PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderzoek naar groepsverkrachtingen



Zeepaardje
07-12-04, 21:04
Onderwerp: Onderzoek naar groepsverkrachtingen

Uitzenddatum: Di. 7 december 2004, 20.30u

Verslaggeving: Mirjam van der Vegt

De laatste jaren zijn er regelmatig berichten over groepsverkrachtingen door jongeren te vinden. Meestal gaat het dan om meisjes die door groepen jongens, soms herhaaldelijk seksueel misbruikt zijn. Voor het eerst is er nu uitgebreid onderzoek gedaan naar de motieven en de achtergrond van de daders. In Netwerk de resultaten en reacties.



Ernstige delicten
Over groepszedendelicten, ofwel groepsverkrachtingen, is nog veel onduidelijkheid. Hoewel het vaak om ernstige delicten gaat, komen ook minder ernstige varianten voor, bijvoorbeeld de zogenaamde zwembaddelicten. Bij ruim 80 procent van de gevallen blijkt minstens één verkrachting plaats te vinden.



Leeftijd
Opvallend is dat groepsverkrachtingen vaak op jeugdige leeftijd voorkomen: naarmate de jongeren ouder worden, plegen ze steeds minder vaak delicten in groepsverband. De initiatiefnemer blijkt meestal wel een oudere jongen binnen de groep te zijn.



Vermaak
Daders zien de verkrachting als vermaak. De functie van de groep is dan ook vaak alleen die van publiek. Voor de daders is het misbruik ‘een leuke bezigheid waaraan je status kunt ontlenen’, terwijl het verbale en fysieke geweld een grote impact op het slachtoffer hebben.



Onderzoek
Netwerk sprak met Jan Hendriks en Catrien Bijleveld. Zij deden onderzoek naar groepsverkrachtingen. Wie zijn de vaak nog maar 14-jarige jongens die achter een groepsverkrachting zitten? Wat zijn hun motieven? En wat betekent een groepsverkrachting voor het slachtoffer?


Ik hoorde het al eerder op de radio en ook nu weer ben ik erg geschrokken. Ik kan niet begrijpen hoe iets dergelijks kan gebeuren.
Ik ben diep bedroefd voor alle meisjes die hier slachtoffer van zijn (geweest). Sommige daders waren zo jong als 9 jaar! Negen jaar, dat zijn toch eigenlijk nog kinderen........ik snap het niet.....zal het ws nooit snappen ook. T zal je kind maar zijn.......

Zeepaardje
08-12-04, 07:39
.

amadeus
08-12-04, 10:13
Geplaatst door Zeepaardje Ik hoorde het al eerder op de radio en ook nu weer ben ik erg geschrokken. Ik kan niet begrijpen hoe iets dergelijks kan gebeuren.
Ik heb wel m'n vermoedens, gezien de culturele achtergrond van de meeste dadertjes.

Zeepaardje
08-12-04, 10:32
Geplaatst door amadeus
Ik heb wel m'n vermoedens, gezien de culturele achtergrond van de meeste dadertjes.

Ik weet niet wat de culturele achtergrond van de dadertjes is, dus ik kan daar geen uitspraak over doen.

Wél vind ik het nogal schokkend dat jij tot dusverre de énige prikker bent die blijkbaar de moeite neemt om 1) het topic te lezen en 2) te reageren!

Ik persoonlijk vind dit gebeuren vele malen belangrijker en schokkender nieuws dan laten we zeggen, Verdonk en haar verzoek aan de Marokkaanse ambassadeur.

Het kennelijke gebrek aan interesse vind ik nou veelzeggend.

amadeus
08-12-04, 10:37
Geplaatst door Zeepaardje
Het kennelijke gebrek aan interesse vind ik nou veelzeggend.
Gewenning treedt snel op met dit soort zaken. Er was toch ook niemand nog verbaasd dat Mohammed B. op een gestolen fiets reed?

David
08-12-04, 10:38
Geplaatst door Zeepaardje
Wél vind ik het nogal schokkend dat jij tot dusverre de énige prikker bent die blijkbaar de moeite neemt om 1) het topic te lezen en 2) te reageren!

Het kennelijke gebrek aan interesse vind ik nou veelzeggend.



Wellicht omdat dit al eerder uitgebreid besproken is.

Zeepaardje
08-12-04, 10:42
Wanneer dan? Heb ik zeker gemist.

Hoe heette dat topic, dan kan ik het nog ff nalezen.

David
08-12-04, 10:44
Geplaatst door Zeepaardje
Wanneer dan? Heb ik zeker gemist.

Hoe heette dat topic, dan kan ik het nog ff nalezen.


Geen idee, was vorige week ergens. Volgens mij geopend door Zwart Schaap

Zeepaardje
08-12-04, 10:47
Thanks, ik ga zoeken.

rafiq
08-12-04, 11:42
Volgens mij is het een dadergroep in de leeftijd van 13-19 jaar. Am i right?

David
08-12-04, 11:43
Geplaatst door rafiq
Volgens mij is het een dadergroep in de leeftijd van 13-19 jaar. Am i right?


Zo ongeveer wel ja.

Goodnight
08-12-04, 11:47
Er zijn nu eenmaal bepaalde zaken die uitvergroot worden in de media.

kan me niet herinneren dat dit zo uitgebreid is besproken in het journaal of de actualiteiten programma's.In tegen stelling tot de islam gerelateerde onderwerpen verdwijnt zoiets snel naar de achtergrond.En dat gebeurt heus niet alleen op deze site Zeepaardje....

amadeus...je opmerkingen zijn weer eens walgelijk langs het randje.
wat is de culturele identiteit van deze jongens dan aangezien je dat nogal stellig schijnt te weten?

Goodnight
08-12-04, 11:50
Geplaatst door amadeus
Gewenning treedt snel op met dit soort zaken. Er was toch ook niemand nog verbaasd dat Mohammed B. op een gestolen fiets reed?

Als iemand vermoord is maak je je ook drukker om de moord dan om het moord wapen.dat noemen ze bijzaken of irrelevante zaken.
Ik denk dat in het geval van M.B zijn daad al het andere overschaduwde.
Iemand die in staat is tot moorden is ook toe in staat tot stelen wat een veel lichtere vergrijp is waar je niet eens een dag voor hoeft te zitten.

Dus leuk geprobeerd......maar het raakt noch wal noch kant.

David
08-12-04, 11:50
Geplaatst door Goodnight
uitvergoort


Zeer gepaste typefout in dit geval.

Goodnight
08-12-04, 11:51
Geplaatst door David
Zeer gepaste typefout in dit geval.

:fpuh:

David
08-12-04, 11:52
Geplaatst door Goodnight
:fpuh:



:vreemd:

Goodnight
08-12-04, 11:53
Geplaatst door David
:vreemd:

:ego:

David
08-12-04, 11:57
Geplaatst door Goodnight
:ego:


Het blijft een mooie typefout.

Goodnight
08-12-04, 11:58
ik heb het al weg gehaald :D

~Panthera~
08-12-04, 11:59
Geplaatst door Goodnight
ik heb het al weg gehaald :D
-----------

Das nou weer jammer. :droef:

Goodnight
08-12-04, 12:02
don't worry....David heeft het gequote :moe:

~Panthera~
08-12-04, 12:07
Geplaatst door Goodnight
don't worry....David heeft het gequote :moe:
-----------

Ow, gelukkig. :hihi: