PDA

Bekijk Volledige Versie : Positie christenen in Irak steeds benarder



echnaton
09-12-04, 09:11
Islamisering / Iraakse kerken lopen leeg door aanslagen
Trouw, redactie religie en filosofie
9 december 2004

De positie van christenen in Irak wordt steeds benarder. Religie en politiek, maar ook afgunst steken achter de aanslagen op kerken, mishandelingen en berovingen. De dreigende islamisering kan leiden tot een grote vluchtelingenstroom.

Twee kerken in de Noord-Iraakse stad Mosoel zijn dinsdag vernield. Indringers verdreven de kerkgangers, beschadigden de gebouwen en staken ze in brand. Christenen wijken massaal uit naar het buitenland.

De aanslagen in Mosoel, woonplaats van een flinke christelijke minderheid, zijn de zoveelste in een serie. Dinsdag vielen er geen gewonden, in augustus kwamen bij aanslagen met autobommen twaalf mensen om en raakten vijftig mensen gewond. Aan het begin van de vastenmaand ramadan gingen in Bagdad bij vijf kerken bommen af.

Christelijke leiders beklaagden zich erover dat vrouwen voor het eerst gedwongen werden gehoofddoekt de straat op te gaan, moslima of niet.

Goede scholen, ziekenhuizen, wees- en bejaardenhuizen: de caritas in de grote steden drijft op christenen. Toch worden winkels leeggeroofd, hier en daar christenen vermoord. De mishandelingen, berovingen en andere misdrijven hebben niet alleen een religieuze lading, maar ook een politieke - christenen zouden heulen met de Amerikaanse 'kruisvaarders' - en een psychologische: afgunst jegens de beter bemiddelde christenen.

Bijna vier procent van de Irakezen is christen. Een serie krantenkoppen van dit jaar levert een verwarrend beeld op: 'Christenen trekken massaal weg', een maand later keren ze terug, om weer een maand nadien 'ernstig bedreigd' te worden. Feit is dat na de eerste economische boycot in 1991 veel christenen met wat geld, vertrokken zijn. En de uittocht houdt aan.

Volgens een Iraakse minister, zelf christen, hebben tienduizenden christenen het land verlaten. Het 'nieuwe' Irak is weliswaar officieel islamitisch, maar volgens de minister is daarbinnen óók plaats voor haar geloofsgenoten.

Anderen baart de nieuwe Grondwet wel zorgen: de islam heet er 'bron voor wetgeving', en regels die tegen de islam indruisen 'zijn niet toegestaan'. Dat wijst volgens critici op het aanstaande invoeren van de sjaria, en een 'regelrechte ramp voor de religieuze vrijheid' (Matthias Kopp in Herder Korrespondenz).

De nieuwe Chaldeeuwse partriarch, Emmanuel III, is enthousiast over de Grondwet, maar van kansels hebben pastores openlijk gewaarschuwd voor de dreigende islamisering.

De Nijmeegse hoogleraar Oosters christendom H. Teule is niet optimistisch. Hij waarschuwt de Europese asielinstanties voor 'relatief grote aantallen christelijke Iraki's', schrijft hij in het tijdschrift Pokrof.

Teule bezocht onlangs Syrië; in de hoofdstad Damascus alleen al zitten 10000 christenen, van wie sommigen terug willen naar Irak; anderen rekenen op een lang verblijf in ballingschap. Volgens Amerikaanse schattingen is elke tiende christen het land uitgevlucht.

Patriarch Emmanuel III vroeg zich na eerdere aanslagen af: ,,Waarom zouden we vertrekken? We moeten hier blijven.'' De aanslagen waren zeker niet gepleegd door Irakezen, want 'Iraakse moslims zullen hun christelijke broeders nooit aanvallen'.

Die sussende taal begrijpt Teule wel: de patriarch ,,wil de toekomst van de christenen niet in gevaar brengen door anti-islamitische uitspraken''. Maar Teule denkt dat de patriarch ongeruste christenen niet van hun emigratieplannen afbrengt. Hij verwacht een ,,stroom emigranten, afgaand op het grote aantal verzoeken om doopbewijzen en andere kerkelijke documenten die parochiepriesters in Irak te verwerken krijgen''.

De situatie in Irak zelf is niet hoopgevend. De Britse geestelijke Andrew White, werkzaam in een kerk in Bagdad, meldt in een nieuwsbrief van de anglicaanse kerk dat fundamentalistische moslims folders onder kerkgangers in Bagdad en Mosoel verspreiden: bekeer je of draag de gevolgen.

Een non die een school leidt, vertelt hoe er in de buurt folders worden verspreid die islamitische kinderen oproepen van school te gaan, omdat ze er tot het christendom bekeerd worden.

De klassen worden leger - doordat moslims gehoor geven aan de oproep, en christenen al in Syrië zitten.

Gematigde moslimleiders manen tot rust en respect, maar veel christenen durven al niet meer ter kerke te gaan.

Paus Johannes Paulus II zei gisteren in Rome te bidden voor de getroffenen van de aanslagen in Mosoel. Hij hoopt dat de Irakezen 'eindelijk een tijd van verzoening en vrede' tegemoet gaan.

De Nederlandse Raad van Kerken heeft de lidkerken opgeroepen tijdens het kerstfeest te bidden voor 'vrede in Irak en het Midden-Oosten'

echnaton
09-12-04, 09:14
Er is niet veel nieuws onder de zon. Tien jaar geleden heb ik al met Iraakse christenen gesproken die het daar niet uit konden houden.

taouanza
09-12-04, 09:18
Geplaatst door echnaton
Er is niet veel nieuws onder de zon. Tien jaar geleden heb ik al met Iraakse christenen gesproken die het daar niet uit konden houden.
Het moet zeer pijnelijk voor ze zijn om te zien hoe goed de Moslims het hebben.:moe:



Je weet elke keer weer je bekrompenheid te overtreffen.

echnaton
09-12-04, 09:22
Geplaatst door taouanza
Het moet zeer pijnelijk voor ze zijn om te zien hoe goed de Moslims het hebben.:moe:



Je weet elke keer weer je bekrompenheid te overtreffen.

Dank je wel voor het compliment. Wat ze mij toen vertelden, daar werd ik toen al niet vrolijk van. Vandaar dat ik wel geloof wat in dit artikel beweerd wordt.

Bar
09-12-04, 09:41
Die Iraakse christenen zouden zich wat meer als dhimmi's moeten gedragen (van de stoep afstappen als een moslim nadert enzo).

taouanza
09-12-04, 10:19
Geplaatst door echnaton
Dank je wel voor het compliment. Wat ze mij toen vertelden, daar werd ik toen al niet vrolijk van. Vandaar dat ik wel geloof wat in dit artikel beweerd wordt.

Ja selectieve verontwaardiging is iets om trots op te zijn.
Wat denk je dat het antwoord is nog meer moslims afslachten zodat ze Christenen en Joden niet kunnen wegjagen?

Dit loopt hier elke dag geweld en haat goed te praten en komt nou ff zielig doen als het Christenen of Joden betreft.
Jij geeft dus aan dat je moslims niet als mensen ziet anders zou je hun leed niet verdedigen maar je verwacht wel dat ze sympathie hebben voor soortgenoten. Hoe kan dat?
Het zijn toch geen mensen?!

Leuke kop trouwens Islamesering. Een islamitisch land dat islamitisch blijkt te zijn :schok:

De islam word met woord en geweld bestreden en wij kijken maar gezellig toe. Islamesering. Je geloof wordt gecriminaleseert waar je bij staat en wij maar roepen : nee hoor wij zijn niet allemaal terroristen, we gaan helemaal niet naar de moskee. Kijk ons braaf zijn.

WHO CARES!!!

echnaton
09-12-04, 10:35
Geplaatst door taouanza
Ja selectieve verontwaardiging is iets om trots op te zijn.
Wat denk je dat het antwoord is nog meer moslims afslachten zodat ze Christenen en Joden niet kunnen wegjagen?

Dit loopt hier elke dag geweld en haat goed te praten en komt nou ff zielig doen als het Christenen of Joden betreft.
Jij geeft dus aan dat je moslims niet als mensen ziet anders zou je hun leed niet verdedigen maar je verwacht wel dat ze sympathie hebben voor soortgenoten. Hoe kan dat?
Het zijn toch geen mensen?!

Leuke kop trouwens Islamesering. Een islamitisch land dat islamitisch blijkt te zijn :schok:

De islam word met woord en geweld bestreden en wij kijken maar gezellig toe. Islamesering. Je geloof wordt gecriminaleseert waar je bij staat en wij maar roepen : nee hoor wij zijn niet allemaal terroristen, we gaan helemaal niet naar de moskee. Kijk ons braaf zijn.

WHO CARES!!!

In plaats van over het onderwerp te praten heb je het over wat er allemaal mis is met mij. Maar mijn persoontje is helemaal niet interessant. Laten we het hebben over het artikel. Wat vind je ervan wat deze christenen in Irak wordt aangedaan?

Wortel
09-12-04, 10:40
Zo komen we met elkaar ook niet echt verder, lijkt me.
Wat zou jouw antwoord zijn wat zou kunnen helpen naar een vredig samenleven, Taouanza?

Ik heb nu en dan te maken met leden van migrantenkerken en die hebben -helaas, helaas- toch vrij negatieve ervaringen met het leefklimaat in landen die zeggen islamitisch te zijn. Ik wil graag geloven dat dat uiteindelijk niets met de Islam als geloof te maken heeft en na bestudering van de islamitische bronnen is dat besef bij mij alleen maar versterkt.
Maar zoals ik mijn ogen er niet voor wil sluiten dat ik het "beleid" van de VS in Irak achterlijk en oorlogszuchtig vind, zo kan ik voor deze feiten mijn ogen ook niet sluiten.