PDA

Bekijk Volledige Versie : Oudere allochtoon is vaker depressief



Bofko
08-12-04, 10:40
AMSTERDAM - Allochtone ouderen hebben vaker te kampen met depressies dan hun autochtone leeftijdsgenoten. Eenderde van de oudere Marokkanen en zelfs tweederde van de oudere Turken heeft last van depressieve verschijnselen. Onder autochtonen is dat aandeel 14,5 procent.
Dat concludeert psychiater Frits van der Wurff in zijn onderzoek aan het VU Medisch Centrum in Amsterdam en GGZ-Buitenamstel, waarop hij woensdag promoveert. Volgens Van der Wurff dragen met name een slechte fysieke gezondheid en armoede vaak bij aan bij het ontstaan van depressieve klachten bij allochtone ouderen.
De psychiater stelt daarnaast dat er meer gedaan moet worden om de behandeling van deze groep senioren te verbeteren. Nu blijkt vaak dat psychiaters zich niet houden aan de richtlijnen voor behandeling van ouderen, waardoor sprake is van onderbehandeling. Zo is er weinig draagvlak voor behandeling van depressies door middel van elektroshocks, terwijl juist ouderen daar baat bij blijken te hebben.

www.nu.nl

:schok: electro-shocks ?

~Panthera~
08-12-04, 10:51
Geplaatst door Bofko

:schok: electro-shocks ?
---------

Onder narcose tegenwoordig.

Hanim2
08-12-04, 11:09
de jongere allochtoon is nog depresiever hoor

:droef:

barfly
08-12-04, 11:15
Ik zie gouden tijden voor de Prozac producerende industrie!

Mill
08-12-04, 11:18
Geplaatst door barfly
Ik zie gouden tijden voor de Prozac producerende industrie!

Tony Soprano: "I always stop taking 'em after eight, nine days, just before the limp dick thing sets in."

SalmayaSale
08-12-04, 12:54
Geplaatst door Bofko
AMSTERDAM - Allochtone ouderen hebben vaker te kampen met depressies dan hun autochtone leeftijdsgenoten. Eenderde van de oudere Marokkanen en zelfs tweederde van de oudere Turken heeft last van depressieve verschijnselen. Onder autochtonen is dat aandeel 14,5 procent.
Dat concludeert psychiater Frits van der Wurff in zijn onderzoek aan het VU Medisch Centrum in Amsterdam en GGZ-Buitenamstel, waarop hij woensdag promoveert. Volgens Van der Wurff dragen met name een slechte fysieke gezondheid en armoede vaak bij aan bij het ontstaan van depressieve klachten bij allochtone ouderen.
De psychiater stelt daarnaast dat er meer gedaan moet worden om de behandeling van deze groep senioren te verbeteren. Nu blijkt vaak dat psychiaters zich niet houden aan de richtlijnen voor behandeling van ouderen, waardoor sprake is van onderbehandeling. Zo is er weinig draagvlak voor behandeling van depressies door middel van elektroshocks, terwijl juist ouderen daar baat bij blijken te hebben.

www.nu.nl

:schok: electro-shocks ?


Een ticket naar Turkije zou meer helpen denk ik :D

Bofko
08-12-04, 13:37
Geplaatst door SalmayaSale
Een ticket naar Turkije zou meer helpen denk ik :D

2/3 van de oudere Turken is wel heel veel ja.
Meeste zijn waarschijnlijk van 1e generatie allochtonen. De generatie die hard moest werken en verder onzichtbaar was. Nooit aan zichzelf en/ of hun roots toegekomen en nu daarvoor de rekening betalen.
Zou dat een verklaring kunnen zijn ?

mark61
08-12-04, 13:46
Geplaatst door Bofko
2/3 van de oudere Turken is wel heel veel ja.
Meeste zijn waarschijnlijk van 1e generatie allochtonen. De generatie die hard moest werken en verder onzichtbaar was. Nooit aan zichzelf en/ of hun roots toegekomen en nu daarvoor de rekening betalen.
Zou dat een verklaring kunnen zijn ?

Nooit besloten geestelijk naar NL te emigreren. Vreemde eend in vreemde bijt. Geef ze een, twee tickets per jaar. Winter in NL, zomer in TR, whatever.

amadeus
08-12-04, 13:58
Geplaatst door Marruecos
Het ligt aan de jeugd van tegenwoordig, die alleen met zichzelf bezig is. Ga eens op stap me je pa. Praat met je moeder. Stelletje ouder-beulen!
Die proppen zichzelf liever vol bleek laatst uit een ander onderzoek! :schreeuw:

barfly
08-12-04, 14:00
Geplaatst door Marruecos
Het ligt aan de jeugd van tegenwoordig, die alleen met zichzelf bezig is. Ga eens op stap me je pa. Praat met je moeder. Stelletje ouder-beulen!

JE moet die oudjes niet thuis willen houden daar verkommeren ze alleen maar en zijn ze eenzaam. Stop ze in een bejaardenhuis dan zijn ze met veel anderen gezellig enzo :)

amadeus
08-12-04, 14:03
Geplaatst door Marruecos
Wat zeg je me nou? :verward:

Kenne ge ff kort vertellu waar da over ging?
Natuurlijk:

CBS: Vooral Turken en Marokkanen zijn te dik
"Bijna één op de vier Turkse en Marokkaanse jongeren heeft last van overgewicht.....Van de Marokkaanse jongeren zit 13 procent in de gevarenzone. Zij kampen met zogenaamd ernstig overgewicht, waarbij problemen met de gezondheid optreden."
http://www.nieuws.nl/bericht/4/31882

SalmayaSale
08-12-04, 14:12
Geplaatst door barfly
JE moet die oudjes niet thuis willen houden daar verkommeren ze alleen maar en zijn ze eenzaam. Stop ze in een bejaardenhuis dan zijn ze met veel anderen gezellig enzo :)

Zn bejaardenhuis is nog steeds taboe voor sommigen.
Dan moeten zij toegeven dat zij gefaald hebben in de opvoeding van hun kinderen.
Die zouden volgens hun cultuur, voor hun zorgen als zij oud zijn.

De oudjes hebben hun toekomst nooit zo voorspeld. Die zouden een paar jaar werken en teruggaan naar hun land van afkomst.
Tja, ze lieten hun familie hierheen komen en de kids willen niet terug.
Een vicieuze cirkel.

mark61
08-12-04, 14:15
Geplaatst door Marruecos
Het ligt aan de jeugd van tegenwoordig, die alleen met zichzelf bezig is. Ga eens op stap me je pa. Praat met je moeder. Stelletje ouder-beulen!

Mensen die ik ken vinden hun ouders soms kinder-beulen. Ze willen niet praten en niet op stap. Magoed, je hebt van allerlei soort mensen.

mark61
08-12-04, 14:16
Geplaatst door SalmayaSale
Zn bejaardenhuis is nog steeds taboe voor sommigen....Tja, ze lieten hun familie hierheen komen en de kids willen niet terug.
Een vicieuze cirkel.

De eerste Turkse bejaardenhuizen worden reeds in Hoelanda en TR geopend.

~Panthera~
08-12-04, 14:44
Geplaatst door Marruecos
Ik las het verkeerd. "Die proppen zich liever vol bleek ..." :maf:
------------------------

http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a234.gif

Gehenna
08-12-04, 14:56
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Onder narcose tegenwoordig.

Dan heb je er toch geen lol aan?..

~Panthera~
08-12-04, 14:59
Geplaatst door Gehenna
Dan heb je er toch geen lol aan?..
---------

T is denk ik, ook niet echt lollig.
Het zijn toch behoorlijke stroomstoten hoor.
Lijkt me beheurlijk eng. :nerveus:

taouanza
08-12-04, 15:10
Maar sommige ouders zijn graag depri. Die voelen zich pas goed als alles mis kan gaan wat maar mis kan gaan. Als alles goed gaat weten ze daar geen raad mee en gaan alsnog een scene trappen.

amadeus
08-12-04, 15:20
Geplaatst door Marruecos
Ik las het verkeerd. "Die proppen zich liever vol bleek ..." :maf:
Haha, dat zou helemaal wat zijn. :gek:

taouanza
08-12-04, 15:26
Geplaatst door Marruecos
Je weet dat je bij mij altijd terecht kunt voor een goed gesprek.




Is lief van je hoor maar je gaat hoofdpijn krijgen en dan ga jij bij iemand klagen en die gaat weer klagen enz enz



Flauw. ;)

:lachu: