet erkennen, dienen te erkennen dat het bestrijden en beledigen van andersgelovigen een grote behoefte is en kenmerkend voor alle religies (en anti-religies, hoewel dat ook weer religie is) op deze wereld. ieder mens kent goede en slechte kanten, welke religie je ook aanhangt. Wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven. Daartoe ben ik ook graag bereid. Maar ik geloof dat je geen heilig geschrift nodig hebt daartoe te komen. Ook kun je weten wat goed en slecht is, zonder in zo'n geschrift te geloven.


En nu komt het probleem:dat is namelijk de taal.Taal is een schitterende verworvenheid, maar geeft ook ruimte voor interpretatie en dus verschil van mening voor hen die de Letter, omdat het een influistering van God is,ook aanduiden als "God", wat betreft de macht van die Letter...verschil van mening, niet over God,maar over de Letter.....Hoeveel Protestantste afsplitsingen zijn er bv. niet geweest ?Taal is het probleem, inderdaad. Taal heb je nodig om jezelf en je overtuiging te verdedigen. Voor de ander kan die taal als een belediging gevoeld worden.


Opmerking bij 2)Je kiest er dus voor om in vrede met elkaar te leven.Ga er dan ook voor.Als je je bedreigd voelt door extremistische krachten in onze samenleving, praat er dan gewoon over op een rustige manier zonder meteen te generaliseren. Generaliseren is iets dat je moet vermijden, maar dat is moeilijk. In een debat kun je spreken over "de islam", "het christendom" of "het liberalsime" en zelfs over "de stoel" of "de tafel". Dat kun je altijd nog verduidelijken. In een debat moet je daar dus ook niet constant over vallen, dat bemoeilijkt het debat. We moeten begrijpend leren lezen, en dus ook niet altijd vallen over het spreken over "de islam". Daarmee bedoel ik niet dat ik alle moslims over een kam scheer.

Was jouw voorvader een slavenhandelaar ? De kans is groot die ie zelf slavenarbeid moest verrichtenin die tijd...En dat hij fel tegenstander was van die praktijken. Toch kan je dit verwijt op je boterham krijgen.. Mijn voorvader was paardenhandelaar, dus ook een vorm van slavendrijver. :fpiraat:


Probeer vanuit je hart met anderen te praten en het Wij/Zij-denken los te laten.
Eke Het wij/zij-denken kan ik moeilijk loslaten, voor zolang als er sprake is van een grote culturele/religieuze kloof. Als die kloof gedicht is, dan wil ik gaarne iedereen omarmen als mijn broeder.

Doeschate
04-12-04, 16:23
Geplaatst door Ratio_neel
Ik begrijp de hele wens van de meeste mensen niet die er zo op gebrand zijn om de vrijheid te willen hebben te kunnen beledigen. I mean excuse me? Is dat niet de reden waarom racisme en discriminatie wettelijk aan banden zijn gelegd?
Ik begrijp het gewoon niet. Beledigen is een vorm van pesten met een grijns. Het is in dit geval de grijns die in grote mate irriteert. Het is een vernederende grijns. Het is de grijns die camoufleert dat het eigenlijk een steek onder de gordel is, maar onschuldig reageert wanneer hij of zij er op wordt aangesproken. Het is de grijns die aanleiding geeft tot uitsluitstel en miscommunicatie. (En jouw zogenaamde vraag is niet een gemeende vraag, maar een vraag met een duidelijke insinuering dat mij niet is ontgaan.) Mijn vraag is zeker welgemeend. Ik stel de behoefte tot beledigen van zij die zich beledigd voelen ter discussie. Lees hoe bijv. Hirsi Ali op dit forum, en hoe Vgeld Max Pam beledigt. Ik geef toe dat ikzelf ook behept men met die menselijke eigenschap, waarvan zelfs Allah getuigt als hij de ongelovige voor doof, stom en blind beledigt. Ik bevind me dus in goed gezelschap. In een situatie van conflicterende geloofsovertuigingen is belediging aan de orde van de dag, zoals de geschiedenis en de heilige geschriften leren, want ook de god van de bijbel kan er wat van. Zelfs de goden van deze wereld weten hoe te beledigen.


Degene die beledigt, raakt vreemd genoeg verontwaardigd wanneer men reageert op een manier dat net zo vijandelijk is als de belediging(zie de actualiteiten). Dit kan zijn een belediging terug of misschien zelfs nog een slag erger dan een belediging. Het ligt eraan met wat voor persoon je te maken hebt. We komen niet allemaal uit dezelfde schoot.
Dit kan zijn een belediging terug of misschien zelfs nog een slag erger dan een belediging. Het ligt eraan met wat voor persoon je te maken hebt. We komen niet allemaal uit dezelfde schoot.

Het is de omgekeerde wereld geworden. De meerderheid verdedigt naar mijn idee de verkeerde zaak. Het vrije woord van beledigen in de zin die jij (en velen met jou) verdedigt, stevent af op een vernietigende atoombom. Het zijn de onbedachtzamen die meedoen aan dit 'spelletje' en het eigenlijk geen centimeter kan schelen tot waar dit 'spelletje' zal eindigen. Het belachelijk maken van iets waar iemand met zijn volle verstand voor heeft gekozen, is discriminerend en kun je niet makkelijk afdoen door de vrijheid van meningsuiting uit het niets in het spel te gooien(gelovig of niet-gelovig). Het woord ' beledigen' is nog altijd een negatief woord.
Dit is geen spelletje, maar een gevecht op leven en dood. Ik wens mijn mening te kunnen zeggen, ook al wordt dat door de ander ervaren als een belediging. Heb je er al eens over nagedacht dat de ander omschrijven als een "ongelovige" als een belediging ervaren kan worden? Ik ben namelijk een diepgelovig mens. Allah, God en alle anderen die zo denken beledigen mij dus tot in het diepst van mijn hart.

Om een antwoord te geven op je vraag: nee. Beledigen hoort noch bij 'de' Islam noch bij een bepaalde islamitische cultuur. Degene die zich hiermee bezighouden, doen dat op eigen rekening. Beledigen is negatief en discriminerend en creeert een vijandelijke sfeer, omdat de grenzen van bedachtzaamheid alsmaar worden verlegd. Ik wens daar als bedachtzame moslim niet aan mee te doen!!!!!!!!! Beledigingen zijn vaak onbedoeld, en komen voort uit de geloofsovertuiging die men heeft. Mijn geloofsovertuiging is dus een belediging voor jou. Want ik geloof dat jij in sprookjes gelooft. Dat is geen belediging, hoewel jij dat wellicht zo voelt. Het is slechts mijn geloof.

Eke
04-12-04, 16:34
Geplaatst door Doeschate


te erkennen dat het bestrijden en beledigen van andersgelovigen een grote behoefte is en kenmerkend voor alle religies (en anti-religies, hoewel dat ook weer religie is)

ik sta paf :lachu: om die 'grote behoefte' en dat 'kenmerkende'.....
Ben het dus niet met je eens.
Wel als Geloof gebruikt wordt om WIJ/ZIJ te creeeren.Hoewel ???
Dat hoeft ook niet zo te zijn.Je kunt je best uitverkoren voelen(in het geloof van mijn jeugd was je een 'uitverkorene') en niet de behoefte hebben om de niet-uitverkorene te bestrijden/te beledigen.




als die kloof gedicht is, dan wil ik gaarne iedereen omarmen als mijn broeder.

en wie moet dan die kloof dichten ?Is kennis van...en begrip voor..al niet een hele goede bodem ? Eke

Ratio_neel
04-12-04, 17:03
Geplaatst door Doeschate
Mijn vraag is zeker welgemeend. Ik stel de behoefte tot beledigen van zij die zich beledigd voelen ter discussie. Lees hoe bijv. Hirsi Ali op dit forum, en hoe Vgeld Max Pam beledigt. Ik geef toe dat ikzelf ook behept men met die menselijke eigenschap, waarvan zelfs Allah getuigt als hij de ongelovige voor doof, stom en blind beledigt. Ik bevind me dus in goed gezelschap. In een situatie van conflicterende geloofsovertuigingen is belediging aan de orde van de dag, zoals de geschiedenis en de heilige geschriften leren, want ook de god van de bijbel kan er wat van. Zelfs de goden van deze wereld weten hoe te beledigen.Dit is geen spelletje, maar een gevecht op leven en dood. Ik wens mijn mening te kunnen zeggen, ook al wordt dat door de ander ervaren als een belediging. Heb je er al eens over nagedacht dat de ander omschrijven als een "ongelovige" als een belediging ervaren kan worden? Ik ben namelijk een diepgelovig mens. Allah, God en alle anderen die zo denken beledigen mij dus tot in het diepst van mijn hart. Beledigingen zijn vaak onbedoeld, en komen voort uit de geloofsovertuiging die men heeft. Mijn geloofsovertuiging is dus een belediging voor jou. Want ik geloof dat jij in sprookjes gelooft. Dat is geen belediging, hoewel jij dat wellicht zo voelt. Het is slechts mijn geloof.

Ahm, je verwart me een beetje. Ik kan er nu niet echt uithalen wat je nou bedoelt. Wel, niet, misschien, geen spel, leven en dood, diepgelovig(geloof je nou wel of niet?), maar toch zijn de religies oorzaak van het kwaad (vorige inzendingen). Het is een weerwar van woorden, misschien ook een tactiek?

Ja sorry! Er is geen ander woord in het Nederlands voor 'ongelovig' dan ongelovig...... Dat is niet mijn fout.
Het niet serieus nemen van iemand met een weloverwogen keuze is beledigend, ja. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen met de gave geboren is om te onderscheiden wat beledigend is en wat door kan gaan als kritiek of het hebben van een gezonde eigen mening.
Is het hebben van een gezonde eigen mening dat je tegen een donkere meneer of mevrouw zegt: ik vind je een vieze kleur hebben, je bent vies? Of zijn we het met z'n allen eens dat dat eigenlijk niet kan?
Vind je dit een goedkope vergelijking? Hmmmm, waarom wordt er dan in de grondwet het discrimineren op grond van geloofsovertuiging in 1 adem genoemd met discrimineren op grond van ras?
Mijn God zegt inderdaad dat degene die niet geloven, doof, dom en blind zijn. Dat zijn Zijn woorden, ik heb ze niet verzonnen. Niet beledigd raken, want je gelooft niet in Hem.
Alleen Hij weet wie wel of niet geloven, dat ik dus geloof in een God die dat vindt, betekent dus niet dat ik dat ook van jou moet vinden. Dat neemt God voor Zijn rekening. Ik weet namelijk niet of jij wel of niet gelooft, je zegt zelf dat je diepgelovig ben...(?) God beledigt jou dus, niet ik, maar jij gelooft niet in mijn God, dus is het voor jou inderdaad maar een sprookje. Of raak je er nu ook in verstrikt?

Jouw geloofsovertuiging is geen beleding voor mij. De enige belediging voor mij is dat je mij als moslim niet serieus wilt nemen en die duidelijk doet blijken door een woordkeuze te hanteren die beledigend is of kan zijn of als je je nog niet beledigend hebt geuit, je dit gezien je ijverigheid voor de bepleiting van de zaak vrijheid van beledigen je dit nog graag zou willen doen.

Doeschate
04-12-04, 17:09
Geplaatst door Eke
ik sta paf :lachu: om die 'grote behoefte' en dat 'kenmerkende'.....
Ben het dus niet met je eens.
Wel als Geloof gebruikt wordt om WIJ/ZIJ te creeeren.Hoewel ???
Dat hoeft ook niet zo te zijn.Je kunt je best uitverkoren voelen(in het geloof van mijn jeugd was je een 'uitverkorene') en niet de behoefte hebben om de niet-uitverkorene te bestrijden/te beledigen.Waarom sta je paf? Wist je nog niet dat veel mensen zo denken als ik? Jij zit natuurlijk in jouw cultuur, en ik in de mijne. Vandaar dat een dialoog interessant, maar ook bedreigend, kan zijn. Gezien mijn levenservaring zijn er dus velen die denken zoals ik, maar dat gevoel zul jij ongetwijfeld ook hebben. De God van de traditionele religies discrimineert tussen gelovigen, afvalligen en ongelovigen, of niet? Wanr de gelovigen mogen naar de hemel, en alle anderen moet naar de hel. Bovendien geeft Hij bevelen hen te bestrijden, lees de bijbel of de koran er maar op na. Dat kun je niet ontkennen. Mag ik mij door zo'n god bedreigd voelen? Vanwaar de commotie over Hisi Ali als zij beweert dat de islam een levensgevaarlijke religie is? Vanuit haar levenservaring is dat toch heel begrijpelijk? Heden ten dage worden ongelovigen en afvalligen toch op grote schaal bedreigd en vermoord door de beminde gelovigen? Dat kun je toch niet ontkennen? Niet dat ik dat jou persoonlijk verwijt, natuurlijk. Jij bent, net als ik, het slachtoffer van de wandaden van de traditionele religies.


en wie moet dan die kloof dichten ?Is kennis van...en begrip voor..al niet een hele goede bodem ? Eke Godzelf lijkt niet in staat die kloof te dichten, dat moeten we zelf doen.

Broeders en zusters voor altijd,
Henk

Eke
04-12-04, 18:45
Geplaatst door Doeschate


1)Wist je nog niet dat veel mensen zo denken als ik? Jij zit natuurlijk in jouw cultuur, en ik in de mijne. Vandaar dat een dialoog interessant, maar ook bedreigend, kan zijn. Gezien mijn levenservaring zijn er dus velen die denken zoals ik, maar dat gevoel zul jij ongetwijfeld ook hebben............................................ .................................................. ...

.2) De God van de traditionele religies discrimineert tussen gelovigen, afvalligen en ongelovigen, of niet? Wanr de gelovigen mogen naar de hemel, en alle anderen moet naar de hel. Bovendien geeft Hij bevelen hen te bestrijden, lees de bijbel of de koran er maar op na. Dat kun je niet ontkennen. Mag ik mij door zo'n god bedreigd voelen?
.................................................. .................................................. ........................

3)Broeders en zusters voor altijd,
Henk -------------------------------------------------------------------------------------------------------

'k Zag net een flard over voetbal-hooligans.Ik kan niet ontkennen dat er mensen zijn die hun agressie willen bot-vieren op de tegenstanders, maar dat kun je toch echt niet 'normaal/gangbaar' noemen.
"Velen, die denken zoals jij": bedoel je 'het zin hebben in beledigen' of bedoel je dat er velen zijn die zich bedreigd voelen door de extremismen op deze wereld.....


Ik vraag me af of je zelf wel eens een Heilig Boek hebt gelezen.In principe zijn zowel de Islam als het Christendom gebaseerd op VREDE/LIEFDE. Daarom ben ik ook zo verbaasd dat je de agressie, die iedere mens in zijn lijf kan voelen, koppelt aan het Geloof, aan God.

Je schrijft dat de Gelovigen de Ongelovigen volgens bevel uit de Bijbel of de Koran moeten bestrijden.Dat je je daardoor gediscrimineerd voelt.

Ik kan alleen als individu reageren, net als ieder ander hier op het forum.Ik ken alleen het belangrijke en bekende gezegde van Jezus:"Hebt Uw vijanden lief".
En je ziet in de eerste instantie hoe weinig daar van terecht is gekomen, maar misschien zie je niet de miljoenen keren dat deze leidraad WEL geholpen heeft om ruzies te voorkomen....

Misschien dat Moslimforumleden hier jou wat kunnen vertellen over hun Heilige Boek.In het kader van het feit dat je je bedreigd voelt (zie hier in dit topic)Maar je kunt ook zelf op onderzoek uitgaan, zelf gaan lezen.

Je eindigt met "broeders en zusters voor altijd". Dat is een mooi perspektief wat uit je opborrelt..Maar zo min mogelijk beledigen en kwetsen,he.Je wilt praten en luisteren, toch ? Eke ('k stop zelf even met reageren)

Doeschate
04-12-04, 19:37
Geplaatst door Eke
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

'k Zag net een flard over voetbal-hooligans.Ik kan niet ontkennen dat er mensen zijn die hun agressie willen bot-vieren op de tegenstanders, maar dat kun je toch echt niet 'normaal/gangbaar' noemen.
"Velen, die denken zoals jij": bedoel je 'het zin hebben in beledigen' of bedoel je dat er velen zijn die zich bedreigd voelen door de extremismen op deze wereld.....


Ik vraag me af of je zelf wel eens een Heilig Boek hebt gelezen.In principe zijn zowel de Islam als het Christendom gebaseerd op VREDE/LIEFDE. Daarom ben ik ook zo verbaasd dat je de agressie, die iedere mens in zijn lijf kan voelen, koppelt aan het Geloof, aan God.

Je schrijft dat de Gelovigen de Ongelovigen volgens bevel uit de Bijbel of de Koran moeten bestrijden.Dat je je daardoor gediscrimineerd voelt.

Ik kan alleen als individu reageren, net als ieder ander hier op het forum.Ik ken alleen het belangrijke en bekende gezegde van Jezus:"Hebt Uw vijanden lief".
En je ziet in de eerste instantie hoe weinig daar van terecht is gekomen, maar misschien zie je niet de miljoenen keren dat deze leidraad WEL geholpen heeft om ruzies te voorkomen....

Misschien dat Moslimforumleden hier jou wat kunnen vertellen over hun Heilige Boek.In het kader van het feit dat je je bedreigd voelt (zie hier in dit topic)Maar je kunt ook zelf op onderzoek uitgaan, zelf gaan lezen.

Je eindigt met "broeders en zusters voor altijd". Dat is een mooi perspektief wat uit je opborrelt..Maar zo min mogelijk beledigen en kwetsen,he.Je wilt praten en luisteren, toch ? Eke ('k stop zelf even met reageren) Gelovigen in de traditionele zin zijn inderdaad net als voetbalsupporters, sommigen gooien met stenen, anderen kennen meer beschaving, maar allen juichen zij heftig voor hun eigen club. Dat is begrijpelijk, en misschien zelfs gezellig, maar ook kortzichtig. De ware voetballiefhebber juicht ook voor een fraaie actie van de tegenpartij. Doe jij dat ook, ik bedoel kun je waardering opbrengen voor mijn geloof, hoewel ik wat dat betreft een tegenstander van je ben? “Hebt uw vijanden lief?” Heb je mij ook lief? In principe hou ik wel van jou, als je maar niet denkt dat ik zal branden in de hel. Want dat vind ik onbeschaafd en weerzinwekkend, maar dat zul je begrijpen.
Van geboorte ben ik katholiek, dus ik weet vanuit eigen ervaring hoe weerzinwekkend de bijbel kan zijn, tenminste, als je er oog voor hebt. Jij leest kennelijk de bijbel zonder te zien hoe God vlak na de schepping (Genesis 6.6) al berouw over zijn schepping heeft, maar desalniettemin even later toch verkondigt dat alles goed is. Wat een wispelturigheid en tegenstrijdigheid! Vervolgens geeft Hij opdracht tot het uitmoorden, op zeer gruwelijke wijze waarbij zelfs onschuldige kinderen en vrouwen niet gespaard worden, van alle stammen die het beloofde land bewonen. Alsof de joden tegenwoordig zich door die uitspraken gemotiveerd voelen, want zij lijken het woord van deze God serieus te nemen. En zo gaat het maar door. Volgens Maarten ’t Hart heeft de God van de bijbel 600.000 slachtoffers op zijn geweten, hij heeft al deze moordpartijen uitgerekend. Ongesluierde vrouwen en homoseksuelen dienen gestenigd te worden (Levithicus).
Moeten wij dat allemaal verdoezelen omdat deze waarheid te zwaar is voor de gelovige om te dragen? Ik denk het niet. Als je in die God gelooft, dan zul je rekenschap af moeten leggen. Het is niet anders.

Voor de koran geldt natuurlijk ongeveer hetzelfde. Ook daarin worden ongelovigen, afvalligen, homoseksuelen en ongehoorzame vrouwen met marteling en de dood bedreigd. Het staat allemaal in die zogenaamde heilige geschriften, mag ik daar kritiek op hebben?

Maar toch, ik hoop een voortzetting van onze dialoog. Want ik wil vrede en broederschap, ondanks onze verschillen van mening.

Doeschate
04-12-04, 19:39
Geplaatst door Doeschate
Gelovigen in de traditionele zin zijn inderdaad net als voetbalsupporters, sommigen gooien met stenen, anderen kennen meer beschaving, maar allen juichen zij heftig voor hun eigen club. Dat is begrijpelijk, en misschien zelfs gezellig, maar ook kortzichtig. De ware voetballiefhebber juicht ook voor een fraaie actie van de tegenpartij. Doe jij dat ook, ik bedoel kun je waardering opbrengen voor mijn geloof, hoewel ik wat dat betreft een tegenstander van je ben? “Hebt uw vijanden lief?” Heb je mij ook lief? In principe hou ik wel van jou, als je maar niet denkt dat ik zal branden in de hel. Want dat vind ik onbeschaafd en weerzinwekkend, maar dat zul je begrijpen.
Van geboorte ben ik katholiek, dus ik weet vanuit eigen ervaring hoe weerzinwekkend de bijbel kan zijn, tenminste, als je er oog voor hebt. Jij leest kennelijk de bijbel zonder te zien hoe God vlak na de schepping (Genesis 6.6) al berouw over zijn schepping heeft, maar desalniettemin even later toch verkondigt dat alles goed is. Wat een wispelturigheid en tegenstrijdigheid! Vervolgens geeft Hij opdracht tot het uitmoorden, op zeer gruwelijke wijze waarbij zelfs onschuldige kinderen en vrouwen niet gespaard worden, van alle stammen die het beloofde land bewonen. Alsof de joden tegenwoordig zich door die uitspraken gemotiveerd voelen, want zij lijken het woord van deze God serieus te nemen. En zo gaat het maar door. Volgens Maarten ’t Hart heeft de God van de bijbel 600.000 slachtoffers op zijn geweten, hij heeft al deze moordpartijen uitgerekend. Ongesluierde vrouwen en homoseksuelen dienen gestenigd te worden (Levithicus).
Moeten wij dat allemaal verdoezelen omdat deze waarheid te zwaar is voor de gelovige om te dragen? Ik denk het niet. Als je in die God gelooft, dan zul je rekenschap af moeten leggen. Het is niet anders.

Voor de koran geldt natuurlijk ongeveer hetzelfde. Ook daarin worden ongelovigen, afvalligen, homoseksuelen en ongehoorzame vrouwen met marteling en de dood bedreigd. Het staat allemaal in die zogenaamde heilige geschriften, mag ik daar kritiek op hebben?

Maar toch, ik hoop op een voortzetting van onze dialoog. Want ik wil vrede en broederschap, ondanks onze verschillen van mening.

Eke
04-12-04, 19:43
Een dezer dagen antwoord ik.Nu verder weer met de gedichten en surprises.Ik schiet niet erg op. Eke

Umarvlie
04-12-04, 20:21
Leuke thread .. lees ik toch ook opmerkignen in als .. godsdienst leid tot geweld etc dus moet het maar worden afgeschaft .. wanneer gaan we geld afschaffen .. de meest verspreid "godsdienst" van de mens? ... wie van de godsdienst afschaffers wil nu echt consequent zijn en zijn portomonnee door het raam gooien (geef je adres effe door!).

Doeschate
04-12-04, 20:54
Geplaatst door Umarvlie
Leuke thread .. lees ik toch ook opmerkignen in als .. godsdienst leid tot geweld etc dus moet het maar worden afgeschaft .. wanneer gaan we geld afschaffen .. de meest verspreid "godsdienst" van de mens? ... wie van de godsdienst afschaffers wil nu echt consequent zijn en zijn portomonnee door het raam gooien (geef je adres effe door!). Ik begrijp wel dat mijn kritiek zo heftig is dat jij het gevoel hebt dat ik islam, christendom en al die andere religies die mijn bestaan bedreigen wil afschaffen. Inderdaad, mijn leven, en dat van vele anderen zou een stuk beter zijn als die religies er niet meer waren.
Maar ik ben heel vredelievend; als de kwaadaardige kantjes van bedoelde religies worden afgesleten, en vooral de waanidee dat een van hen de enig ware is wordt afgezworen, dan ben ik gaarne bereid met iedereen in vrede samen te leven. Ik ben de kwaadste niet, maar absolutisten kunnen op mijn kritiek rekenen. Maar dat moet je kunnen begrijpen, want ik voel mij door hen bedreigd. Gezien de huidige omstandigheden moet je daarvoor begrip hebben.