PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende: een beetje haat en racisme mag best



TonH
06-12-04, 12:02
'Een beetje populisme mag best'
Van onze politieke redactie

DEN HAAG - Een beetje populisme kan nuttig zijn om een debat over gevoelige kwesties op gang te brengen, vindt premier Jan Peter Balkenende. Maar het biedt volgens hem geen wezenlijke oplossingen.

Dat zei Balkenende zaterdag op de afsluitende Europese normen- en waardenconferentie in de Van Nelle-fabriek in Rotterdam. Populisme en de gevolgen van de moord op Theo van Gogh overheersten het debat.

De voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso, noemde het bestrijden van populisme 'een van onze grootste uitdagingen'. ''Populisme gaat over simplificaties, die gebaseerd zijn op haat en te maken hebben met verschillen in ras, geschiedenis of religie. Het exploiteert angst en onlustgevoelens van racisme, xenofobie en intolerantie.''
De Oostenrijkse bondskanselier Wolfgang Schüsssel pleitte juist voor meer populisme. ''Er is in de EU een tendens van politieke correctheid om mensen die vragen hebben over integratie, weg te zetten als populisten. Maar we kunnen geen vragen meer onder het kleed schuiven, we moeten het volk serieus nemen.'' Schüssel regeert al jaren met de FPÖ van Jorg Haider, vaak gezien als rechtse populist.

De Peruaanse schrijver Mario Vargos Llossa vond 'een beetje populisme' net zo onmogelijk als een 'beetje zwanger'. ''Dan zijn er geen grenzen en wordt de toekomst van het land vernietigd voor een kortstondig succes.''

De Jordaanse prins Hassan bin Talal, halfbroer van de Jordaanse koning Abdoellah, zei: ''Ik haat populisme en pleit voor pluralisme.''

Balkenende nam een middenpositie in. Hij noemde Pim Fortuyn, met wiens partij hij zijn eerste kabinet vormde. ''Populisme kan soms behulpzaam zijn, maar het is geen wezenlijk antwoord op de uitdagingen van de toekomst.'' Hij zag het risico van te vergaande uitspraken. ''Na de moord op Van Gogh weten we dat er zonder wederzijds respect reële sociale risico's zijn. Daarom moeten we ons, ook bij het uitoefenen van de vrijheid van meningsuiting, bewust zijn van gevoeligheden bij mensen.''

Er zijn vooral meer debatten nodig, zei Balkenende, die zich tevreden over de reacties op zijn initiatief om in Europees verband over normen en waarden te spreken. In 2006 wil Oostenrijk, dan voorzitter van de EU, soortgelijke debatten organiseren.

Het Parool, 06-12-2004


:moe:

Blaataap
06-12-04, 12:05
Ben het niet helemaal eens met die definitie van Barosso. Populisme hoeft niet altijd slecht te zijn, en kan ook worden aangewend voor goede zaken.

Eke
06-12-04, 12:10
Blaataap, je bedoelt cabaret of zo ? :vingers: Leg eens uit wat je bedoelt, ik kom er niet uit. Eke

TonH
06-12-04, 12:11
Geplaatst door Blaataap
Ben het niet helemaal eens met die definitie van Barosso. Populisme hoeft niet altijd slecht te zijn, en kan ook worden aangewend voor goede zaken.

En het dus ook niet eens met Vargas Llosa (!) en prins Hassan die het wél weer eens zjn met die defenitie.

Steun krijgt Balkenende dus van Schlüssel en al eerder van Berlusconi. Zou het toeval zijn dat dat de regeringsmaatjes zijn van Haider en Fini? :argwaan:

Blaataap
06-12-04, 12:13
Geplaatst door Eke
Blaataap, je bedoelt cabaret of zo ? :vingers: Leg eens uit wat je bedoelt, ik kom er niet uit. Eke

po·pu·lis·me (het ~)
1 populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant

Je kan toch ook op een populistische manier pleiten voor betere gezondheidszorg?

Populisme zegt verder niks over het onderwerp.

Eke
06-12-04, 12:16
OK.duidelijk. Bedankt, Eke

PS Ik vind trouwens dat een leider/een bestuur zo helder mogelijk moet praten. Zeggen wat er bedoeld wordt-zonder populisme .Zo krijg je geen misverstanden.

~Panthera~
06-12-04, 12:18
T wordt steeds gekker. :moe:

mark61
06-12-04, 12:25
Geplaatst door ~Panthera~
T wordt steeds gekker. :moe:

Nee hoor, we komen er nu pas achter, that's all. Dat Bak niet koosjer is weten we al wat langer.

~Panthera~
06-12-04, 12:28
Geplaatst door mark61
Nee hoor, we komen er nu pas achter, that's all. Dat Bak niet koosjer is weten we al wat langer.
-------------


"beetje" vermoorden mag ook gewoon nu ? :duim:

k bedoel, niet flauw doen dan he ?
Moet kunnen.

TonH
06-12-04, 12:31
Geplaatst door Blaataap
po·pu·lis·me (het ~)
1 populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant

Je kan toch ook op een populistische manier pleiten voor betere gezondheidszorg?

Populisme zegt verder niks over het onderwerp.

Van Dale hanteert een heel beperkte, kennelijk Duits/Nederlandse, definitie van populisme.

In het Engels is het het "beweren dat je geloofd in de wijsheid en het oordeel van de 'gewone man' " En in de Spaanstalige gebieden verwijst het naar een Volksbeweging die zich verzet tegen het kapitalisme. En in het Grieks verwijst 'laïkisimós' ook naar vulgariteit en secularisme.

Ben benieuwd wat het in het Turks, arabisch etc. voor betekenis heeft. :roker:

Blaataap
06-12-04, 12:32
Wij, fatsoenlijke populisten, voelen ons gestigmatiseerd. :ego:

Umarvlie
06-12-04, 12:34
Geplaatst door ~Panthera~
-------------


"beetje" vermoorden mag ook gewoon nu ? :duim:

k bedoel, niet flauw doen dan he ?
Moet kunnen.

nee, want dat zou weer politiek correct zijn .... :lol:

Umarvlie
06-12-04, 12:35
Geplaatst door TonH
Van Dale hanteert een heel beperkte, kennelijk Duits/Nederlandse, definitie van populisme.

Dit klinkt eng .... und das populismus keine endlosung hatte ... na....

~Panthera~
06-12-04, 12:38
Geplaatst door Umarvlie
Dit klinkt eng .... und das populismus keine endlosung hatte ... na....
-----------

Nog even en de "endlosung" mag ook weer. :moe:
Waar heb ik dat toch eerder gehoord ? http://www.cosgan.net/images/midi/konfus/e030.gif

TonH
06-12-04, 12:40
Geplaatst door Blaataap
Wij, fatsoenlijke populisten, voelen ons gestigmatiseerd. :ego:

Dubbel contradictio in terminis. :ego:

Umarvlie
06-12-04, 12:41
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Nog even en de "endlosung" mag ook weer. :moe:
Waar heb ik dat toch eerder gehoord ? http://www.cosgan.net/images/midi/konfus/e030.gif

nu ja .. toch eng dat zo'n bakellende dit nu weer uit de kast haalt ... een beetje populisme mag wel .. krijgen we dan in Nederland ook een democratisch gekozen dictatuur aan het einde van die weg?

daarom vindt ik het "eng"
Denk overigens niet dat het zo'n vaart zal lopen gelukkig ... endlosung strookt niet met europeesche samenleving gebaseerd op joods/christelijk waarden en normen ...

~Panthera~
06-12-04, 12:43
Geplaatst door Umarvlie
nu ja .. toch eng dat zo'n bakellende dit nu weer uit de kast haalt ... een beetje populisme mag wel .. krijgen we dan in Nederland ook een democratisch gekozen dictatuur aan het einde van die weg?

daarom vindt ik het "eng"
Denk overigens niet dat het zo'n vaart zal lopen gelukkig ... endlosung strookt niet met europeesche samenleving gebaseerd op joods/christelijk waarden en normen ...
-----------------

Dat dachten ze in 1939 ook.
Andere tijden, ander jasje ??? :confused:

mark61
06-12-04, 12:45
Geplaatst door TonH
Van Dale hanteert een heel beperkte, kennelijk Duits/Nederlandse, definitie van populisme.

Welnee, voorbij Lobith hebben ze het Gesundes Volksempfinden. Dat dekt de lading prima. Hoe leg jij trouwens de link met Duits?


...
Ben benieuwd wat het in het Turks, arabisch etc. voor betekenis heeft. :roker:

Dat wil je helemaal niet weten. :bril: Het is 1 van de pijlers van het ataturkisme en betekent officiëel: het geen rechtsonderscheid maken tussen individuen, geen maatschappelijke uitzonderingspositie accepteren, dan wel de visie en de neiging één gelijk wezen, volk genaamd, te erkennen.

Dit schurkt dus tegen de fascistische visie op het volk aan, dat speciaal geformuleerd is als antithese voor de klassentheorie, dacht ik. Ook een beetje a la Perón. Maatschappelijke tegenstellingen verdonkeremanen, zo'n beetje als het CDA. Dat streeft in principe ook een corporatistische staat na, en heeft dus licht fascistische trekjes. Maar ik dwaal af.

mark61
06-12-04, 12:48
Geplaatst door TonH
Dubbel contradictio in terminis. :ego:

Perón (of Menem) geldt ook als (linkse) populist. Wat dat ook mag betekenen. Lijkt me ook niet fris.

mark61
06-12-04, 12:50
Geplaatst door Umarvlie
Denk overigens niet dat het zo'n vaart zal lopen gelukkig ... endlosung strookt niet met europeesche samenleving gebaseerd op joods/christelijk waarden en normen ...

Dat deed het de vorige keer ook niet, toch?

Maar het zal echt zo'n vaart niet lopen.

TonH
06-12-04, 12:51
Geplaatst door mark61
Welnee, voorbij Lobith hebben ze het Gesundes Volksempfinden. Dat dekt de lading prima. Hoe leg jij trouwens de link met Duits?

Euh, Oostenrijkse Kanzler Schlüssel? :confused:



Dat wil je helemaal niet weten. :bril: Het is 1 van de pijlers van het ataturkisme en betekent officiëel: het geen rechtsonderscheid maken tussen individuen, geen maatschappelijke uitzonderingspositie accepteren, dan wel de visie en de neiging één gelijk wezen, volk genaamd, te erkennen.

Dit schurkt dus tegen de fascistische visie op het volk aan, dat speciaal geformuleerd is als antithese voor de klassentheorie, dacht ik. Ook een beetje a la Perón. Maatschappelijke tegenstellingen verdonkeremanen, zo'n beetje als het CDA. Dat streeft in principe ook een corporatistische staat na, en heeft dus licht fascistische trekjes. Maar ik dwaal af.

Nee je bent heel goed op weg. http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c011.gif

Hoewel 'licht fascistisch' ook zo iets is als 'beetje populisme'

Umarvlie
06-12-04, 12:56
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Dat dachten ze in 1939 ook.
Andere tijden, ander jasje ??? :confused:

nee... 1939 was het al te laat... 1933 werd de dictatuur democratisch gekozen ...

maar .. ga lekker slapen, wees gerust want ik waak .. (en anders ben ik met de noorder- of zuiderzon vertrokken ...)

mark61
06-12-04, 13:01
Geplaatst door TonH
Euh, Oostenrijkse Kanzler Schlüssel? :confused:

Der schreibt auch Wörterbücher? Mensch...


Nee je bent heel goed op weg. http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c011.gif

Hoewel 'licht fascistisch' ook zo iets is als 'beetje populisme'

Ik voel me al een tijd een beetje zwanger.

~Panthera~
06-12-04, 13:04
Geplaatst door Umarvlie
nee... 1939 was het al te laat... 1933 werd de dictatuur democratisch gekozen ...

Ja, precies, dat ging ook lekker destijds.


maar .. ga lekker slapen, wees gerust want ik waak .. (en anders ben ik met de noorder- of zuiderzon vertrokken ...)

Aan jou hebben we ook wat. :moe:

:hihi:

Umarvlie
06-12-04, 13:07
Geplaatst door ~Panthera~
Aan jou hebben we ook wat. :moe:

:hihi:


Ja .. ik wil gewoon geen false verwachtingen scheppen he ... :corcky:

mark61
06-12-04, 13:09
Geplaatst door Umarvlie
Ja .. ik wil gewoon geen false verwachtingen scheppen he ... :corcky:

Je zou even een seintje kunnen geven. Misschien kunnen we mee. Altijd goedkoper ook.

~Panthera~
06-12-04, 13:09
Geplaatst door Umarvlie
Ja .. ik wil gewoon geen false verwachtingen scheppen he ... :corcky:
-----------


T was me meteen duidelijk. :hihi:

~Panthera~
06-12-04, 13:11
Geplaatst door mark61
Je zou even een seintje kunnen geven. Misschien kunnen we mee. Altijd goedkoper ook.
-----------


Krepser. :ego:

mark61
06-12-04, 13:12
Geplaatst door ~Panthera~
-----------


Krepser. :ego:

OK als ik jou gillend zie komen aanrennen geef ik gas bij.

~Panthera~
06-12-04, 13:14
Geplaatst door mark61
OK als ik jou gillend zie komen aanrennen geef ik gas bij.
---------------------------

http://members.ams.chello.nl/b.lameris/garflaugh.gif VLAKKK !!!!!!!!

0theist
06-12-04, 13:19
Geplaatst door TonH
'Een beetje populisme mag best'
Van onze politieke redactie

DEN HAAG - Een beetje populisme kan nuttig zijn om een debat over gevoelige kwesties op gang te brengen, vindt premier Jan Peter Balkenende. Maar het biedt volgens hem geen wezenlijke oplossingen.

Dat zei Balkenende zaterdag op de afsluitende Europese normen- en waardenconferentie in de Van Nelle-fabriek in Rotterdam. Populisme en de gevolgen van de moord op Theo van Gogh overheersten het debat.

De voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso, noemde het bestrijden van populisme 'een van onze grootste uitdagingen'. ''Populisme gaat over simplificaties, die gebaseerd zijn op haat en te maken hebben met verschillen in ras, geschiedenis of religie. Het exploiteert angst en onlustgevoelens van racisme, xenofobie en intolerantie.''
De Oostenrijkse bondskanselier Wolfgang Schüsssel pleitte juist voor meer populisme. ''Er is in de EU een tendens van politieke correctheid om mensen die vragen hebben over integratie, weg te zetten als populisten. Maar we kunnen geen vragen meer onder het kleed schuiven, we moeten het volk serieus nemen.'' Schüssel regeert al jaren met de FPÖ van Jorg Haider, vaak gezien als rechtse populist.

De Peruaanse schrijver Mario Vargos Llossa vond 'een beetje populisme' net zo onmogelijk als een 'beetje zwanger'. ''Dan zijn er geen grenzen en wordt de toekomst van het land vernietigd voor een kortstondig succes.''

De Jordaanse prins Hassan bin Talal, halfbroer van de Jordaanse koning Abdoellah, zei: ''Ik haat populisme en pleit voor pluralisme.''

Balkenende nam een middenpositie in. Hij noemde Pim Fortuyn, met wiens partij hij zijn eerste kabinet vormde. ''Populisme kan soms behulpzaam zijn, maar het is geen wezenlijk antwoord op de uitdagingen van de toekomst.'' Hij zag het risico van te vergaande uitspraken. ''Na de moord op Van Gogh weten we dat er zonder wederzijds respect reële sociale risico's zijn. Daarom moeten we ons, ook bij het uitoefenen van de vrijheid van meningsuiting, bewust zijn van gevoeligheden bij mensen.''

Er zijn vooral meer debatten nodig, zei Balkenende, die zich tevreden over de reacties op zijn initiatief om in Europees verband over normen en waarden te spreken. In 2006 wil Oostenrijk, dan voorzitter van de EU, soortgelijke debatten organiseren.

Het Parool, 06-12-2004


:moe:

Je kunt populisme niet verbieden en het kan inderdaad soms wel eens helpen om de boel wat scherper en helderder te stellen.

Hyporisie, however, is populisme gelijkstellen aan fascisme, terwijl je weet dat dit niet zo is. Want daarmee maak je je schuldig an populsime, terwijl je dat juist bij een ander wilt bestrijden.

Umarvlie
06-12-04, 13:20
Geplaatst door mark61
Je zou even een seintje kunnen geven. Misschien kunnen we mee. Altijd goedkoper ook.

Ja ... lijkt me wel iets .. zo'n georganiseerde bustrip ... en dan gratis (!) inbegrepen een hoofddoekje voor de dames en een besnijdenis voor de heren (compensatie indien dit al gebeurd is idvv een kopje turkse koffie).

~Panthera~
06-12-04, 13:24
Geplaatst door Umarvlie
Ja ... lijkt me wel iets .. zo'n georganiseerde bustrip ... en dan gratis (!) inbegrepen een hoofddoekje voor de dames en een besnijdenis voor de heren (compensatie indien dit al gebeurd is idvv een kopje turkse koffie).
----------

Waar gaan we dan heen ?? :confused:

:D

Umarvlie
06-12-04, 13:28
Geplaatst door ~Panthera~
----------

Waar gaan we dan heen ?? :confused:

:D

Ahh .. welcome in the Mohammed Umar Abdullah surprise-tourbus ....

wel .. ik dacht zo als we nu bijvoorbeeld alle balinezen een verblijfsvergunning geven voor Nederland, ze hierheen laten komen en vervolgens met een select gezelschap daarheen emigreren ... t wordt dan wel vliegen maar het is daar warmer dan hier hoor .. lekker ...

mark61
06-12-04, 13:30
Geplaatst door Umarvlie
Ahh .. welcome in the Mohammed Umar Abdullah surprise-tourbus ....

wel .. ik dacht zo als we nu bijvoorbeeld alle balinezen een verblijfsvergunning geven voor Nederland, ze hierheen laten komen en vervolgens met een select gezelschap daarheen emigreren ... t wordt dan wel vliegen maar het is daar warmer dan hier hoor .. lekker ...

De hele dag door die sawah's soppen...jij liever dan ik. Kleffe bedoening. De rijst vooral. Bovendien gooien ze daar pas met bommen, daarbij vergeleken is het hier heilig. Of dacht jij dat jij de dans ontsprong, 'Me muslim! Me innocent!' Witneus = bommen. Klaar.

~Panthera~
06-12-04, 13:30
Geplaatst door Umarvlie
Ahh .. welcome in the Mohammed Umar Abdullah surprise-tourbus ....

wel .. ik dacht zo als we nu bijvoorbeeld alle balinezen een verblijfsvergunning geven voor Nederland, ze hierheen laten komen en vervolgens met een select gezelschap daarheen emigreren ... t wordt dan wel vliegen maar het is daar warmer dan hier hoor .. lekker ...
--------

:giechel: Leuke touroperator.
Bing bang boemboe Bali is wel lekkel warm, maar vliegen is uit.
Helaas.
Zwemmen een optie ? :lekpuh:

Umarvlie
06-12-04, 13:32
Geplaatst door ~Panthera~
Zwemmen een optie ? :lekpuh:

Kan ook maar dan wordt het weer tessel ... :boogie:

Umarvlie
06-12-04, 13:33
Geplaatst door mark61
De hele dag door die sawah's soppen...jij liever dan ik. Kleffe bedoening. De rijst vooral. Bovendien gooien ze daar pas met bommen, daarbij vergeleken is het hier heilig. Of dacht jij dat jij de dans ontsprong, 'Me muslim! Me innocent!' Witneus = bommen. Klaar.

daarom nodigen we ze ALLEMAAL uit naar Nederland he ... maar t was maar een politiek correcte suggestie hoor .. je kan nog wel andere landen bedenken .. flexibel opstellen moet als je als tour-operator wilt overleven he ..

~Panthera~
06-12-04, 13:34
Geplaatst door Umarvlie
Kan ook maar dan wordt het weer tessel ... :boogie:
------------

Zie je wel? dit wordt helemaal sniks. :droef:
Vluchten kan niet meer.............. http://www.cosgan.net/images/midi/traurig/g010.gif

mark61
06-12-04, 13:34
Geplaatst door ~Panthera~
--------

:giechel: Leuke touroperator.
Bing bang boemboe Bali is wel lekkel warm, maar vliegen is uit.
Helaas.
Zwemmen een optie ? :lekpuh:

Ik had le Roi Mohammed VI vorige week al een Open Brief gestuurd of hij niet alvast een azc kon gaan bouwen voor ons. Frituurpan, zak piepers en krat bier is genoeg. Wij zijn niet zo veeleisend. Ze zien je al aankomen met je kamerbrede Chinese voorraadkast.

mark61
06-12-04, 13:35
Geplaatst door Umarvlie
daarom nodigen we ze ALLEMAAL uit naar Nederland he ... maar t was maar een politiek correcte suggestie hoor .. je kan nog wel andere landen bedenken .. flexibel opstellen moet als je als tour-operator wilt overleven he ..

Afrika is nog behoorlijk leeg.

Umarvlie
06-12-04, 13:36
Geplaatst door mark61
Ik had le Roi Mohammed VI vorige week al een Open Brief gestuurd of hij niet alvast een azc kon gaan bouwen voor ons. Frituurpan, zak piepers en krat bier is genoeg. Wij zijn niet zo veeleisend. Ze zien je al aankomen met je kamerbrede Chinese voorraadkast.

Oke .. zak aardappels, CHECK ... potje pindakaas .. CHECK ... edammer kaasje .. CHECK ...

nu ... doe dit niet in een kastje hoor .. gewoon in mijn sleurhut!

Umarvlie
06-12-04, 13:37
Geplaatst door mark61
Afrika is nog behoorlijk leeg.

ja .. maar dat vertrouw ik niet .. zal wel een reden voor zijn!

~Panthera~
06-12-04, 13:37
Geplaatst door mark61
Ik had le Roi Mohammed VI vorige week al een Open Brief gestuurd of hij niet alvast een azc kon gaan bouwen voor ons. Frituurpan, zak piepers en krat bier is genoeg. Wij zijn niet zo veeleisend. Ze zien je al aankomen met je kamerbrede Chinese voorraadkast.
-------------------

Ben ik al eens geweest, heel mooi Paleis gezien in Fez.
Kunnen we daar niet in ?
Past die schrank ook wat beter.
Alleen de 48 graden daar was toch iets overweldigend. :hihi:
Maar ik neem aan dat er aico bij in zit ?

~Panthera~
06-12-04, 13:38
Geplaatst door Umarvlie
Oke .. zak aardappels, CHECK ... potje pindakaas .. CHECK ... edammer kaasje .. CHECK ...

nu ... doe dit niet in een kastje hoor .. gewoon in mijn sleurhut!
-----------

SLEURHUT ??????????? :schok:

:ego:

Umarvlie
06-12-04, 13:38
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

Ben ik al eens geweest, heel mooi Paleis gezien in Fez.
Kunnen we daar niet in ?
Past die schrank ook wat beter.
Alleen de 48 graden daar was toch iets overweldigend. :hihi:
Maar ik neem aan dat er aico bij in zit ?

Doen we voor je want met zo'n sluiertje zal het best afzien worden :hardlach:

~Panthera~
06-12-04, 13:42
Geplaatst door Umarvlie
Doen we voor je want met zo'n sluiertje zal het best afzien worden :hardlach:
-------

Pas me gewoon aan. :D

Umarvlie
06-12-04, 13:43
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

SLEURHUT ??????????? :schok:

:ego:

Camper dan?

~Panthera~
06-12-04, 13:45
Geplaatst door Umarvlie
Camper dan?
----------------------

Nog 2 tandjes hoger !

:hihi:

mark61
06-12-04, 13:46
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------

Ben ik al eens geweest, heel mooi Paleis gezien in Fez.
Kunnen we daar niet in ?
Past die schrank ook wat beter.
Alleen de 48 graden daar was toch iets overweldigend. :hihi:
Maar ik neem aan dat er aico bij in zit ?

Vast wel. Toch denk ik dat ze je wat verwend gaan vinden. Geen echte pol vluchteling.

Umarvlie
06-12-04, 13:47
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------

Nog 2 tandjes hoger !

:hihi:

:moeilijk: moet ik zeker ook nog eens mijn camping smoking uit doen en het matje afknippen???

mark61
06-12-04, 13:47
Geplaatst door Umarvlie
Oke .. zak aardappels, CHECK ... potje pindakaas .. CHECK ... edammer kaasje .. CHECK ... nu ... doe dit niet in een kastje hoor .. gewoon in mijn sleurhut!

Die kaas en die sleurhut gaan NIET mee!

~Panthera~
06-12-04, 13:48
Geplaatst door mark61
Vast wel. Toch denk ik dat ze je wat verwend gaan vinden. Geen echte pol vluchteling.
------------

Dat zijn ze zo weer vergeten, als ze me zien. :ego:

mark61
06-12-04, 13:49
Geplaatst door Umarvlie
:moeilijk: moet ik zeker ook nog eens mijn camping smoking uit doen en het matje afknippen???

Die kan je dan meteen onder je kin hangen. Verder eisen we hoogwater.

~Panthera~
06-12-04, 13:49
Geplaatst door Umarvlie
:moeilijk: moet ik zeker ook nog eens mijn camping smoking uit doen en het matje afknippen???
---------

O nee he? Een barbaar. :droef:
Hebben wij weer. :moe:

mark61
06-12-04, 13:53
Geplaatst door ~Panthera~
---------

O nee he? Een barbaar. :droef:
Hebben wij weer. :moe:

Je vindt ze anders overal, die Nederlandse Sterrruh.

Ik ga weer wat zinnigs doen. Baai!

~Panthera~
06-12-04, 13:56
Geplaatst door mark61
Je vindt ze anders overal, die Nederlandse Sterrruh.

Ik ga weer wat zinnigs doen. Baai!
--------------

Ja ja, peer um maar weer.

:zwaai:

Bart
06-12-04, 14:06
Geplaatst door Blaataap
po·pu·lis·me (het ~)
1 populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant

Je kan toch ook op een populistische manier pleiten voor betere gezondheidszorg?

Populisme zegt verder niks over het onderwerp.

Inderdaad. De grootste populist op dit moment in het parlement is toch wel Jan Marijnissen. De hele SP is onder die noemer te vangen.

Umarvlie
06-12-04, 14:28
Geplaatst door mark61
Die kaas en die sleurhut gaan NIET mee!
IK ga niet zonder me kaas .. en aardappelen!!!

GroteWolf
06-12-04, 17:28
Polulisme, dat lijkt me de tegenhanger van elitairisme. Dus dat de Vox Populus echt regeert, en niet een kliekje linkse koekenbakkers die het volk wel zullen vertellen wat goed voor ze is.

TonH
06-12-04, 18:55
Geplaatst door 0theist
Je kunt populisme niet verbieden en het kan inderdaad soms wel eens helpen om de boel wat scherper en helderder te stellen.

Hyporisie, however, is populisme gelijkstellen aan fascisme, terwijl je weet dat dit niet zo is. Want daarmee maak je je schuldig an populsime, terwijl je dat juist bij een ander wilt bestrijden.

:moe:

Tja, die beweging is nu al een hele tijd aan de gang. Allemaal blij dat een ieder zeggen mag wat hij/zij denkt, maar intussen wel een heel scala aan begrippen tot verboden gebied verklaren. Dhr. Fini heeft er helemaal heen problemen mee wanneer hem gezegd wordt dat zijn ideeën nogal tegen het fascistische gedachtengoed aanschurkt. Dat gedachtengoed is tenslotte zeer uitvoerig beschreven.

Het ontgaat mij echt waarom dit soort vergelijkingen in Nederland taboe zijn geworden. Je mag het vergelijken van populisme met fascisme wel hypocriet noemen, maar niet allerlei actuele gedachten en uitingen toetsen aan deze kaders?! En kom niet met de drogreden dat dit de discussie dood slaat, want dat doet het in andere landen ook niet.

TonH
06-12-04, 18:58
Geplaatst door GroteWolf
Polulisme, dat lijkt me de tegenhanger van elitairisme. Dus dat de Vox Populus echt regeert, en niet een kliekje linkse koekenbakkers die het volk wel zullen vertellen wat goed voor ze is.

En Rechts elitairisme bestaat niet?! Wat heeft Nederland de afgelopen 100 jaar voor de langste tijd geregeerd? Wat regeert überhaupt meestal in de wereld? Elites. En zou je me dan even willen aantonen dat die in meerderheid 'Links' zijn? :vreemd:

Eke
06-12-04, 19:02
Geplaatst door GroteWolf
Polulisme, dat lijkt me de tegenhanger van elitairisme. Dus dat de Vox Populus echt regeert, en niet een kliekje linkse koekenbakkers die het volk wel zullen vertellen wat goed voor ze is.

De mensen kunnen stemmen en op zich laten stemmen.En hoe zo zijn de Nederlandse bestuurders links ????

TonH
06-12-04, 19:13
Geplaatst door Eke
De mensen kunnen stemmen en op zich laten stemmen.En hoe zo zijn de Nederlandse bestuurders links ????

:D

0theist
07-12-04, 09:05
Geplaatst door TonH

Het ontgaat mij echt waarom dit soort vergelijkingen in Nederland taboe zijn geworden. Je mag het vergelijken van populisme met fascisme wel hypocriet noemen, maar niet allerlei actuele gedachten en uitingen toetsen aan deze kaders?! En kom niet met de drogreden dat dit de discussie dood slaat, want dat doet het in andere landen ook niet.

Misschien als ik het nog eens heel langzaam uitleg dat het dan helpt? Van mij mag jij best populisme aan fascisme gelijk stellen. Als jij je daar goed bij voelt? Waarom niet. Doe wat je niet laten kunt. Geen taboe wat mij betreft. Schreeuw het van de daken. OK? Ik persoonlijk zal nooit, maar dan ook nooit zelfs maar in de verste verte overwegen om je keel daarvoor door te snijden.

Maar als ik echter in tegenstelling tot jouw mening -waar je overigens volstrekt alle recht op hebt- vind dat populisme een heel ander begrip is dan fascisme, zou je dat als feit kunnen accepteren. En nadat je dat gedaan hebt kun je inhoudelijk op mijn mening in gaan, waar jij vindt dat deze niet consistent is of waar ik in jouw ogen een verkeerde waarde afweging maak.

Duidelijk? Snap je het princiepe van verschillende meningen? En dat die -wonderbaarlijk- naast elkaar kunnen coexisteren? Jij de jouwe, ik de mijne. En dat betekent dus helemaal niet per definitie dat jouw mening tot taboe wordt verklaard. Hij is slechts anders. Misschien voelt het zo bij je -dat taboe- omdat je ergens wel inziet dat mijn mening veel consistenter is.

Terug naar mijn mening: Als je volgens de definitie die het woordenboek hanteert, kunt stellen dat het gelijkstellen van populisme aan fascisme, populisme is. Want je versimpelt namelijk de vergelijking, je ontkracht de betekenis van de woorden. En dat doe je om anderen in een negatief daglicht te plaatsen. Je valt niet de inhoudelijke boodschap aan, maar je stelt met eenvoudige kinderlijke vergelijkingen dat de persoon in kwestie eigenlijk een fascist is. Dan pas je dus populisme toe om een ander die dat ook doet voor fascist uit te kunnen maken. Vroeger noemde we dat: wat je zegt ben je zelf. Tegenwoordig noemen we dat: hypocriet.

Simpel toch?

Umarvlie
07-12-04, 10:18
Geplaatst door Eke
De mensen kunnen stemmen en op zich laten stemmen.En hoe zo zijn de Nederlandse bestuurders links ????

Als je wereld beeld over politiek zodanig is dat alle rechts links van jou is dan .. ja .. dan zijn alle bestuurders linkse koekkenbakkers (hoewel ik dat laatste dan weer NIET begrijp).... :haha:

mark61
07-12-04, 10:24
Geplaatst door 0theist
Misschien als ik het nog eens heel langzaam uitleg dat het dan helpt?


Gaat het nog een beetje? Niet zo brutaal tegen TonH hoor! Onze liefste semi-allochtoon. Wordt doodgeknuffeld hier. Tis wat.


Simpel toch?

Tis inderdaad heel simpel. Populisme is het volgen en opstoken van het gesundes Volksempfinden. Staat als zodanig niet gelijk aan, maar is wel wegbereider van, het fascisme. Een term met een vage betekenis, aangezien er geen 2 instances van fascisme aan elkaar gelijk zijn. Verheerlijking van het 'volkseigene', invented traditions, een 'sterke leider' en geweld hoort er altijd bij. Ik heb TonH nergens de twee gelijk zien stellen.

0theist
07-12-04, 10:34
Geplaatst door mark61
Gaat het nog een beetje? Niet zo brutaal tegen TonH hoor! Onze liefste semi-allochtoon. Wordt doodgeknuffeld hier. Tis wat.

Ik heb weinig met de combinatie gevoelens en internet. Dus verwacht van mij geen geknuffel en lieve woordjes. Als iemand domme dingen zegt tegen mij dan zeg ik wat terug als ik zin heb.




Tis inderdaad heel simpel. Populisme is het volgen en opstoken van het gesundes Volksempfinden. Staat als zodanig niet gelijk aan, maar is wel wegbereider van, het fascisme. Een term met een vage betekenis, aangezien er geen 2 instances van fascisme aan elkaar gelijk zijn. Verheerlijking van het 'volkseigene', invented traditions, een 'sterke leider' en geweld hoort er altijd bij. Ik heb TonH nergens de twee gelijk zien stellen.

De stelling van tonH is dat een beetje populisme gelijk is aan een beetje haat en/of racisme, ongeachte hetgeen gezegd wordt. De inhoud doet er dan niet meer toe. Hier laat ik het verder bij, als ik het in 3 keer niet uitgelegd krijg, dan geloof ik echt niet in een 4e keer.

mark61
07-12-04, 10:52
Geplaatst door 0theist
Ik heb weinig met de combinatie gevoelens en internet. Dus verwacht van mij geen geknuffel en lieve woordjes. Als iemand domme dingen zegt tegen mij dan zeg ik wat terug als ik zin heb.

Ach gut. U is tegen knuffelen. :vreemd: Moet je mij tekeer zien gaan als ik vind dat iemand iets doms zegt. :lachu:


De stelling van tonH is dat een beetje populisme gelijk is aan een beetje haat en/of racisme, ongeachte hetgeen gezegd wordt. De inhoud doet er dan niet meer toe. Hier laat ik het verder bij, als ik het in 3 keer niet uitgelegd krijg, dan geloof ik echt niet in een 4e keer.

Op het moment braakt de NL Vox Populi inderdaad alleen haat en/of racisme uit. Lijkt me niet moeilijk te zien. Dat is wat er meestal gebeurt als het 'populisme' hoogtij viert. In landen met een kandidaat-doelgroep dan.

Parmantig hoor, allemaal.

TonH
07-12-04, 12:02
Geplaatst door 0theist
Misschien als ik het nog eens heel langzaam uitleg dat het dan helpt? Van mij mag jij best populisme aan fascisme gelijk stellen. Als jij je daar goed bij voelt? Waarom niet. Doe wat je niet laten kunt. Geen taboe wat mij betreft. Schreeuw het van de daken. OK? Ik persoonlijk zal nooit, maar dan ook nooit zelfs maar in de verste verte overwegen om je keel daarvoor door te snijden.

Maar als ik echter in tegenstelling tot jouw mening -waar je overigens volstrekt alle recht op hebt- vind dat populisme een heel ander begrip is dan fascisme, zou je dat als feit kunnen accepteren. En nadat je dat gedaan hebt kun je inhoudelijk op mijn mening in gaan, waar jij vindt dat deze niet consistent is of waar ik in jouw ogen een verkeerde waarde afweging maak.

Duidelijk? Snap je het princiepe van verschillende meningen? En dat die -wonderbaarlijk- naast elkaar kunnen coexisteren? Jij de jouwe, ik de mijne. En dat betekent dus helemaal niet per definitie dat jouw mening tot taboe wordt verklaard. Hij is slechts anders. Misschien voelt het zo bij je -dat taboe- omdat je ergens wel inziet dat mijn mening veel consistenter is.

Terug naar mijn mening: Als je volgens de definitie die het woordenboek hanteert, kunt stellen dat het gelijkstellen van populisme aan fascisme, populisme is. Want je versimpelt namelijk de vergelijking, je ontkracht de betekenis van de woorden. En dat doe je om anderen in een negatief daglicht te plaatsen. Je valt niet de inhoudelijke boodschap aan, maar je stelt met eenvoudige kinderlijke vergelijkingen dat de persoon in kwestie eigenlijk een fascist is. Dan pas je dus populisme toe om een ander die dat ook doet voor fascist uit te kunnen maken. Vroeger noemde we dat: wat je zegt ben je zelf. Tegenwoordig noemen we dat: hypocriet.

Simpel toch?

En daar gáán we weer... :moe:

Ben ik het niet met me eens dan ga je het nog eens uitleggen... Dan ga je denigrerende woordjes toevoegen (Ok? Duidelijk? Simpel toch?) of gebruik je het containerbegrip hypocriet...

Wat jij zegt is een mening, wat een ander zegt is een feit...

Verder moet je mijn stukkie nog eens lezen en me dan aanwijzen waar ik populisme aan fascisme gelijkstel.

0theist
07-12-04, 12:51
Geplaatst door TonH
En daar gáán we weer... :moe:

Ben ik het niet met me eens dan ga je het nog eens uitleggen... Dan ga je denigrerende woordjes toevoegen (Ok? Duidelijk? Simpel toch?) of gebruik je het containerbegrip hypocriet...

Wat jij zegt is een mening, wat een ander zegt is een feit...


Geen touw aan vast te knopen. Maar dat was ook al het geval met Mark61' laatste reply. Misschien zijn er wat stoppen doorgeslagen.



Verder moet je mijn stukkie nog eens lezen en me dan aanwijzen waar ik populisme aan fascisme gelijkstel.

Ik pak voor 't gemak maar even je laatste reply:


Het ontgaat mij echt waarom dit soort vergelijkingen in Nederland taboe zijn geworden. Je mag het vergelijken van populisme met fascisme wel hypocriet noemen, maar niet allerlei actuele gedachten en uitingen toetsen aan deze kaders?! En kom niet met de drogreden dat dit de discussie dood slaat, want dat doet het in andere landen ook niet

Maar 't zal nu wel opeens niet meer expliciet genoeg zijn voor je.

TonH
07-12-04, 13:26
Geplaatst door 0theist
Geen touw aan vast te knopen. Maar dat was ook al het geval met Mark61' laatste reply. Misschien zijn er wat stoppen doorgeslagen.



Ik pak voor 't gemak maar even je laatste reply:



Maar 't zal nu wel opeens niet meer expliciet genoeg zijn voor je.

Even zien...

Ik post een stuk waarin de voorzitter van de Europese Commissie zegt: het bestrijden van populisme 'een van onze grootste uitdagingen'. ''Populisme gaat over simplificaties, die gebaseerd zijn op haat en te maken hebben met verschillen in ras, geschiedenis of religie. Het exploiteert angst en onlustgevoelens van racisme, xenofobie en intolerantie.''

Daar was ik het mee eens en Blaataap niet.

We lopen verder met internationale vertalingen van het begrip populisme die afwijken van de beperkte Nederlandse interpretatie.

Mark61 reageert met de Turkse vertaling en komt via voorbeelden op "licht fascistische" uit.

Ik vergelijk daarop zijn "licht fascistisch" met "beetje populisme" nl. in de trant van Vargas Llosa die riep dat "een beetje populisme" niet zou bestaan. Ben ik het niet mee eens.

Dan dollen we wat door de geschiedenis en kom jij met "hyporisie" aan...

Daarna dollen, dollen, dollen... over Afrika, aardappels en sleurhutten tot ik reageer op jou "Hyporisie, however, is populisme gelijkstellen aan fascisme, terwijl je weet dat dit niet zo is. Want daarmee maak je je schuldig an populsime, terwijl je dat juist bij een ander wilt bestrijden. " Let vooral even op dat woordje SCHULDIG en dan gaat de discussie er over of dat nou wel of niet gebruikt mag worden in een discussie en haal ik als voorbeeld Italië aan waar men er geen probleem mee heeft.

Dan wordt jij pissig en begint op z'n CDA's alles nog eens uit te leggen op een manier waaruit spreekt "je bent een randdebiel"
Daarop blijf ik netjes en is er volgens jou geen touw aan vast te knopen en zijn er stoppen bij Mark61 en mij doorgeslagen.

Tja, Lekker inhoudelijk ook en ga vooral zo door.

GroteWolf
07-12-04, 13:31
En Rechts elitairisme bestaat niet?! Wat heeft Nederland de afgelopen 100 jaar voor de langste tijd geregeerd? Wat regeert überhaupt meestal in de wereld? Elites. En zou je me dan even willen aantonen dat die in meerderheid 'Links' zijn?


Oliegargieën zijn zeker niet altijd links. En recht elitairisme bestaat ook. En verder haal je bewust alles door elkaar dus dat kan nooit een zinnige discussie worden. Van een Democratie, zoals bedoeld door de Grieken, is in de wereld nergens sprake, Bush is bv gekozen door een minderheid van de stemgerechtigde Amerikanen.



Ik vind dat degenen die de beste capaciteiten hebben om het land zo goed als mogelijk te besturen aan het roer moeten. Ongeacht of dat het uit linkse of rechtse hoek komt.


Waar ligt die mooie wereld?

mark61
07-12-04, 13:35
Geplaatst door TonH
...Tja, Lekker inhoudelijk ook en ga vooral zo door.

Netjes samengevat! :duim: Ik verbeter het je niet.

Ach, met zn tweeën wil ik nog wel. Anders wordt het me te vermoeiend.

TonH
07-12-04, 13:37
Geplaatst door GroteWolf
Oliegargieën zijn zeker niet altijd links. En recht elitairisme bestaat ook. En verder haal je bewust alles door elkaar dus dat kan nooit een zinnige discussie worden. Van een Democratie, zoals bedoeld door de Grieken, is in de wereld nergens sprake, Bush is bv gekozen door een minderheid van de stemgerechtigde Amerikanen.


:fpetaf:

En ik weet zo snel niet wie dat tweede citaat geplaatst had...

mark61
07-12-04, 13:41
Geplaatst door GroteWolf
Oliegargieën ...

Is dat crude? Of olijfolie? En dat terwijl je een Helleen aanspreekt. :ego:

0theist
07-12-04, 13:44
Geplaatst door TonH

Tja, Lekker inhoudelijk ook en ga vooral zo door.

Volgens mij kan jij je met Mark61 beter beperken tot het "dollen" en laat de inhoudelijke discussie over aan diegene die dat niet te vermoeiend vinden.

TonH
07-12-04, 13:44
Geplaatst door mark61
Netjes samengevat! :duim: Ik verbeter het je niet.

Ach, met zn tweeën wil ik nog wel. Anders wordt het me te vermoeiend.

Doe jij de rest van de middag even, dan ga ik wat anders nuttigs doen... http://www.cosgan.net/images/midi/haushalt/n055.gif

0theist
07-12-04, 13:49
Geplaatst door TonH
Doe jij de rest van de middag even, dan ga ik wat anders nuttigs doen... http://www.cosgan.net/images/midi/haushalt/n055.gif

Zie je wel. Dit is veel leuker voor je. Al die ingewikkelde zinnen verzinnen zonder betekenis of relevantie is alleen maar frustrerend en vermoeiend.

mark61
07-12-04, 14:02
Geplaatst door 0theist
Volgens mij kan jij je met Mark61 beter beperken tot het "dollen" en laat de inhoudelijke discussie over aan diegene die dat niet te vermoeiend vinden.

Ook fantastisch inhoudelijk.

Wat wil je nou, populisme is niet verwerpelijk vin je? Nah, wij vinden van wel. :ego:

mark61
07-12-04, 14:03
Geplaatst door TonH
Doe jij de rest van de middag even, dan ga ik wat anders nuttigs doen... http://www.cosgan.net/images/midi/haushalt/n055.gif

Pas op, je tosti ? keftedes ? branden aan.

mark61
07-12-04, 14:04
Geplaatst door 0theist
Zie je wel. Dit is veel leuker voor je. Al die ingewikkelde zinnen verzinnen zonder betekenis of relevantie is alleen maar frustrerend en vermoeiend.

Gaat het nog? Vroeg hij bijkans wanhopig.

0theist
07-12-04, 14:08
Geplaatst door mark61
Ook fantastisch inhoudelijk.

Wat wil je nou, populisme is niet verwerpelijk vin je? Nah, wij vinden van wel. :ego:

En maak je er dan ook niet schuldig aan, is mijn -blijkbaar te ingewikkelde- mening.

TonH
07-12-04, 21:05
Geplaatst door 0theist
Zie je wel. Dit is veel leuker voor je. Al die ingewikkelde zinnen verzinnen zonder betekenis of relevantie is alleen maar frustrerend en vermoeiend.

Ah, bedoel je dát met een inhoudelijke discussie...

TonH
07-12-04, 21:08
Geplaatst door 0theist
En maak je er dan ook niet schuldig aan, is mijn -blijkbaar te ingewikkelde- mening.

En wat was er ingewikkeld aan mijn samenvatting van deze discussie? Dat het wat duidelijker wordt dat je een leeg vat bent?

Rosita0323_
07-12-04, 23:51
Tja...hoe je het ook draait of keert..Populisme is en blijf een voedingsbodem voor het item..Eigen volk eerst...en dan wel via onliners die haat zaaien, polariseren..dus fascisme ligt wel degelijk aan het andere eind van het continuum..

Want.....fascisme is een absoluutheid en populisme de zaadjes hiervoor

En van Balkje mag populisme dus een beetje, mag Balkje ook een beetje aftreden?

Weet je..ik ga morgen maar eens een bezoek aan de bieb brengen, pak wat boekjes mee en ga eens een beetje vergelijkingen maken met de tijd van pakweg een jaar of 70 geleden...kijken of mensen echt ezels zijn (die stoten ook een beetje een keer of drie aan dezelfde steen)

Verder de groetjes uit de 51ste Provincie!

Blaataap
07-12-04, 23:53
Geplaatst door Rosita0323_
Want.....fascisme is een absoluutheid en populisme de zaadjes hiervoor

Populisme is een methode, geen ideologie.

Bofko
07-12-04, 23:53
Geplaatst door Rosita0323_

Verder de groetjes uit de 51ste Provincie!
:vreemd:

TonH
08-12-04, 00:16
Geplaatst door Blaataap
Populisme is een methode, geen ideologie.

Wat ze dus zegt: het is een zaadje dat tot fascisme kán uitgroeien.

TonH
08-12-04, 00:17
Geplaatst door Bofko
:vreemd:

Ja ben ook benieuwd wat ze hiermee bedoelt. http://www.cosgan.net/images/midi/konfus/k050.gif

Rosita0323_
08-12-04, 01:58
Geplaatst door TonH
Ja ben ook benieuwd wat ze hiermee bedoelt. http://www.cosgan.net/images/midi/konfus/k050.gif

Ik zie Nederland steeds meer verzakken naar de 51ste Staat (Provincie) van de VS, dit is al jaren aan de gang en het wordt steeds meer..

Dat heeft wellicht haar positieve kanten gehad, nu zie ik weinig positiefs meer aan de veramerikanisering van onze samenleving.

Zwarte Schaap
08-12-04, 02:04
Geplaatst door Rosita0323_
Ik zie Nederland steeds meer verzakken naar de 51ste Staat (Provincie) van de VS, dit is al jaren aan de gang en het wordt steeds meer..

Dat heeft wellicht haar positieve kanten gehad, nu zie ik weinig positiefs meer aan de veramerikanisering van onze samenleving.

Het frappante is dat ze dat afreageren op de allochtonen. Ineens moeten ze specifiek autochtone normen en waarden verplicht overnemen.

Lekker aanpassen, integreren en assimileren zo, moet je over een paar jaar weer alles afleren omdat de autochtonen weer verder zijn veramerikaniseerd.

Rosita0323_
08-12-04, 03:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het frappante is dat ze dat afreageren op de allochtonen. Ineens moeten ze specifiek autochtone normen en waarden verplicht overnemen.

Lekker aanpassen, integreren en assimileren zo, moet je over een paar jaar weer alles afleren omdat de autochtonen weer verder zijn veramerikaniseerd.

Het is inderdaad dan in 1 woord: Dweilen met de kraan open

Ik wil het zelf al niet meer bijbenen, verzet mezelf tegen elke vorm van populisme geuit in one-liners, tegen wapenuitbreiding om de Amerikanen te volgen doordat een eikel de As van het Kwaad heeft bedacht, de wereld ook direct in zeer veel ellende zal storten...en ik verzet me vooral tegen randfiguren uit de politiek..

dus ZS, ik denk zelfs dat de autochtone Hollander al niet meer weet wat zijn eigen cultuur is... de invloeden heb ik niet zo een moeite mee, wel de uitwassen ervan, de hardheid van de consumptie-maatschappij en "ieder voor zich" politiek die in de VS ook al vele slachtoffers maakt en ook hard deze kant op komt. Kwetsbaren worden kwetsbaarder...ik zie het dagelijks..

Waarschijnlijker zou zijn, dat de Hollandse cultuur beschermd moet worden tegen Amerikaanse invloeden, dan met name tegen het soort politiek wat daar nu bedreven wordt, in plaats van wat nu gebeurd..

Ooit was ik apetrots op dit land met juist alle verschillen! Die verschillen moeten blijven in mijn ogen, dat maakt Nederland juist zo mooi...

alleen dat ad-hoc-fobische-discriminerende beleid moet eens heel snel verdwijnen, je zal hier verdorie als vluchteling maar komen..je zal hier je leven lang al wonen en een bericht op teletekst zien...Ik zou ontploffen van woede!

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen...Ik ontplof van woede.....

0theist
09-12-04, 13:45
Geplaatst door TonH
En wat was er ingewikkeld aan mijn samenvatting van deze discussie? Dat het wat duidelijker wordt dat je een leeg vat bent?

Er is helemaal niks ingewikkeld aan je "samenvatting". Maak je maar geen illusies.

vlegeltje
09-12-04, 14:18
Geplaatst door Blaataap
Populisme is een methode, geen ideologie.

retoriek is onderdeel van populisme.
populisme is onderdeel van fascisme.

Fascisme zonder populisme bestaat niet.
Populisme zonder retoriek bestaat niet.

Retoriek is niet per definitie populistisch.
En populisme is niet per definitie fascistisch.

Bofko
09-12-04, 14:29
Geplaatst door vlegeltje
retoriek is onderdeel van populisme.
populisme is onderdeel van fascisme.

Fascisme zonder populisme bestaat niet.
Populisme zonder retoriek bestaat niet.

Retoriek is niet per definitie populistisch.
En populisme is niet per definitie fascistisch.

Ritmische logica in dichtvorm. :rolleyes:

vlegeltje
09-12-04, 14:36
Geplaatst door Bofko
Ritmische logica in dichtvorm. :rolleyes:

:strik:

kwestie van verzamelingenleer.

Bofko
09-12-04, 14:48
Geplaatst door vlegeltje
:strik:

kwestie van verzamelingenleer.

:droef: Ik heb geprobeerd om er een tekening van te maken. Maar dat is me niet gelukt.

vlegeltje
09-12-04, 15:07
Geplaatst door Bofko
:droef: Ik heb geprobeerd om er een tekening van te maken. Maar dat is me niet gelukt.

Je hebt gelijk. ;)

Ik had moeten schrijven:

populisme is deels onderdeel van fascisme. (dan kun je het wel tekenen.)

WaK wil zeggen is: Fortyun was een populist en een volksmenner, maar geen fascist. Mussolini was een fascist en een populist.

Iets wat 0theist blijkbaar niet wil zien: appels vergelijk je met peren, de overeenkomst is dat het allebei fruit is van een vruchtboom. Maar dat het biologisch gezien verschillende soorten zijn.

TonH
09-12-04, 20:20
Geplaatst door 0theist
Er is helemaal niks ingewikkeld aan je "samenvatting".

Ja, 't is een gave...

En het is 'samenvatting' want jij vindt het een zogenaamde samenvatting.

0theist
10-12-04, 20:03
Geplaatst door vlegeltje
Je hebt gelijk. ;)

Ik had moeten schrijven:

populisme is deels onderdeel van fascisme. (dan kun je het wel tekenen.)

WaK wil zeggen is: Fortyun was een populist en een volksmenner, maar geen fascist. Mussolini was een fascist en een populist.

Iets wat 0theist blijkbaar niet wil zien: appels vergelijk je met peren, de overeenkomst is dat het allebei fruit is van een vruchtboom. Maar dat het biologisch gezien verschillende soorten zijn.

Voor linkse mensen is het onbegrijpenlijk dat een links iemand een populist zou kunnen zijn. Ik vond b.v. Den Uil een demagoog en populist. En geen fascist en geen volksmenner. Maargoed, linkse mensen denken wel vaker de eenvoudige waarheid in pacht te hebben. Eigenlijk is links zijn per definitie populist zijn. Maar deze relativering is echt te veel gevraagd voor een linksfundamentalist.

TonH
11-12-04, 01:29
Geplaatst door 0theist
Voor linkse mensen is het onbegrijpenlijk dat een links iemand een populist zou kunnen zijn. Ik vond b.v. Den Uil een demagoog en populist. En geen fascist en geen volksmenner. Maargoed, linkse mensen denken wel vaker de eenvoudige waarheid in pacht te hebben. Eigenlijk is links zijn per definitie populist zijn. Maar deze relativering is echt te veel gevraagd voor een linksfundamentalist.

Het is kennelijk voor rechtse mensen nog veel moeilijker om zich voor te stellen dat het voor linkse mensen wél voor te stellen is dat een links iemand een populist is.

En het is kennelijk nog veel moeilijker voor te stellen voor rechtse mensen dat een recht iemand populist genoemd kan worden zonder dat dat direct betrekking heeft op de validieit van zijn of haar rechtse standpunten.

Nou ja, in ieder geval voor jou.