PDA

Bekijk Volledige Versie : Is godslastering een grondrecht? debat 10 december



SJA
07-12-04, 14:13
Jongeren debatten in de Westelijke Tuinsteden
Is godslastering een grondrecht?

Club West en jongerenorganisatie Argan organiseren een aantal jongerendebatten in de Westelijke Tuinsteden van Amsterdam. Zij doen dit om de dialoog tussen de jongeren op gang te brengen en te houden. Onderwerp van het eerste debat is ‘Godslastering of vrijheid van meningsuiting?’
Gespreksleider is mevr. K. Belhaj. Gastsprekers zijn dhr. H. Luiten (stadsdeelvoorzitter Bos en Lommer), Dhr. A. Marchouch (woordvoerder Unie van de Marokkaanse Moskeeën), Dhr. H. Hoogerwerf (portefeuillehouder Welzijn/Onderwijs stadsdeel Slotervaart) en Mevr. A. Tawfik (lid Club West en studente Arabisch taal en cultuur aan de RUL).
Het debat wordt gehouden op vrijdag 10 december a.s. van 18.00 – 21.00 uur in het Tuinstadhuis van stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer, Plein ‛40-‛45 nr.1. Speciaal optreden wordt verzorgd door Lange Frans en Baas B.
Aanmelden voor de debatten kan bij Mohamed of Sabi van Argan, 020-6389966.

Club West
Club West bestaat uit een groep actieve jongeren die wonen in de Westelijke Tuinsteden van Amsterdam. Zij vinden het belangrijk dat jongeren betrokken worden in de debatten over actuele onderwerpen. Jongeren vormen immers een belangrijk deel van de samenleving en zijn de volwassenen van de toekomst. Zij hebben een duidelijk eigen mening, die gehoord mag worden.
De jongerenorganisatie Argan ondersteunt Club West bij de organisatie van de debatten. Argan heeft in de loop der jaren veel ervaring opgedaan in het organiseren van jongerendebatten. Onlangs mocht de jongerenorganisatie bij een van hun debatten naast burgemeester Cohen zelfs koningin Beatrix ontvangen.

Dialoog in Amsterdam
Het project Club West past binnen het groter geheel van vernieuwingsprojecten, gericht op bewoners van de Westelijke Tuinsteden. Maar het past ook in het streven van burgemeester Cohen en wethouder Aboutaleb van Amsterdam om de dialoog binnen de stad op gang te krijgen en te houden. Daarom worden de debatten mede mogelijk gemaakt door Bureau Parkstad en de Bestuursdienst directie SB/SI van de gemeente Amsterdam en de stadsdelen Geuzenveld-Slotermeer, Osdorp, Bos en Lommer en Slotervaart.









Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met projectleider Fenna Ulichki van Bureau Parkstad, telefoon 020-3463060 of 06-50564644. Contactpersoon bij Argan is Mohamed Azahaf, telefoon 020-6389966.
U bent van harte welkom bij dit debat. Wilt u zich bij binnenkomst bekend maken bij de organisatie?

wytze
07-12-04, 17:57
Interessant. Is het misschien een idee om dit ook op WSDB te plaatsen? daar komen de meeste jongeren, heb ik de indruk.

SJA
07-12-04, 18:17
Ik zou zeggen ga je gang. Maar ben jij van partij?

wytze
07-12-04, 19:07
ik weet niet hoe ik al dat gecopy en paste moet doen, maar ik ben idd van plan te gaan en heb me opgegeven, alleen val ik eigenlijk niet echt in de doelgroep want al veel te oud, maar ik heb gebeld en mag toch komen.

Olive Yao
07-12-04, 20:30
Onzinvraag. Natuurlijk is dat geen grondrecht. Wat stel je je voor, een bepaling in een grondwet luidende: "Iedereen heeft het recht om goden te lasteren"?

De juiste vraag is: mag het grondrecht vrijheid van meningsuiting beperkt worden als je godslasterlijke woorden spreekt?

Dan rijzen de vragen wat een "mening" en "godslastering" zijn.

rja2
07-12-04, 20:53
Geplaatst door Olive Yao
Onzinvraag. Natuurlijk is dat geen grondrecht. Wat stel je je voor, een bepaling in een grondwet luidende: "Iedereen heeft het recht om goden te lasteren"?

De juiste vraag is: mag het grondrecht vrijheid van meningsuiting beperkt worden als je godslasterlijke woorden spreekt?

Dan rijzen de vragen wat een "mening" en "godslastering" zijn.
Ik schop voortdurend aan tegen de sharia aan, sommige moslims zouden dit kunnen opvatten als godslastering.

Gelovigen mogen natuurlijk wel godslastering plegen t.o.v. van een andere godsdienst, want hun hebben natuurlijk de waarheid in pacht, dat zal wel weer onder godsdienstvrijheid vallen.

Maar ongelovigen mogen niks over iemands andere godsdienst zeggen.

Krijgt je een tweedeling in maatschappij, dat gelovigen meer rechten dan niet gelovigen, dat mag niet volgens onze grondwet.

Olive Yao
07-12-04, 21:06
Geplaatst door rja2
Ik schop voortdurend aan tegen de sharia aan, sommige moslims zouden dit kunnen opvatten als godslastering.

Gelovigen mogen natuurlijk wel godslastering plegen t.o.v. van een andere godsdienst, want hun hebben natuurlijk de waarheid in pacht, dat zal wel weer onder godsdienstvrijheid vallen.

Maar ongelovigen mogen niks over iemands andere godsdienst zeggen.

Krijgt je een tweedeling in maatschappij, dat gelovigen meer rechten dan niet gelovigen, dat mag niet volgens onze grondwet.
Je moet natuurlijk proberen om normen met een zekere mate van objectiviteit te ontwikkelen.

Leuk om te kijken wat dan de fundamentele meningsverschillen blijken te zijn.

Zeepaardje
07-12-04, 22:13
Zodra de verklaring "god bestaat niet (althans imho)" als belediging wordt beschouwd, zitten we wel met een heel groot probleem denk ik.

Wat wordt nog als godsdienst beschouwd en wat niet?
Valt een sekte ook nog onder een godsdienst?

En is het niet oneerlijk om juist gelovigen apart te beschermen itt ongelovigen?

Blade20
07-12-04, 22:23
nee.

Godslastering is simpelweg gelijk aan beledigen. het is niets meer en niets minder in een seculiere staat. De vraag die hier wordt gesteld kan twee slechte indrukken wekken;

ongelovigen (geen god gelovers dus, niet geen Moslims) proberen een wet te creeren die ervoor zorgt dat gelovigen mogen worden beldeigd door te zeggen dat het beschermen van religieuze met de scheiding tussen kerk en staat wordt gebroken.

Gelovigen (alle religies) zullen proberen er een aparte wet doorheen te drukken die gelovigen specifiek beschermt wat dus wel weer een breuk is tussen de scheiding van kerk en staat.

Het beste is het gewoon generaliseren wat ook hoort in een seculaire staat in een dergelijk geval en dat is dat het beledigen van een geloofsaspect gewoon hetzelfde is als beledigen. En dat is het in principe ook gewoon hier (in Nederland).

SJA
08-12-04, 12:05
Ik zou zeggen komen en laat je stem horen....