PDA

Bekijk Volledige Versie : Afvallen terwijl u slaapt



Orakel
12-12-04, 20:24
Hoe minder je slaapt, des te dikker je wordt. Dat komt omdat slaapgebrek invloed heeft op twee bij eetlust betrokken hormonen. Het advies voor de naderende feestdagen luidt dan ook: zorg dat u voldoende nachtrust krijgt.

Afvallen terwijl u slaapt

Korte nachtrust maakt dik
maandag 6 december 2004

Slaapgebrek ís al geen pretje, maar nu blijkt dat je er ook nog eens dikker van wordt. Dat concluderen onderzoekers van de universiteiten van Stanford en Wisconsin deze week in het tijdschrift Public Library of Science.

Emmanuel Mignot en collega’s bestudeerden het slaappatroon van ruim duizend vrijwilligers, die sinds 1989 gevolgd worden in de zogeheten Wisconsin Sleep Cohort Study. Eens in de vier jaar brengen deze vrijwilligers een nachtje in het laboratorium door, waar onder meer een paar buisjes bloed worden afgenomen, en hun nachtelijke EEG wordt geregistreerd. Bovendien vullen de proefpersonen elke vier jaar een vragenlijst in over hun slaapgewoontes, en houden geregeld een slaapdagboekje bij.

Een korte nachtrust blijkt nu de hormoonspiegels te beïnvloeden van twee bij de eetlust betrokken hormonen, ghreline en leptine. De hormonen zijn in werking elkaars tegenpolen. Ghreline, afgescheiden in de maag, wekt de eetlust op. Het door vetcellen geproduceerde hormoon leptine dooft het hongergevoel na een goede maaltijd juist uit.

Een kort nachtje slaap blijkt het subtiele evenwicht tussen beide hormonen danig in de war te schoppen. De onderzoekers vergeleken de hormoonspiegels van proefpersonen die nachten maakten van acht uur slaap met die van notoire kortslapers, die na vijf uur alweer uit de veren waren.

De kortslapers hadden de volgende ochtend veel hogere concentraties van het eetlustopwekkende ghreline in hun bloed, tot zo’n 15 procent meer. Daarnaast maten de onderzoekers juist minder van het hongeronderdrukkende leptine, zo’n 15 procent minder. De kortslapers werden dus wakker met méér honger – honger die bovendien minder goed te stillen was.

Dat was ook te zien op de weegschaal. De onderzoekers bepaalden voor alle proefpersonen de zogeheten body mass index of BMI, de wetenschappelijke maat voor zwaarlijvigheid. Bij kortslapers viel de BMI gemiddeld 3,6 procent hoger uit dan bij de langslapers. Voor een persoon met een lengte van 1 meter 74 en een gewicht van zeventig kilo komt dat overeen met een gewichtstoename van twee kilo.

Uit eerder onderzoek was al gebleken dat er een verband bestaat tussen de lengte van de nachtrust en de honger-hormonen ghreline en leptine, maar dat betrof kleinschalige studies in streng gecontroleerde laboratoriumomstandigheden. De onderzoekers benadrukken dat met de Wisconsin Sleep Cohort Study dit verband voor het eerst in een grote, langlopende steekproef onder de bevolking is vastgesteld.

Mignot ziet wel wat in slaaptherapie voor dikkerds. Met slaapadviezen is zwaarlijvigheid wellicht te voorkomen en te behandelen, meent hij. Het advies van Noorderlicht voor de komende dikmakende decemberdagen luidt dan ook: zorg dat u voldoende nachtrust krijgt.

Jacqueline de Vree

Emmanuel Mignot et al: ‘Short sleep duration is associated with reduced leptin, elevated ghrelin, and increased body mass index’, in Public Library of Science, 6 december 2004

http://noorderlicht.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+20197829

Trustuh. :zwaai:

taouanza
12-12-04, 20:28
Onzin ik slaap veel en ben toch 15 kilo aangekomen.:ego:

Couscousje
12-12-04, 20:32
Geplaatst door taouanza
Onzin ik slaap veel en ben toch 15 kilo aangekomen.:ego:

:haha:

Inderdaad, een interessant punt maak je daar.

Cc

Goodnight
12-12-04, 20:42
Onzin, ik val juist af als ik weinig slaap.
Ga ik veel slapen, dus minder beweging dan kom ik aan....

Wat een grappig onderzoek zeg.

taouanza
12-12-04, 20:43
Geplaatst door Couscousje
:haha:

Inderdaad, een interessant punt maak je daar.

Cc


:D

Orakel
12-12-04, 20:58
Geplaatst door taouanza
Onzin ik slaap veel en ben toch 15 kilo aangekomen.:ego:

Slaapwandelen richting koelkast telt niet, a ze7a.

















15 kilo? http://www.mainzelahr.de/smile/geschockt/aaa.gif

taouanza
12-12-04, 21:09
Geplaatst door Orakel
Slaapwandelen richting koelkast telt niet, a ze7a.









Als ik mensen moet geloven zitten hele braspartijen in hun koelkast.
Ik heb melk kaas en eieren in mijn koelkast af en toe een tomaat en een stuk komkommer. Thats it.
Daar ligt het echt niet aan.






15 kilo? http://www.mainzelahr.de/smile/geschockt/aaa.gif

ja in juli al nu weet ik het niet.
En wat is ze7a?