PDA

Bekijk Volledige Versie : Mooiste woord van Nederland



Orakel
10-12-04, 22:43
Liefde mooiste woord van Nederland
10 december 2004, 17:44:57

NAARDEN (ANP) - 'Liefde' is volgens radioluisteraars van het ochtendprogramma RinkeldeKinkel (Radio Veronica) het mooiste woord van Nederland. Presentator Jeroen van Inkel maakte dit vrijdag met de schrijver Bart Chabot bekend.

Iets meer dan 4800 mensen hebben twee weken lang via internet en sms gestemd op een van de tien genomineerde woorden.

Eerder kozen Duitsers voor 'habseligkeiten' als mooiste woord, dat vertaald kan worden als 'spulletjes'. Het mooiste Engelstalige woord is 'mother', overigens gekozen door 40.000 personen in 102 landen die Engels niet als moedertaal spreken.

Luisteraars konden stemmen op de volgende woorden: geboorte, liefde, geborgenheid, oranjelegioen, respect, saamhorigheid, desalniettemin, naastenliefde, god en stigmatiseren.
Na 'liefde' is het meest gestemd op desalniettemin en daarna op saamhorigheid. De top tien van nominaties was ontstaan uit suggesties per sms van de luisteraars.

Olive Yao
10-12-04, 22:48
Geplaatst door Orakel
Liefde mooiste woord van Nederland
10 december 2004, 17:44:57

NAARDEN (ANP) - 'Liefde' is volgens radioluisteraars van het ochtendprogramma RinkeldeKinkel (Radio Veronica) het mooiste woord van Nederland. Presentator Jeroen van Inkel maakte dit vrijdag met de schrijver Bart Chabot bekend.

Iets meer dan 4800 mensen hebben twee weken lang via internet en sms gestemd op een van de tien genomineerde woorden.

Eerder kozen Duitsers voor 'habseligkeiten' als mooiste woord, dat vertaald kan worden als 'spulletjes'. Het mooiste Engelstalige woord is 'mother', overigens gekozen door 40.000 personen in 102 landen die Engels niet als moedertaal spreken.

Luisteraars konden stemmen op de volgende woorden: geboorte, liefde, geborgenheid, oranjelegioen, respect, saamhorigheid, desalniettemin, naastenliefde, god en stigmatiseren.
Na 'liefde' is het meest gestemd op desalniettemin en daarna op saamhorigheid. De top tien van nominaties was ontstaan uit suggesties per sms van de luisteraars.
Mee eens. Is toch ouder bericht?
Sommige mensen vonden "Balkenende" het lelijkste woord.

vlegeltje
10-12-04, 22:57
Ik vind sneeuw het mooiste woord.

Vanmorgen lag er lag sneeuw in Nijmegen :)

Zwarte Schaap
11-12-04, 00:09
Gedichten tussen 9 en 10 uur 's avonds

De mooiste zee
is de zee die we nog niet gezien hebben
Het mooiste kind
is het kind wat nog niet geboren is
De mooiste dag
is de dag die we nog niet beleefd hebben
En het mooiste woord dat ik je wil zeggen
is het woord dat ik nog niet gezegd heb

(Nazim Hikmet)

sjaen
11-12-04, 00:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gedichten tussen 9 en 10 uur 's avonds

De mooiste zee
is de zee die we nog niet gezien hebben
Het mooiste kind
is het kind wat nog niet geboren is
De mooiste dag
is de dag die we nog niet beleefd hebben
En het mooiste woord dat ik je wil zeggen
is het woord dat ik nog niet gezegd heb

(Nazim Hikmet)

Héél mooi!!!!

Seif
11-12-04, 00:38
Gaat het om de vorm of om de inhoud?

Ik heb het idee dat er gekozen is voor de liefde zelf, en niet 't woord op zich.