PDA

Bekijk Volledige Versie : Boektip



Goodnight
09-12-04, 12:53
Boektip: De zwarte met het witte hart van Arthur Japin.




Na Japins krachtige debuut met 'Magonische verhalen' een magistrale en onthutsende historische roman, gereconstrueerd uit officiële en privédocumenten. In 1837 werden twee Afrikaanse prinsjes door de Nederlandse regering als onderpand in een illegale handelstransactie naar Nederland gevoerd en hier opgevoed. De ene prins past zich aan, wordt als een Nederlander, de ander probeert zijn Afrikaanse identiteit te behouden. Maar beiden gaan eraan ten gronde. Een van hen, prins Kwasi, vertelt in 1900 in flash-backvorm tijdens het schrijven aan zijn dagboek op Java hun beider trieste levensgeschiedenis. Hoogtepunt is zijn ontmoeting met hun 'ontvoerder', die de oorzaak van hun ondergang uit gewetenswroeging onderzocht. De prinsen bleken het slachtoffer van de toentertijd heersende opvatting dat het bestuur in Indië gebaseerd diende te zijn op de morele en intellectuele superioriteit van het blanke ras over het bruine. Deze boeiende, ontroerende, soms wrange roman is een indrukwekkende verbeelding van isolement en tragiek, en van morele inferioriteit bij het toenmalige Nederlandse gezag en haar ambtsdragers. Kleine druk.

IbnRushd
09-12-04, 12:58
ben je reclame aan het maken. Foei!

Goodnight
09-12-04, 13:03
Geplaatst door IbnRushd
ben je reclame aan het maken. Foei!

ja voor een heel interessante boek.
sommige dingen zou je zo naar deze tijd kunnen verplaatsen.Speelt zich ruim 100 jaar geleden af, maar het zou net zo goed 2004 kunnen zijn.

En waargebeurd ook nog.

IbnRushd
09-12-04, 13:07
de geschiedenis heeft altijd zich herhaalt. Dus zo nieuws is het ook weer niet.

SalmayaSale
09-12-04, 13:09
Geplaatst door Goodnight
ja voor een heel interessante boek.
sommige dingen zou je zo naar deze tijd kunnen verplaatsen.Speelt zich ruim 100 jaar geleden af, maar het zou net zo goed 2004 kunnen zijn.

En waargebeurd ook nog.


Klinkt ook interessant en ik denk dat je gelijk zou hebben dat het in deze tijden niet erg misplaatst zou zijn.
Ik ga erachteraan, bedankt voor tip. :)

echnaton
09-12-04, 13:13
Geplaatst door Goodnight
ja voor een heel interessante boek.
sommige dingen zou je zo naar deze tijd kunnen verplaatsen.Speelt zich ruim 100 jaar geleden af, maar het zou net zo goed 2004 kunnen zijn.

En waargebeurd ook nog.

Het lijkt me een leuk boek dat een dieper inzicht geeft in onze Indische geschiedenis. Ik zal het zeker gaan lezen als ik het tegenkom.
Kun je je laatste opmerking toelichten? De koloniale tijd is voorbij. We weten nu dat alle mensen gelijk zijn.

Goodnight
09-12-04, 13:14
Geplaatst door SalmayaSale
Klinkt ook interessant en ik denk dat je gelijk zou hebben dat het in deze tijden niet erg misplaatst zou zijn.
Ik ga erachteraan, bedankt voor tip. :)

Ja vooral bepaalde opvattingen etc.
Ik vond het erg herkenbaar.

u are welcome :wink:


@ Ibn, was ook niet vernieuwend bedoelt.
Ik vond het gewoon een heel mooi tragisch boek gebaseerd op feiten.
En in sommige gevallen erg herkenbaar...

Goodnight
09-12-04, 13:18
Geplaatst door echnaton
Het lijkt me een leuk boek dat een dieper inzicht geeft in onze Indische geschiedenis. Ik zal het zeker gaan lezen als ik het tegenkom.
Kun je je laatste opmerking toelichten? De koloniale tijd is voorbij. We weten nu dat alle mensen gelijk zijn.

het gaat niet alleen over de Indische geschiedenis, feitelijk komt dat pas in het laatste deel van het boek voor.
het ging over de acceptatie van 2 neger kindjes in Nederland.
De een doet er alles aan om geaccepteerd te worden, zelfs zichzelf verloochenen.desondanks wordt hij nooit geaccepteerd.
de ander weigert zich aan te passen wat hem fataal wordt.

verder stond er een pagina een dialoog tussen een hooggeplaatste uit Nederlands Indie en hoofdpersoon,dat ging over democratie.

het verwoorde heel mooi mijn gedachten over het begrip democratie en hoe daar vaak de plank wordt misgeslagen.

hoe dan ook, mooi boek...

Eke
09-12-04, 13:36
Geplaatst door Goodnight

De een doet er alles aan om geaccepteerd te worden, zelfs zichzelf verloochenen.desondanks wordt hij nooit geaccepteerd.
de ander weigert zich aan te passen wat hem fataal wordt.

verder stond er een pagina een dialoog tussen een hooggeplaatste uit Nederlands Indie en hoofdpersoon,dat ging over democratie.

het verwoorde heel mooi mijn gedachten over het begrip democratie en hoe daar vaak de plank wordt misgeslagen.

hoe dan ook, mooi boek...

Japin...Japin ? Opeens wist ik het. Ik heb er een radio-interview over gehoord en dacht : dit boek moet ik kopen !!!!!

Over jouw opmerkingen, Goodnight: Een mens moet beginnen zichzelf te aksepteren. !00% achter zichzelf staan , dus ook achter zijn achtergrond .

En aanpassen :daar ontkom je nauwelijks aan in een samenlevingsvorm. Belangrijk is dat die aanpassing niet van 1 kant komt. Of diegene moet daar zelf voor kiezen en zeker weten dat ie daar gelukkig mee kan zijn.

Ik ben benieuwd naar de pagina over de democratie. Wat bv. jij er mooi aan vindt en waar het faalt. Eke

PS.Ik vind het wrang om te lezen dat er NU nog steeds l*llig omgegaan wordt met bruinen/zwarten ect..................en dat dezen daar machteloos in zijn???, zoals in de tijd van de 2 hoofdpersonen. Gelukkig nemen er heel veel mensen afstand van.

Goodnight
09-12-04, 13:42
Geplaatst door Eke
Japin...Japin ? Opeens wist ik het. Ik heb er een radio-interview over gehoord en dacht : dit boek moet ik kopen !!!!!

Over jouw opmerkingen, Goodnight: Een mens moet beginnen zichzelf te aksepteren. !00% achter zichzelf staan , dus ook achter zijn achtergrond .

En aanpassen :daar ontkom je nauwelijks aan in een samenlevingsvorm. Belangrijk is dat die aanpassing niet van 1 kant komt. Of diegene moet daar zelf voor kiezen en zeker weten dat ie daar gelukkig mee kan zijn.

Ik ben benieuwd naar de pagina over de democratie. Wat bv. jij er mooi aan vindt en waar het faalt. Eke

ja is een nogal bekende schrijver schijnt ut.

wat betreft jouw advies, is goedbedoeld maar ik merk wel dat het bepaalde groepen heel erg moeilijk wordt gemaakt.Het klimaat wat nu heerst is: of je past je aan de massa of je hoepelt op.Binding met land van herkomst wordt niet echt op prijs gesteld.

Aanpassen is een breed begrip.Wat voor mij aangepast is, kan het voor een ander niet genoeg zijn.dat merk ik wel aan verschillende dingen die spelen op dit moment.

Ik heb het boek helaas niet bij me, maar als ik thuis ben en mijn pc doet het weer zal ik daaruit citeren en aangeven wat ik er aan mooi vind.

Ik ben heel kort over democratie: op papier ziet het er heel mooi uit, het is echter naar mijn idee maar een argument wat te pas en te onpas wordt gebruikt.
Democratie wordt verheerlijkt maar het dekt bij lange na niet alles.

vlegeltje
09-12-04, 13:42
Geplaatst door echnaton
Het lijkt me een leuk boek dat een dieper inzicht geeft in onze Indische geschiedenis. Ik zal het zeker gaan lezen als ik het tegenkom.
Kun je je laatste opmerking toelichten? De koloniale tijd is voorbij. We weten nu dat alle mensen gelijk zijn.


Het gaat niet over de indische geschiedenis, het gaat over de afrikaanse prinsjes Kwasi en Kwame.

Je weet wel, die goeie oude slaventijd.
Toen jouw voorouders aan de westafrikaanse kust met de bijbel in de ene hand en de zweep in de andere hand veel geld hebben verdient. :)

Goodnight
09-12-04, 13:46
Geplaatst door vlegeltje
Het gaat niet over de indische geschiedenis, het gaat over de afrikaanse prinsjes Kwasi en Kwame.

Je weet wel, die goeie oude slaventijd.
Toen jouw voorouders aan de westafrikaanse kust met de bijbel in de ene hand en de zweep in de andere hand veel geld hebben verdient. :)

;)

echnaton
09-12-04, 13:57
Geplaatst door vlegeltje
Het gaat niet over de indische geschiedenis, het gaat over de afrikaanse prinsjes Kwasi en Kwame.

Je weet wel, die goeie oude slaventijd.
Toen jouw voorouders aan de westafrikaanse kust met de bijbel in de ene hand en de zweep in de andere hand veel geld hebben verdient. :)

Daar kan ik niets aan doen hoor. Jullie nemen mij dat toch niet kwalijk?

Goodnight
09-12-04, 14:00
Geplaatst door echnaton
Daar kan ik niets aan doen hoor. Jullie nemen mij dat toch niet kwalijk?

nee natuurlijk niet.tenzij je overgroot vader daar wat mee te maken had :D

maar het had dus meer te maken met de slavernij dan met Nederlands Indie.
Die 2 prinsen hadden trouwens nauw contact met het koningshuis, maar dat mocht niet baten.Ze werden erg tegengewerkt, ook door het koningshuis achteraf......erg triest......

de nakomelinge van die ene leven nu in Nederland.

Eke
09-12-04, 14:09
Geplaatst door Goodnight


1)wat betreft jouw advies, is goedbedoeld maar ik merk wel dat het bepaalde groepen heel erg moeilijk wordt gemaakt.Het klimaat wat nu heerst is: of je past je aan de massa of je hoepelt op.Binding met land van herkomst wordt niet echt op prijs gesteld.

2)Aanpassen is een breed begrip.Wat voor mij aangepast is, kan het voor een ander niet genoeg zijn.dat merk ik wel aan verschillende dingen die spelen op dit moment.

3)Ik heb het boek helaas niet bij me, maar als ik thuis ben en mijn pc doet het weer zal ik daaruit citeren en aangeven wat ik er aan mooi vind.


4)Democratie wordt verheerlijkt maar het dekt bij lange na niet alles.

Opm.1. En toch moet je voor jezelf kiezen.Hier ben ik, zo ben ik, Ik heb repekt voor mezelf en voor jou,diegene die anders is. Het kan heel, heel moeilijk zijn, maar het is de enige weg.Dat klimaat wat je schetst heeft gelukkig ook een alternatief klimaat : van de landgenoten- de zwijgende meerderheid-die je wel alle ruimte geven.Het is niet makkelijk integratie, Goodnight, soms zelfs heel zwaar en er is tijd voor nodig.veel tijd.

Ik stam trouwens gedeeltelijk ook af van immigranten--van een reeks eeuwen geleden.Mijn voorouders werden vervolgd om hun geloof.Wie in Nederland is,is niet zonder binding met immigranten als je eeuwen terug gaat kijken.

Opm.2. Over aanpassen moeten wij als Nederlanders samen praten.Hoe meer je midden in een bebouwing woont, hoe moeilijker me dat lijkt......dat aanpassen.
.Alleen de mensen die aan de rand wonen in een boerderijtje kunnen nog lekker vrij hun gang gaan-tot op zekere hoogte.

opm.3.'k ben benieuwd. :)

opm.4. De democratie is aan alle kanten nog niet af. Het is hartstikke moeilijk om een samenleving goed/ vreedzaam te laten funktioneren.En dan niet alleen in die ene periode, maar continue. Eke

PS.Het is nu wat later. Heb weer wat nagedacht. Goodnight: ik maak er in mijn reaktie wel een heel individueel proces van. Maar dit proces geldt ook voor groepen.

vlegeltje
09-12-04, 14:30
Geplaatst door echnaton
Daar kan ik niets aan doen hoor. Jullie nemen mij dat toch niet kwalijk?

Natuurlijk niet. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, niet voor het handelen van voorouders of geloofsgenoten.

Ik zal ook nooit mijn islamitische buren vragen afstand te nemen van handelingen van 'moslims' die aanslagen plegen.

Jij wel soms?

echnaton
09-12-04, 15:18
Geplaatst door vlegeltje
Natuurlijk niet. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, niet voor het handelen van voorouders of geloofsgenoten.

Ik zal ook nooit mijn islamitische buren vragen afstand te nemen van handelingen van 'moslims' die aanslagen plegen.

Jij wel soms?

Ik zal nooit mijn islamitische buren vragen afstand te nemen van handelingen van 'moslims' die aanslagen plegen. Natuurlijk niet, dat zou onbeleefd zijn.

Iets anders is of het voor moslims niet wijs zou zijn om afstand te nemen van die aanslagen. Zoals je kunt zien heb ik hierboven vanzelf, zonder dat iemand me het vroeg, ook afstand genomen van het handelen van mijn (mogelijk slavenhalende?) voorouders. Dat versoepelt het contact met sommigen aanzienlijk.

Goodnight
09-12-04, 15:29
Geplaatst door echnaton
Ik zal nooit mijn islamitische buren vragen afstand te nemen van handelingen van 'moslims' die aanslagen plegen. Natuurlijk niet, dat zou onbeleefd zijn. draai....draai..is dat nou leuk omheen draaien?


Iets anders is of het voor moslims niet wijs zou zijn om afstand te nemen van die aanslagen. Zoals je kunt zien heb ik hierboven vanzelf, zonder dat iemand me het vroeg, ook afstand genomen van het handelen van mijn (mogelijk slavenhalende?) voorouders. Dat versoepelt het contact met sommigen aanzienlijk. Ik denk niet dat jij diegene bent die bepaalt wat wijs is of niet.
Ik heb je nergens afstand van zien doen en weet je wat het mooiste is?
Niemand vraagt je daar afstand van te doen.
waarom?
Omdat het
a. iets is wat lang,lang geleden is.Ik maak me drukker om het feit dat bepaalde dingen nu nog steeds plaatsvinden.

b.Jij niet eens verantwoordelijk gehouden kan worden voor de daden van je ouders, laat staan van je over (bet)grootvader.

c.ik denk niet dat het wel of niet afstand nemen door moslims van de aanslagen veel heeft geholpen.Is namelijk gedaan,maar nog wordt de islam als het gevaar voor de mensheid gezien...

echnaton
09-12-04, 15:46
Geplaatst door Goodnight
draai....draai..is dat nou leuk omheen draaien?

Ik denk niet dat jij diegene bent die bepaalt wat wijs is of niet.
Ik heb je nergens afstand van zien doen en weet je wat het mooiste is?
Niemand vraagt je daar afstand van te doen.
waarom?
Omdat het
a. iets is wat lang,lang geleden is.Ik maak me drukker om het feit dat bepaalde dingen nu nog steeds plaatsvinden.

b.Jij niet eens verantwoordelijk gehouden kan worden voor de daden van je ouders, laat staan van je over (bet)grootvader.

c.ik denk niet dat het wel of niet afstand nemen door moslims van de aanslagen veel heeft geholpen.Is namelijk gedaan,maar nog wordt de islam als het gevaar voor de mensheid gezien...

Goodnight, ik draai niet. Ik zal echt niemand vragen om afstand te nemen. Dat vind ik niet alleen niet beleefd maar ik vind dat je een hoogstaand persoon als jij (bijvoorbeeld) nooit verantwoordelijk kunt stellen voor wat iemand, die toevallig hetzelfde geloof heeft, heeft gedaan. Ben ik zo duidelijk genoeg? (Ik heb overigens in de verste verte geen islamitische buren).

Dat staat los van het feit dat ik vind dat het tactisch verstandig zou zijn dat de moslimgemeenschap zich duidelijker zou distantiëren. Als je iets kan doen om de spanningen minder te maken, waarom zou je dan niet een keer je trots kunnen vergeten? Het zou het samenleven in Nederland een stuk gemakkelijker maken. Bij iedereen zou een zucht van verlichting opgaan, het maatschappelijk verkeer zou soepeler lopen, de grote ernst zou van bedreigingen af zijn, minder moskees zouden in de fik gaan en wenend zouden we elkaar in de armen vallen (grapje).

vlegeltje
09-12-04, 15:47
Geplaatst door echnaton
Ik zal nooit mijn islamitische buren vragen afstand te nemen van handelingen van 'moslims' die aanslagen plegen. Natuurlijk niet, dat zou onbeleefd zijn.

En onmogelijk, want jij hebt geen islamitische buren toch?

Jij woont toch niet in een buurt met 40% allochtonen?

En het is precies wat Goodnight zegt.
Mijn Marokkaanse kennissen hebben hun verontwaardiging over de moord op Theo ook meteen uitgesproken.

echnaton
09-12-04, 15:50
Geplaatst door vlegeltje
En onmogelijk, want jij hebt geen islamitische buren toch?

Jij woont toch niet in een buurt met 40% allochtonen?

En het is precies wat Goodnight zegt.
Mijn Marokkaanse kennissen hebben hun verontwaardiging over de moord op Theo ook meteen uitgesproken.

Ik heb geen islamitische buren maar ik heb ze wel gehad. Vroeger huurden we huis in een volkswijk en toen kwam mijn dochter met Turkse woorden thuis.

Goodnight
09-12-04, 15:52
Geplaatst door echnaton
Goodnight, ik draai niet. Ik zal echt niemand vragen om afstand te nemen. Dat vind ik niet alleen niet beleefd maar ik vind dat je een hoogstaand persoon als jij (bijvoorbeeld) nooit verantwoordelijk kunt stellen voor wat iemand, die toevallig hetzelfde geloof heeft, heeft gedaan. Ben ik zo duidelijk genoeg? (Ik heb overigens in de verste verte geen islamitische buren).

Dat staat los van het feit dat ik vind dat het tactisch verstandig zou zijn dat de moslimgemeenschap zich duidelijker zou distantiëren. Als je iets kan doen om de spanningen minder te maken, waarom zou je dan niet een keer je trots kunnen vergeten? Het zou het samenleven in Nederland een stuk gemakkelijker maken. Bij iedereen zou een zucht van verlichting opgaan, het maatschappelijk verkeer zou soepeler lopen, de grote ernst zou van bedreigingen af zijn, minder moskees zouden in de fik gaan en wenend zouden we elkaar in de armen vallen (grapje).

nee, ik heb je ook niet beschuldigd dat je dat wel vraagt.Maar je zegt het is onbeleefd.En iets onbeleefd vinden wil zeggen dat je eigenlijk vind dat ze wel verantwoordelijk zijn.Alleen je vindt het onbeleefd om ze dat ronduit te zeggen.
Ik ben geen hoogstaand persoon, gewoon een persoon als ieder ander.

Ik vind niet dat men meer afstand moet nemen dan nu al gedaan wordt.De volgende stap zou zijn dat we te pas en te onpas onze excuses gaan maken en dat vind ik te ver gaan.We vinden al die aanslagen afschuwelijk en keuren dit ook ten stelligste af, maar we zeggen er ook wel bij wij zijn niet verantwoordelijk.

En trots of niet, ik weiger me verantwoordelijk te voelen voor de daden van een ander.

vlegeltje
09-12-04, 15:58
Geplaatst door echnaton
Ik heb geen islamitische buren maar ik heb ze wel gehad. Vroeger huurden we huis in een volkswijk en toen kwam mijn dochter met Turkse woorden thuis.

En toen ben je maar snel verhuisd :D

echnaton
09-12-04, 16:00
Geplaatst door Goodnight
nee, ik heb je ook niet beschuldigd dat je dat wel vraagt.Maar je zegt het is onbeleefd.En iets onbeleefd vinden wil zeggen dat je eigenlijk vind dat ze wel verantwoordelijk zijn.Alleen je vindt het onbeleefd om ze dat ronduit te zeggen.
Ik ben geen hoogstaand persoon, gewoon een persoon als ieder ander.

Ik vind niet dat men meer afstand moet nemen dan nu al gedaan wordt.De volgende stap zou zijn dat we te pas en te onpas onze excuses gaan maken en dat vind ik te ver gaan.We vinden al die aanslagen afschuwelijk en keuren dit ook ten stelligste af, maar we zeggen er ook wel bij wij zijn niet verantwoordelijk.

En trots of niet, ik weiger me verantwoordelijk te voelen voor de daden van een ander.

Nee, dat bedoel ik er niet mee te zeggen. Ik vind dat niemand verantwoordelijk is voor daden die hij niet begaan heeft.
Ik vind wel dat jij te trots bent.

Goodnight
09-12-04, 16:02
Geplaatst door echnaton
Ik vind wel dat jij te trots bent. vergis jij je heel erg in.

echnaton
09-12-04, 16:02
Geplaatst door vlegeltje
En toen ben je maar snel verhuisd :D

Heus niet om de buren hoor, maar je wilt wel eens een wat groter huis met een aparte keuken/eetkamer en een eigen studeerkamer enzo.

vlegeltje
09-12-04, 16:11
Geplaatst door echnaton
Heus niet om de buren hoor, maar je wilt wel eens een wat groter huis met een aparte keuken/eetkamer en een eigen studeerkamer enzo.

Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar heb je nog contact met je oude (turkse) buren?
Gaat je dochter daar wel eens logeren?

Zou wel goed zijn voor de integratie toch?

Orakel
09-12-04, 22:59
Geplaatst door echnaton

Dat staat los van het feit dat ik vind dat het tactisch verstandig zou zijn dat de moslimgemeenschap zich duidelijker zou distantiëren. Als je iets kan doen om de spanningen minder te maken, waarom zou je dan niet een keer je trots kunnen vergeten? Het zou het samenleven in Nederland een stuk gemakkelijker maken. Bij iedereen zou een zucht van verlichting opgaan, het maatschappelijk verkeer zou soepeler lopen, de grote ernst zou van bedreigingen af zijn, minder moskees zouden in de fik gaan en wenend zouden we elkaar in de armen vallen (grapje).

In tactisch opzicht zou het zo wel kunnen werken, maar er schuilt een gevaar in.
Namelijk dat de verontschuldiger vaker verantwoordelijk wordt gesteld voor de onvolkomenheden en projecties van een ander. En met een ander doel ik dan niet op MoB.

vlegeltje
09-12-04, 23:23
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Maar zie mijn bericht hierboven.
De generaties na WO2 hebben ook geen deel gehad aan jodenvervolging, of aan slavernij. Maar om er voortdurend van bewust te worden gemaakt, heeft wel consequenties voor het gedragpatroon.

idd kan ik me mateloos irriteren aan de voortdurende emotionele chantage van zionisten. Als je kritiek hebt op het beleid van Isreal en ze WO2 er weer bij halen.

vlegeltje
10-12-04, 00:30
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Je maakt hier een giant leap :) Want over slavernij heb je het niet.
Ik wil heus over bezetting praten, maar niet met mocro's zolang zij zelf geen woord van kritiek willen horen over de Marokkaanse bezetting van de Westelijke Sahara. Hypocrisie ten top. Enfin.

Ik heb een groot denkraam.

Maar jij kwam toch out of the blue met de jodenvervolging aankakken. Over off topic gesproken.
Trouwens ik ben nog geen hollander tegengekomen die "toch wel erg diep door het stof" gaat als het om de slavenhandel gaat.

Zelfs geen Fentener van Vlissingen, terwijl die familie haar kapitaal toch aantoonbaar daaraan te danken heeft.

mark61
10-12-04, 01:37
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Je maakt hier een giant leap :) Want over slavernij heb je het niet.
Ik wil heus over bezetting praten, maar niet met mocro's zolang zij zelf geen woord van kritiek willen horen over de Marokkaanse bezetting van de Westelijke Sahara. Hypocrisie ten top. Enfin.

Itsa beautiful excuse. Ik ben trots op je. Geniet ervan.

mark61
10-12-04, 01:40
Geplaatst door Goodnight
vergis jij je heel erg in.

Je moet s een keer inbinden. Dat arrogante gedoe elke keer! Ik maar denken dat die integratie tenminste bij jou gelukt was.

mark61
10-12-04, 01:41
Geplaatst door vlegeltje
idd kan ik me mateloos irriteren aan de voortdurende emotionele chantage van zionisten. Als je kritiek hebt op het beleid van Isreal en ze WO2 er weer bij halen.

Auw.

mark61
10-12-04, 01:45
Geplaatst door 151 Nobelprizes
De West-Europeanen gingen en gaan toch wel erg diep door het stof door wat er in WO2 met de joden is gebeurd. Ook de nieuwe generaties beleven dat zo. ...

Behalve als Mars den Ollander fijntjes herinnert aan het NL track record in deze. Dan breekt meteen de pleuris uit. Met moeite is er pas de laatste jaren wat toegegeven. Over de DNB na de oorlog bijvoorbeeld. En toen die mefrouw s een boekje open deed over koningshuis en regering in 1940. En wat dat voor gevolgen had voor het bestuur van NL en de positie van de joden. Grote pleuris uitbreken.

taouanza
10-12-04, 09:24
Geplaatst door echnaton

Dat staat los van het feit dat ik vind dat het tactisch verstandig zou zijn dat de moslimgemeenschap zich duidelijker zou distantiëren. Als je iets kan doen om de spanningen minder te maken, waarom zou je dan niet een keer je trots kunnen vergeten? Het zou het samenleven in Nederland een stuk gemakkelijker maken. Bij iedereen zou een zucht van verlichting opgaan, het maatschappelijk verkeer zou soepeler lopen, de grote ernst zou van bedreigingen af zijn, minder moskees zouden in de fik gaan en wenend zouden we elkaar in de armen vallen (grapje).

*zucht* Wat een Utopia.
Moslims op hun knieeen om zich constant te verontschuldigen voor hun afkomst en geloof.
En Gerritje die op zijn buurt alle wandaden van Westerlingen goed praat en bagetaliseert.
:love:

Rabi'ah.
10-12-04, 09:47
Geplaatst door vlegeltje

Trouwens ik ben nog geen hollander tegengekomen die "toch wel erg diep door het stof" gaat als het om de slavenhandel gaat.

Zelfs geen Fentener van Vlissingen, terwijl die familie haar kapitaal toch aantoonbaar daaraan te danken heeft.

Inderdaad. :moe:

Integendeel, de standaardreactie die je krijgt als je over slavernij en kolonialisme begint is een bagatellisering van het ergste soort.

En dan hebben diezelfde mensen het gore lef om van moslims en Arabieren zelfkritiek te verlangen.

De pot verwijt de ketel. :rolleyes:

echnaton
10-12-04, 10:14
Geplaatst door taouanza

:love:

Kijk, dat zie ik liever dan strafpunten...

taouanza
10-12-04, 10:19
Geplaatst door echnaton
Kijk, dat zie ik liever dan strafpunten...

HEt gaat niet om wat jij wil.
Als je dat nou eens een keer doorkrijgt mischien dat je dan eens keer op houd met je zelfverheerlijking.

Jij denkt echt voor mij te bepalen wat ik moet denken en zien.
Ik moet bijvoorbeeld ook nu mijn reply vergeten en dat je daar geen zinnig antwoord op heb.
Jij copiert alleen die smilie dus zie ik alleen die smilie.
Wat ben jij een zielig figuur zeg!

echnaton
10-12-04, 12:43
Geplaatst door taouanza
HEt gaat niet om wat jij wil.
Als je dat nou eens een keer doorkrijgt mischien dat je dan eens keer op houd met je zelfverheerlijking.

Jij denkt echt voor mij te bepalen wat ik moet denken en zien.
Ik moet bijvoorbeeld ook nu mijn reply vergeten en dat je daar geen zinnig antwoord op heb.
Jij copiert alleen die smilie dus zie ik alleen die smilie.
Wat ben jij een zielig figuur zeg!

Ik vind dat jij precies hetzelfde doet. Je isoleert ook altijd een gedeelte van een bericht van mij en levert daar dan commentaar op, meestal negatief. Ik reageer tenminste nog vaak positief.

Maar goed, als ik het goed begrijp mag ik alleen berichten plaatsen op de manier die jouw goedkeuring kan wegdragen?