PDA

Bekijk Volledige Versie : Memoires Napoleon blinken uit in spelfouten



Bofko
07-12-04, 22:45
PARIJS (ANP/RTR) - Het Franse militaire genie Napoleon wist met zijn legers vrijwel geheel Europa te veroveren, maar een fatsoenlijke tekst schrijven zonder spelfouten bleek te hoog gegrepen voor L'Empereur. Dat blijkt uit zijn memoires die voor een recordbedrag zijn verkocht in Parijs.
De memoires bestaan uit dertien pagina's en zijn verkocht aan een Zwitserse verzamelaar voor maar liefst 250.000 euro. Napoleon schreef zijn herinneringen tussen 1817 en 1820 tijdens zijn gedwongen ballingschap op het eiland St. Helena in het zuiden van de Atlantische Oceaan.
In zijn memoires komt duidelijk naar voren dat de taalbeheersing van de man op zijn minst beroerd is te noemen. Talloze taalfouten en verbeteringen in het manuscript geven aan dat Napoleon de Franse taal bepaald niet machtig was.

Corsica
Dit is niet vreemd, want Napoleon is geboren op Corsica. Dit eiland was recentelijk verkocht aan Frankrijk door de Italiaanse stadsstaat Genua. De geniale veldheer leerde het Frans tijdens zijn schoolperiode in Autun en zijn militaire training in Brienne.
Op de veiling werd ook het testament van Napoleon verkocht voor 111.000 euro. Het manuscript telt twaalf pagina's en werd geschreven door Napoleon's assistent graaf Tristan de Monthalon.
In het testament spreekt de oud-keizer over de moordplannen van de Britten tegen hem. ,,Ik sterf voor mijn tijd, vermoord door de Engelsen'', aldus de staatsman.
Napoleon overleed in 1821 op 52-jarige leeftijd aan maagkanker. Volgens sommige historici is hij echter vergiftigd in opdracht van de Franse koning Lodewijk de 18de uit angst voor zijn mogelijke terugkeer uit ballingschap.

freya
08-12-04, 00:21
Kan je nagaan hoe ver je het toch nog kan schoppen in een land waarvan je de taal niet perfect beheerst :D

mark61
08-12-04, 00:27
Ik zou Corsica maar weer verkopen als ik die Fransozen was.

Julien
08-12-04, 21:23
:D

Maar Napoléon was ook een halfbloedje, net als ik :p en schijt aan die spelfouten; hij blijft de grootste Fransman die er ooit bestaan heeft ;)

Al Sawt
08-12-04, 21:26
Geplaatst door Julien
:D

Maar Napoléon was ook een halfbloedje, net als ik :p en schijt aan die spelfouten; hij blijft de grootste Fransman die er ooit bestaan heeft ;) Sterker nog! Napoleon is een van de grootste Europeanen, van de moderne geschiedenis.

echnaton
08-12-04, 21:30
Geplaatst door Julien
:D

Maar Napoléon was ook een halfbloedje, net als ik :p en schijt aan die spelfouten; hij blijft de grootste Fransman die er ooit bestaan heeft ;)

Maar wel iemand die over lijken ging. Vooral over de lijken van mede-Europeanen als Hollanders, Duitsers, Italianen, Spanjaarden en Russen en ook van Arabieren (Egyptenaren). Natuurlijk offerde hij zijn eigen Fransen ook op. Hij was één van de grootste slachters uit de geschiedenis. Als je zo iemand groot wilt noemen, ga je gang.