PDA

Bekijk Volledige Versie : Bhopal al 20 jaar geleden...



TonH
03-12-04, 11:54
http://www.geography.ndo.co.uk/images/unioncarbide.gif

http://archive.greenpeace.org/earthsummit/images/child_200.jpg


www.trouw.nl

20 jaar Bhopal / Slachtoffers nooit gecompenseerd
van onze redactie buitenland
2004-12-03

Op 3 december 1984 ontsnapte in het Indiase Bhopal een wolk dodelijk gas uit een chemische fabriek. Twintig jaar en zeker 15000 doden later is het lijden van tienduizenden slachtoffers niet voorbij


AMSTERDAM - De effecten van het gas methyl-isocyanaat op mensen zijn gruwelijk. Het begint met hevig brandende ogen en kortademigheid. Na een tijdje puilen de ogen bijna uit hun kassen. Ook raakt het slijmvlies van de longen los. Met het schuim om de mond begint het rochelende slachtoffer bloed op te geven en stikt uiteindelijk in z'n eigen slijm.

Zo stierven in de vroege ochtend van 3 december 1984 meteen al meer dan duizend mensen in de wolk van 40 ton gas die ontsnapte uit de pesticidenfabriek van Union Carbide in de grote Centraal-Indiase stad Bhopal. De gaswolk dreef met de wind mee over de stad en verrastte de meeste bewoners van de nabijgelegen arme woonwijk in hun slaap.

Ziekenhuizen worden overspoeld met slachtoffers, maar doktoren staan machteloos omdat niet duidelijk is om welk gas het gaat. De lijken stapelen zich op in de ziekenhuisgangen. 's Ochtends om negen uur, achtenhalf uur nadat het gas ontsnapt, telt het lijkenhuis al 1100 lichamen. Binnen een week komen daar nog ruim 3000 doden bij. Volgens de autoriteiten staat het huidige dodental nu op 15250, maar activisten spreken van 33000.

De oorzaak van het lek is nooit helemaal opgehelderd. Duidelijk is wel dat er water in een tank met methyl-isocyanaat is terechtgekomen, wat voor een heftige reactie zorgde. Door de druk barstte een ventiel en spoot het gas de lucht in. Ook duidelijk is dat veel veiligheidsmaatregelen zelfs opzettelijk buiten werking waren gesteld. Uit angst voor paniek en mogelijk in de hoop dat het wel over zou waaien sloeg Union Carbide geen groot alarm na de ontsnapping van het gas. Was dat wel gedaan dan hadden mensen natte lappen in de kieren van ramen en deuren kunnen stoppen, zodat mogelijk veel levens gered hadden kunnen worden.

Union Carbide en de huidige Amerikaanse eigenaar Dow Chemical -dat UC in 1999 overnam- hebben de verantwoordelijkheid voor de oorzaak van de ramp steeds afgewezen. Aanvankelijk zei Union Carbide dat het gaslek het gevolg was van een sabotage-actie van een rancuneuze medewerker, maar later onderzoek heeft dat niet aangetoond. Wel bleek dat het bedrijf uit bezuinigingsdrift een loopje nam met de veiligheidsnormen. Milieu-activisten en advocaten zeggen dat de bedrijven blijven weigeren informatie te geven over welke stoffen er precies zijn ontsnapt bij de ramp, die wel het 'Hiroshima van de chemische industrie' wordt genoemd.

Tot de dag van vandaag sterven er mensen als gevolg van de inademing van het gas, elke maand ongeveer tien tot vijftien, schat een arts van een lokale kliniek. Van de ruim een half miljoen mensen die in aanraking zijn gekomen met het gas, zijn er ongeveer 120000 ernstig ziek. Velen lijden aan ademnood, tbc, kanker, zenuwziekten, depressies, een haperend immuunsysteem en blindheid. Vrouwen hebben ernstige gynaecologische klachten en krijgen miskramen.

De meeste slachtoffers zijn niet of maar mondjesmaat gecompenseerd voor het verlies van hun dierbaren en van hun eigen gezondheid. Na veel juridisch getouwtrek betaalde Union Carbide onder een overeenkomst met de Indiase overheid in 1989 een bedrag van 360 miljoen euro.

Het grootste deel daarvan -270 miljoen euro- is nooit uitgekeerd aan de slachtoffers, schrijft Amnesty International in het rapport 'Wolken van onrecht', dat deze week uitkwam. ,,De slachtoffers wachten nog steeds op de compensatie die hen toekomt, op adequate medische zorg en behandeling en op een allesomvattende economische en sociale rehabilitatie''. Pas afgelopen juli gelastte het Indiase Hooggerechtshof de regering in Delhi de resterende miljoenen uit te betalen.

Wie dacht dat twintig jaar wel genoeg zou zijn om het rampterrein schoon te maken komt bedrogen uit. Nog altijd liggen er vele tonnen chemicaliën op het enorme complex, waar nu kinderen spelen en vee graast. ,,Het terrein vergiftigt nog steeds mensen'', zegt Vinuta Gopal van Greenpeace, dat het houdt op 25000 ton giftig afval. Volgens de milieuorganisatie lekken deze stoffen nu in het grondwater, waardoor steeds meer mensen besmet raken. Velen zijn arm en hebben geen andere keus dan het op te pompen en te drinken.

Amnesty riep de Indiase overheid op grondig onderzoek te doen naar de milieuschade en de effecten daarvan op de volksgezondheid.

Verder wil Amnesty dat de internationale gemeenschap druk zet op New Delhi en Dow Chemical om het fabrieksterrein en de stad eindelijk eens schoon te maken en de slachtoffers behoorlijk te compenseren.

http://www.responsiblepractice.com/gallery/dow.jpg

:droef:

mark61
03-12-04, 12:34
:mad:

~Panthera~
03-12-04, 12:38
Fijn bedrijf. :kotsen:

Umarvlie
03-12-04, 13:01
Geplaatst door ~Panthera~
Fijn bedrijf. :kotsen:

10 tegen een dat je prodcuten van hun in huis hebt of gebruikt ... dus eigenlijk zijn we allemaal medeschuldig als consumenten he ... want het moet lekker en zo goedkoop mogelijk.

we lopen toch ook op Nikes ...

mark61
03-12-04, 13:03
http://www.kuyichi.com

Umarvlie
03-12-04, 13:06
Geplaatst door mark61
http://www.kuyichi.com


tja, laten we het hopen maar er zijn wel meer merken die dit zeggen en toch wat anders doen ....

ik denk dat je daar niet meer omheen komt tot de huidige global economy wordt vervangen door een islamitsich economisch systeem ... :zozo:

~Panthera~
03-12-04, 13:07
Geplaatst door Umarvlie
10 tegen een dat je prodcuten van hun in huis hebt of gebruikt ... dus eigenlijk zijn we allemaal medeschuldig als consumenten he ... want het moet lekker en zo goedkoop mogelijk.

we lopen toch ook op Nikes ...
------------

Nikes ? nee, dank je. :kotsen:

Umarvlie
03-12-04, 13:09
Geplaatst door ~Panthera~
------------

Nikes ? nee, dank je. :kotsen:

niks met nikes?

mark61
03-12-04, 13:09
Geplaatst door Umarvlie
tja, laten we het hopen maar er zijn wel meer merken die dit zeggen en toch wat anders doen ....

http://www.solidaridad.nl/

http://www.ontmoetdemakers.nl/start_flash.html


ik denk dat je daar niet meer omheen komt tot de huidige global economy wordt vervangen door een islamitsich economisch systeem ... :zozo:

En waar kunnen we dit heilssysteem reeds in de praktijk bewonderen? Waar is het handboek eigenlijk gebleven?

Umarvlie
03-12-04, 13:12
Geplaatst door mark61
En waar kunnen we dit heilssysteem reeds in de praktijk bewonderen? Waar is het handboek eigenlijk gebleven?

ja ..eehhmmm effe wachten op het Kalifaat he ... met de Koran als Handboek en de Sunnah ... die overigens soms nogal op wat verschilende uitgelegd wordt zoals je ongetwijfeld hebt gezien op deze fora ... zucht

MORGEN waordt alles beter ... morgen...

~Panthera~
03-12-04, 13:12
Geplaatst door Umarvlie
niks met nikes?
---------

Nee, helemaal niks.
Ten eerste omdat er kinderarbeid mee gemoeid is, en ten tweede vind ik die dingen zo spuuglelijk, dat ik er niet eens dood in gezien zou willen worden. :hihi:

mark61
03-12-04, 13:14
Intussen kunnen we misschien alvast gewoon echt wat doen, ipv. gelul in de ruimte op een website. Klein, maar een begin.

http://www.maxhavelaar.nl/

Lekker, linkdroppen.

Umarvlie
03-12-04, 13:19
)
Geplaatst door mark61
Intussen kunnen we misschien alvast gewoon echt wat doen, ipv. gelul in de ruimte op een website. Klein, maar een begin.

http://www.maxhavelaar.nl/

Lekker, linkdroppen.

ja jaj .. behalve dat die koffie niet te zuipen is (de goeie kwaliteit wordt aan de reguliere handel verkocht) .. kun je op een pak koffie niet lopen he ...

gaat mij er niet om om een belerend hollands vingertje op te steken (en ik lieg nooit :fpiraat: ) maar gewoon om een ieder er bewust van te maken dat iedereen om zich heen allerlei producten heeft staan die direkt of indirekt gemaakt zijn door bedrijven die op ene foute manier bezig zijn. En daar zijn we dus ZELF mee schuldig aan ... denk maar aan die luchtvervuiling die boven west-europa en met name boven stukken Nederland (randstat) zelfs ergere vormen aanneemt dan in Houston (waar Bush toch echt zijn best heeft gedaan hoor)... geeft je te denken he!

~Panthera~
03-12-04, 13:22
Geplaatst door Umarvlie
)

ja jaj .. behalve dat die koffie niet te zuipen is (de goeie kwaliteit wordt aan de reguliere handel verkocht) .. kun je op een pak koffie niet lopen he ...

gaat mij er niet om om een belerend hollands vingertje op te steken (en ik lieg nooit :fpiraat: ) maar gewoon om een ieder er bewust van te maken dat iedereen om zich heen allerlei producten heeft staan die direkt of indirekt gemaakt zijn door bedrijven die op ene foute manier bezig zijn. En daar zijn we dus ZELF mee schuldig aan ... denk maar aan die luchtvervuiling die boven west-europa en met name boven stukken Nederland (randstat) zelfs ergere vormen aanneemt dan in Houston (waar Bush toch echt zijn best heeft gedaan hoor)... geeft je te denken he!
-----------

Bush zijn best gedaan ?
1/4 van de totale luchtvervuiling op deze planeet wordt veroorzaakt door de good ole us of a hoor.

Umarvlie
03-12-04, 13:27
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Bush zijn best gedaan ?
1/4 van de totale luchtvervuiling op deze planeet wordt veroorzaakt door de good ole us of a hoor.

Ongetwijfeld en toch is de luchtvervuilign boven west-europa niu het ergst ... zijn we dan toch (op dit moment) USA voorbij gestreefd ...

is knap he stel dat wij in w-europa ook 1/4 voor ons nemen betekend dat 600 Miljoen mensen (dus iets meer dan 1/8 van de werledbevolking) goed zijn voor 50% (en ik denk nog wel meer) van de vervuiling ...

waarom maak je je dan nog druk over kinderarbeid in die landen? we zijn onze kinderen hier aan het vergiftigen hoor ...

~Panthera~
03-12-04, 13:30
Geplaatst door Umarvlie
Ongetwijfeld en toch is de luchtvervuilign boven west-europa niu het ergst ... zijn we dan toch (op dit moment) USA voorbij gestreefd ...

is knap he stel dat wij in w-europa ook 1/4 voor ons nemen betekend dat 600 Miljoen mensen (dus iets meer dan 1/8 van de werledbevolking) goed zijn voor 50% (en ik denk nog wel meer) van de vervuiling ...

waarom maak je je dan nog druk over kinderarbeid in die landen? we zijn onze kinderen hier aan het vergiftigen hoor ...
-------------------

Verlichting heet dat.
En wat zijn we trots he ?
Volgens mij wordt het tijd om de boel eens grondig te herzien, of is dat een rare gedachte ?

Umarvlie
03-12-04, 13:32
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

Verlichting heet dat.
En wat zijn we trots he ?
Volgens mij wordt het tijd om de boel eens grondig te herzien, of is dat een rare gedachte ?

laten we hopen dat het niet te laat is ... of anders dat er eens iets gebeurd in de vorm van die film he .. ehh... Day after tomorrow ... fantastishc.. Verdonk die haar toevlucht zoekt in Marokko en bij de grens wordt gewijgerd op grond dat ze nog geen inbrugeringscursus heeft gevolgd :lole:

~Panthera~
03-12-04, 13:37
Geplaatst door Umarvlie
laten we hopen dat het niet te laat is ... of anders dat er eens iets gebeurd in de vorm van die film he .. ehh... Day after tomorrow ... fantastishc.. Verdonk die haar toevlucht zoekt in Marokko en bij de grens wordt gewijgerd op grond dat ze nog geen inbrugeringscursus heeft gevolgd :lole:
------------------------

Kaskraker ! :lole:

Niks voor Hirsi om te maken ?? :hihi:

Wide-O
03-12-04, 13:40
Ik wil per sé Verdonk's boobies niet zien!

Umarvlie
03-12-04, 13:41
Geplaatst door Wide-O
Ik wil per sé Verdonk's boobies niet zien!

Ai .. dan valt niet alleen Ayaan maar ook al Paul Verhoeven (en de meeste Nederlandse) regiseurs af .. geen tieten op het doek .. dan gan de mensen zich concentreren op de film zelf... he bah...

~Panthera~
03-12-04, 13:43
Geplaatst door Wide-O
Ik wil per sé Verdonk's boobies niet zien!
-------------

Wie wel ? :schok: http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a108.gif

mark61
03-12-04, 13:47
Geplaatst door Umarvlie
Ai .. dan valt niet alleen Ayaan maar ook al Paul Verhoeven (en de meeste Nederlandse) regiseurs af .. geen tieten op het doek .. dan gan de mensen zich concentreren op de film zelf... he bah...

Geen nood, wc-scenes zijn altijd een goede vervanging.

Umarvlie
03-12-04, 13:48
Geplaatst door mark61
Geen nood, wc-scenes zijn altijd een goede vervanging.

bietjes??

Lekker gelunched trouwens? :lachu:

mark61
03-12-04, 13:52
Geplaatst door Umarvlie
bietjes??

Lekker gelunched trouwens? :lachu:

Mijn brood staat te ontdooien. De jouwe?

TonH
04-12-04, 01:34
20 Jaar strijdt tegen deze ellende en dan krijg je een topic met deze onzin. :moe:

Gajes! :boos:

~Panthera~
04-12-04, 01:37
pfffffffffffff :ego:

TonH
04-12-04, 01:41
Geplaatst door ~Panthera~
pfffffffffffff :ego:

Ja jij ook. Waar was jij 20 jaar geleden?

~Panthera~
04-12-04, 01:42
Geplaatst door TonH
Ja jij ook. Waar was jij 20 jaar geleden?
---------------

Dat wil je niet weten. :haha:

TonH
04-12-04, 01:44
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

Dat wil je niet weten. :haha:

Was jij dat? :schok:

~Panthera~
04-12-04, 01:45
Geplaatst door TonH
Was jij dat? :schok:
-----------------

Zou kunnen. :haha:

TonH
04-12-04, 01:49
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Zou kunnen. :haha:

Dan heb ik 20 jaar geleden tegen je staan demonstreren. http://www.cosgan.net/images/midi/boese/g025.gif

~Panthera~
04-12-04, 01:50
Geplaatst door TonH
Dan heb ik 20 jaar geleden tegen je staan demonstreren. http://www.cosgan.net/images/midi/boese/g025.gif
-------------------

Das lekker. HIER ! :auw:

TonH
04-12-04, 01:55
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

Das lekker. HIER ! :auw:

Wie is er nu agro! :schok:


Maar zonder dollen: ik blijf me er gelukkig nog steeds heel boos om maken dat deze massaslachting nog altijd niet tot maar een klein beetje fatsoen bij dat bedrijf heeft geleid en nog geen paar luizige centen voor de slachtoffers en nabestaanden heeft opgeleverd.
:duivels:

~Panthera~
04-12-04, 01:56
Geplaatst door TonH
Wie is er nu agro! :schok:


Maar zonder dollen: ik blijf me er gelukkig nog steeds heel boos om maken dat deze massaslachting nog altijd niet tot maar een klein beetje fatsoen bij dat bedrijf heeft geleid en nog geen paar luizige centen voor de slachtoffers en nabestaanden heeft opgeleverd.
:duivels:
-----------

Yep. t is gewoon een schande.
Had ergens gelezen dat mensen 300 dollar afkooppremie kregen.
Je zou je als bedrijf toch kapot moeten schamen !
Kutbedrijf!

TonH
04-12-04, 01:58
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Yep. t is gewoon een schande.
Had ergens gelezen dat mensen 300 dollar afkooppremie kregen.
Je zou je als bedrijf toch kapot moeten schamen !
Kutbedrijf!

Die foto... brrrr. Was volgens mij World Press foto van dat jaar. Maar hij is zo...

~Panthera~
04-12-04, 01:59
Geplaatst door TonH
Die foto... brrrr. Was volgens mij World Press foto van dat jaar. Maar hij is zo...
---------

Afschuwlijk.
Hoef ik niet te zien, kan me er wel wat bij voorstellen.
Wordt je depri van.

TonH
04-12-04, 02:01
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Afschuwlijk.
Hoef ik niet te zien, kan me er wel wat bij voorstellen.
Wordt je depri van.

Staat boven aan deze bladzijde. Morgen toch eens kijken...

Ik zit me overigens rot te peinzen waar dat bedrijf in Nederland stond waar we op de thee zijn geweest bij de direktie... :confused:

~Panthera~
04-12-04, 02:04
Geplaatst door TonH
Staat boven aan deze bladzijde. Morgen toch eens kijken...

Ik zit me overigens rot te peinzen waar dat bedrijf in Nederland stond waar we op de thee zijn geweest bij de direktie... :confused:
---------

Je bedoelt met die demonstratie ?

TonH
04-12-04, 02:07
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Je bedoelt met die demonstratie ?

Yep. Zo'n lekkere massale met 5 mensen en een spandoek. :D

Na een half uur blauwbekken werden we door de directeur uitgenodigd voor een gesprek met thee en koekjes. En dat hebben we natuurlijk niet afgewezen.
Nutteloos gesprek geweest, maar we hadden het ze laten weten! http://www.cosgan.net/images/midi/figuren/a035.gif

~Panthera~
04-12-04, 02:09
Geplaatst door TonH
Yep. Zo'n lekkere massale met 5 mensen en een spandoek. :D

Na een half uur blauwbekken werden we door de directeur uitgenodigd voor een gesprek met thee en koekjes. En dat hebben we natuurlijk niet afgewezen.
Nutteloos gesprek geweest, maar we hadden het ze laten weten! http://www.cosgan.net/images/midi/figuren/a035.gif
-----------


:haha: Nou ja, je DEED in ieder geval nog wat, toch ?
De rest kon het blijkbaar aan zijn reet roesten.

TonH
04-12-04, 02:15
Geplaatst door ~Panthera~
-----------


:haha: Nou ja, je DEED in ieder geval nog wat, toch ?
De rest kon het blijkbaar aan zijn reet roesten.

:D

Yep, je voelde je er een beetje beter door. En ik moet zeggen dat ik vandaag wel trots was op de Nederlandse pers: heel veel aandacht gehad. Mag ook wel eens gezegd. Is toch al zo zeldzaam geworden.

~Panthera~
04-12-04, 02:17
Geplaatst door TonH
:D

Yep, je voelde je er een beetje beter door. En ik moet zeggen dat ik vandaag wel trots was op de Nederlandse pers: heel veel aandacht gehad. Mag ook wel eens gezegd. Is toch al zo zeldzaam geworden.
-----------

Dat is waar.
Maar het was er nog steeds een klerezooi, verontreinigd drinkwater, zakken rotzooi die rond slingerden.
Dus voor die mensen is het nog steeds een hel.
En Dow Chemicals weet weer van niks.

TonH
04-12-04, 02:23
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Dat is waar.
Maar het was er nog steeds een klerezooi, verontreinigd drinkwater, zakken rotzooi die rond slingerden.
Dus voor die mensen is het nog steeds een hel.
En Dow Chemicals weet weer van niks.

Met behulp van de toenmalige Indiase regering, zijn ze de dans ontsprongen. En toen het bedrijf overgenomen werd, werd de afdeling Bhopal niet meeverkocht, waardoor de claims bij het moederbedrijf in de VS ook in ene kansloos werden.

~Panthera~
04-12-04, 02:25
Geplaatst door TonH
Met behulp van de toenmalige Indiase regering, zijn ze de dans ontsprongen. En toen het bedrijf overgenomen werd, werd de afdeling Bhopal niet meeverkocht, waardoor de claims bij het moederbedrijf in de VS ook in ene kansloos werden.
---------------------

Dat hebben ze dan weer fijn geregeld :duim:
Voor zichzelf dus, en de mensen delven, zoals gewoonlijk, weer het onderspit.
Takkezooi. :mad:

mark61
04-12-04, 02:29
Er is anders nog een internationaal arrestatiebevel tegen de Amerikaanse directeur. Maar die loopt natuurlijk vrolijk vrij rond. Verder heeft de Indiase regering nog vrijwel niets van dat compensatiegeld uitgekeerd. Dat is uiteraard verdwenen.

Iets dichter bij huis staat mij een gevalletje bij van een NL farmaceutisch bedrijf dat willens en wetens giftige glycerine aan een bedrijf in Haïti verkocht. Honderd kinderen stierven van giftige hoestsiroop. Het was zomer, komkommertijd, dus niemand die riep. Het OM stelde een half onderzoek in, het Duitse moederbedrijf sloot ijlings de NL dochter. En dat was dat. You remember?

TonH
04-12-04, 02:33
Geplaatst door mark61
Er is anders nog een internationaal arrestatiebevel tegen de Amerikaanse directeur. Maar die loopt natuurlijk vrolijk vrij rond. Verder heeft de Indiase regering nog vrijwel niets van dat compensatiegeld uitgekeerd. Dat is uiteraard verdwenen.

Iets dichter bij huis staat mij een gevalletje bij van een NL farmaceutisch bedrijf dat willens en wetens giftige glycerine aan een bedrijf in Haïti verkocht. Honderd kinderen stierven van giftige hoestsiroop. Het was zomer, komkommertijd, dus niemand die riep. Het OM stelde een half onderzoek in, het Duitse moederbedrijf sloot ijlings de NL dochter. En dat was dat. You remember?

Yep, de firma Vos was dat toch?

Er was ook nog iets met een Nederlandse regering die niet vooruit te branden was in die zaak. :aftel:

Maar in die tijd had ik mijn actietijdperk al lang afgesloten... Je kunt niet bezig blijven.

~Panthera~
04-12-04, 02:35
Geplaatst door mark61
Er is anders nog een internationaal arrestatiebevel tegen de Amerikaanse directeur. Maar die loopt natuurlijk vrolijk vrij rond. Verder heeft de Indiase regering nog vrijwel niets van dat compensatiegeld uitgekeerd. Dat is uiteraard verdwenen.

Iets dichter bij huis staat mij een gevalletje bij van een NL farmaceutisch bedrijf dat willens en wetens giftige glycerine aan een bedrijf in Haïti verkocht. Honderd kinderen stierven van giftige hoestsiroop. Het was zomer, komkommertijd, dus niemand die riep. Het OM stelde een half onderzoek in, het Duitse moederbedrijf sloot ijlings de NL dochter. En dat was dat. You remember?
------------

Yes, I remember. :droef: