PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgen betalen boetes in Nederland niet



Marsipulami
12-12-04, 12:12
Belgen betalen boetes in Nederland niet


De Nederlandse gemeenten en steden zijn boos op Belgen en Duitsers omdat die zelden of nooit een parkeerboete betalen. Daardoor lopen ze vele tientallen miljoenen euro mis. Dat schrijven ze in een brief aan de Nederlandse Tweede Kamer.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) deed een onderzoek in 36 kleinere steden en telde 139.000 onbetaalde parkeerboetes. Het overgrote deel van de wanbetalers komt uit het buitenland. Vele Belgen en Duitsers weten dat de gemeenten hen weinig kunnen maken als ze weigeren te betalen.

,,Als de overtreder na de aanmaningen niet betaalt, kunnen we geen deurwaarder inzetten. Die bevoegdheid hebben we niet in het buitenland'', zegt de VNG. De gemeenten vragen meer middelen om de buitenlandse wanbetalers aan te pakken. (PAW)

echnaton
12-12-04, 12:20
Dat schept mogelijkheden! Andersom kunnen wij dat natuurlijk ook toepassen.

barfly
12-12-04, 12:23
Ik zie meer in de wielklem, vooral als het Belgen betreft. Eerst dokken en dan weer verder karren :)

Marsipulami
12-12-04, 13:44
Geplaatst door echnaton
Dat schept mogelijkheden! Andersom kunnen wij dat natuurlijk ook toepassen.


Belgische Rijkswacht geeft alleen Nederlandse jakkeraars bon

--------------------------------------------------------------------------------
31/05/2002 BREDA - Dat onze over het algemeen sympathieke zuiderburen aan Nederlandse jakkeraars hogere boetes uitschrijven dan aan de eigen bevolking, is een bekend gegeven. Nieuw is het verschijnsel dat de Belgische Rijkswacht alleen te snelle Hollanders flitst. Tenminste, dat beweren Nederlanders die afgelopen zaterdag massaal op de bon werden geslingerd. "De Belgen lieten ze gewoon gaan!" "Die verhalen horen wij ook, maar dat is nonsens", pareert de Vlaamse Autowegpolitie.

Eerst maar de Nederlandse kant: "We waren op weg naar Breda, ik reed op de rechterbaan, toen ter hoogte van het Belgische Brecht een motoragent naast me kwam rijden die me wees te volgen", vertelt Jos Kok. "Voor de politiepost bij een afrit vroeg hij mijn papieren, die hij meteen innam. Toen zei hij: 'U heeft 142 kilometer gereden, u krijgt een boete van 275 euro en als u dit pad volgt, komt u in Brecht waar u bij de bank kunt pinnen.'"

Kok liep naar Brecht en kwam onderweg alleen maar bekeurde Nederlanders tegen. Bij het bureau stonden nog zo'n tien auto's met Nederlandse kentekens. "Jong, oud, alleen, alles liep er rond. Ik dacht: 142 kilometer? Dat kan nooit, ik wil bewijs. 'Dan moeten we het rolletje ontwikkelen', zei de motoragent, 'wat betekent dat u in hoger beroep gaat, en dat kost u 75 euro extra.' Om niet weer naar Brecht te moeten lopen, heb ik het maar zo gelaten."

Maar vertrouwen deed Kok het niet. Dus reed hij terug naar de plek langs de A1 (E19) waar hij geflitst moest zijn. En inderdaad stond daar verscholen een politieauto. "Ik heb er een uurtje naast gestaan, sigaretje gerookt en gekeken, en alleen Nederlanders werden geflitst. Belgische snelheidsduivels lieten ze ongemoeid. De motoragent schoot alleen achter Nederlanders aan. Heus, ik heb het zelf gezien."

En dan nu de Belgische kant: "Afgelopen zaterdag hebben wij een snelheidscontrole gehouden, waarbij 4897 voertuigen zijn gecontroleerd", zegt commissaris L. Wuestenbergs, van de Autowegpolitie in Brecht. "1989 gingen harder dan de toegestane 120 kilometer. Maar anders dan in Nederland liggen onze marges hoger. We zijn pas proces-verbaal gaan opmaken vanaf 140 kilometer per uur. Zodoende werden 300 bestuurders bekeurd. Onder wie 74 Nederlanders, van wie de snelste 195 kilometer reed. Een Belg krijgt een acceptgirokaart, maar een buitenlander (zoals dat ook in Nederland gebeurt) moet direct betalen. Vanaf 141 kilometer is dat 275 euro."

De commissaris heeft de verhalen ook gehoord, van snelheidscontroles alleen tegen Nederlanders gekeerd. "Nee, nee, nee. Onze flitser weet niet of u Belg bent, Nederlander, neger of Marokkaan. Wel dat u te hard rijdt. Ook Belgen worden staande gehouden, als zij harder rijden dan 160."

"Ik weet het niet, hoor", zegt Frans Bakker, ooit eerder in Belgie bekeurd. "Ik moest mee naar het bureau en daar stond het vol boze Hollanders. De Rijkswacht legde me toen uit dat dit het zogenaamde Vreemdelingenweekeinde was. De ene keer pakten ze Fransen, dan weer Duitsers, en nu waren de Nederlanders aan de beurt. Dat zei hij. Maar goed, je moet gewoon niet te hard rijden. Word je ook niet bekeurd."

CDA-europarlementarier Karla Peijs en haar VVD-collega Herman Vermeer kennen de verhalen over discriminatie van buitenlanders door de Belgische verkeerspolitie. "We hebben hierover vorige maand vragen gesteld aan de Europese Commissie en wachten nu op het antwoord", laat Peijs desgevraagd weten. "Want als dat zo is, is het een duidelijke ongelijke behandeling van burgers. En dat is in strijd met het Europese recht."

Bron: Flitspaal.nu nieuwsbrief