PDA

Bekijk Volledige Versie : Ayatollah verbiedt geweld van moslims in Nederland



Blaataap
02-12-04, 23:15
Ayatollah verbiedt geweld van moslims in Nederland
door Eildert Mulder
2004-12-03

DEN HAAG - De belangrijke Libanese sjiitische geestelijke sjeik Mohammed Hoessein Fadlallah heeft in ongezouten bewoordingen de moslims in Nederland verboden om de Nederlandse staatsveiligheid in gevaar te brengen.

De in Beiroet wonende groot-ayatollah, die ook aanhang heeft onder Irakezen, deed zijn uitspraak in een fatwa, een uitleg van de islamitische wet. Hij reageerde op een verzoek van een sjiitische moskee in Assen, die hem een mening vroeg over de moord op Theo van Gogh en de gebeurtenissen daarna. Volgens de voorzitter van de Stichting Moskee Alhussein Noord Nederland, de heer Mustafa Abed Ali Lafte, is de fatwa bindend voor alle sjiitische moslims in Europa. In zijn verzoek om een fatwa beschrijft Lafte aan sjeik Fadllallah de situatie na de moord op Van Gogh. Hij keurt de moord af, maar maakt zich ook zorgen over de agressieve reactie in Nederland en schrijft dat de moord het beeld van de islam heeft misvormd. Hij zegt dat zijn stichting dat naar voren heeft gebracht in contacten met de media en de overheid en hoopt, dat de rechtsopinie van de sjeik de goede verstandhouding in Europa ten goede zal komen.

De reactie van Fadlallah luidt: ,,In de naam van de Barmhartige en Goedertierene: wij roepen al onze zonen en broeders op om te hoeden over de veiligheid van het goede land, dat hun alle faciliteiten heeft geboden voor een waardig leven en daarom verbieden we aan iedereen om welke daad dan ook te verrichten, die schade toebrengt aan de openbare orde van Nederland, door een overijverige, onbeheerste reactie. Laat de beschaafde dialoog, die de islam benadrukt in zijn geschillen met anderen, godsdienstig of seculier, in plaats van gewelddaden en terreur de methode zijn, waarmee wij onze geschillen benaderen, intern en extern. Vrede zij met u en de barmhartigheid van God en Zijn zegeningen.'' Bij het woord 'verbieden' gebruikt hij een uitdrukking met een zware godsdienstige lading, die betekent 'haraam verklaren'. Haraam is de zwaarste aanduiding van handelingen tegen Gods wil.

De aan de Nederlandse moslims gerichte fatwa van sjeik Fadlallah is bindend voor sjiitische moslims in Nederland. Je hebt het dan vooral over migranten van Libanese, Iraakse, Iraanse en Pakistaanse komaf. Marokkanen, onder wie van Goghs moordenaar, zijn soennieten. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich nooit iets aantrekken van een sjiitische groot-ayatollah. Toen in 1989 de Iraanse ayatollah Khomeini opriep de schrijver Salman Rushdie te vermoorden vanwege diens boek 'De Duivelsverzen', gingen in Europa ook soennitische moslims de straat op om te betogen tegen Rushdie.

De fatwa van sjeik Fadlallah zou aan kracht winnen als er van soennitische zijde een soortgelijke oproep zou komen. Het initiatief van de moskee in Assen is uniek. Ook andere moslimorganisaties keurden de moord op Van Gogh af, maar namen geen contact op met invloedrijke moslimgeestelijken in het Midden-Oosten. Die mogelijkheid is er wel, soennitische organisaties zouden bijvoorbeeld aan de sjeik van de Al-Azhar-universiteit in Cairo om een fatwa kunnen vragen. Voor Nederland zou een uitspraak van de Al-Azhar-universiteit veel effect kunnen hebben, omdat de meeste moslims in Nederland soennitisch zijn. Een andere mogelijkheid is de 'huis imam' van de tv-zender Al-Jazeera.

taouanza
02-12-04, 23:19
Waar bemoeien die buitenlandse imams zich mee?!:mad:

AdamX
02-12-04, 23:23
nu nog een christelijke fatwa vanuit somalie gericht aan mevrouw ali hirshi :D

Blaataap
02-12-04, 23:27
Geplaatst door taouanza
Waar bemoeien die buitenlandse imams zich mee?!:mad:

Inderdaad, Nederlandse moslims mogen best geweld gebruiken.

taouanza
02-12-04, 23:27
Geplaatst door AdamX
nu nog een christelijke fatwa vanuit somalie gericht aan mevrouw ali hirshi :D

Ik dacht Nederland geen invloed wilde van buitenlandse geestelijken.:moe:

taouanza
02-12-04, 23:28
Geplaatst door Blaataap
Inderdaad, Nederlandse moslims mogen best geweld gebruiken.

:rolleyes:

~Panthera~
02-12-04, 23:28
Geplaatst door AdamX
nu nog een christelijke fatwa vanuit somalie gericht aan mevrouw ali hirshi :D
---------------

En dan is het weer feeeeeeeesten !!!!!! :wohaa:

Maslov
02-12-04, 23:29
Ach een beetje opportunisme mag gebruikt worden, helemaal als de tegenstanders mdat ook doen.

taouanza
02-12-04, 23:35
Geplaatst door Maslov
Ach een beetje opportunisme mag gebruikt worden, helemaal als de tegenstanders mdat ook doen.

Je hebt gelijk: Als zij het doen dan mogen wij het ook.
Zolang je maar niet vergeet achteraf verontwaardigd te doen.:rolleyes:

mark61
02-12-04, 23:39
Wie luistert er nou naar een sji'iet? Ik heb nog een tip voor m: in Libanon wonen gewelddadige sji'ieten. In NL vooralsnog niet. In België misschien?

~Panthera~
02-12-04, 23:42
K heb ook nog een tip: als iedereen zich nou eens niet liet opnaaien door wie of wat dan ook, dan werdt het een stuk rustiger.

mark61
02-12-04, 23:44
Geplaatst door ~Panthera~
K heb ook nog een tip: als iedereen zich nou eens niet liet opnaaien door wie of wat dan ook, dan werdt het een stuk rustiger.

Dan moet je eerst die lui in Assen het zwijgen opleggen.

AdamX
02-12-04, 23:46
Geplaatst door ~Panthera~
K heb ook nog een tip: als iedereen zich nou eens niet liet opnaaien door wie of wat dan ook, dan werdt het een stuk rustiger.

precies helemaal mee eens

als ej telegraaf leest lijkt het wel alsof er oorlog is, terwijl ik hier idn amsterdam er niks van merk.

Bofko
02-12-04, 23:48
Geplaatst door AdamX
precies helemaal mee eens

als ej telegraaf leest lijkt het wel alsof er oorlog is, terwijl ik hier idn amsterdam er niks van merk.

:duim: Fuck the media.

Pytaghoras
02-12-04, 23:48
Geplaatst door mark61
Wie luistert er nou naar een sji'iet? Ik heb nog een tip voor m: in Libanon wonen gewelddadige sji'ieten. In NL vooralsnog niet. In België misschien?

hihi, wij luisteren niet eens naar elkaar, laat staan nog naar een sjiíet in een land dat zo ver weg ligt en zo diep in de shit is verzuipt. Wij hebben het hier in Nederland te maken met schijn tolerantie en schijn Islam. Als of het nou nodig is om een ayatoeallah zo'n oproep te doen.

Wij lossen onze problemen zelf hier. Wij zijn hier elkaar aan het leren kennen en dat gaat niet zonder conflicten en heel af en toe wat zinloos geweld.
Wij hebben geen ayyatoeallah of een sjeik nodig. Ik roep eerder die hypocriete ayyatoallahs en sjeiks in opstand te komen tegen die f*cking arabische dicators.

mark61
02-12-04, 23:50
Geplaatst door AdamX
precies helemaal mee eens

als ej telegraaf leest lijkt het wel alsof er oorlog is, terwijl ik hier idn amsterdam er niks van merk.

Nergens anders ook, trouwens.

Behalve op de burelen van de kranten, want die vechten voor hun voortbestaan.

ZbaqZbaq
02-12-04, 23:51
Geplaatst door Blaataap
Ayatollah verbiedt geweld van moslims in Nederland
door Eildert Mulder
2004-12-03

DEN HAAG - De belangrijke Libanese sjiitische geestelijke sjeik Mohammed Hoessein Fadlallah heeft in ongezouten bewoordingen de moslims in Nederland verboden om de Nederlandse staatsveiligheid in gevaar te brengen.


Misschien dat de krant hier enige nieuwswaarde in ziet omdat ze denken dat Moslims net zoals de Katholieken een klerikale structuur hebben.

Helaas... 99,99% van de Moslims heeft hier geen boodschap aan.... en daarbij is het een suggestieve boodschap.

mark61
02-12-04, 23:55
Geplaatst door Pytaghoras
hihi, wij luisteren niet eens naar elkaar, laat staan nog naar een sjiíet in een land dat zo ver weg ligt en zo diep in de shit is verzuipt. Wij hebben het hier in Nederland te maken met schijn tolerantie en schijn Islam. Als of het nou nodig is om een ayatoeallah zo'n oproep te doen.

Misschien is het ook wel een schijnayatollah. Hij heeft zijn woonplaats niet mee inderdaad.


Wij lossen onze problemen zelf hier. Wij zijn hier elkaar aan het leren kennen en dat gaat niet zonder conflicten en heel af en toe wat zinloos geweld.

Een ietwat gewelddadig kennismakingsritueel. Vroeger mocht je elkaar om beurten met een houten knots op het hoofd slaan. Bij sommige Amazoneindianenstammen nu nog overigens. :hihi:


Wij hebben geen ayyatoeallah of een sjeik nodig. Ik roep eerder die hypocriete ayyatoallahs en sjeiks in opstand te komen tegen die f*cking arabische dicators.

Als Syrische imams al naar NL vluchten moet je niet verwachten dat zo'n Lubnani bij Assad jr. gaat klagen.

~Panthera~
02-12-04, 23:56
Geplaatst door AdamX
precies helemaal mee eens

als ej telegraaf leest lijkt het wel alsof er oorlog is, terwijl ik hier idn amsterdam er niks van merk.
------------

Hier ook niet 21 km verderop. :D
Alles puik hier. :duim:

~Panthera~
02-12-04, 23:57
Geplaatst door Bofko
:duim: Fuck the media.
-----------

Helemaal mee eens. :duim:

mark61
02-12-04, 23:57
Geplaatst door ZbaqZbaq
Misschien dat de krant hier enige nieuwswaarde in ziet omdat ze denken dat Moslims net zoals de Katholieken een klerikale structuur hebben.

Helaas... 99,99% van de Moslims heeft hier geen boodschap aan.... en daarbij is het een suggestieve boodschap.

Nouw, er zijn toch wel 10% sji'ieten, en daar ligt het toch wat anders. Maar hoeveel anders... Sistani zou meer indruk maken. Of Khamenei. Dr zijn ook ietwat meer Iraq/ni's hier dan Libanezen. Al moet ik de eerste Khamenei-liefhebber nog tegenkomen.

mark61
02-12-04, 23:59
Geplaatst door ~Panthera~
------------

Hier ook niet 21 km verderop. :D
Alles puik hier. :duim:

45 kms calling. 10-4

AdamX
02-12-04, 23:59
Geplaatst door ~Panthera~
------------

Hier ook niet 21 km verderop. :D
Alles puik hier. :duim:

:love2: :wohaa:

~Panthera~
03-12-04, 00:06
Geplaatst door AdamX
:love2: :wohaa:
------------------------

http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a194.gif http://www.cosgan.net/images/midi/figuren/a030.gif :hihi:

Pytaghoras
03-12-04, 00:11
Geplaatst door mark61
Een ietwat gewelddadig kennismakingsritueel. Vroeger mocht je elkaar om beurten met een houten knots op het hoofd slaan. Bij sommige Amazoneindianenstammen nu nog overigens. :hihi:

Dan moet je hopen als eerste te mogen slaan. En als je slaat, dan moet je die indiaan zo hard slaan dat hij zijn verstand verliest.

De Yankees in Amerika mochten blijkbaar als eerste de indianen met de houten knots te slaan.

Blaataap
03-12-04, 00:18
Geplaatst door Pytaghoras
Wij lossen onze problemen zelf hier. Wij zijn hier elkaar aan het leren kennen en dat gaat niet zonder conflicten en heel af en toe wat zinloos geweld.


Af en toe wat zinloos geweld?

Ben benieuwd of je ook zo laconiek reageert wanneer de eerste slachtoffers in 'jullie' kamp vallen.

mark61
03-12-04, 00:21
Geplaatst door Pytaghoras
Dan moet je hopen als eerste te mogen slaan. En als je slaat, dan moet je die indiaan zo hard slaan dat hij zijn verstand verliest.

Dat valt allemaal wel mee. Ze hebben harde hoofden of zachte knotsen. Zag ik s op tv.


De Yankees in Amerika mochten blijkbaar als eerste de indianen met de houten knots te slaan.

Die speelden gelijk al vals. Die schoten.

Pytaghoras
03-12-04, 00:22
Geplaatst door Blaataap
Af en toe wat zinloos geweld?

Ben benieuwd of je ook zo laconiek reageert wanneer de eerste slachtoffers in 'jullie' kamp vallen.


Slachtoffers vallen overal!! En ik denk dat de slachtoffers al eeder in 'jullie' kamp zijn gevallen door daders van 'jullie' soort. Toen stond niemand stil bij 'jullie' cultuur.

Blaataap
03-12-04, 00:22
Geplaatst door Pytaghoras
Slachtoffers vallen overal!! En ik denk dat de slachtoffers al eeder in "jullie" kamp zijn gevallen door daders van "jullie" soort. Toen stond niemand stil bij "jullie" cultuur.

We leven niet in het verleden kerel.

mark61
03-12-04, 00:23
Geplaatst door Pytaghoras
Slachtoffers vallen overal!! En ik denk dat de slachtoffers al eeder in 'jullie' kamp zijn gevallen door daders van 'jullie' soort. Toen stond niemand stil bij 'jullie' cultuur.

Zo. Die ken die in zijn zak steken.

Pytaghoras
03-12-04, 00:24
Geplaatst door Blaataap
We leven niet in het verleden kerel.

Theo is ook verleden. Was die theo niet die man die zich zelf een vaken noemde? Ik ben boos op die Mo B omda hij een varken heeft geslacht. Hij had als moslim moeten weten dat moslims geen varkens mogen slachten.

Blaataap
03-12-04, 00:26
Geplaatst door Pytaghoras
Theo is ook verleden. Was die theo niet die man die zich zelf een vaken noemde? Ik ben boos op die Mo B omda hij een varken heeft geslacht. Hij had als moslim moeten weten dat moslims geen vakers mogen slachten.

Moeite met helder denken zo laat op de avond?

Pytaghoras
03-12-04, 00:28
Geplaatst door Blaataap
Moeite met helder denken zo laat op de avond?

Zo reageer ik op mensen die denken helder te kunnen denken.

echnaton
03-12-04, 07:28
Geplaatst door Pytaghoras
hihi, wij luisteren niet eens naar elkaar, laat staan nog naar een sjiíet in een land dat zo ver weg ligt en zo diep in de shit is verzuipt. Wij hebben het hier in Nederland te maken met schijn tolerantie en schijn Islam. Als of het nou nodig is om een ayatoeallah zo'n oproep te doen.

Wij lossen onze problemen zelf hier. Wij zijn hier elkaar aan het leren kennen en dat gaat niet zonder conflicten en heel af en toe wat zinloos geweld.
Wij hebben geen ayyatoeallah of een sjeik nodig. Ik roep eerder die hypocriete ayyatoallahs en sjeiks in opstand te komen tegen die f*cking arabische dicators.

Wat een haatzaaierij![taouanza]

TonH
03-12-04, 10:39
Luisteren Nederlandse Katholieken en protestanten naar de Eucomenisch Patriarch van de Orthodoxe Kerk. Daggutnie... :roker:


Ok, slecht voorbeeld. Zelfs binnen de Orthodoxe Kerk luisteren ze niet naar hem. :D

echnaton
03-12-04, 11:20
Geplaatst door echnaton
Wat een haatzaaierij![taouanza]

Je zult nu vast wel een goed gevoel over je zelf hebben. Ik begrijp wel waarom je mijn tekst verwijderd hebt. Dan kan tenminste niemand zien dat er helemaal niets haatzaaierigs is aan wat ik schreef. Evenals er helemaal niets mis was met mijn teksten in de thread van mij die jij vanmorgen hebt verwijderd. En met mijn reply aan Goodnight.
Petje af hoor, moderator Taouanza.

Goodnight
03-12-04, 12:18
Die si dus verwijderd?
Kdacht al: ben ik nu zo kippig of staat die thread er niet meer.

maar ach, was overbodig geweest die thread.Deze is immers al geopend over hetzelfde artikel??

taouanza
03-12-04, 12:45
Geplaatst door Goodnight
Die si dus verwijderd?
Kdacht al: ben ik nu zo kippig of staat die thread er niet meer.

maar ach, was overbodig geweest die thread.Deze is immers al geopend over hetzelfde artikel??

:denk:

echnaton
03-12-04, 12:53
Geplaatst door Goodnight
Die si dus verwijderd?
Kdacht al: ben ik nu zo kippig of staat die thread er niet meer.

maar ach, was overbodig geweest die thread.Deze is immers al geopend over hetzelfde artikel??

Ik vond de precieze tekst van die aytollah best interessant en ook heel leerzaam. Je kon daaruit opmaken dat de islam eigenlijk een vreedzame godsdienst is. Maar ja, nu zul je mij wel weer een schoolmeester vinden.

Goodnight
03-12-04, 12:56
Geplaatst door echnaton
Ik vond de precieze tekst van die aytollah best interessant en ook heel leerzaam. Je kon daaruit opmaken dat de islam eigenlijk een vreedzame godsdienst is. Maar ja, nu zul je mij wel weer een schoolmeester vinden.

Echnaton, wat hij gezegd heeft, dat roepen velen van ons al weken.
Maar niemand die daar naar luistert.
Nu is het een of andere sijitisch ayatollah en opeens moeten we deze woorden eens goed gaan lezen?

Ja, ik vind het inderdaad een schoolmeester actie :blij:

Blaataap
03-12-04, 12:57
Geplaatst door echnaton
Ik vond de precieze tekst van die aytollah best interessant en ook heel leerzaam. Je kon daaruit opmaken dat de islam eigenlijk een vreedzame godsdienst is. Maar ja, nu zul je mij wel weer een schoolmeester vinden.

Een godsdienst an sich kun je nooit kwalificeren als vreedzaam of gewelddadig.

Het zijn de gelovigen die dat bepalen.

Bart.NL
03-12-04, 12:59
Geplaatst door echnaton
Ik vond de precieze tekst van die aytollah best interessant en ook heel leerzaam. Je kon daaruit opmaken dat de islam eigenlijk een vreedzame godsdienst is. Maar ja, nu zul je mij wel weer een schoolmeester vinden.

Je kunt die tekst altijd hier weer plaatsen.

Maar het komt zo vaak voor dat hetzelfde onderwerp twee maal hier wordt geplaatst maar nu was dat kennelijk een reden voor verwijdering.

echnaton
03-12-04, 13:20
Geplaatst door Bart.NL
Je kunt die tekst altijd hier weer plaatsen.

Maar het komt zo vaak voor dat hetzelfde onderwerp twee maal hier wordt geplaatst maar nu was dat kennelijk een reden voor verwijdering.

Nou, ik denk dat Taou wel haar eigen redenen had.

Dutchguy
03-12-04, 13:26
Geplaatst door echnaton
Nou, ik denk dat Taou wel haar eigen redenen had.

Als er iets gemodereerd moest worden lijkt het me de opmerking aan de top van deze pagina.

Maar ik bemoei me er verder niet meer mee.

Blaataap
03-12-04, 13:28
Geplaatst door Dutchguy
Als er iets gemodereerd moest worden lijkt het me de opmerking aan de top van deze pagina.

Nee joh, hij reageerde perfect op mij. Tis altijd een genoegen om de ware aard van mensen te aanschouwen. :)

mark61
03-12-04, 13:30
Tis misschien een bizarre ontdekking, maar ook NLMarokkanen bedienen zich wel eens van ironie & sarcasme.

echnaton
03-12-04, 13:32
Geplaatst door mark61
Tis misschien een bizarre ontdekking, maar ook NLMarokkanen bedienen zich wel eens van ironie & sarcasme.

Maar ze kunnen het niet waarderen.

wytze
03-12-04, 15:55
maarre, aan wie gaat het atheistisch deel van nl om een "opinie over de recente gebeurtenissen" vragen?

Al Sawt
03-12-04, 16:35
Geplaatst door Pytaghoras


Wij lossen onze problemen zelf hier. Wij zijn hier elkaar aan het leren kennen en dat gaat niet zonder conflicten en heel af en toe wat zinloos geweld.
Wij hebben geen ayyatoeallah of een sjeik nodig. Ik roep eerder die hypocriete ayyatoallahs en sjeiks in opstand te komen tegen die f*cking arabische dicators. Geheel mee eens!

NIS
03-12-04, 16:44
Even voor de duidelijkheid, Marokkaanen hebben niks met Ayatollahs te maken. Wij zijn Soennieten.. :auw:

Al Sawt
03-12-04, 17:05
Geplaatst door NIS
Even voor de duidelijkheid, Marokkaanen hebben niks met Ayatollahs te maken. Wij zijn Soennieten.. :auw: Ik heb eerder meer respect voor een Ayatollah dan voor menig Soenitische Imam`s, die een kakafonie van de overheid vormen.