PDA

Bekijk Volledige Versie : Het ijs breekt in het midden-oosten...



nieuw
06-12-04, 00:28
It is outrageous, and amazing, that the first free and general elections in the history of the Arab nation are to take place in January: in Iraq, under the auspices of American occupation, and in Palestine, under the auspices of the Israeli occupation. . . .

It is well and good for the Arabs to demand the right of political representation for [Iraq's] Sunni Arabs out of concern for them in the face of the tyranny of the other Iraqi groups and out of concern for national unity and the ideal relative representation. But we do not understand why this concern does not apply to the many Arab countries that do not permit their minorities to announce their existence, let alone their right to [political] representation. . . .

It is sad and pathetic that the eyes of the entire world are upon the Palestinian and Iraqi elections that will be held under the lances of foreign occupation, while the peoples of the "independent, free, and sovereign" Arab countries have no way of expressing their will.

Salameh Nematt
Washington bureau chief for the London-based daily Al Hayat
November 25









Some of the [Arab League] members . . .maintain that the Baghdad government is not legitimate. Why? They argue that it is not elected and was appointed by the American occupation. This widespread view has some basis. . . . However, the talk of the illegitimacy of the [Iraqi] government. . . . allows us to raise questions regarding most of the regimes in the region . . . some of which emerged as a result of coups or internal conspiracies, when no one asked the people what it thought.

Abdel Rahman al-Rashed
director-general of Al Arabia TV, writing in the London-based daily Al Sharq Al Awsat
November 24











We are not being fair to the current Iraqi government. Not me, nor you, nor the other guest on this program, not even the viewers, but history will do justice to them. These people are establishing the first democracy in the Middle East. This country will be a platform for liberties in the whole region. In Iraq, the days of a leader who remains on his throne until he dies are gone. This is over. For the first time the Iraqi leader will be elected by Iraqi ballots.

Egyptian journalist Nabil Sharaf al-Din, speaking on Al Jazeera TV about the future of Iraq
November 23

Maarten
06-12-04, 05:25
Vooral niet erbij vertellen, dat Israel al tientallen jaren de vorming van een eigen Palestijnse staat, en dus ook democratie onmogelijk maakt.
En Irak, wat ze daar kunnen kiezen, dat weet ik nog niet. Vermoedelijk niet iets wat die Amerikaanse business-dealtjes weer ongedaan kan maken.
En in beide gevallen lijkt de toekomst van die mensen niet erg af te hangen van op wie ze gaan stemmen.
Klaarblijkelijk wil Al Arabya TV het geloof in democratie stimuleren.

Maar wat ben jij voor een halve gare, dat je met zo'n titel aan komt? Zeker nieuw hier he? Heb je echt visioenen van harten die openspringen daar? In beide landen denken ze vermoedelijk: What shit's next?.

nieuw
06-12-04, 07:26
Geplaatst door Maarten
Vooral niet erbij vertellen, dat Israel al tientallen jaren de vorming van een eigen Palestijnse staat, en dus ook democratie onmogelijk maakt.
En Irak, wat ze daar kunnen kiezen, dat weet ik nog niet. Vermoedelijk niet iets wat die Amerikaanse business-dealtjes weer ongedaan kan maken.
En in beide gevallen lijkt de toekomst van die mensen niet erg af te hangen van op wie ze gaan stemmen.
Klaarblijkelijk wil Al Arabya TV het geloof in democratie stimuleren.

Maar wat ben jij voor een halve gare, dat je met zo'n titel aan komt? Zeker nieuw hier he? Heb je echt visioenen van harten die openspringen daar? In beide landen denken ze vermoedelijk: What shit's next?.

Neemt niet weg dat het nog steeds de enige twee landen in de arabische wereld zijn waar men hun eigen leiders kan kiezen. In Irak mag zelfs Al Sadr meedoen aan de verkiezingen, dus dat lijkt me een duidelijk teken dat die verkiezingen open zijn voor iedereen. Hoewel, ongetwijfeld zullen er weer conspiracy theory lunatics opduiken die Al Sadr zien als een geniaal concept bedacht door zionisten en Amerikanen.

Wat ze verder in beide landen denken? Wie zal het weten. Maar 1 ding is duidelijk, in Irak en de palestijnse gebieden zal men zich ergens weldegelijk bewust zijn dat ze de enige en de eerste in de regio zijn die hun leiders kunnen kiezen. Terwijl in al die andere, zogenaamde "vrije" arabische landen koningen en dictators ferm in hun troon genesteld zijn en geen aanstalten maken die macht ooit af te staan, kunnen straks in de palestijnse gebieden en in Irak, Arabieren gezamelijk kiezen wie bij hun de touwtjes in handen heeft. Hoe je het ook wend of keert, een historische gebeurtenis in de Arabische wereld.

Ik denk dat je net als in Afghanistan zult zien dat ze het zeer serieus zullen nemen. Ook dat land was door de oorlog verwoest, maar men kwam toch massaal stemmen. Ik vrees dat in irak de vijanden van democratie alles in werking stellen om bloedbaden te organiseren om de irakesen te beletten te stemmen. Vele bomaanslagen bij stemhokjes. Dat zal de Irakesen niet tegenhouden, ze zullen toch komen om te stemmen, en wel massaal (give me liberty, or give me death).
En de leider die gekozen word, zal de enige leider in de regio zijn die door zijn volk gekozen is, en dus een unieke machtsbasis hebben.

Blade20
06-12-04, 08:08
Die regering in Irak is een interim regering. Een regering die wordt gevormt in nood om orde te handhaven en wegvalt (of opgaat in een gekozen regering) als er verkiezingen zijn geweest.

Dat ze worden gehouden terwijl de VS en/of de Israeliers daar zijn wilt alleen maar zeggen dat zonder hun die verkiezingen er waarschijnlijk niet geweest zijn. Ik zeg dit overigens niet om te gaan bashen ofzo.