PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland en Marokko al 400 jaar verbonden



Zwarte Schaap
11-12-04, 01:05
Nederland en Marokko al 400 jaar verbonden

AMSTERDAM - Nog voor het nieuwe jaar begint, start het herdenkingsjaar MarokkoNederland 2005. Dit staat in het teken van de 400-jarige diplomatieke betrekkingen. Volgende week vrijdag opent in De Nieuwe Kerk in Amsterdam de tentoonstelling Marokko: 5000 jaar cultuur.

Twee dagen later vindt in De Nieuwe Kerk ook het debat '400 jaar betrekkingen Nederland-Marokko. Wat heb ik daar mee te maken?' plaats. Ook in Marokko is veel te doen wegens het jubileum. Dat beperkt zich niet tot cultuur. Zo delen Marokkanen en Nederlanders de liefde voor de marathon. Er staan gezamenlijke trainingen op het programma en aan de marathon van Marrakech op 16 januari doet bijvoorbeeld cabaretier en presentator Dolf Jansen mee.

Bron: De Telegraaf 10/12/04

TonH
11-12-04, 01:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nederland en Marokko al 400 jaar verbonden

AMSTERDAM - Nog voor het nieuwe jaar begint, start het herdenkingsjaar MarokkoNederland 2005. Dit staat in het teken van de 400-jarige diplomatieke betrekkingen. Volgende week vrijdag opent in De Nieuwe Kerk in Amsterdam de tentoonstelling Marokko: 5000 jaar cultuur.

Twee dagen later vindt in De Nieuwe Kerk ook het debat '400 jaar betrekkingen Nederland-Marokko. Wat heb ik daar mee te maken?' plaats. Ook in Marokko is veel te doen wegens het jubileum. Dat beperkt zich niet tot cultuur. Zo delen Marokkanen en Nederlanders de liefde voor de marathon. Er staan gezamenlijke trainingen op het programma en aan de marathon van Marrakech op 16 januari doet bijvoorbeeld cabaretier en presentator Dolf Jansen mee.

Bron: De Telegraaf 10/12/04

In de NRC had men meer aandacht voor die 5000 jaar Marokkaanse cultuur. 't Is natuurlijk iets korter dan de Griekse, maar wel iets waar ik gevoegelijk en in oprechte bewondering mij pet voor af neem. :fpetaf:

Ik ben heel erg benieuwd naar die tentoonstelling en zal hem ook zeker bezoeken.

observer
12-12-04, 00:26
400 jaar al

kan wel kloppen toen schoot men al op barbarijse piraten en hun havens

Pytaghoras
12-12-04, 00:52
Geplaatst door observer
400 jaar al

kan wel kloppen toen schoot men al op barbarijse piraten en hun havens

Toen vielen de arabieren Marokko binnen...

Zwarte Schaap
12-12-04, 00:52
Geplaatst door observer
400 jaar al

kan wel kloppen toen schoot men al op barbarijse piraten en hun havens

Toen heeft Marokko de slavernij voor Hollanders afgeschaft en besloten dat ze verder een veilig heenkomen mochten zoeken en bescherming kregen in de Marokkaanse havens tegen de Spanjaarden.

Tamza_N_Rif
12-12-04, 12:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Toen heeft Marokko de slavernij voor Hollanders afgeschaft en besloten dat ze verder een veilig heenkomen mochten zoeken en bescherming kregen in de Marokkaanse havens tegen de Spanjaarden.

Geloof me, toen werden de Hollanders hard aangepakt door de Amazigh-piraten. We hadden een paar Hollandse slaven voor de sier, want werken konden ze uiteraard niet. De nietsnutten.

barfly
12-12-04, 14:05
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Geloof me, toen werden de Hollanders hard aangepakt door de Amazigh-piraten. We hadden een paar Hollandse slaven voor de sier, want werken konden ze uiteraard niet. De nietsnutten.

Kletskoek de Nederlanders en de Barbarijse piraten hadden een vruchtbare samenwerking. Talloze Nederlanders hebben bij de Barbarijse piraten gedient als oa kapitein ook werkten ze samen om Fransen en Spanjaarden te bestrijden.