PDA

Bekijk Volledige Versie : Minister eist van imams in Frankrijk dat ze Frans spreken



Zwarte Schaap
07-12-04, 20:26
Minister eist van imams in Frankrijk dat ze Frans spreken

Door onze correspondent Henk Glimmerveen

Parijs - De Franse minister van binnenlandse zaken Dominique de Villepin eist van de imams die in Frankrijk actief zijn dat ze Frans spreken. Van de 1200 imams is driekwart afkomstig uit het buitenland, terwijl eenderde de Franse taal niet machtig is. ,,Dat is niet aanvaardbaar. Franse imams moeten Frans spreken,'' aldus De Villepin vanochtend in een vraaggesprek met de krant Le Parisien.

De opleiding van imams, die tot dusver uitsluitend een theologisch karakter heeft, dient te worden uitgebreid met kennis van de Franse samenleving. Met de theologische opleiding wenst De Villepin zich niet te bemoeien maar voor niet-kerkelijke zaken moeten de universiteiten worden ingeschakeld. Iedere nieuwe imam zal een opleiding moeten volgen die aan die criteria voldoet. Voor de overigen zal een bijscholing worden georganiseerd, in samenwerking met de overkoepelende raad van moslimorganisaties in Frankrijk, de CFCM.

Minister De Villepin wil dat er ook duidelijkheid komt over de bouw van nieuwe moskeeën. Zijn voorganger op het ministerie, Nicolas Sarkozy, heeft onlangs in een boek gepleit voor staatssteun voor de bouw van moslim-gebedsruimten. De Villepin is daar tegen, omdat het strijdig is met de wet van 1905, die de scheiding tussen kerk en staat regelt. ,,Die wet is nog steeds een goed evenwicht tussen de vrijheid van godsdienst en de strikte neutraliteit van de staat in godsdienstzaken,'' aldus De Villepin.

Maar hij erkent ook dat er in honderd jaar veel is veranderd. Toen de wet tot stand kwam was er van de islam in Frankrijk geen sprake. Thans is het in grootte de tweede godsdienst in het land. ,,De financiering van de islamitische godsdienst is echter ondoorzichtig. Op de geldstromen, met name die uit het buitenland komen, is geen enkele controle. Daarom ben ik tegen staatssteun. Het zou de neutraliteit van de staat in het geding brengen en bovendien de islam in een uitzonderingspositie plaatsen ten opzichte van andere godsdiensten,'' zo zegt hij.

De minister wil wel nadenken over andere financieringsvormen, zoals het verstrekken van gegarandeerde leningen of het in erfpacht ter beschikking stellen van grond. Een en ander zou moeten worden onderzocht door een aparte stichting, waarin vertegenwoordigers dienen te zitten van de islam, onafhankelijke financiële experts en van de Franse staat.


Bron: Rotterdams Dagblad 07/12/04

TonH
07-12-04, 22:01
Ik neem aan dat die imam-opleiding in Frankrijk dus wel gewoon bestaat? Lijkt me een goede zaak om daar een talencursus en les over de samenleving op te geven. Ik neem niet aan dat iemand daar een probleem mee heeft.

Ook het voorstel voor facilitaire ondersteuning lijkt me een goed idee. Maar dan neem ik aan dat het klopt dat de overheid daar echt geen bijdragen levert aan de Katholieke kerk.

Verder valt met de toonzetting van dit bericht nogal op: heel evenwichtig en met overleg komt dat daar in Frankrijk over.

Ansari
07-12-04, 22:27
De franse regering begint zich langzamerhand te gedragen als een stelletje onderdrukkers. Net nog was er een 1 uur durende debat (met Nederlandse ondertiteling) op de franse kanaal tv5europe over de islam met tariq ramadan en andere gasten (islamofoben). Wat daar werd geroepen was niet normaal.

TonH
07-12-04, 22:29
Geplaatst door Ansari
De franse regering begint zich langzamerhand te gedragen als een stelletje onderdrukkers. Net nog was er een 1 uur durende debat (met Nederlandse ondertiteling) op de franse kanaal tv5europe over de islam met tariq ramadan en andere gasten (islamofoben). Wat daar werd geroepen was niet normaal.

Dus die indruk die ik uit dit artikel haalde was niet de juiste?

ZbaqZbaq
08-12-04, 00:16
Ze piepen wel anders als de moskee straks uitpuilt van de mensen die normaal niet zouden komen omdat ze geen arabisch verstaan.

TonH
08-12-04, 00:25
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ze piepen wel anders als de moskee straks uitpuilt van de mensen die normaal niet zouden komen omdat ze geen arabisch verstaan.

Ik denk dat er van uitgegaan wordt dat het net zo zal gaan als na het Tweede Vaticaans Concilie, toen de landstaal ook voertaal in de Katholieke kerken werd. Die zijn er niet echt voller op geworden.

Zeepaardje
08-12-04, 08:05
Leve een nederlandse imamopleiding en wel nu meteen!

Vrijheid van Godsdienst, maar wél behoorlijk Nederlands beheersen.
En waar die preek dan in gehouden wordt....ach, dat moet men zélf maar weten.


Voor de volledigheid: de priester- of rabbijnopleidingen worden geheel bekostigd door de betreffende geloofsgemeenschappen.
Overheidssubsidie is daarom geen goede zaak. Gelijke monnikken - gelijke kappen!

Overigens wens ik als atheďst uit principe niet mee te betalen aan een geloofsopleiding. Als er geld is om gebedshuizen te betalen, dan is er ook geld om de gebedsleider voldoende op te leiden. Tis een kwestie van prioriteiten stellen.

Umarvlie
08-12-04, 09:11
Geplaatst door Zeepaardje
Leve een nederlandse imamopleiding en wel nu meteen!

Die is er al hoor aan de Islamitschie Uni van Rotjeknor bijv.


Vrijheid van Godsdienst, maar wél behoorlijk Nederlands beheersen.
En waar die preek dan in gehouden wordt....ach, dat moet men zélf maar weten.

Amen



Voor de volledigheid: de priester- of rabbijnopleidingen worden geheel bekostigd door de betreffende geloofsgemeenschappen.
Overheidssubsidie is daarom geen goede zaak. Gelijke monnikken - gelijke kappen!

Islam kent geen monikken en 't zullen dan toch hoofddoekjes moeten zijn wa?? :maf:


Overigens wens ik als atheďst uit principe niet mee te betalen aan een geloofsopleiding. Als er geld is om gebedshuizen te betalen, dan is er ook geld om de gebedsleider voldoende op te leiden. Tis een kwestie van prioriteiten stellen.

110% correct.

amadeus
08-12-04, 10:11
Uiteindelijk zie je toch overal in Europa dezelfde problemen opduiken.

~Panthera~
08-12-04, 10:59
Geplaatst door amadeus
Uiteindelijk zie je toch overal in Europa dezelfde problemen opduiken.
---------

Ze zien ze zelfs waar ze niet zijn. :moe:

amadeus
08-12-04, 11:00
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Ze zien ze zelfs waar ze niet zijn. :moe:
Geef eens een voorbeeld?

~Panthera~
08-12-04, 11:03
Geplaatst door amadeus
Geef eens een voorbeeld?
--------

Hoofdoekengezever. :moe:

Babyface
08-12-04, 11:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
. Van de 1200 imams is driekwart afkomstig uit het buitenland, terwijl eenderde de Franse taal niet machtig is. ,,Dat is niet aanvaardbaar. Franse imams moeten Frans spreken,''



Zien zij zelf dan niet dat dit nodig is?! Ze hadden allang de taal moeten leren. Kennis werft macht en die Fransen maken een misstap.

David
08-12-04, 11:23
Geplaatst door Babyface
Zien zij zelf dan niet dat dit nodig is?! Ze hadden allang de taal moeten leren. Kennis werft macht en die Fransen maken een misstap.


Kennis werft macht? Hmmm. Wonderlijke uitdrukking. Maar goed, ik zal niet op alle escargots zout leggen.

Terug naar die imams: ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat ze niet onmiddellijk de taal van het land waar ze wonen wíllen leren. Het lijkt me echt heel onhandig om ergens te wonen waar je niemand kunt verstaan. Je wereld wordt zo klein dan.

amadeus
08-12-04, 11:25
Geplaatst door ~Panthera~
--------

Hoofdoekengezever. :moe:
Dat kan wel degelijk tot problemen leiden.

David
08-12-04, 11:27
Geplaatst door amadeus
Dat kan wel degelijk tot problemen leiden.


Welke problemen in vredesnaam? Laat die meisjes toch.

~Panthera~
08-12-04, 11:28
Geplaatst door amadeus
Dat kan wel degelijk tot problemen leiden.
--------

Dus wat jij bv aantrekt, opzet of niet, zou voor mij een probleen moeten opleveren ?
Very weird.

David
08-12-04, 11:29
Geplaatst door ~Panthera~
--------

Dus wat jij bv aantrekt, opzet of niet, zou voor mij een probleen moeten opleveren ?
Very weird.


Of het zou een transparante, leren hoogwaterbroek moet zijn. Maar dat is een andere discussie.

~Panthera~
08-12-04, 11:31
Geplaatst door David
Of het zou een transparante, leren hoogwaterbroek moet zijn. Maar dat is een andere discussie.
---------

Ja precies.
Maar ik denk dat die zelfs geen probleem zou opleveren bij Amadeus.
Raar genoeg, hoofddoekjes wel.
En dat vind ik dus op zijn zachtst gezegd heel vreemd. :moe:

David
08-12-04, 11:33
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Ja precies.
Maar ik denk dat die zelfs geen probleem zou opleveren bij Amadeus.
Raar genoeg, hoofddoekjes wel.
En dat vind ik dus op zijn zachtst gezegd heel vreemd. :moe:


Het is ook heel vreemd. En heel irritant. Nog even en ik ga zelf met een hoofddoek lopen.

~Panthera~
08-12-04, 11:37
Geplaatst door David
Het is ook heel vreemd. En heel irritant. Nog even en ik ga zelf met een hoofddoek lopen.
------------------------

Zouden we eigenlijk allemaal moeten doen, gewoon om tegen die "probleemmakers" te zieken. :haha:
Lijkt me een schitterend gezicht. :cola:

TonH
08-12-04, 12:49
Geplaatst door ~Panthera~
------------------------

Zouden we eigenlijk allemaal moeten doen, gewoon om tegen die "probleemmakers" te zieken. :haha:
Lijkt me een schitterend gezicht. :cola:

Mag een bandana ook? Want die heb ik in Elada nog wel eens op op de motor. Staat breeeeeeeeeeeeed joh! http://www.cosgan.net/images/smilie/verschiedene/h025.gif

~Panthera~
08-12-04, 12:53
Geplaatst door TonH
Mag een bandana ook? Want die heb ik in Elada nog wel eens op op de motor. Staat breeeeeeeeeeeeed joh! http://www.cosgan.net/images/smilie/verschiedene/h025.gif
---------------------------

Dat moet je aan de Moslima's vragen.
Daar ga ik niet over.
Uit solidariteitsoogpunt zou ik het niet doen.
Gewoon hoofdoek.

TonH
08-12-04, 13:18
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------------

Dat moet je aan de Moslima's vragen.
Daar ga ik niet over.
Uit solidariteitsoogpunt zou ik het niet doen.
Gewoon hoofdoek.

Sollidariteit moet wel een beetje stáán. :ego:

mark61
08-12-04, 13:35
Geplaatst door David
Kennis werft macht? Hmmm. Wonderlijke uitdrukking. Maar goed, ik zal niet op alle escargots zout leggen.

Terug naar die imams: ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat ze niet onmiddellijk de taal van het land waar ze wonen wíllen leren. Het lijkt me echt heel onhandig om ergens te wonen waar je niemand kunt verstaan. Je wereld wordt zo klein dan.

Vooral ook als je gelovigen je niet eens verstaan.

Wat heeft een NL moslim aan een Syrische imam die a) geen Nederlands spreekt en b) geen flauw benul heeft van de samenleving waarin zijn gelovigen leven. Hoe moet zo'n man ooit bijstand kunnen verlenen aan gelovigen met problemen?

mark61
08-12-04, 13:36
Geplaatst door amadeus
Dat kan wel degelijk tot problemen leiden.

Met jou, ja.

David
08-12-04, 13:36
Geplaatst door mark61
Vooral ook als je gelovigen je niet eens verstaan.

Wat heeft een NL moslim aan een Syrische imam die a) geen Nederlands spreekt en b) geen flauw benul heeft van de samenleving waarin zijn gelovigen leven. Hoe moet zo'n man ooit bijstand kunnen verlenen aan gelovigen met problemen?


Lijkt mij ook, maar ja, ik ben geen moslim. Het zit vast weer anders in elkaar.

Bart.NL
08-12-04, 15:46
Het lijkt me wel een goede zaak, ook in Nederland. Dan kan de AIVD zijn tolken voor belangrijke zaken gebruiken. :haha:

Julien
08-12-04, 20:31
Geplaatst door Ansari
De franse regering begint zich langzamerhand te gedragen als een stelletje onderdrukkers. Net nog was er een 1 uur durende debat (met Nederlandse ondertiteling) op de franse kanaal tv5europe over de islam met tariq ramadan en andere gasten (islamofoben). Wat daar werd geroepen was niet normaal.

zaten die islamofoben in de Franse regering? doe eens normaal man.

het is juist de regering-Chirac die de boel in Frankrijk bij elkaar probeert te houden.

Julien
08-12-04, 20:36
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ze piepen wel anders als de moskee straks uitpuilt van de mensen die normaal niet zouden komen omdat ze geen arabisch verstaan.

Ik denk het niet.

Jij kijkt teveel met een Nederlandse bril. In tegenstelling tot Nederland, is de Islam in Frankrijk volledig geaccepteerd. Het is de 2e religie van het land (in NL is de Islam de 3e religie). Ik denk dat de Islam meer als een geaccepteerde en groeiende religie wordt gezien dan bijv. het protestantisme.

Daarnaast spreken de meeste moslims in Frankrijk al Frans (vanwege de voormalige kolonieën), er zijn zelfs veel beurs die geen Arabisch meer spreken, maar alleen Frans. Vrijwillig. Totaal anders dan in Nederland.

Al Sawt
08-12-04, 20:48
Imams die vanuit Marokko, Algerije en Tunesie komen, zijn Frans wel machtig.

antiapartheid
10-12-04, 21:32
maar franse is de islam niet machtig. of wie dan ook.

Julien
11-12-04, 14:26
Geplaatst door antiapartheid
maar franse is de islam niet machtig. of wie dan ook.

wat wil je zeggen? :)