PDA

Bekijk Volledige Versie : Grootste Nederlander(s) van de eeuw.



Orakel
12-12-04, 21:49
Grootste Nederlander(s) van de eeuw.

Talloze 'Grootste van'-verkiezingen hebben inmiddels de revue gepasseerd en genomineerden waren telkens mensen of gebeurtenissen die van belang zijn geweest, omdat ze voor een wending in de geschiedenis hebben gezorgd of anderszins hun sporen hebben verdiend of nagelaten.

Sommigen verdienden hun nominatie zonder enige twijfel, anderen lijken slechts als decoratie op de lijst te dienen.

Dit keer een verkiezing met een heel andere insteek, namelijk de mate waarin de genomineerde een negatieve invloed heeft gehad op 'slands geschiedenis.

Stem of nomineer (gemotiveerd)!

barfly
12-12-04, 21:55
Anders namelijk: Jan Pietersz Coen! Vergeleken met onze Jan zijn die andere koorknapen. JP Coen heeft pas veel moorden op z'n naam stan!

taouanza
12-12-04, 21:58
Geplaatst door barfly
Anders namelijk: Jan Pietersz Coen! Vergeleken met onze Jan zijn die andere koorknapen. JP Coen heeft pas veel moorden op z'n naam stan!

Hoeveel heeft Frans Bauer vermoord dan??? :gechoquee

barfly
12-12-04, 22:04
Geplaatst door taouanza
Hoeveel heeft Frans Bauer vermoord dan??? :gechoquee

Het gif van Frans Bauer is veel sluipender en tast langzaam maar zeker de hersens aan voor je t weet zit je met 'm mee te zingen!

Orakel
12-12-04, 22:10
Geplaatst door barfly
Anders namelijk: Jan Pietersz Coen! Vergeleken met onze Jan zijn die andere koorknapen. JP Coen heeft pas veel moorden op z'n naam stan!

"Jan Pietersz. Coen (1587-1629) was een koloniaal bewindsman in de dienst van de VOC.
Hij vestigde zich op de Indonesische archipel en stichtte in 1619 Batavia op de ruïnes van de door hem verwoeste stad Jacarta. Na een tijdelijk ontslag keerde hij weinige jaren voor zijn dood terug naar Indonesië waar hij aan cholera is overleden. Coen wordt beschouwd als een van de grondvesters van het Nederlandse koloniale rijk. Zijn devies was 'dispereert niet'. In zijn geboortestad Hoorn heeft hij een eigen beeld gekregen."

Check. :duim:

barfly
12-12-04, 22:14
Geplaatst door Orakel
"Jan Pietersz. Coen (1587-1629) was een koloniaal bewindsman in de dienst van de VOC.
Hij vestigde zich op de Indonesische archipel en stichtte in 1619 Batavia op de ruïnes van de door hem verwoeste stad Jacarta. Na een tijdelijk ontslag keerde hij weinige jaren voor zijn dood terug naar Indonesië waar hij aan cholera is overleden. Coen wordt beschouwd als een van de grondvesters van het Nederlandse koloniale rijk. Zijn devies was 'dispereert niet'. In zijn geboortestad Hoorn heeft hij een eigen beeld gekregen."

Check. :duim:

Hij deed dit alleen omdat ie wist dat God met 'm was hoor, hij was heel vroom...

echnaton
12-12-04, 22:19
Geplaatst door Orakel
"Jan Pietersz. Coen (1587-1629) was een koloniaal bewindsman in de dienst van de VOC.
Hij vestigde zich op de Indonesische archipel en stichtte in 1619 Batavia op de ruïnes van de door hem verwoeste stad Jacarta. Na een tijdelijk ontslag keerde hij weinige jaren voor zijn dood terug naar Indonesië waar hij aan cholera is overleden. Coen wordt beschouwd als een van de grondvesters van het Nederlandse koloniale rijk. Zijn devies was 'dispereert niet'. In zijn geboortestad Hoorn heeft hij een eigen beeld gekregen."

Check. :duim:

Coen was een massamoordenaar, en inderdaad de grootste schurk uit onze geschiedenis. Oa op Ambon heeft hij nogal huisgehouden, om geen andere reden dan om economisch gewin. Hij wilde op de Molukken een monocultuur van kruidnagelen vestigen met Nederlands monopolie. Als de Molukkers dat niet nakwamen, en handel gingen drijven met de Portugezen, reageerde hij met nietsontziende wreedheid. (massamoorden). Ook op Java heeft hij nogal huisgehouden maar daar weet ik het fijne niet meer van. Ik denk dat je inderdaad kunt stellen dat hij de slechtste Nederlander was.

taouanza
12-12-04, 22:30
Geplaatst door barfly
Het gif van Frans Bauer is veel sluipender en tast langzaam maar zeker de hersens aan voor je t weet zit je met 'm mee te zingen!

Kom op zeg hij is de Nederlandse nuchterheid in levende lijve.
Wat steeds zeldzamer wordt helaas.

Seif
12-12-04, 22:34
Geplaatst door taouanza
Kom op zeg hij is de Nederlandse nuchterheid in levende lijve.
Wat steeds zeldzamer wordt helaas.

Zie hier (http://www.demarokkaansefransbauer.nl/) de uitwerking van dat gif. :D

Seif
12-12-04, 22:37
Marinus van der Lubbe (http://nl.wikipedia.org/wiki/Marinus_van_der_Lubbe)

barfly
12-12-04, 22:39
Geplaatst door taouanza
Kom op zeg hij is de Nederlandse nuchterheid in levende lijve.
Wat steeds zeldzamer wordt helaas.

Frans Bauer klinkt anders verdacht Duits....

taouanza
12-12-04, 22:42
Geplaatst door barfly
Frans Bauer klinkt anders verdacht Duits....

:vreemd:

freya
12-12-04, 22:51
Anders:

De moordenaars van Bonifatius :D

Orakel
12-12-04, 23:54
Geplaatst door freya
Anders:

De moordenaars van Bonifatius :D

Die vroeg d'r om, want welke idioot probeert er nu Friezen te bekeren?
Al zou het lukken, dan zou het geloof binnen 3 dagen die Fries afstoten.
Incompatible, error, shift F4.

dicksr
13-12-04, 12:32
Voor deze eeuw?

Voor de afgelopen 100 jaar ?

Voor de afgelopen bijna 900 jaar zoals in de selectie wordt voorgesteld? Het moet wel ff duidelijk zijn om gemotiveerd iemand voor te kunnen dragen of te kiezen.

haya
13-12-04, 12:46
Geplaatst door echnaton
Coen was een massamoordenaar, en inderdaad de grootste schurk uit onze geschiedenis. Oa op Ambon heeft hij nogal huisgehouden, om geen andere reden dan om economisch gewin. Hij wilde op de Molukken een monocultuur van kruidnagelen vestigen met Nederlands monopolie. Als de Molukkers dat niet nakwamen, en handel gingen drijven met de Portugezen, reageerde hij met nietsontziende wreedheid. (massamoorden). Ook op Java heeft hij nogal huisgehouden maar daar weet ik het fijne niet meer van. Ik denk dat je inderdaad kunt stellen dat hij de slechtste Nederlander was.


Dhr. J.P.Coen, in dienst van de VOC, heeft op het eiland Banda in een zeer korte tijdsbestek duizenden moslim-molukkers (4000-5000) over de kling gejaagd.

Toen wijlen prins Bernhard daar op bezoek was heeft hij opgemerkt dat 'wij (nederlanders) daar op een vreselijke manier flink hebben huisgehouden'.

Bofko
13-12-04, 13:03
Geplaatst door haya
Dhr. J.P.Coen, in dienst van de VOC, heeft op het eiland Banda in een zeer korte tijdsbestek duizenden moslim-molukkers (4000-5000) over de kling gejaagd.

Toen wijlen prins Bernhard daar op bezoek was heeft hij opgemerkt dat 'wij (nederlanders) daar op een vreselijke manier flink hebben huisgehouden'.

Piet Heijn kon er ook wat van. Deze zeepiraat in overheidsdienst heeft er ook velen afgeslacht. Wat betreft 'de zilveren vloot' , dat is een buitmaking op de Spanjolen die deze schat ook niet geheel integer in handen hadden gekregen. Mensenlevens in die tijd hadden minder waarde.

Don Vito
13-12-04, 14:10
Mohammed B, de man die de "vrijheid van meningsuiting" ter discussie heeft gesteld. Een persoon die ook heeft aangetoond dat er qua wetgeving en principes in Nederland met twee maten wordt gemeten.

nard
13-12-04, 15:39
Geplaatst door Bofko
Piet Heijn kon er ook wat van. Deze zeepiraat in overheidsdienst heeft er ook velen afgeslacht. Wat betreft 'de zilveren vloot' , dat is een buitmaking op de Spanjolen die deze schat ook niet geheel integer in handen hadden gekregen. Mensenlevens in die tijd hadden minder waarde.

Was dat niet een paar slagen anders dan J.P. Coen?
We waren toen in oorlog met Spanje. De zilvervloot wordt veelal beschouwd als oorlogsbuit.

dicksr
13-12-04, 15:54
Geplaatst door Don Vito
Mohammed B, de man die de "vrijheid van meningsuiting" ter discussie heeft gesteld. Een persoon die ook heeft aangetoond dat er qua wetgeving en principes in Nederland met twee maten wordt gemeten.

'Ter discussie heeft gesteld' ?

Met twee maten wordt gemeten?


Lijkt me spannend, leg uit!

Al Sawt
13-12-04, 16:27
Simon Danser en Murad Reis! Hollandse zeerov... pardon kapers, die in dienst van Marokkaanse sultan Spaanse schepen voor 'inspectie' naar Marokkaanse havens loosden.

nard
13-12-04, 16:38
Geplaatst door Al Sawt
Simon Danser en Murad Reis! Hollandse zeerov... pardon kapers, die in dienst van Marokkaanse sultan Spaanse schepen voor 'inspectie' naar Marokkaanse havens loosden.

Ik zie dat Murad Reis begonnen is als Jan Janszn. van Haarlem?

't Is wat met die Noord-Afrikanen. Zelfs kaap'ren varen moet je ze nog leren .....

Don Vito
13-12-04, 16:43
Geplaatst door dicksr
'Ter discussie heeft gesteld' ?

Met twee maten wordt gemeten?


Lijkt me spannend, leg uit!

Theo mocht zeggen wat hij wou, terwijl imams aan de schandpaal werden genageld met hun opmerkingen over homo's. De een was geen respect tonen voor de maatschappij en haarbewoners en de ander werdt onder het mom van vrijheid van meningsuiting gestimuleert.

Bofko
13-12-04, 16:46
Geplaatst door Al Sawt
Simon Danser en Murad Reis! Hollandse zeerov... pardon kapers, die in dienst van Marokkaanse sultan Spaanse schepen voor 'inspectie' naar Marokkaanse havens loosden.

Ik heb een tijd terug een documentaire gezien over Berber-zeerovers die tot in Ijsland slachtoffers gemaakt hebben !

nard
13-12-04, 16:48
Geplaatst door Bofko
Ik heb een tijd terug een documentaire gezien over Berber-zeerovers die tot in Ijsland slachtoffers gemaakt hebben !

Ik las dat ze ook nogal bekend waren in Zuid-Ierland.

Bofko
13-12-04, 16:50
Geplaatst door nard
Ik las dat ze ook nogal bekend waren in Zuid-Ierland.

Ja, dat lag op de route hé.

nard
13-12-04, 16:53
Geplaatst door Bofko
Ja, dat lag op de route hé.

Ja :stout: dus sniekten ze gelijk maar even een paar honderd slaven mee......


Interessant gezichtspunt trouwens: met Ierse slaven naar Marokko.
Wat moesten ze daar nou toch mee?

Al Sawt
13-12-04, 17:01
Bofko en Nard,

Geografisch gezien kent Marokko een strategische ligging en zeeroutes uit die tijd moesten langs de Marokkaanse wateren varen. Marokkaanse kuststeden waren als uitvalsbasisen zeer lucratief voor piraterij. Maar Piraterij was ook antwoord van agressieve aanvallen van Portugal en Spanje, om Marokkaanse havens onder controle te brengen.

nard
13-12-04, 17:07
Geplaatst door Al Sawt
Bofko en Nard,

Geografisch gezien kent Marokko een strategische ligging en zeeroutes uit die tijd moesten langs de Marokkaanse wateren varen. Marokkaanse kuststeden waren als uitvalsbasisen zeer lucratief voor piraterij. Maar Piraterij was ook antwoord van agressieve aanvallen van Portugal en Spanje, om Marokkaanse havens onder controle te brengen.

Dat laatste denk ik ook. Het is vaak vanaf welke kant je het bekijkt. De Spanjaarden zullen het als platte piraterij hebben betiteld, terwijl de Marokkanen het zagen als verdediging van hun land.

Hetzelfde zie je bij kapervaart van de Hollanders: Piet Hein snaait de Zilvervloot in de Carieb. Wij vonden het legitiem omdat we in oorlog waren met Spanje. De Spanjaarden vonden het alleen maar zeeroverij zonder enige oorzaak (Holland was immers via het Habsburgse huis van Karel V vanzelfsprekend onderdeel van het Spaanse rijk).

dicksr
13-12-04, 17:26
Geplaatst door Don Vito
Theo mocht zeggen wat hij wou, terwijl imams aan de schandpaal werden genageld met hun opmerkingen over homo's. De een was geen respect tonen voor de maatschappij en haarbewoners en de ander werdt onder het mom van vrijheid van meningsuiting gestimuleert.

Simpel onwaar.

Tegen de imam werd verbaal opgemaakt wegens opruiing/ aanzet tot haat o.i.d.

Tot mijn stomme verbazing heeft niet 1 enkele moslim een aanklacht tegen Theo ingediend!

Dat is geen meten met twee maten, dat is niet opkomen voor je rechten en achteraf janken.

De subjectieve toevoegingen laat ik voor jouw rekening.

dicksr
13-12-04, 17:35
Geplaatst door nard
Dat laatste denk ik ook. Het is vaak vanaf welke kant je het bekijkt. De Spanjaarden zullen het als platte piraterij hebben betiteld, terwijl de Marokkanen het zagen als verdediging van hun land.

Hetzelfde zie je bij kapervaart van de Hollanders: Piet Hein snaait de Zilvervloot in de Carieb. Wij vonden het legitiem omdat we in oorlog waren met Spanje. De Spanjaarden vonden het alleen maar zeeroverij zonder enige oorzaak (Holland was immers via het Habsburgse huis van Karel V vanzelfsprekend onderdeel van het Spaanse rijk).

Bekijk je het van de franse kant in de 18e en vroeg 19e eeuw, dan hebben ze het in de midellandse zee over de gevreesde berberse kapers, het is inderdaad maar van welke kant je het beschouwt.

dicksr
13-12-04, 17:38
Geplaatst door nard
Ja :stout: dus sniekten ze gelijk maar even een paar honderd slaven mee......


Interessant gezichtspunt trouwens: met Ierse slaven naar Marokko.
Wat moesten ze daar nou toch mee?


Vanaf het vroege Christendom waren Ierse monniken in de zuiverheid van hun leer luizen in de pels van Rome en 'vijanden' van de institutionele zichzelf verheffende en verrijkende kerk. Ik zie wel wat in die ontvoeringen.

nard
13-12-04, 19:17
Geplaatst door dicksr
Vanaf het vroege Christendom waren Ierse monniken in de zuiverheid van hun leer luizen in de pels van Rome en 'vijanden' van de institutionele zichzelf verheffende en verrijkende kerk. Ik zie wel wat in die ontvoeringen.


Je suggereert een bondje tussen het Vaticaan en de Berberse zeerovers?

Die had ik werkelijk niet kunnen bedenken ....

;)

dicksr
13-12-04, 19:45
Geplaatst door nard
Je suggereert een bondje tussen het Vaticaan en de Berberse zeerovers?

Die had ik werkelijk niet kunnen bedenken ....

;)

Nog iets creatiever: een bondje tussen orinaire rovers en fanatieke gelovigen.

nard
13-12-04, 20:08
Geplaatst door dicksr
Nog iets creatiever: een bondje tussen ordinaire rovers en fanatieke gelovigen.

Bestaat dat???


:schrik:

Don Vito
14-12-04, 13:50
Geplaatst door dicksr
Simpel onwaar.

Tegen de imam werd verbaal opgemaakt wegens opruiing/ aanzet tot haat o.i.d.

het gaat mede om de aandacht geschonken door de media en politiek. hetgene wat opnine stuurt, hoe reageerde zij hier op. El Moumny werd met de grond gelijk gemaakt en Theo werd gestimuleerd omdat hij riep wat het electoraat wou horen.


Geplaatst door dicksr

Dat is geen meten met twee maten, dat is niet opkomen voor je rechten en achteraf janken.

k noem het meten met twee maten omdat het anders in de actualiteit wordt gebracht. El Moumny is een terrorist en theo was een vechter van het vrije woord. Zo werd het gebracht door media en politiek en ook zo werdt het opgevangen door delen van de bevolking. dat is meten met twee maten, tenzij jij dat natuurlijk in de vorming van de eigen opinie dat ook doet, dan nerk je het zelf nog en eens.


Geplaatst door dicksr

De subjectieve toevoegingen laat ik voor jouw rekening.

Alles is subjectief als je het er niet mee eens bent, dus best wel goedkoop van jou om jouw gelijk op een dergelijke wijze te claimen.


Of iets opruiends is is dan in dit geval relatief. Ik en velen moslims met mij vonden de taal van Theo opruiend.

je hoort mij niet janken, de Nederlandse maatschappij jankt.

dicksr
14-12-04, 14:24
Geplaatst door Don Vito
het gaat mede om de aandacht geschonken door de media en politiek. hetgene wat opnine stuurt, hoe reageerde zij hier op. El Moumny werd met de grond gelijk gemaakt en Theo werd gestimuleerd omdat hij riep wat het electoraat wou horen.


Theo deed zijn ding, ik heb niet gemerkt dat hij daar in het bijzonder voor gestimuleerd werd (of hoefde te worden).

Theo is ook aangepakt door justitie en veroordeeld a.h.v. aangiften van joodse organisties m.b.t. zijn uitingen in hun richting.

Je gaat even voorbij aan het gegeven dat een dergelijke aangifte nooit uit Islamitische hoek is gekomen.


Geplaatst door Don Vito

k noem het meten met twee maten omdat het anders in de actualiteit wordt gebracht. El Moumny is een terrorist en theo was een vechter van het vrije woord. Zo werd het gebracht door media en politiek en ook zo werdt het opgevangen door delen van de bevolking. dat is meten met twee maten, tenzij jij dat natuurlijk in de vorming van de eigen opinie dat ook doet, dan nerk je het zelf nog en eens.


Ik denk (weet dat natuurlijk niet) dat wanneer Theo voor de rechter was gebracht en ook was veroordeeld, hij een bijpassende 'pers' zou hebben gekregen.

Voor wat betreft El Moumny geldt denk ik dat wat toen gepubliceerd werd, het feitelijk en lijfelijk geweld plegen tegen een specifieke groep, een iets ander karakter heeft dan de 'blasfemistische' Van Gogh die zijn uitingen (gifpijlen) richtte op zowat iedere religie en niet specifiek op individuen en zeker niet opriep tot geweld.

De twee maten die jij meent te herkennen zitten in die verschillen besloten, denk ik.


Geplaatst door Don Vito

Alles is subjectief als je het er niet mee eens bent, dus best wel goedkoop van jou om jouw gelijk op een dergelijke wijze te claimen.


Die superlatieven waarop ik doelde, kan ik niet terugvinden, misschien haalde ik twee discussies door elkaar, beschouw die toevoeging a.u.b. als niet geplaatst, had niets van doen met het argumenteren en/of gelijk hebben/halen.


Geplaatst door Don Vito

Of iets opruiends is is dan in dit geval relatief. Ik en velen moslims met mij vonden de taal van Theo opruiend.
je hoort mij niet janken, de Nederlandse maatschappij jankt.

Mijn punt was dus: Maar er werd niets aan gedaan!
Je kunt je om allerlei goede redenen door Theo beledigd voelen, geschaad voelen, e.d. maar haal dan je recht. Tijdens zijn leven en nu nog steeds wordt aangehaald hoe verschrikkelijk zijn 'hetze' was, maar er werd niets meegedaan, dat noem ik dat janken. En dat de nederlandse maatschappij jankt, dat is ook waar, maar dat is een verhaal op zich.

Al Sawt
14-12-04, 16:49
Geplaatst door nard
Dat laatste denk ik ook. Het is vaak vanaf welke kant je het bekijkt. De Spanjaarden zullen het als platte piraterij hebben betiteld, terwijl de Marokkanen het zagen als verdediging van hun land.

Hetzelfde zie je bij kapervaart van de Hollanders: Piet Hein snaait de Zilvervloot in de Carieb. Wij vonden het legitiem omdat we in oorlog waren met Spanje. De Spanjaarden vonden het alleen maar zeeroverij zonder enige oorzaak (Holland was immers via het Habsburgse huis van Karel V vanzelfsprekend onderdeel van het Spaanse rijk). Ja en nee. Het is inderdaad onderdeel van landsverdediging geweest. Want gevangen genomen zeelui dienden als ruilmunt voor verdragen met externe agressors. Piraterij in noordelijke havens van Marokko, werdt voor grootste gedeelte geoefend door Andalusiers die uit Spanje verdrijven waren. In hun ogen was het een legitieme doel. Maar anderzijds piraterij was gewoon een lucratieve bezigheid voor Marokkaanse havensteden als Salè en Rabat. Marokko was geografisch gezien zeer strategisch gelegen en alle schepen die naar West of Oost Indie voeren, moesten langs de wateren van Marokko varen. En je hoeft geen intellegentie bezitten om te weten, dat spek op de kat wordt gebonden.

Orakel
15-12-04, 00:02
Geplaatst door dicksr
Voor deze eeuw?

Voor de afgelopen 100 jaar ?

Voor de afgelopen bijna 900 jaar zoals in de selectie wordt voorgesteld? Het moet wel ff duidelijk zijn om gemotiveerd iemand voor te kunnen dragen of te kiezen.

:p

Ie hep heulemoal geliek. Maak verder niks uit, als 't maar een historische hufter is.
Lijkt een beetje een vreemde insteek, maar het idee voor de enquete is geboren uit de theorie dat niet moraliteit maar immoraliteit het verloop van de geschiedenis bepaalt.
Vonk zo'n eyeopener toen ik 'm hoorde dat ik er al 2 dagen op zit te broeden.
Ben nog te 'enthousiast' om objectief te kunnen zijn, maar types als Napoleon, H!itler, Mao Tse Tung, oorlogen e.d. valideren vooralsnog de stelling.

En natoeilijk is het ook gewoon leuk om de zwarte bladzijden uit Neerlands historie te lezen.
:wink:

Maarten
15-12-04, 00:30
Geplaatst door deleted user
Herman Brood. :wink:
JA!
Niet eens homo, en dan uitgerekend het Hilton kiezen om je ervan af te flikkeren. Nog niet eens láten flikkeren, née... zélf flikkeren!
Dit soort normvervaging maakt het land kapot!

Maarten
15-12-04, 00:38
Annie M.G. Schmidt
en haar enorme misleiding over hoe het dagelijkse leven in Nederland féitelijk in elkaar zit!

nard
15-12-04, 13:04
Geplaatst door Al Sawt
Ja en nee. Het is inderdaad onderdeel van landsverdediging geweest. Want gevangen genomen zeelui dienden als ruilmunt voor verdragen met externe agressors. Piraterij in noordelijke havens van Marokko, werdt voor grootste gedeelte geoefend door Andalusiers die uit Spanje verdrijven waren. In hun ogen was het een legitieme doel. Maar anderzijds piraterij was gewoon een lucratieve bezigheid voor Marokkaanse havensteden als Salè en Rabat. Marokko was geografisch gezien zeer strategisch gelegen en alle schepen die naar West of Oost Indie voeren, moesten langs de wateren van Marokko varen. En je hoeft geen intellegentie bezitten om te weten, dat spek op de kat wordt gebonden.

Hallo! :D

Zo lust ik ook nog wel één: moest het Indonesië (van voor J.P. Coen) maar niet van die heerlijke specerijen hebben en te koop aanbieden aan Holland, da's smeken om kolonisatie.

Je vergeet één detail, Sawt, de koninklijke goedkeuring die deze gasten kregen. Jan Janszn Van Haarlem kreeg later als bekeerling zelfs het gouverneurschap van de stad Salé. Alhoewel stad..... 't zal in die tijd niet veel meer geweest zijn als een kapersnest, gelijk Duinkerken.
Dus Marokkaanse overheidssupervisie en bekrachtiging.
In die termen dus identiek aan de kaperbrieven, die onze kapiteins kregen van De Heren Zeventien.

Uiteindelijk kwam het er dus gewoon op neer, ieder voor zich en God voor ons allen. En als je beschikte militaire en financiële macht en voldoende lef en ondernemerschap had, dan redde je't. Had je dat niet; pech!
Zo werkte dat voor Marokko in die regio en voor Holland in andere regio's. Ik zie hier wel een parallel tussen het Marokko en het Holland van die dagen.

Al Sawt
15-12-04, 16:00
Geplaatst door nard
Hallo! :D

Zo lust ik ook nog wel één: moest het Indonesië (van voor J.P. Coen) maar niet van die heerlijke specerijen hebben en te koop aanbieden aan Holland, da's smeken om kolonisatie.

Je vergeet één detail, Sawt, de koninklijke goedkeuring die deze gasten kregen. Jan Janszn Van Haarlem kreeg later als bekeerling zelfs het gouverneurschap van de stad Salé. Alhoewel stad..... 't zal in die tijd niet veel meer geweest zijn als een kapersnest, gelijk Duinkerken.
Dus Marokkaanse overheidssupervisie en bekrachtiging.
In die termen dus identiek aan de kaperbrieven, die onze kapiteins kregen van De Heren Zeventien.

Uiteindelijk kwam het er dus gewoon op neer, ieder voor zich en God voor ons allen. En als je beschikte militaire en financiële macht en voldoende lef en ondernemerschap had, dan redde je't. Had je dat niet; pech!
Zo werkte dat voor Marokko in die regio en voor Holland in andere regio's. Ik zie hier wel een parallel tussen het Marokko en het Holland van die dagen. Klopt als een bus! En dat bedoelde ik ook.

nard
15-12-04, 18:24
Geplaatst door Al Sawt
Klopt als een bus! En dat bedoelde ik ook.

Oké dan, zijn we het in ieder geval eens over de smetten op ons gezamenlijke blazoen.

dicksr
20-12-04, 08:49
Geplaatst door Orakel
:p

Ie hep heulemoal geliek. Maak verder niks uit, als 't maar een historische hufter is.
Lijkt een beetje een vreemde insteek, maar het idee voor de enquete is geboren uit de theorie dat niet moraliteit maar immoraliteit het verloop van de geschiedenis bepaalt.
Vonk zo'n eyeopener toen ik 'm hoorde dat ik er al 2 dagen op zit te broeden.
Ben nog te 'enthousiast' om objectief te kunnen zijn, maar types als Napoleon, H!itler, Mao Tse Tung, oorlogen e.d. valideren vooralsnog de stelling.

En natoeilijk is het ook gewoon leuk om de zwarte bladzijden uit Neerlands historie te lezen.
:wink:

Omdat ik dat uitgangspunt niet deel en geloof dat het dominante streven uiteindelijk toch moreel en niet immoreel is, wil ik graag twee kandidaten nomineren die een enorme impact hebben gehad op het denken en de moraliteit:
Spinoza
Erasmus