PDA

Bekijk Volledige Versie : Jezus geschrapt uit kerstlied



Marsipulami
11-12-04, 18:32
Jezus geschrapt uit kerstlied


Geplaatst op 10/12 '04 om 11:47u
Door Theo Borgermans (Bron: Metro)


UTRECHT (RKnieuws.net) - Een docente van een school in het Italiaanse Como heeft de naam Jezus geschrapt uit het traditionele kerstlied "Tu Scendi dalle stelle" (´Neerdalen vanaf de sterren´). Ze deed dit omdat ze haar moslimleerlingen niet wil buitensluiten.

De beslissing van de docente heeft een hevige discussie in de Italiaanse media op gang gebracht. De kinderen op de school vinden het volgens hun lerares echter "allemaal prachtig". (tb)

freya
11-12-04, 18:35
Geplaatst door Marsipulami
Jezus geschrapt uit kerstlied




:duim: terug naar de oorsprong :D

nard
11-12-04, 18:40
Geplaatst door Marsipulami
[B]Jezus geschrapt uit kerstlied


... en dus is het geen kerstlied meer.

Bofko
11-12-04, 18:43
Wat vind jij daarvan Mars ?

Bar
11-12-04, 18:45
Volkomen terecht.
Jesus als paalhanger is een onverteerbare belediging voor moslims.

En al die religieuze afbeeldingen moeten er ook nog uit......

Wortel
11-12-04, 19:12
Wat een flauwekul. Ik ben het helemaal eens met Mars.
Daarbij komt dat in de islamitische traditie Jezus op een zeker moment wel opstijgt naar de sterren, dus die beweging zou ineens weer wel kunnen.
Flauwekul, dus. We zijn er veel beter mee gediend dat eenieder weet wat er in de verschillende geloofstradities geloofd wordt en wat daarmee bedoeld wordt in plaats van dat ons aller formulier van enigheid ons aller onbenulligheid wordt.

Als ik als vegetarier moeite heb met het feest van Eid-ul Adha laat mijn bevriende imam toch ook geen gepofte aardappels aanrukken.
Doe je best maar een ander te begrijpen waarom hij iets gelooft. Ik geloof dat dat respect mag heten.

Marsipulami
11-12-04, 19:21
Geplaatst door Wortel
Ik ben het helemaal eens met Mars.


Aaarggghhhh, nu ben ik plots niet meer zo zeker van mijn standpunt. ;)

nl-x
11-12-04, 19:27
Toch om goed ziek van te worden? Mensen die er geen flikker van snappen en ons zo willen beschermen?

Moslims erkennen het bestaan van Jezus, overigens.

Marsipulami
11-12-04, 19:43
Geplaatst door nl-x
Toch om goed ziek van te worden? Mensen die er geen flikker van snappen en ons zo willen beschermen?

Moslims erkennen het bestaan van Jezus, overigens.

Luisteren we even naar de Cyber-imam van www.al-islaam.com


(00674) Les geven op een Christelijke Basisschool.



Vraag: Ik heb een vraag die voor mij heel erg belangrijk is.Ik hoop dat u deze snel zult (kunnen) beantwoorden omdat ik met de inschrijving zit die heel snel moet gebeuren. Vraag:Ik wil een opleiding gaan volgen voor lerares.(basisschool)maar als lerares krijg je te maken met alle christelijke feestdagen zoals sinterklaas,kerst enz.ik heb ergens op deze site gelezen dat deze feestdagen voor ons,moslims,Haraam is.Daarom wil ik eerst aan u vragen of ik deze opleiding wel mag volgen.ik moet namelijk al die liedjes uit mijn hoofd gaan leren en in de stages heb ik er mee te maken. Ik ben trouwens van plan om,als ik mijn diploma heb,les te gaan geven op een Islamitische Basisschool,en dan heb ik daar gelukkig niets mee te maken.



Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste zuster

Het is niet toegestaan om mensen te helpen Allah ongehoorzaam te zijn. Allah zegt: "Ondersteunt elkaar bij het goede en Taqwa. En steunt elkaar niet bij zonde en overtreding." (Soerat Al maa-iedah, aayah 2). Liedjes die tegenstrijdig zijn met de islam zijn niet toegestaan en het is ook niet geoorloofd om ze door te geven, vooral aan kinderen. We raden u aan om een andere stageplaats te zoeken; misschien dat u ergens in een islamitische basisschool stage kunt lopen. Als u het goede nastreeft dan zal Allah u helpen om een islamitische omgeving te vinden en een oplossing te vinden voor uw probleem. Allah zegt: "En wie Allah vreest, die zal Hij een oplossing geven." (Soerat At-thalaaq, aayah 2).

Moge Allah u helpen om een oplossing te vinden en u ondersteunen om Hem te aanbidden.

En Allah weet het beste.

Seif
11-12-04, 19:56
.

Goodnight
11-12-04, 19:59
Ik vind het maar een vreemde actie van die lerares.
Wij moslims mogen inderdaad geen kerst vieren of kerstliedjes zingen.Of sinterklaas etc.

Maar deze kinderen zitten op een niet-islamitische school en dan is het toch wel wat anders vind ik.

In dat geval van die vrouw de de cyberimam om raad vroeg:
Ik vind het van haar kant een terechte vraag en het antwoord van de cyber imam correct.
Zij zit duidelijk met een dilema en hij legt haar uit wat de Islam daarover zegt.
Wat zij er verder mee doet is aan haar.

Goodnight
11-12-04, 20:00
Geplaatst door Seif
.

zeg het eens....

Marsipulami
11-12-04, 20:07
Geplaatst door Goodnight
Ik vind het maar een vreemde actie van die lerares.
Wij moslims mogen inderdaad geen kerst vieren of kerstliedjes zingen.Of sinterklaas etc.

Maar deze kinderen zitten op een niet-islamitische school en dan is het toch wel wat anders vind ik.

In dat geval van die vrouw de de cyberimam om raad vroeg:
Ik vind het van haar kant een terechte vraag en het antwoord van de cyber imam correct.
Zij zit duidelijk met een dilema en hij legt haar uit wat de Islam daarover zegt.
Wat zij er verder mee doet is aan haar.


Erg duidelijk standpunt dat je hier geeft. :watte?:

Ik vind vooral het laatste zinnetje van de cyber-imam correct.

Goodnight
11-12-04, 20:11
Geplaatst door Marsipulami
Erg duidelijk standpunt dat je hier geeft. :watte?:

Ik vind vooral het laatste zinnetje van de cyber-imam correct.

Ok, compacte versie dan maar:

Ik vind in het geval van die Italiaanse school onzin wat die lerares doet.

In het geval van die vrouw de vraags telt is het anders, zij zit er mee.In haar geval zou ik solliciteren op een islamitische school.dan ben je zeker van je zaak dat je hier niet mee geconfornteerd wordt.
Komt ze op een Christelijke/katholieke school te werken dan wordt het wat moeilijker voor haar vrees ik.

het ligt er aan wat voor haar prioriteit heeft.

is het nu wat duidelijker?

nl-x
11-12-04, 20:14
"Het is niet toegestaan om mensen te helpen Allah ongehoorzaam te zijn."

Zeg. Als je in Nederland woont en werkt, dan betaal je ook belastingen. En op zich help je dan ook mensen die ongehoorzaam zijn aan Allah.

Sorry, maar ik vind dit een beetje te zot voor woorden. Die imam stelt dus voor dat moslims zich inderdaad buiten de maatschappij plaatsen.

Als leraar mag van je verwacht worden dat je les kan geven over alle godsdiensten. Dat er te weinig les over de islam wordt gegeven is iets anders. Maar dat hoort denk ik niet in deze discussie thuis.

Goodnight
11-12-04, 20:14
het is nogal vreemd om als praktiserende moslima liedjes te zingen over Jezus die gekruisigd wordt etc. terwijl je helemaal niet gelooft dat dit het geval is.

je hebt als lerares een pedagogische taak en als je iets doet waar je niet in gelooft lijkt me moeilijk.

nl-x
11-12-04, 20:16
Geplaatst door Goodnight
het is nogal vreemd om als praktiserende moslima liedjes te zingen over Jezus die gekruisigd wordt etc. terwijl je helemaal niet gelooft dat dit het geval is.

je hebt als lerares een pedagogische taak en als je iets doet waar je niet in gelooft lijkt me moeilijk.
Zo ver gaat het helemaal niet, denk ik. Volgens mij volsta je al met 'o denneboom' en heel misschien al (en ik weet het, gewaagd) 'o heilige nacht'.

Marsipulami
11-12-04, 20:17
Geplaatst door Goodnight
Ok, compacte versie dan maar:

Ik vind in het geval van die Italiaanse school onzin wat die lerares doet.

In het geval van die vrouw de vraags telt is het anders, zij zit er mee.In haar geval zou ik solliciteren op een islamitische school.dan ben je zeker van je zaak dat je hier niet mee geconfornteerd wordt.
Komt ze op een Christelijke/katholieke school te werken dan wordt het wat moeilijker voor haar vrees ik.

het ligt er aan wat voor haar prioriteit heeft.

is het nu wat duidelijker?

Een niet-moslim kan toch perfect les geven over de islam de levensgeschiedenis van de profeet enz. Dat maakt hem of haar nog niet tot een moslim.

Waarom kan een moslim dan geen informatie doorgeven over het christendom. Dat maakt hem toch nog niet tot christen.

Kerstliedjes zijn algemene culturele en religieuze ontwikkeling en muzikale opvoeding.

Goodnight
11-12-04, 20:17
belastingen betalen op 1 lijn stellen met iets waar je niet in gelooft zijn 2 verschillende zaken nl-x.

Goodnight
11-12-04, 20:21
Geplaatst door Marsipulami
Een niet-moslim kan toch perfect les geven over de islam de levensgeschiedenis van de profeet enz. Dat maakt hem of haar nog niet tot een moslim. ja maar is diegene ook Christen of Joods?Ik zie niet snel een overtuigde Christen of jood vertellen over de profeet Mohammed.En hoe geweldig die wel niet was.
Ik kan me in het geval van een niet praktiserende moslim wel voorstellen dat die ervoor kiest om daar over heen te stappen.Maar iemand die iedere keuze zorgvuldig afweegt zal daar erg moeite mee hebben.
Je staat voor de klas als overtuigende moslim en dan ga je dingen vertellen over het kindje jezus.Zaken waar je als overtuigde moslim niet achter staat.Ja sorry...dat gaat er bij mij niet in.


Waarom kan een moslim dan geen informatie doorgeven over het christendom. Dat maakt hem toch nog niet tot christen. omdat diezelfde moslim ( indien hij praktiserende is) zichzelf een gigantische leugenaar zal vinden.Hij of zij zit iets te verkondigen waar hij/zij niet in gelooft.Dan moet je wel heel erg zakelijk ingesteld zijn wil je die 2 dingen scheiden.


Kerstliedjes zijn algemene culturele en religieuze ontwikkeling en muzikale opvoeding. ja maar niet van de moslims dus.....

nl-x
11-12-04, 20:22
Geplaatst door Goodnight
belastingen betalen op 1 lijn stellen met iets waar je niet in gelooft zijn 2 verschillende zaken nl-x.
Je hoeft er niet in te geloven om er les over te kunnen geven.

Goodnight
11-12-04, 20:25
Geplaatst door nl-x
Je hoeft er niet in te geloven om er les over te kunnen geven.

ja niet iedereen kan dat....zoals ik al eerder zei: iemand die elke stap of beslissing zorgvuldig afweegt wat geloof betreft gaat echt niet zulke dingen aan kinderen leren.

nl-x
11-12-04, 20:27
Geplaatst door Goodnight
ja niet iedereen kan dat....zoals ik al eerder zei: iemand die elke stap of beslissing zorgvuldig afweegt wat geloof betreft gaat echt niet zulke dingen aan kinderen leren.
Jezus, wat een gezanik is dat. Je kan als leraar toch gewoon je verhaal beginnen met "In de wereld zijn er meerdere geloven. Iedereen geloof in wat hij of zij wilt. Het verhaaltje van vandaag komt van de Christenen vandaan. De Christenen geloven namelijk dat ..."

Goodnight
11-12-04, 20:27
Geplaatst door nl-x
Zo ver gaat het helemaal niet, denk ik. Volgens mij volsta je al met 'o denneboom' en heel misschien al (en ik weet het, gewaagd) 'o heilige nacht'.

Ik heb op een openbare school gezeten dus zou het eigenlijk niet weten.
Hoe gaat dat op Christelijke en Katholieke scholen?
Krijgen ze daar niet het verhaal van het kindeke jezus voorgelezen?

Marsipulami
11-12-04, 20:28
Geplaatst door Goodnight
ja maar is diegene ook Christen of Joods?Ik zie niet snel een overtuigde Christen of jood vertellen over de profeet Mohammed.En hoe geweldig die wel niet was.
Ik kan me in het geval van een niet praktiserende moslim wel voorstellen dat die ervoor kiest om daar over heen te stappen.Maar iemand die iedere keuze zorgvuldig afweegt zal daar erg moeite mee hebben.
Je staat voor de klas als overtuigende moslim en dan ga je dingen vertellen over het kindje jezus.Zaken waar je als overtuigde moslim niet achter staat.Ja sorry...dat gaat er bij mij niet in.

omdat diezelfde moslim ( indien hij praktiserende is) zichzelf een gigantische leugenaar zal vinden.Hij of zij zit iets te verkondigen waar hij/zij niet in gelooft.Dan moet je wel heel erg zakelijk ingesteld zijn wil je die 2 dingen scheiden.

ja maar niet van de moslims dus.....

Hoe kunnen moslimkinderen nou weten waar ze niet in mogen geloven als ze niks over het christendom mogen weten van jou ? Je voedt je kinderen toch niet op onder een kaasstolp ?

Goodnight
11-12-04, 20:29
Geplaatst door nl-x
Jezus, wat een gezanik is dat. Je kan als leraar toch gewoon je verhaal beginnen met "In de wereld zijn er meerdere geloven. Iedereen geloof in wat hij of zij wilt. Het verhaaltje van vandaag komt van de Christenen vandaan. De Christenen geloven namelijk dat ..."

:wtf:

Goodnight
11-12-04, 20:33
Geplaatst door Marsipulami
Hoe kunnen moslimkinderen nou weten waar ze niet in mogen geloven als ze niks over het christendom mogen weten van jou ? Je voedt je kinderen toch niet op onder een kaasstolp ?

Mijn kind heeft al die liedjes wel gewoon geleerd hoor.
het gaat dus niet over mijn kind maar over de principes van sommige mensen.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik het onzin vond van die lerares van die school.
Ik had het ook raar gevonden als de lerares van mijn kind dat had gedaan.
Als ik namelijk niet wil dat hij zulke liedjes leer dan zet ik hem op een islamitische school.

En daar zingen ze die liedjes niet, maar ze vertellen wel rond Sinterklaas en Kerst over de feesten en wat die inhouden.Dus ze krijgen wel voldoende kennis over hoor.
Er worden alleen geen liedjes gezongen waar men niet achter staat.

Zo simpel is het.

Marsipulami
11-12-04, 20:35
Geplaatst door Goodnight
Ik heb op een openbare school gezeten dus zou het eigenlijk niet weten.
Hoe gaat dat op Christelijke en Katholieke scholen?
Krijgen ze daar niet het verhaal van het kindeke jezus voorgelezen?

Zoek de acht verschillen tussen het christelijke kerstverhaal en het islamitisch 'kerst'-verhaal.



SOERAT AAL 'IMRAAN
IN DE NAAM VAN GOD DE BARMHARTIGE ERBARMER

" Toen de engelen zeiden: 'O Marjam (1), God kondigt jou een woord van Hem aan, wiens naam zal zijn de masieh (2), 'Isa (3), de zoon van Marjam. Hij zal in het tegenwoordige leven en het hiernamaals in hoog aanzien staan en behoren tot hen die in de nabijheid van God zijn. In de wieg en als volwassene zal hij tot de mensen spreken en hij zal een van de rechtschapenen zijn.' Zij zei: 'Mijn Heer, hoe zou ik een kind krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft.' Hij zei:'Zo is het. God schept wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, dan zegt Hij er slechts tegen:'Wees!' en het is.' En Hij zal hem het boek, de Taura (4) en de Indjiel (5) onderwijzen."
___________
(1) Maria (2) Messias (3) Tora (4) Evangelie.


LUCAS HOOFDSTUK 1
DE BOODSCHAP VAN GABRIEL AAN MARIA

" Maar de engel zei tot haar. Vrees niet Maria want gij hebt genade gevonden bij God. Zie , gij zult zwanger worden en een zoon ter wereld brengen, die gij de naam Jezus moet geven. Hij zal groot zijn en zoon van de Allerhoogste genoemd worden. Maria echter sprak tot de engel: Hoe zal dit geschieden, daar ik geen gemeenschap heb met een man. Hierop gaf de engel ten antwoord: "De heilige Geest zal over U komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom ook zal wat ter wereld wordt gebracht heilig genoemd worden, zoon van God.Weet dat zelfs Elisabeth, Uw bloedverwante,in haar ouder- dom een zoon heeft ontvangen en ofschoon zij onvruchtbaar was, is zij nu in haar zesde maand; want voor God is niets onmogelijk."

echnaton
11-12-04, 20:53
Geplaatst door Marsipulami
Zoek de acht verschillen tussen het christelijke kerstverhaal en het islamitisch 'kerst'-verhaal.

[/I]

Zet het Evangelie van Johannes, hoofdstuk 1, erbij en je ziet precies waar de verschillen liggen.

echnaton
11-12-04, 20:56
Geplaatst door Goodnight
ja maar is diegene ook Christen of Joods?Ik zie niet snel een overtuigde Christen of jood vertellen over de profeet Mohammed.En hoe geweldig die wel niet was.
Ik kan me in het geval van een niet praktiserende moslim wel voorstellen dat die ervoor kiest om daar over heen te stappen.Maar iemand die iedere keuze zorgvuldig afweegt zal daar erg moeite mee hebben.
Je staat voor de klas als overtuigende moslim en dan ga je dingen vertellen over het kindje jezus.Zaken waar je als overtuigde moslim niet achter staat.Ja sorry...dat gaat er bij mij niet in.

omdat diezelfde moslim ( indien hij praktiserende is) zichzelf een gigantische leugenaar zal vinden.Hij of zij zit iets te verkondigen waar hij/zij niet in gelooft.Dan moet je wel heel erg zakelijk ingesteld zijn wil je die 2 dingen scheiden.

ja maar niet van de moslims dus.....

Maar ik heb altijd van moslims gehoord dat zij Jezus erkennen als profeet en ook de bijbel aanvaarden. Waarom is het dan niet toegestaan om Jezus' geboorte te herdenken?

GerardJoling
11-12-04, 21:05
Geplaatst door Bar
Volkomen terecht.
Jesus als paalhanger is een onverteerbare belediging voor moslims.

En al die religieuze afbeeldingen moeten er ook nog uit...... Gewoon klep dicht houde, achterlijke berggeit :moe:

Marsipulami
11-12-04, 21:53
Geplaatst door Goodnight
Ik heb al eerder aangegeven dat ik het onzin vond van die lerares van die school.

Waarom onzin ? Die lerares dacht net zoals jij dat het slecht was voor moslimkinderen als ze christelijke liedjes zouden zingen. Daarom heeft ze omwille van de neutraliteit het christelijke weggefiltert, net zoals de overheid een hoofddoekverbod wil voor publieke functies om de neutraliteit te waarborgen.

freya
11-12-04, 23:04
Geplaatst door nl-x
Jezus, wat een gezanik is dat. Je kan als leraar toch gewoon je verhaal beginnen met "In de wereld zijn er meerdere geloven. Iedereen geloof in wat hij of zij wilt. Het verhaaltje van vandaag komt van de Christenen vandaan. De Christenen geloven namelijk dat ..."

:) helemaal mee eens

Wortel
11-12-04, 23:11
Aaarggghhhh, nu ben ik plots niet meer zo zeker van mijn standpunt.

Nu je het zegt: inderdaad Aaarggghhh! Hier dreigt een Rooms-Protestantse consensus. Maar dat kunnen we niet hebben!!
Wat zullen curiekardinaal Ratzinger en de Nederlandse Geloofsbelijdenis wel niet van ons zeggen!!! :schok:


:haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha:

Julien
12-12-04, 02:30
daarom ben ik dus voorstander van het uitbannen van religie op scholen..dan krijg je deze discussies niet meer.

Zeepaardje
12-12-04, 08:43
De arabist Hans Janssen schreef in Trouw een somber stemmend artikel over dhimmitude (spreek uit zimmietuude). Een dhimmi is een jood of christen die het oppergezag en de superioriteit van de islam erkent, en leeft in Arabisch islamitische landen. ,,Een opstandige dhimmi kan worden gedood of als slaaf worden verkocht,'' schrijft Jansen: ,,Hun leven wordt op een pathetische manier door voorzorgzucht jegens de islam in beslag genomen.'' Die dhimmitude, de voorzorgzucht om de islam maar niet te kwetsen, ziet Jansen hier ook, in de reactie van ondermeer de autoriteiten en opinieleiders. Volgens hem laat de Nederlandse elite zich intimideren 'in naam van de islam'.


Ring a bel?

Wide-O
12-12-04, 08:56
Stille nacht, heilige nacht,
Alles slaapt, sluimert zacht.
Eenzaam waakt het bejaarde paar,
In mijn freten zit engelenhaar
Sluimert in Temesta rust
Sluimert in Temesta rust.


Hmmm, toch niet helemaal hetzelfde :)

Goodnight
12-12-04, 08:57
Geplaatst door echnaton
Maar ik heb altijd van moslims gehoord dat zij Jezus erkennen als profeet en ook de bijbel aanvaarden. Waarom is het dan niet toegestaan om Jezus' geboorte te herdenken?

moslims doen niet aan geboorte dagen herdenken.
Er zijn wel groeperingen die de dag van de profeet Mohammed feestelijk vieren,maar dat mag ook niet.Hij gaat iemand dan tot een God verheffen.
Jezus is een profeet en niet meer dan dat.
Voor Christenen is het de zoon van God, God zelf en dat botst met hoe moslims over de eenheid van Allah/God denken.

Dus hoe kan je aan kinderen de drie eenheid gaan onderwijzen terwijl je gelooft in het bestaan van 1 God en dat vele profeten ( waaronder Jezus) gestuurd waren met een boodschap voor de mensen.

Net zo min kan een overtuigde Christen islamitische kinderen gaan vertellen dat Jezus geen zoon van God is.En dat Mohammed een profeet is.Want de Christenen en Joden hebben Mohammed nooit erkend als de boodschapper van God.

Goodnight
12-12-04, 09:01
Geplaatst door Marsipulami
Waarom onzin ? Die lerares dacht net zoals jij dat het slecht was voor moslimkinderen als ze christelijke liedjes zouden zingen. Daarom heeft ze omwille van de neutraliteit het christelijke weggefiltert, net zoals de overheid een hoofddoekverbod wil voor publieke functies om de neutraliteit te waarborgen.

Nee hoor, is niet hetzelfde.
Deze school is Katholiek als ik het goed heb toch?
Daar hebben ze dus een bepaalde leer neem ik aan.
Dan kan je dat niet gaan aanpassen, ik heb wel begrip voor haar goede bedoelingen maar het is niet wijs in deze.

In het geval van de hoofddoekjes wil men mensen in hun vrijheid beknotten onder het mom van neutraliteit.

Bovendien is ze met haar beslissing niet neutraal.

echnaton
12-12-04, 09:11
Geplaatst door Goodnight
moslims doen niet aan geboorte dagen herdenken.
Er zijn wel groeperingen die de dag van de profeet Mohammed feestelijk vieren,maar dat mag ook niet.Hij gaat iemand dan tot een God verheffen.
Jezus is een profeet en niet meer dan dat.
Voor Christenen is het de zoon van God, God zelf en dat botst met hoe moslims over de eenheid van Allah/God denken.

Dus hoe kan je aan kinderen de drie eenheid gaan onderwijzen terwijl je gelooft in het bestaan van 1 God en dat vele profeten ( waaronder Jezus) gestuurd waren met een boodschap voor de mensen.

Net zo min kan een overtuigde Christen islamitische kinderen gaan vertellen dat Jezus geen zoon van God is.En dat Mohammed een profeet is.Want de Christenen en Joden hebben Mohammed nooit erkend als de boodschapper van God.

Toch snap ik je punt niet. Als je de geboortedag van iemand viert, dan zeg je daarmee toch niet dat die persoon goddelijk is? Er zijn zo veel mensen van wie je de geboortedag viert, namelijk alle mensen die bijzonder voor je zijn en die je lief zijn. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat er moslims zijn die de geboortedag van Mohammed vieren. Op dezelfde manier zouden ze de geboortedag van een belangrijke persoon in hun geloof, namelijk Jezus Christus, kunnen vieren, zonder dat ze hem daarmee goddelijk verklaren. Het zou een mooi bruggetje zijn tussen moslims en christenen in Nederland. Overigens zijn er heel veel christenen die echt niet geloven in Jezus' goddelijkheid en toch kersfeest vieren.

echnaton
12-12-04, 09:15
Geplaatst door nl-x
Jezus, wat een gezanik is dat. Je kan als leraar toch gewoon je verhaal beginnen met "In de wereld zijn er meerdere geloven. Iedereen geloof in wat hij of zij wilt. Het verhaaltje van vandaag komt van de Christenen vandaan. De Christenen geloven namelijk dat ..."

Ik ben het helemaal met je eens. (Ik zal maar niet vallen over het verkleinwoord 'verhaaltje' dat een beetje denigrerend klinkt.)

Maarten
12-12-04, 11:18
Geplaatst door nl-x

Moslims erkennen het bestaan van Jezus, overigens.

Sterker nog.. volgens de Koran komt Christus aan het einde der tijden terug op aarde, en wordt iedereen bekeerd tot het ware geloof.

Kzou 'm nog niet schrappen...

Heerst er niet teveel Christofobie onder moslims?

Goodnight
12-12-04, 16:39
Geplaatst door echnaton
Toch snap ik je punt niet. Als je de geboortedag van iemand viert, dan zeg je daarmee toch niet dat die persoon goddelijk is? Er zijn zo veel mensen van wie je de geboortedag viert, namelijk alle mensen die bijzonder voor je zijn en die je lief zijn. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat er moslims zijn die de geboortedag van Mohammed vieren. Op dezelfde manier zouden ze de geboortedag van een belangrijke persoon in hun geloof, namelijk Jezus Christus, kunnen vieren, zonder dat ze hem daarmee goddelijk verklaren. Het zou een mooi bruggetje zijn tussen moslims en christenen in Nederland. Overigens zijn er heel veel christenen die echt niet geloven in Jezus' goddelijkheid en toch kersfeest vieren.

Misschien omdat de hele discussie me eigenlijk verder niet boeit.
Iedereen doet maar wat hij/zij prettig vindt.
Ik probeer me alleen te verplaatsen in iemand die zwaar praktiserend moslim is.En die vieren geen verjaardagen en ook niet van de profeten.
Dus dan kan het gaan wringen als je opeens wel de geboorte dag van de profeet Jezus moet vieren en een verhaal vertellen wat volgens moslims niet helemaal klopt.


Op het moment dat zo'n iemand moet gaan vertellen over het kindje jezus volgens de Christelijke versie dan botst dat met de geloofsovertuiging van diegene snappie?
Ik vind het feit dat zowel Christenen en Moslims in diezelfde profeet geloven al heel mooi....jammer dat dat omgekeerd niet hetzelfde is.
Mohammed is niet geaccepteerd als profeet :blij:

echnaton
12-12-04, 17:16
Geplaatst door Goodnight
Misschien omdat de hele discussie me eigenlijk verder niet boeit.
Iedereen doet maar wat hij/zij prettig vindt.
Ik probeer me alleen te verplaatsen in iemand die zwaar praktiserend moslim is.En die vieren geen verjaardagen en ook niet van de profeten.
Dus dan kan het gaan wringen als je opeens wel de geboorte dag van de profeet Jezus moet vieren en een verhaal vertellen wat volgens moslims niet helemaal klopt.


Op het moment dat zo'n iemand moet gaan vertellen over het kindje jezus volgens de Christelijke versie dan botst dat met de geloofsovertuiging van diegene snappie?
Ik vind het feit dat zowel Christenen en Moslims in diezelfde profeet geloven al heel mooi....jammer dat dat omgekeerd niet hetzelfde is.
Mohammed is niet geaccepteerd als profeet :blij:

Dat komt doordat het christelijk geloof al klaar was toen Mohammed verscheen. Alle boeken waren geschreven, de canon vastgesteld, de ruzies over de belijdenis uitgevochten. Toen kwam Mohammed als mosterd na de maaltijd. Ik denk trouwens dat hij wel een deel van het christelijk gedachtengoed, namelijk dat deel dat in de katholieke kerk niet aan bod kwam, in zijn leer heeft opgenomen.

Goodnight
12-12-04, 18:17
Geplaatst door echnaton
Dat komt doordat het christelijk geloof al klaar was toen Mohammed verscheen. Alle boeken waren geschreven, de canon vastgesteld, de ruzies over de belijdenis uitgevochten. Toen kwam Mohammed als mosterd na de maaltijd. Ik denk trouwens dat hij wel een deel van het christelijk gedachtengoed, namelijk dat deel dat in de katholieke kerk niet aan bod kwam, in zijn leer heeft opgenomen.

iets zegt me hier vooral niet op in te gaan omdat het een eindeloze discussie zal worden.
Ik denk dat ik daar maar gehoor aan zal geven :blij:

echnaton
12-12-04, 18:48
Geplaatst door Goodnight
iets zegt me hier vooral niet op in te gaan omdat het een eindeloze discussie zal worden.
Ik denk dat ik daar maar gehoor aan zal geven :blij: :blowen:

Goodnight
12-12-04, 18:58
Geplaatst door echnaton
:blowen:

:vreemd: