PDA

Bekijk Volledige Versie : CBS: Vooral Turken en Marokkanen zijn te dik



NIS
06-12-04, 10:41
Nederlanders worden alsmaar zwaarder. Dat is de uitkomst van een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het percentage volwassenen dat te zwaar is, steeg sinds begin jaren tachtig van 33 naar 47 procent. Onder de jongeren zijn vooral allochtone Nederlanders vaak te dik.

Bijna één op de vier Turkse en Marokkaanse jongeren heeft last van overgewicht. Van de kinderen uit Suriname of de Antillen is zo'n veertien procent te dik. Van de Marokkaanse jongeren zit 13 procent in de gevarenzone. Zij kampen met zogenaamd ernstig overgewicht, waarbij problemen met de gezondheid optreden. Het percentage autochtone jongeren met ernstig overgewicht ligt op 2 procent.

Het CBS onderzocht jongeren tussen twee en de negentien jaar oud. Het onderzoeksbureau ziet een verband tussen dikke kinderen en dikke ouders. Als beide ouders overgewicht hebben, is bijna 35 procent van de kinderen te dik. Als geen sprake is van overgewicht, ligt dat percentage op 9 procent.

Ernstig overgewicht bij kinderen met veel te dikke ouders komt zeven keer zo vaak voor als bij kinderen met ouders die niet te zwaar zijn. Ouders bepalen dan ook in grote mate wat hun kinderen eten en hoeveel ze bewegen.

nard
06-12-04, 10:58
Ik weet't, ik weet't.... de vruchten der welvaart zijn maar moeilijk te weerstaan... :D

Imperatrice
06-12-04, 17:10
whahaha, is waar ;)
maar ja, hoe kun je anders van die heerlijke vetlappen kweken als je alleen maar stamppot eet in plaats van heerlijke tajin en turkse pizza... hmm...
ik krijg honger-gevoelens, ff naar de keuken rennen :D

Zwarte Schaap
06-12-04, 17:32
Geplaatst door nard
Ik weet't, ik weet't.... de vruchten der welvaart zijn maar moeilijk te weerstaan... :D

Een voorbarige conclusie. Te dikke autochtonen vind je vooral onder laagopgeleide en arme autochtonen. Het heeft meer met de voedingspatroon te maken. Hoogopgeleiden weten vaker wat goed voedsel is en kunnen dat ook kopen. Laagopgeleide autochtonen moeten het vaak hebben van eenzijdige goedkope vet- en zetmeel rijke voedsel.

Dutchguy
06-12-04, 18:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een voorbarige conclusie. Te dikke autochtonen vind je vooral onder laagopgeleide en arme autochtonen. Het heeft meer met de voedingspatroon te maken. Hoogopgeleiden weten vaker wat goed voedsel is en kunnen dat ook kopen. Laagopgeleide autochtonen moeten het vaak hebben van eenzijdige goedkope vet- en zetmeel rijke voedsel.

Hier heb ik mijn twijfels over. Ik heb juist het gevoel dat autochtonen massaal aan de tv-dinners en magnetronmaaltijden geslagen zijn en dat allochtonen juist veel meer en veel beter zelf koken.

barfly
06-12-04, 19:34
Geplaatst door Dutchguy
Hier heb ik mijn twijfels over. Ik heb juist het gevoel dat autochtonen massaal aan de tv-dinners en magnetronmaaltijden geslagen zijn en dat allochtonen juist veel meer en veel beter zelf koken.

Daar zit 'em juist de kneep. Die nuke maaltijden zin niet te vreten en wat veel allochtonen maken is juist wél heel lekker...

Dutchguy
06-12-04, 19:59
Geplaatst door barfly
Daar zit 'em juist de kneep. Die nuke maaltijden zin niet te vreten en wat veel allochtonen maken is juist wél heel lekker...

Ik weet het, mijn Turkse buurtjes kunnen fantastisch koken. Daar kan ik niets tegenover zetten wat dat niveau haalt.

Pytaghoras
06-12-04, 23:29
CBS lult maar wat. Pas geleden hebben ze gemeld dat Marokkanen gezond eten en nu krijgen wij opeens te horen dat Marokkanen te dik zijn. Ik weet niet wie en waar ze onderzocht hebben. Het zou me niet verbazen als wij straks krijgen te horen dat geen zorgverzekeraar Marokkanen wil verzekeren.

Weer een complot :cola:

Joepie
07-12-04, 12:35
Geplaatst door Pytaghoras
CBS lult maar wat. Pas geleden hebben ze gemeld dat Marokkanen gezond eten en nu krijgen wij opeens te horen dat Marokkanen te dik zijn. Ik weet niet wie en waar ze onderzocht hebben. Het zou me niet verbazen als wij straks krijgen te horen dat geen zorgverzekeraar Marokkanen wil verzekeren.

Weer een complot :cola:

idd, alles in een complot tegen marokkanen.