PDA

Bekijk Volledige Versie : PvdA pleit voor 'mollen' haatzaaiende sites



Blaataap
10-12-04, 13:19
PvdA pleit voor 'mollen' haatzaaiende sites

Donderdag, 9 december 2004 - De Nederlandse overheid moet 'hackers' inschakelen om de haatzaaiende informatie afkomstig van buitenlandse sites in te dammen.

Door Maarten Reijnders

De PvdA wil dat het kabinet harder gaat optreden tegen het internationale terrorisme. De partij maakt zich zorgen over de stroom aan haatzaaiende informatie uit het buitenland. Potentiële terroristen in Nederland zouden zich daardoor laten inspireren.

Behalve een zwarte lijst voor extremistische predikers die Nederland niet meer binnen zouden mogen komen, pleit de PvdA daarom voor het aanpakken van haatzaaiende sites.

"De AIVD moet slimme hackers opkopen", zegt het Tweede-Kamerlid Peter van Heemst (PvdA). Hij denkt daarbij bijvoorbeeld aan 'hackers die nu sites van banken en overheden platleggen'. "Die moeten dat soort websites mollen en verstoren."
Vergif

Het PvdA-kamerlid vindt niet dat de vrijheid van meningsuiting door het platleggen van sites in het gedrang komt. "Het is meer een kwestie van het beschermen van de samenleving tegen het vergif van verkeerde ideeën."

Providers hoeven niet onder de strijd tegen terreursites te lijden, meent Van Heemst. "Het moet een soort tweetrapsraket worden. Eerst geef je providers de mogelijkheid om dergelijke sites te verwijderen. Als ze daar niet op ingaan kun je de sites hacken."

Volgens Van Heemst is het van groot belang dat de 'voortdurende instroom van haatzaaiende en extremistische informatie' wordt ingedamd. "Mensen met terroristische sympathieën laten hun gedachtegoed beïnvloeden door het vergif dat ze op internet tegenkomen."
Wettelijke belemmeringen

Van Heemst wil zich bij het aanpakken van haatzaaiende sites niet beperken tot sites die aanzetten tot moslimterreur. "De PvdA wil dat graag verbreden. Andere vormen van terrorisme moeten we even hard bestrijden als islamitische terreur", zo zegt het PvdA-kamerlid.

Tijdens een kamerdebat over terrorisme dat woensdag plaatsvond, kreeg Van Heemst naar eigen zeggen veel bijval voor zijn plannen. "Een heel groot deel van de Kamer is het met me eens. En ook de minister van Binnenlandse Zaken heeft positief gereageerd. Als er wettelijke belemmeringen zijn om de plannen uit te voeren, zal hij met voorstellen komen om die obstakels op te ruimen."

Het platleggen van websites met aanvallen is in Nederland nu wettelijk verboden. Het aanvallen van websites leidt doorgaans tot grote overlast bij anderen. Zo maken aanvallers die websites uit de lucht halen, vrijwel altijd gebruik van gekaapte computers van nietsvermoedende internetters. Bovendien heeft een provider die een site host die wordt aangevallen, vaak moeite om zijn andere sites in de lucht te houden.

Bron: webwereld.nl (http://www.webwereld.nl/nieuws/20257.phtml)

Joesoef
10-12-04, 13:20
Wij hadden jou meteen al door.

Umarvlie
10-12-04, 13:31
blaatmol ? :boos:

Seif
10-12-04, 13:39
Jullie moeten Blaataap niet zo pesten. :boos:


:D

Spoetnik
10-12-04, 13:49
Dit kan nog lastige internationale jurdische kantjes opleveren.

Stel je voor een Nederlandse overheidshacker die een site in de states plat legt voor haatzaaien.

Goodnight
10-12-04, 13:49
Geplaatst door Seif
Jullie moeten Blaataap niet zo pesten. :boos:


:D

:D...gossie 'het' heeft een beschermer :rolleyes:

Umarvlie
10-12-04, 13:54
Geplaatst door Seif
Jullie moeten Blaataap niet zo pesten. :boos:


:D

schyzofreen ... :corcky:

Seif
10-12-04, 13:55
Geplaatst door Spoetnik
Dit kan nog lastige internationale jurdische kantjes opleveren.

Stel je voor een Nederlandse overheidshacker die een site in de states plat legt voor haatzaaien.

Ik snap zoiezo niet waarom ze zo moeilijk doen.

Je kan gewoon een server huren met een dikke pijp naar het internet, en dan DDoSen die handel.

Spoetnik
10-12-04, 13:57
Geplaatst door Seif
Ik snap zoiezo niet waarom ze zo moeilijk doen.

Je kan gewoon een server huren met een dikke pijp naar het internet, en dan DDoSen die handel.

In de meeste landen, inclusief Nederland, is Dossen van servers een illegale praktijk. Als Nederland dus de vrijheids van meningsuiting zou gaan schenden in de VS, kan je dat dus een internationaal conflict opleveren.

Seif
10-12-04, 13:58
Geplaatst door Spoetnik
In de meeste landen, inclusief Nederland, is Dossen van servers een illegale praktijk. Als Nederland dus de vrijheids van meningsuiting zou gaan schenden in de VS, kan je dat dus een internationaal conflict opleveren.

Weet ik, maar hacken is ook illegaal. Maar als ze het toch doen, doe het dan simpel. :)

Seif
10-12-04, 14:01
Ik snap trouwens helemaal niks van dat 'nieuwe' strafpunten-systeem.

Het was toch de bedoeling dat je 2 weken op de strafbank zit?

Maar ik kan na 9 dagen al terug, en de vorige keer zelfs al na 5 dagen. :confused:

Spoetnik
10-12-04, 14:05
Geplaatst door Seif
Weet ik, maar hacken is ook illegaal. Maar als ze het toch doen, doe het dan simpel. :)


Alsof Kamerleden het verschil weten tussen Dossen en hacken :gniffel:

Umarvlie
10-12-04, 14:08
Geplaatst door Seif
Ik snap trouwens helemaal niks van dat 'nieuwe' strafpunten-systeem.

Het was toch de bedoeling dat je 2 weken op de strafbank zit?

Maar ik kan na 9 dagen al terug, en de vorige keer zelfs al na 5 dagen. :confused:

misschien heb je sjans .... :D

GroteWolf
10-12-04, 15:20
Ik ben er voor dat geheime diensten gewoon geheime dingen doen. Zoals het hacken van haatdragende sites.
Het is niet alsof de Politieke Islam gecontroleerd wordt door een 2e kamer of zo.