PDA

Bekijk Volledige Versie : Is de inburgeringscursus een goed idee?



vgeld
03-12-04, 20:12
Vgeld vindt van wel en steunt Rita in deze kwestie. Bent u een andere mening toegedaan? leg dan uit.

chliha
03-12-04, 22:39
Geplaatst door vgeld
Vgeld vindt van wel en steunt Rita in deze kwestie. Bent u een andere mening toegedaan? leg dan uit.

Ja hoor, ik zou iets kunnen voelen voor een inburgeringscursus. Mits deze echt gericht is om mensen te helpen bij het invullen van hun burgerschap, niet deze onzin die ze nu leren. De eerste 3 coupletten van het Wilhelmus, krijg t heen en weer zeg.

Maar ik denk dat nieuwkomers echt wel baat kunnen hebben bij bepaalde zaken. Bijvoorbeeld hoe t openbaar vervoersysteem in elkaar zit, het onderwijssysteem of hoe je je bij het CWI moet inschrijven. Waar je allemaal Nederlandse lessen kan volgen, de chipknip. Ik zeg maar wat. Maar als nieuwkomer kun je hier baat bij hebben.

Verder zou ik ook nog iets voelen voor een inburgeringscursus voor ALLE nederlanders , leren over elkaars culturen en gewoontes en je mag pas stemmen als je die cursus met een 8 of hoger haalt....
Is dat wat?

Oh ja, dit moet ook gelden voor kamerleden. Dan hebben we dat ook gehad!


:melig:

mark61
04-12-04, 02:57
Geplaatst door chliha
Ja hoor, ik zou iets kunnen voelen voor een inburgeringscursus. Mits deze echt gericht is om mensen te helpen bij het invullen van hun burgerschap, niet deze onzin die ze nu leren. ...
Oh ja, dit moet ook gelden voor kamerleden. Dan hebben we dat ook gehad!
:melig:

Yep.

De huidige cursus doet al wat jij hierboven beschrijft, dacht ik.

nefertiti
04-12-04, 11:24
Verder zou ik ook nog iets voelen voor een inburgeringscursus voor ALLE nederlanders , leren over elkaars culturen en gewoontes en je mag pas stemmen als je die cursus met een 8 of hoger haalt....
Is dat wat?

En hoeveel culturen zouden de "Nederlanders" dan moeten bestuderen denk je?

wytze
04-12-04, 14:56
Het plan van Frau verdonk om iedereen die geen acht jaar school heeft te laten inburgeren zal mogelijk betekenen dat mijn moeder een inburegeringscursus moet gaan doen!
Het arme mens is 78 en haar geheugen is niet meer wat het geweest is. Waar moet ze heen als ze niet slaagt??

vgeld
04-12-04, 15:02
Geplaatst door wytze
Het plan van Frau verdonk om iedereen die geen acht jaar school heeft te laten inburgeren zal mogelijk betekenen dat mijn moeder een inburegeringscursus moet gaan doen!
Het arme mens is 78 en haar geheugen is niet meer wat het geweest is. Waar moet ze heen als ze niet slaagt??

Waar ze heen moet? Naar Kerkrade of Venlo.

wytze
04-12-04, 15:16
Kerkrade of Venlo? Yak da's Limburg. Ze spreekt helemaal geen limburgs, moet ze ook nog es een nieuwe taal gaan leren.
En ze heeft wel altijd haar stoepje geveegd, het huis schoongehouden en op tijd eten gekookt. Zelfs de was altijd op maandag gedaan.
Telt dat allemaal niet meer mee tegenwoordig?

vgeld
04-12-04, 15:54
Geplaatst door wytze
Kerkrade of Venlo? Yak da's Limburg. Ze spreekt helemaal geen limburgs, moet ze ook nog es een nieuwe taal gaan leren.
En ze heeft wel altijd haar stoepje geveegd, het huis schoongehouden en op tijd eten gekookt. Zelfs de was altijd op maandag gedaan.
Telt dat allemaal niet meer mee tegenwoordig?
Het enige wat vanaf nu telt is de inburgerexamen. Mensen die niet slagen moeten worden gestraft; hup naar Kerkrade of Venlo.

wytze
04-12-04, 16:14
ik vergat nog te zeggen maar mijn moeder had altijd ook last van examenvrees. geldt dat niet als verzachtende omstandigheid?
een strafje ok, maar gelijk kerkrade of venlo vind ik wel een heel extreme STRAF.
worden daar dan kampen gebouwd ofzo, of hoe gaan
ze anders die miljoen (of meer) mensen huisvesten?

Zwarte Schaap
04-12-04, 16:34
Verdonk wijzigt plannen

Migranten tot 65 jaar moeten inburgeren

Door onze redacteur Froukje Santing

DEN HAAG, 4 DEC. Alle migranten, zowel oudkomers als nieuwkomers, moeten tot de leeftijd van vijfenzestig jaar inburgeren. Wie niet verschijnt op een afspraak voor een inburgeringstraject bij de gemeente krijgt een boete.

Deze wijzigingen brengt minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) in haar Contourennota Herziening van het inburgeringsstelsel aan. De ministerraad heeft hiertoe gisteren een nog vertrouwelijke brief van Verdonk goedgekeurd. De brief wordt dinsdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Tot die tijd is de brief nog niet openbaar, omdat er nog enkele ,,kleine aanpassingen'' moeten worden aangebracht.

Uit de brief van de minister blijkt verder dat niet langer nationaliteit of geboorteland, maar kennis van de Nederlandse samenleving en taal het criterium wordt om een inburgeringscursus te volgen. Verdonk neemt hiermee het gisteren verschenen advies van de Adviescommissie Vreemdelingenzaken (ACVZ) over.

Wie niet tenminste acht jaar van de leerplicht in Nederland heeft doorgebracht, moet verplicht integreren. Overigens kan iedereen die een inburgeringscursus volgt voor een deel van het lesgeld krediet krijgen bij de overheid. Het geleende geld kan naar draagkracht worden afgelost.

De Tweede Kamer had in juni bij de behandeling van het nieuwe inburgeringsstelsel scherpe kritiek op de uitvoerbaarheid en de juridische houdbaarheid van haar voorstellen. Daaraan komt de minister nu deels tegemoet, onder meer door iedere inburgeraar krediet aan te bieden.

Ook komt Verdonk terug op de plannen om bij de inburgeringseis onderscheid te maken naar typen Nederlander: zij die voor 1 april 2003 zijn genaturaliseerd, Nederlanders die buiten de EU zijn geboren (ook Antillianen) en zij die in de EU zijn geboren.

De eerste twee groepen werden op straffe van sancties verplicht een inburgerinsexamen af te leggen als ze zich in Nederland willen vestigen. Dat onderscheid is in strijd met het gelijkheidsbeginsel, aldus de ACVZ.

Volgens de brief rekent Verdonk erop dat met het bestaande budget (circa 260 miljoen euro per jaar) bijna 85.000 nieuw- en oudkomers per jaar aan hun inburgeringsplicht kunnen voldoen.


Bron: NRC-Handelsblad 04/12/04


Ik haat mezelf , ik voel me meer en meer een stuk vuil. Ik kan mijn ouders niet eens beschermen tegen deze racisten. Shit mijn hele leven hier is eigenlijk geestelijk gezien een rotleven. Altijd het afvoerputje van neerlands onderbuikgevoelens zijn gaat niet in je koude kleren zitten. Ik wou dat we nooit hier naar Nederland geemigreerd waren.

echnaton
04-12-04, 16:37
Ik haat mezelf , ik voel me meer en meer een stuk vuil. Ik kan mijn ouders niet eens beschermen tegen deze racisten. Shit mijn hele leven hier is eigenlijk geestelijk gezien een rotleven. Altijd het afvoerputje van neerlands onderbuikgevoelens zijn gaat niet in je koude kleren zitten. Ik wou dat we nooit hier naar Nederland geemigreerd waren. [/B]

Hebben je ouders geen Nederlands geleerd? Denk jij dat te oud zijn om nog iets te leren? Niemand houdt je overigens hier tegen je zin.

Zwarte Schaap
04-12-04, 16:50
Geplaatst door echnaton
Hebben je ouders geen Nederlands geleerd? Denk jij dat te oud zijn om nog iets te leren? Niemand houdt je overigens hier tegen je zin.

Je hebt gelijk jij en jullie hebben meer recht op Nederland. Het is jullie land. Wie ben ik om dat te betwisten?

wytze
04-12-04, 16:55
Zwarte Schaap,

Onzin. Als je ouders hier 25, 30 jaar lang gewerkt hebben en jij bent hier opgegroeid dan is het ook jullie land. En stop ook graag gelijk jezelf te haten voor iets waar je niet schuldig voor bent.

S@deeQ
04-12-04, 16:57
Geplaatst door echnaton
Hebben je ouders geen Nederlands geleerd? Denk jij dat te oud zijn om nog iets te leren? Niemand houdt je overigens hier tegen je zin.


:p wij mocro's hebben het prima naar onze zin zolang die uitkeeringen blijven binnen stromen, ik denk eerder dat jij het niet meer zit zitten hier , wordt het niet tijd om op te kankeren naar ijsland of zo ? een varken kan ook daar redelijk overleven schijnt het :chinees:

echnaton
04-12-04, 17:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je hebt gelijk jij en jullie hebben meer recht op Nederland. Het is jullie land. Wie ben ik om dat te betwisten?

Het is het land van iedereen die de Nederlandse nationaliteit heeft. Etnische achtergrond maakt niet uit. Waar wij voor moeten zorgen is dat iedereen op volwaardige wijze kan deelnemen aan onze maatschappij. Het is de plicht van de overheid om daartoe maatregelen te nemen, bijvoorbeeld een inburgeringscursus. Vergelijk het met de leerplicht die in de 19e eeuw werd ingevoerd.

echnaton
04-12-04, 17:01
Geplaatst door S@deeQ
:p wij mocro's hebben het prima naar onze zin zolang die uitkeeringen blijven binnen stromen, ik denk eerder dat jij het niet meer zit zitten hier , wordt het niet tijd om op te kankeren naar ijsland of zo ? een varken kan ook daar redelijk overleven schijnt het :chinees:

Wat denk je, zou jij hier nog iets kunnen leren?

Zwarte Schaap
04-12-04, 17:04
Geplaatst door echnaton
Het is het land van iedereen die de Nederlandse nationaliteit heeft. Etnische achtergrond maakt niet uit. Waar wij voor moeten zorgen is dat iedereen op volwaardige wijze kan deelnemen aan onze maatschappij. Het is de plicht van de overheid om daartoe maatregelen te nemen, bijvoorbeeld een inburgeringscursus. Vergelijk het met de leerplicht die in de 19e eeuw werd ingevoerd.

Deze methode zal zeker helpen bij het creeren van een beeld van volwaardige burgers. Nu zijn we niet volwaardig.

wytze
04-12-04, 17:04
nou, een kosten-baten analyse zou hier op z'n plaats zijn. 260 miljoen per jaar en daarvan moeten dan 60plussers nederlands gaan leren en anderszins inburgeren? terwijl ze hier al dertig jaar leven en werken? nederland heeft (bewust) verzuimd de nieuwkomers 30 jaar geleden nederlands te laten leren. dan moet je niet nu nog eens daarover komen
zeuren.
de leerplicht uit de 19e eeuw werd ook niet met terugwerkende kracht ingevoerd.

echnaton
04-12-04, 17:11
Geplaatst door wytze
nou, een kosten-baten analyse zou hier op z'n plaats zijn. 260 miljoen per jaar en daarvan moeten dan 60plussers nederlands gaan leren en anderszins inburgeren? terwijl ze hier al dertig jaar leven en werken? nederland heeft (bewust) verzuimd de nieuwkomers 30 jaar geleden nederlands te laten leren. dan moet je niet nu nog eens daarover komen
zeuren.
de leerplicht uit de 19e eeuw werd ook niet met terugwerkende kracht ingevoerd.

Wil jij mensen van 60 en ouder dan afschrijven? Ze moeten zielig in een hoekje blijven zitten en niet meer meedoen aan het maatschappelijk leven? Dat kan voor een aantal nog wel 20 of 30 jaar duren! Kom nou, we moeten mensen niet afschrijven. Bovendien hebben ze een belangrijke taak als voorbeeld en leermeesters voor jongeren
Overigens, wie er de schuld van is dat sommigen geen Nederlands spreken dat is nog lang niet duidelijk. Ik weet dat er al in de zestiger jaren taalcursussen werden uitgevoerd.

wytze
04-12-04, 17:15
Ik wil niemand afschrijven. Iedereen die dat WIl, zou in de gelegenheid gesteld moeten worden alsnog nederlands te leren. Dat is heel wat anders ze alsnog te verplichten.

echnaton
04-12-04, 17:20
Geplaatst door wytze
Ik wil niemand afschrijven. Iedereen die dat WIl, zou in de gelegenheid gesteld moeten worden alsnog nederlands te leren. Dat is heel wat anders ze alsnog te verplichten.

Ik ben voor een verplichting. Mensen moeten nu eenmaal wel een wakker geschud worden. Het alternatief is mensen afschrijven. Ik vind die oudjes die Nederlands moeten leren niet zielig. Ik wil het wel doen.

Zwarte Schaap
04-12-04, 17:23
Ik overweeg op dit moment om voortaan te weigeren Nederlands te spreken. Gewoon al mijn gesprekken in het Engels of een in andere taal te gaan voeren.

wytze
04-12-04, 17:26
ja, daar zullen de ouderen hier in bos en lommer wat aan hebben. kom jij ze maar wakker schudden, echnaton. ik ga graag met je mee, want ik wil dat wel zien.