PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk: Dood in Gaza



RinC
05-12-04, 14:46
Onderwerp: Dood in Gaza

Uitzenddatum: Zo. 5 december 2004, 20.15u



Generatie na generatie in het Midden-Oosten groeit op in een cultuur van haat. De vaak onderscheiden James Miller en Saira Shah maakten begin 2003 de documentaire Death in Gaza. Ze filmden het leven van drie Palestijnse kinderen die opgroeien in de onrustige Gaza-strook. Tijdens de productie werd Miller doodgeschoten door Israëli’s.


Volgende generatie
Hoe kan iemand zó intens haten dat hij bereid is zelf te sterven, als hij zo zijn vijanden kan doden? Dat is de vraag die Miller en Shah centraal stellen in hun documentaire. Zij gingen op zoek naar de volgende generatie in Israël en de bezette gebieden: kunnen de kinderen van nu de situatie straks veranderen?


Gewone kinderen
In de documentaire maken we kennis met Ahmed (12), Mohammed (12) en Najla (16). Het zijn gewone kinderen, die op straat spelen en dromen over de toekomst. Ze wonen alleen in Rafah, een grensstad in de Gaza-strook.


Reactie
Ahmed zag hoe een vriendje in zijn hoofd werd geraakt door een Israëlische scherpschutter en stierf. Als reactie sluit Ahmed zich als boodschapper aan bij paramilitairen en hij gaat voor hen op de uitkijk staan. Zijn vriendje Mohammed volgt hem uit loyaliteit.


Rekrutering
Najla woont op de plek waar de Israëli’s een veilige zone willen instellen. Ze slopen daarom de Palestijnse huizen die daar staan. Acht van Najla’s familieleden zijn gedood. Als haar jonge neef wordt doodgeschoten, grijpen de Palestijnen de gelegenheid aan om meer kinderen te rekruteren.


Dramatische wending
Dan krijgt de film van Miller en Shah ongewild een dramatische wending. Miller wil ’s nachts tijdens het filmen een huis verlaten. Zwaaiend met een witte vlag wordt hij doodgeschoten door een Israëlische soldaat. Zo wordt hij slachtoffer van het conflict dat hij in kaart bracht.


Israëlische kinderen
Miller wilde met Death in Gaza vooral de hopeloze situatie van de kinderen benadrukken. Hij wilde een soortgelijke documentaire maken over Israëlische kinderen. Doordat hij werd doodgeschoten, zijn die plannen van de baan.


Emmy
James Miller en Saira Shah werkten eerder samen aan de documentaires Beneath the veil, over Afghanistan onder de Taliban, en Unholy war, over de bombardementen op dat land. Beide documentaires wonnen een Emmy in 2002


Links:
Officiële site van Death in Gaza (http://www.hbo.com/docs/programs/death_in_gaza/index.html)

Justice for James Miller (http://www.justice4jamesmiller.com/home.htm)

barneveld
05-12-04, 14:53
weer een uitzending over de dood en verderf

RinC
05-12-04, 15:06
Geplaatst door barneveld
weer een uitzending over de dood en verderf

Zo, ben je weer es bezig met je favorieten bezigheid; het forum vol plaatsen met je berichten?

Ik denk dat je hier meer thuis voelt: http://www.maroc.nl/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=3

barneveld
05-12-04, 15:12
Geplaatst door RinCoonie
Zo, ben je weer es bezig met je favorieten bezigheid; het forum vol plaatsen met je berichten?

Ik denk dat je hier meer thuis voelt: http://www.maroc.nl/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=3


ik heb me netjes aan de regels gehouden.
dat ik veel schrijf is iets anders

RinC
05-12-04, 15:53
Geplaatst door barneveld
ik heb me netjes aan de regels gehouden.
dat ik veel schrijf is iets anders



Dat is het probleem. Je hebt daarvoor al strafpunten gekregen en nu weer van mij. Als je leuk wilt doen, doe het dan in je eigen topic. Maar ga geen forum vervuilen.

Siah
05-12-04, 23:58
Geplaatst door barneveld
weer een uitzending over de dood en verderf

inderdaad
weer een uit-zending over de dood en verderf.
maar die dood en verderf wordt telkens weer door een lelijk bbc “stijl” geassembleerd.

één deel van die reportage was al door bbc uitgezonden.
(men noemt ze documentaire)
maar vanavond was er nog een extra stukje aan geplakt,

soms word ik misselijk van dit soort uitzendingen; juist eerder door hun voorspellbare en cliché manier van assembleren.

Julien
06-12-04, 00:21
ik ben het wel met Barneveld eens: wanneer laten ze weer eens wat vrolijks zien bij Netwerk. Altijd dat dood en verderf.

Maarten
06-12-04, 02:18
Weer en prima docu!
Maakt ook weer duidelijk dat het niet de godsdienst is, maar de door de Israeli's gecreeerde levensomstandigheden, die bepalen wat ze doen.

Minpuntje was, dat tóch weer ergens het woord "extremisten" gebruikt werd. Dat begrijp ik niet helemaal, als je die puinhopen daar ziet, die de israeli's maken. Ik sluit niet uit dat de makers wel moesten, omdat het anders helemáal éen grote aanklacht tegen Israel was. Dat kan niet in de media. Maar de beelden spreken gelukkig intussen boekdelen over wie er extreem gewelddadig is.