PDA

Bekijk Volledige Versie : Stelling: Marokkanen hebben te veel zelfkritiek



taouanza
12-12-04, 20:53
Wat ik merk bij Marokkanen is als je iets voorstelt ze gelijk van het ergste uitgaan en het bij voorbaat opgeven.

Wat vind jij en waarom?

Orakel
12-12-04, 21:03
Geplaatst door taouanza
Wat ik merk bij Marokkanen is als je iets voorstelt ze gelijk van het ergste uitgaan en het bij voorbaat opgeven.

Wat vind jij en waarom?

Dus jij vindt Marokkanen bounties, overlopers, sell-outs, collaborateurs en, en.....

'kga het hier niet eens over hebben. :ego:

barfly
12-12-04, 21:06
Dit lijkt me nou eens een leuke topic waar de doorsnee autochtoon nou opbouwend een aardige bijdrage aan kan leveren :p

Goodnight
12-12-04, 21:08
Geplaatst door barfly
Dit lijkt me nou eens een leuke topic waar de doorsnee autochtoon nou opbouwend een aardige bijdrage aan kan leveren :p

Oh...oh...:zegniets:

taouanza
12-12-04, 21:12
Geplaatst door barfly
Dit lijkt me nou eens een leuke topic waar de doorsnee autochtoon nou opbouwend een aardige bijdrage aan kan leveren :p

As if!

taouanza
12-12-04, 21:16
Geplaatst door Orakel
Dus jij vindt Marokkanen bounties, overlopers, sell-outs, collaborateurs en, en.....

'kga het hier niet eens over hebben. :ego:

Dit is een serieus topic.

Mocht ik weer gordijnen gaan maken zal ik je zeker op de hoogte brengen.

maar nu even niet!

ZbaqZbaq
12-12-04, 21:20
koekje d'r bij ?

Goodnight
12-12-04, 21:24
He, ta...ik heb nieuwe gordijnen nodig.ben jij handig?:blij:

taouanza
12-12-04, 21:24
Geplaatst door ZbaqZbaq
koekje d'r bij ?

nee doe mij maar een garenklos.

taouanza
12-12-04, 21:26
Geplaatst door Goodnight
He, ta...ik heb nieuwe gordijnen nodig.ben jij handig?:blij:

Ik maak tegenwoordig jurken en broeken als ik mijn naaimachine niet sloop althans. Maar je verkracht mijn topic.:mad:

Seif
12-12-04, 21:27
Je hoort wel eens dat Marokkanen veel zelfkritiek hebben als autochtonen er niet bij zijn.

Voor mij dus onmogelijk te verifieren. :D

taouanza
12-12-04, 21:31
Geplaatst door Seif
Je hoort wel eens dat Marokkanen veel zelfkritiek hebben als autochtonen er niet bij zijn.

Voor mij dus onmogelijk te verifieren. :D

Maar jij bent ook onbelangrijk.:zozo:

Zwarte Schaap
12-12-04, 21:57
De stelling Marokkanen hebben teveel zelfkritiek is in die zin naar mijn mening waar voor de kritiek die doorgedrongen is door de aanhoudende constante stroom van kritiek/beledigingen/vernederingen door de autochtone circus.

In feite kan het niet anders dat door een overdosis aan (onterechte) kritiek je er meer door geraakt wordt en dus ook meer (onterechte) zelfkritiek zult hebben.

Een meisje of een jongen die elke dag aan moet horen dat ze dik, lelijk, stom, dom, achterlijk, onfatsoenlijk, geboren verliezers, huilebalken, niet deugen, onbetrouwbaar, er niet bij horen ..etc, dan kan het niet anders dan dat deze persoon en/of groep wel iets van dergelijke (onterechte) kritiek zichzelf zal aantrekken.

Vaak zien we dat teveel (onterechte kritiek) meer kapot maakt dan dat het goed maakt.

Marsipulami
12-12-04, 21:57
Geplaatst door taouanza
Wat ik merk bij Marokkanen is als je iets voorstelt ze gelijk van het ergste uitgaan en het bij voorbaat opgeven.

Wat vind jij en waarom?

Het is nog ingewikkelder: Marokkanen hebben massa's kritiek op elkaar maar nooit op zichzelf persoonlijk. Wilders, Fortuyn e.a. zijn/waren slechts watjes wat betreft hun kritiek op Marokkanen als je het vergelijkt met de manier waarop Marokkanen elkaar voortdurend de grond inboren.

Om het cellentekort op te lossen voor Marokkaanse tasjesdieven stel ik een alternatieve straf voor. Verplicht elke criminele Marokkaan tot het noemen van 3 goede eigenschappen van Marokkanen en verplicht hem tevens om één Marokkaan te noemen waar ie respect voor heeft. Wellicht wordt ie liever opgesloten dan zichzelf te vernederen tot het zeggen van iets goeds over Marokkanen.

Bofko
12-12-04, 22:10
Geplaatst door taouanza
Wat ik merk bij Marokkanen is als je iets voorstelt ze gelijk van het ergste uitgaan en het bij voorbaat opgeven.

Wat vind jij en waarom?

De titel dekt niet helemaal de lading.
De lading zegt eigenlijk dat Marokkanen weinig vertrouwen en weinig doorzettingsvermogen hebben.
Dat laatste, daar ben ik het niet mee eens. Kijk maar naar Zwarte Schaap.

taouanza
12-12-04, 22:19
Geplaatst door Marsipulami
Het is nog ingewikkelder: Marokkanen hebben massa's kritiek op elkaar maar nooit op zichzelf persoonlijk. Wilders, Fortuyn e.a. zijn/waren slechts watjes wat betreft hun kritiek op Marokkanen als je het vergelijkt met de manier waarop Marokkanen elkaar voortdurend de grond inboren.

Om het cellentekort op te lossen voor Marokkaanse tasjesdieven stel ik een alternatieve straf voor. Verplicht elke criminele Marokkaan tot het noemen van 3 goede eigenschappen van Marokkanen en verplicht hem tevens om één Marokkaan te noemen waar ie respect voor heeft. Wellicht wordt ie liever opgesloten dan zichzelf te vernederen tot het zeggen van iets goeds over Marokkanen.

Overdrijven is ook een kunst Mars.
Ik zeg altijd zo:

Ik heb een hekel aan Marokkanen maar als ze weten hoe erg ik van ze hou zouden ze dat niet erg vinden.

Dus je laatste zin klopt echt niet.

Marsipulami
12-12-04, 22:25
Geplaatst door taouanza
Overdrijven is ook een kunst Mars.
Ik zeg altijd zo:

Ik heb een hekel aan Marokkanen maar als ze weten hoe erg ik van ze hou zouden ze dat niet erg vinden.

Dus je laatste zin klopt echt niet.

Ok, hier dan de test:


a) noem 3 goede eigenschappen van Marokkanen
b) noem één Marokkaan met voornaam en naam waar je veel respect voor hebt.


Veel sterkte ! ;)

Seif
12-12-04, 22:29
Geplaatst door Marsipulami
Veel sterkte ! ;)

:haha:

Zwarte Schaap
12-12-04, 22:37
Geplaatst door Marsipulami
Ok, hier dan de test:


a) noem 3 goede eigenschappen van Marokkanen
b) noem één Marokkaan met voornaam en naam waar je veel respect voor hebt.


Veel sterkte ! ;)

3 goede Eigenschappen van Marokkanen.

1) Marokkanen verraden minder snel dan anderen.
2) Marokkanen kunnen zich snel aanpassen
3) Marokkanen werken hard
4) Marokkanen hebben veel respect voor hun ouderen
5) Marokkanen zijn solidair met behoeftigen

Één Marokkaan waar ik veel respect voor heb.

1) Mijn moeder, vader en zussen.
2) Abdelkrim el Khattabi en Mehdi Ben Barka

taouanza
12-12-04, 22:37
Geplaatst door Marsipulami
Ok, hier dan de test:


a) noem 3 goede eigenschappen van Marokkanen
b) noem één Marokkaan met voornaam en naam waar je veel respect voor hebt.


Veel sterkte ! ;)

a
1 zelfspot
2humor
3dakka marakchia
4 marokkanen staan open voor andere culturen
5 Marokkanen zijn trouw aan hun eigen cultuur

B
Fatima Mernissi
Fatima Tabaamrant
Ehadj Bel3ied
Elhadj Mohammed Dimciri
Abdelkarim Elkhatabi
Mijn oma
Mijn ooms
Marokkanen die in Marokkaanse kledendracht verschijnen op internationale evenementen.Daar heb ik diep diep respect voor. Krijg een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen. :Iluvu:

En ik ben slecht in namen onthouden maar ik al de namen zeker op zoeken van mijn Marokkaanse helden.

Mill
12-12-04, 22:44
Geplaatst door Marsipulami
noem 3 goede eigenschappen van Marokkanen

Je vraagt om racistische generalisaties. Er zijn nogal wat prikkers die daar een hekel aan hebben. Pas op voor strafpunten.

taouanza
12-12-04, 22:45
Geplaatst door Mill
Je vraagt om racistische generalisaties. Er zijn nogal wat prikkers die daar een hekel aan hebben. Pas op voor strafpunten.


Nou nou :moe:

Marsipulami
12-12-04, 22:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
3 goede Eigenschappen van Marokkanen.


1) Marokkanen verraden minder snel dan anderen.

Je bedoelt dat ze veel roddelen tegenover elkaar, maar tegenover de politie zeggen van niets te weten ?


2) Marokkanen kunnen zich snel aanpassen

Klopt, maar uit je voorgaande posts leek dit eerder een slechte dan een goede eigenschap te zijn.


3) Marokkanen werken hard

De nieuwkomers wel, ze zijn blij met de kansen die ze krijgen in Europa.


4) Marokkanen hebben veel respect voor hun ouderen

Klopt helemaal


5) Marokkanen zijn solidair met behoeftigen

Als dat leden zijn van hun eigen familie klopt het wel.


Één Marokkaan waar ik veel respect voor heb.
1) Mijn moeder, vader en zussen.

Marokkanen nemen het wel op voor hun familie. Soms is dat een slechte eigenschap maar meestal een goede eigenschap.


2) Abdelkrim el Khattabi

Dat had ik wel gedacht. Dat is een volksheld voor de Imazighen.


en Mehdi Ben Barka

Nooit van gehoord, vertel..

Marsipulami
12-12-04, 22:58
Geplaatst door taouanza


zelfspot

hmm ja misschien


2humor

Is niet typisch Marokkaans, maar het klopt wel dat ik de meest racistische moppen over Marokkanen van Marokkanen gehoord heb. :D


3dakka marakchia

Huh ?


4 marokkanen staan open voor andere culturen

Klopt heel zeker, Nederlanders kunnen daar nog veel van leren.


5 Marokkanen zijn trouw aan hun eigen cultuur

Is maar relatief hoor, ZS noemde hierboven het vermogen tot aanpassen één van de goede eigenschappen van Marokkanen.


Fatima Mernissi

Nooit van gehoord


Fatima Tabaamrant

Nooit van gehoord


Ehadj Bel3ied

Nooit van gehoord


Elhadj Mohammed Dimciri

Nooit van gehoord


Abdelkarim Elkhatabi

Afrux zal wel blij zijn


Mijn oma

Nou, omdat God niet overal tegelijk kon zijn schiep hij de oma's


Mijn ooms

Onderdrukken die je dan niet ?


Marokkanen die in Marokkaanse kledendracht verschijnen op internationale evenementen.Daar heb ik diep diep respect voor. Krijg een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen. :Iluvu:

kleding is niet belangrijk


En ik ben slecht in namen onthouden maar ik al de namen zeker op zoeken van mijn Marokkaanse helden .

Geef ook meteen een korte biografische schets

Marsipulami
12-12-04, 23:23
Geplaatst door deleted user
Oeuf, dat jullie nog op die vragen van Mars in gaan. Die gozert heeft teveel over het Darwinisme gelezen als je het mij vraagt...

Kennis is belangrijk.

Marsipulami
12-12-04, 23:29
Geplaatst door deleted user
Kennis waar je van nature naar verlangt is zeker belangrijk. Belangrijker dan kennis waar je van nature niet naar zou verlangen. En nee, ik ga het niet uitleggen. :P

Hoeft ook niet, ik begrijp je wel ;)

Zwarte Schaap
12-12-04, 23:37
Geplaatst door Marsipulami
Je bedoelt dat ze veel roddelen tegenover elkaar, maar tegenover de politie zeggen van niets te weten ?

Klopt, maar uit je voorgaande posts leek dit eerder een slechte dan een goede eigenschap te zijn.

De nieuwkomers wel, ze zijn blij met de kansen die ze krijgen in Europa.

Klopt helemaal

Als dat leden zijn van hun eigen familie klopt het wel.

Marokkanen nemen het wel op voor hun familie. Soms is dat een slechte eigenschap maar meestal een goede eigenschap.

Ik ga je mening niet weerspreken want daar ging het immers niet om het ging erom dat wij marokkanen geen 3 positieve eigenschappen over elkaar zouden kunnen zeggen. Door te voldoen aan de voorwaarde die jij stelt van het opnoemen van 3 positeive eigenschappen van Marokkanen is jouw stelling weersproken, los van het feit of je het nu wel of niet eens met me bent.


Wellicht wordt ie liever opgesloten dan zichzelf te vernederen tot het zeggen van iets goeds over Marokkanen.


Dat had ik wel gedacht. Dat is een volksheld voor de Imazighen. Vergis je niet in deze man, deze man is bijzonder in de geschiedenis voor vele vrijheidsstrijders van Mao Zedong, die er veel matriaal ontleent heeft voor zijn boek over guerillia-oorlog, tot aan Ché Guevara toe. In de wereld liet het een schok achter, men was hoogst verbaasd en nooit verwacht dat zulk een onderontwikkeld gebied de meest volkomen, begaafde, volleerde en voldongen guerillias in de wereld kon voortbrengen (naar Sebastian Balfour, Deadly embrance, Marocco and the road to the Spanisch Civil War) dat ze met zo een minimale aantal guerillias zo een grote moderne Europese leger compleet tot moes konden hakken.

In feite was hij de oprichter van het eerste Islamitische republiek. Men wilde in de wereld absoluut geen Islamitische republiek de kans geven om te dienen als voorbeeld voor de Islamitische wereld en hebben de Spanjaarden, Fransen en Amerikanen samengespannen om dat te doen mislukken met gebruik van de ernstigste brutaliteiten en chemische wapens op onschuldige burgers. Net als Iran eigenlijk, net als Algerije met het FIS en net als in Turkije bij de Refah Partesi.

Daarnaast is deze vrijheidsstrijder toevallig afkomstig van dezelfde streek en stam als ik.


Abdelkrim, de Marokkaanse held

Een volk dat zijn eigen strijd vergeet, verliest zijn zin voor geschiedenis. Professor Ahmed Benani van de universiteit van Lausanne vertelt twee avonden over de geschiedenis van de strijd van het Marokkaanse volk. Op 19 april heeft hij het over de koloniale periode en vooral over de grote opstand van het Rif, geleid door de legendarische Abdelkrim.

Maria McGavigan

"De Marokkaanse kinderen in België denken dat ze van een armzalig land komen", vertelt een Arabische vrouwelijke intellectueel. "Ze kennen er alleen de slechte kanten van: de armoede die hun ouders ontvlucht zijn, de corruptie, enzovoort. Van de culturele en historische rijkdom van Marokko weten ze bijna niets." Je kan daaraan toevoegen dat ze ook van hun revolutionaire geschiedenis heel weinig af weten. Daarom heeft het Internationaal Centrum van Brussel professor Ahmed Benani uitgenodigd. En omdat de jongeren ook in de Belgische (of Marokkaanse) scholen niet leren hoe de Marokkanen zich verzet hebben tegen het Spaanse en Franse kolonialisme.

Het Frans-Spaans 'Protectoraat' over Marokko werd getekend in 1912: het Noorden en Zuiden gaan naar Spanje, de rest naar Frankrijk. De stad Tanger blijft in Britse handen. In werkelijkheid controleren de koloniale machten alleen de centra. Als reactie op deze toestand breekt in de jaren na de Eerste Wereldoorlog de opstand van Abdelkrim uit.

http://www.pvda.be/images/solidair2002/sol1402/p17abdelkarim_elkhatabi.jpg
We willen alleen onafhankelijk zijn

Na de slag bij Anoual, waar bewoners van het Rifgebergte de Spanjaarden in 1921 verpletteren, kan Abdelkrim niet meer terug. Willens nillens is hij uitgegroeid tot een militair genie. Zijn groot voorbeeld is Kemal Ataturk, de nieuwe Turkse leider, en de samenleving moderniseren wordt zijn obsessie. Hij laat door het Rif wegen en telefoonlijnen aanleggen. In 1923 roept hij de 'Rif-republiek' uit, als een echte breuk met het autocratisch en feodaal verleden. Hij zegt altijd dat hij een voogdij van de Marokkaanse sultan kan accepteren, maar hij verwijt die toch een gebrek aan nationalisme. Hij heeft het dan niet over een berbers, maar een antikoloniaal nationalisme. Abdelkrim is evenmin wat we vandaag een fundamentalist noemen: "De tijd van de heilige oorlog is voorbij", zegt hij. "We leven niet meer in de Middeleeuwen of in de tijd van de kruistochten. We willen alleen maar onafhankelijk zijn."

Abdelkrim neemt snel de allure aan van een staatsman die handig gebruik maakt van de tegenstellingen tussen de imperialisten. De jonge Communistische Partij van Frankrijk voert campagne voor hem. Om hem onschadelijk te maken zal er een samenwerking nodig zijn tussen de Spaanse en Franse legers: onder leiding van maarschalk Pétain moeten ze de grote middelen inzetten om hem te verjagen.

Na 21 jaar in ballingschap in Reunion krijgt Abdelkrim toelating zich in Egypte te vestigen, waar hij in 1962 sterft. Revolutionaire leiders van heel de wereld die daar op doorreis zijn, gaan steevast bij hem op bezoek. Abdelkrim blijft contact onderhouden met de communistische leider Ho Chi Minh, die hem ook vraagt een oproep te lanceren tot de soldaten van de Maghreb die aan de kant van het Franse leger vechten in Vietnam. Onder meer daardoor lopen veel Marokkaanse soldaten over naar de Vietminh.

Mao Zedong en Tito erkennen dat ze veel van deze Marokkaanse leider hebben geleerd. In 1971 nog vertelt Mao aan een Palestijnse delegatie van Fatah: "U bent gekomen om mij te horen praten over de volksbevrijdingsoorlog, maar in uw eigen recente geschiedenis hebben jullie Abdelkrim. Hij is een van de belangrijkste inspiratiebronnen, van wie ik geleerd heb wat de volksbevrijdingsoorlog precies is."


Nooit van gehoord, vertel..

In de tijd dat de Fransen Marokko koloniseerden mocht er van sommige familie 1 kind naar school gaan, meestal de oudste. Mehdi was niet de oudste en mocht niet naar school gaan. Maar elke dag ging hij met zijn broer naar school en gluurde hij door de raam mee naar binnen. Wanneer zijn broer uit school was overhoorde Mehdi zijn broer en maakte zichzelf de stof eigen. Tot op een dag hij door de juffrouw of leraar betrapt werd. Na navraag kreeg men door deze jongen erg leergierig was en mocht hij ook plaatsnemen op school.

Hij is uiteindelijk de eerste Marokkaan die een graad in de wiskunde of zoiets behaalt heeft, hij is later ook hoogleraar geweest. Ik meen ook ooit eens gelezen te hebben dat hij leraar was van Hassan II.

Toen hij ooit eens in traditionele marokkaaanse kledij de collegezaal betrad en men hem uitlachte pikte hij een studente eruit en liet haar een wiskundige berekening maken. De studente zei dat het bord niet toereikend was, hij zei haar ga maar verder op de muur. Toen ze niet meer verder kon zij hij ga maar verder door op de gang. Hij leerde haar de les dat je het niet voldoende is om je blind te staren op uiterlijk.


Ben Barka, hoofdvijand van het Frans kolonialisme

De Marokkaanse opposant Mehdi Ben Barka verdween op 29 oktober 1965 in Parijs. De moord op de man werd nooit opgehelderd. Maar dat zowel de Franse als Marokkaanse geheime diensten erbij betrokken waren, staat vast. En misschien ook de Mossad en de CIA.

Luc Vancauwenberge

http://www.pvda.be/images/solidair2002/sol1702/p18Benbarka1_bw.jpg

Onvermoeibaar verdedigde Ben Barka de eenheid van de derdewereldvolkeren tegenover het kolonialisme en het imperialisme. Hij werd geboren in 1920, in Rabah, in een bescheiden gezin. Op de Franse school waar hij toch binnenraakte, bleek hoe leergierig hij was. In 1942 werd hij licentiaat wiskunde-fysica. Zijn aggregaat brak hij af om zich helemaal te wijden aan de strijd voor de onafhankelijkheid van de toenmalige Franse kolonie. "Opdat de komende generaties allemaal hun aggregaat zouden kunnen halen." Als leider van de Partij van de Onafhankelijkheid (PI, Istiqlal) belandde hij in 1944 in de gevangenis.

Ben Berka richt zijn partij op de arbeidersklasse. De Franse koloniale mogendheid noemt hem staatsvijand nummer één. In het toen nog erg traditionele Marokko roept hij de vrouwen op hun sluier af te leggen en klaagt hij de pogingen aan om de Arabieren op te zetten tegen de Berbers.

In 1953, als de sultan en latere koning Mohammed V verbannen is, neemt de nationalistische beweging radicalere vormen aan en breekt de gewapende strijd uit. Frankrijk zoekt een compromis om zich op Algerije te kunnen concentreren, waar het nationaal bevrijdingsfront FLN de strijd startte in 1954. De Istiqlal eist de terugkeer van de sultan: binnen de partij leven veel illusies en onderwerping aan het paleis, ook bij Ben Barka. En dat zal hem duur te staan komen.

Na de onafhankelijkheid, in 1956, doen koning Mohammed V en later zijn zoon Hassan II de nationale beweging in de pas lopen. Een deel ervan wil doorgaan met de gewapende strijd voor een totale bevrijding van de Magreb. Maar ze wordt in het bloed gesmoord door de Franse en Spaanse troepen.

De Istiqlal splitst in twee. De linkervleugel, geleid door Ben Barka, richt de nationale unie van de volksmacht op (UNFP). De beweging wordt hardhandig onderdrukt en Ben Barka moet in januari 1960 het land ontvluchten.

http://www.pvda.be/images/solidair2002/sol1702/p18BenBarka2_bw.jpg
Ben Barka (derde van links) in zijn klas fysica, in het Gouraud-lyceum in Rabat, schooljaar 1938-1939. En dan later, tijdens een van zijn vele toespraken. (Foto's archief)

Ben Barka: "Israël is het paard van Troje van het imperialisme"

Terwijl hij in ballingschap is, neemt hij deel aan het Comité van de volkeren van Afrika en Azië, dat in 1957 opgericht was in het Egypte van Nasser. Hij wordt verkozen in het uitvoerend comité van de Organisatie van Afrikaanse volkeren en verheugt zich over de successen van Mao in China. Tijdens zijn talrijke internationale conferenties klaagt hij het Amerikaans imperialisme aan en roept hij de onafhankelijke volkeren op steun te verlenen aan de volkeren die nog bezig zijn met hun strijd.

Hij klaagt ook Israël aan dat in Afrika binnendringt via militaire, politionele en technische hulp. Israël is voor hem "het paard van Troje van het imperialisme" en de strijd van de Palestijnen maakt deel uit van de wereldstrijd tegen het imperialisme.

Bij zijn terugkeer in Marokko, in 1962, wordt hij onthaald door een enthousiaste menigte. Hij drukt zijn spijt uit over de toegevingen die hij ooit deed tegenover Frankrijk en klaagt het neokapitalisme en het kapitalisme aan. Hij pleit voor de industrialisering, de socialisering van de productiemiddelen en de landbouwhervorming, om de feodale en koloniale structuren te doorbreken. Hij wil ook een clandestiene partij oprichten om het regime omver te werpen. Bij de verkiezingen van 1963 behaalt de UNFP goede resultaten. Maar de repressie slaat terug. Ben Barka ontsnapt herhaaldelijk aan moordaanslagen en gaat opnieuw in ballingschap.

Op voorstel van Fidel Castro bereidt hij de Tricontinentale voor die in 1966 in Havana moet plaats vinden. Het moet een anti-imperialistische conferentie worden van alle volkeren van Azië, Afrika en Latijns-Amerika. Maar Ben Barka verdwijnt en met hem de Tricontinentale.

Bron: http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAABBRBG&obid=13377

Zwarte Schaap
12-12-04, 23:47
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Da's wat te makkelijk. Jij noemt eigenschappen op waarvan je vindt dat ze zo zijn of je wilt graag dat ze zo zijn. Of Mars het ermee eens is of niet: wat je woorden zou moeten ondersteunen is de praktijk, de feiten.
En de feiten waaien een ander windje, vrind.

Het is niet makkelijk het is waar het om draait in zijn argumentatie en anders raken we weer verzeild in een subdiscussie waar ik geen zin in heb. Wat ik vind presenteer ik als subjectief en niet als absoluut objectief. Ik kan een paar redelijk objectieve argumenten opnoemen maar daar heb ik helemaal geen zin in.

Julien
13-12-04, 00:02
Geplaatst door Marsipulami
Ok, hier dan de test:


a) noem 3 goede eigenschappen van Marokkanen
b) noem één Marokkaan met voornaam en naam waar je veel respect voor hebt.


Veel sterkte ! ;)

als ik zo vrij mag zijn.. :)

* de gastvrijheid
* de mooie vrouwen
* Marokkanen zijn sociale mensen, maken makkelijk contact

Paar negatieve punten:

* Er wordt zoveel geroddeld over elkaar en anderen
* Afspraken maken lukt niet! Ze komen altijd te laat :D

Zwarte Schaap
13-12-04, 00:14
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Niks subdiscussie. Het is zeldzaam ontopic. Jij presenteert een paar boude argumenten die nergens hout snijden want als ze waren zoals je zegt dat ze waren hadden we nergens een probleem.

Het waren geen argumenten het was mijn mening die ik niet beargumenteerd heb, want dat is niet van belang in de inzet van Marsupilami.

Mischien dat jij leeft bij de gratie van het probleem, maar ik niet.

Zwarte Schaap
13-12-04, 00:21
Geplaatst door Bouchra_C
Generaliseren vormt het fundament van Schapisme en vele andere ismen.
"All humans are equal, but some are more equal than others"

Wat ik presenteer is een onbewerkte mening, voor -ismes en verdere discussies daarover verwijs ik naar hieronder waar ik in een andere discussie het volgende erover gezegd heb:


''Hokjesdenken is inherent aan het menselijke denken. Het is een essentieel middel om kennelijk de wereld, waarheid en werkelijkheid efficient te kennen, ordenen, snappen en reflecteren. Waarschijnlijk is het een aangeboren en ingebakken denkpatroon/wijze/systeem.

Het gaat fout bij het hokjesdenken als men op grond van een specifieke inhoud van het hokje algemene conclusies gaat trekken en tot absolute waarheid verheft. Daarvoor is het hokje niet altijd geschikt, mischien wel vaak niet geschikt.

Het hokje moet ook constant ge-updated en bijgewerkt worden, dit nalaten zorgt voor een vervuiling van het hokje en zal het hokje minder goed tot zijn recht laten komen.

Het hokjesdenken is uitermate geschikt en ''veilig'' te gebruiken als middel om hypotheses op te stellen. Zoals men weet zijn hypotheses geen definitieve waarheid en dient men deze daarom ook als zodanig te behandelen.

Al met al is het hokjesdenken een bruikbare middel, mits in samenhang met andere hokjes, gecontroleerd door middel van onderzoek naar nieuwe feiten en geldigheid, om de wereld, werkelijkheid en waarheid om ons heen, buiten ons, en in ons te kennen en enigzins te gebruiken om te overleven, te beleven en te herleven.''

Bron: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=1708734#post1708734


Eigenlijk zijn de hopeloze reakties van Nobelwijfie en jou best wel grappig.

Zwarte Schaap
13-12-04, 05:44
De CIA en westerse medewerking tot aan de maffia toe aan het tegenhouden van democratie in Marokko en het laten voortduren van de achtergestelde positie van het volk door belangrijke leiders en intellectuelen uit te moorden of mee te werken aan het doen verdwijnen of het op andere wijze tegenwerken van deze broodnodige oprechte leiders en intellectuelen.


At the time of Hassan's birth, most of Morocco was a French protectorate. After World War II, however, Hassan's father, the Sultan, supported a popular movement for independence.

The French responded by forcing the Sultan into exile in 1953. But the challenge to French rule was just beginning. In 1954-55, an independence movement known as the National Union of Popular Forces [UNFP] led uprisings across Morocco.

At the time, the French were reeling from other rebellions in their empire, losing in Indochina in 1954 and battling for control of Algeria. So, in 1956, the French chose to grant Morocco independence while maintaining close ties by installing a reactionary pro-French monarchy.

For that purpose, the Sultan returned from exile and became King Mohammed V. Prince Hassan, who was fast gaining a reputation as an international playboy, worked with his father to consolidate the monarchy's power. One of the chief goals was to neutralize the UNFP and its charismatic intellectual leader, Mehdi Ben Barka.

In 1957, Prince Hassan enhanced his personal power by assuming command of the Royal Moroccan Army which then was divided between officers who had favored independence and those who were pro-French. In 1960, the prince survived the first of several assassination attempts, an attack that the monarchy blamed on Ben Barka and the UNFP.

When King Mohammed V died a year later, the prince ascended to the throne as Hassan II. He pushed through a new constitution that guaranteed some political rights, but the king retained the power to dissolve the legislature and control the army.

In July 1963, Moroccan authorities caught wind of another plot to assassinate Hassan. Ben Barka, who had denounced the "theocratic and feudal regime" for re-imposing "the medieval structure of traditional Moroccan society," was again blamed. A year later, Ben Barka was sentenced to death in absentia, along with 10 other colleagues from the UNFP.

Amid bloody anti-government riots in June 1965, fires swept Rabat and Casablanca. Hassan dissolved Parliament, declared a state of emergency and assumed absolute power. Some opposition figures were executed and others fled abroad.

From his exile base in Geneva, Ben Barka had continued to criticize Hassan's rule. Ben Barka also emerged as an international leader of the Non-Aligned Movement of Third World nations, countries favoring neutrality in the Cold War. The United States, however, considered the Non-Aligned Movement a threat to Western solidarity and effectively a front for communist influence.

In 1965, Ben Barka was elected chairman of the movement's first Tricontinental Congress to be held Jan. 3-10, 1966. The United States was especially alarmed because the location for the Congress was Havana, Cuba, a choice that promised to enhance Fidel Castro's international stature.

Henry Tasca, U.S. ambassador to Morocco, held discussions with Moroccan Interior Minister, Gen. Mohammed Oufkir. Tasca then contacted the CIA's station in Paris about the possibility of facilitating Ben Barka's return to his home country. [Time, Dec. 29, 1975]

Yet, whether Washington really wanted Ben Barka back in Morocco, and if so, why, remain unanswered questions to this day.

As it turned out, a French journalist lured Ben Barka from Geneva to Paris with the prospect of speaking to a French film director working on a documentary about imperialism. On Oct. 29, 1965, Ben Barka and a friend were walking on Paris's busy Boulevard Saint-Germain-des-Pres, on their way to meet the filmmakers, when a patrol car pulled up and two men jumped out flashing badges.

The two Parisian police detectives pulled Ben Barka into the car, whose occupants also included a French narcotics officer and an agent of the SDECE, the French intelligence service.

The car took Ben Barka to a house in a Paris suburb. The building was owned by Georges Boucheseiche, a heroin-trafficking gangster on the SDECE payroll. There, Boucheseiche and other thugs interrogated and tortured Ben Barka.

According to some accounts, Oufkir was present during the interrogation, possibly seeking the combination to a safe containing records of the Non-Aligned Movement. However, some journalists, such as Henrik Kruger in The Great Heroin Coup, have cast doubt on Oukfir's personal involvement.

The following night, Ben Barka was flown out of Paris and disappeared. His body has never been recovered.

The incident, however, had international ramifications. It enraged French president Charles deGaulle, who dispatched a personal emissary to King Hassan. DeGaulle unsuccessfully demanded Oufkir's extradition.

"Someone has taken me for a complete idiot," deGaulle fumed.

Convinced of CIA involvement, deGaulle cracked down on French operatives whom he suspected were CIA lackeys. Several of these operatives received stiff jail sentences. But the precise role of the CIA in the Ben Barka case has never been clarified.

There was reason, however, to suspect an American hand in Ben Barka's disappearance. Besides Washington's sensitivity about Castro and the Non-Aligned Movement, the Johnson administration at the time was moving aggressively around the world to thwart perceived Third World adversaries.

Most notably, President Johnson was escalating U.S. involvement in Indochina. But he also dispatched Marines to the Dominican Republic, sent experts to improve the efficiency of Guatemalan security forces and allowed U.S. officials to hand over names of suspected communists to Indonesian generals engaged in exterminating hundreds of thousands of Indonesians.

In Morocco, Ben Barka's disappearance removed a thorn from Hassan's side


Bron: http://www.consortiumnews.com/1999/091799a.html

Zwarte Schaap
13-12-04, 05:55
De Mossad, Mehdi Ben Barka en de onderdrukking van het Marokkaanse volk.

It is known that the Mossad in the 50ties and 60ties helped the maroccan king hassan 2 to set up his secret service. In exchange he would look after the safety of the jewish community in his country what he did. In 1965 the maroccan secret service enlists the israelies to help in the liquidation of mahde Ben barka. Mossad agents got ben barka so far to leave Geneve, where he had settled, and travel to paris, he thought he was going to talk about a movie contract. Shortly after arriving he was arrested outside a restaurant by 3 agents of the french secret service (who worked togather with the maroccan service) and they hand him over to the maroccans. 28 October 1965 Mehdi Ben Barka disappears in Paris, the agents had worked at the request of Antoine Lopez an employe of Air France. The agents had brought him to the house of gangster Bouchseiche, according to Lopez then arrived the in Paris being general Oufkir (the minister of internal affairs in Marocco) and general Dlimi (the head of Marocco's secret service). Attended by a Mossad agent Maroccan agents execute Ben Barka. He was buried in the garden of a villa, just outside Paris. All seemed to have gone well but then president De Gaulle decided that a prominent Maroccan dissident just couldn't be allowed to disappear in Paris without a spur. He ordered a investigation and the Israeli Maroccan French connection was found out. The result was that the mossad had to move her european headquarters from Paris and French ended her relations with the mossad in affairs of security. King Hassan 2 had tried to get Ben Barka so far to return to Marocco because he wanted to take his party into the government. Oufkir was against this because Barka would have wanted his resignment.

Bron: http://gangstersinc.tripod.com/PupTerror2.html

Marsipulami
13-12-04, 07:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ben Barka, hoofdvijand van het Frans kolonialisme

....In het toen nog erg traditionele Marokko roept hij de vrouwen op hun sluier af te leggen.....

:schok: aaaaarrgghhhh

Waar verschil jij van mening met Afrux i.v.m. Imazighennationalisme ? (max 5 regels)

Ik wist niet dat de Chinezen ook iets te doen hadden met het Marokkaanse nationalisme. Alweer iets bijgeleerd.

Wel erg links allemaal, zo ook de bronnen die je aanhaalt. De pvda (website die je aanhaalt) organiseert anno 2004 nog altijd herdenkingen voor Stalin, die nog steeds een held is voor hen.

Marsipulami
13-12-04, 07:26
Geplaatst door Julien
als ik zo vrij mag zijn.. :)

... Paar negatieve punten:

...* Afspraken maken lukt niet! Ze komen altijd te laat :D

Dat vind ik dan weer een goede eigenschap van Marokkanen. ;)

Zwarte Schaap
13-12-04, 07:42
Geplaatst door Marsipulami
:schok: aaaaarrgghhhh

Waar verschil jij van mening met Afrux i.v.m. Imazighennationalisme ? (max 5 regels)

1.) Ik tracht geen gebruik ter maken van eenzijdige mythes.
2.) Ik weiger te denken dat Marokko uit arabieren en berbers bestaat.
3.) In tijden dat men onder druk staat ga ik niet nog meer vertwijfeling en verdeeldheid zaaien, first things first.
4.) Nationalisme houdt voor mij op, op het moment dat men bewezen bestendig onafhankelijk, gelijkwaardig en met volledige zelfbeschikking deelneemt aan de lokale en internationale gemeenschap.
5.) Ik vind Afrux nationalisme niet goed doordacht en te snel met geopende armen en wellicht uit wraakzucht open staan voor eenzijdige westerse valse kritiek.

Wellicht zijn we het wel over meer zaken eens maar zie ik dat niet terug in zijn bijdrages.


Ik wist niet dat de Chinezen ook iets te doen hadden met het Marokkaanse nationalisme. Alweer iets bijgeleerd. Niet alleen chinezen maar zoals je onder andere las ook Tito en zijn partizanen. Verder zie ik dergelijke nationalisme niets iets zoals het nationalisme hier in Europa. Het Marokkaans (incasu de riffijnse) nationalisme was gericht op onafhankelijkheid en zelfbeschikking en zich te ontdoen van een bezetter.


Wel erg links allemaal, zo ook de bronnen die je aanhaalt. De pvda (website die je aanhaalt) organiseert anno 2004 nog altijd herdenkingen voor Stalin, die nog steeds een held is voor hen. Het is algemene informatie. Ik heb gewoon even wat snel websites opgezocht om het algemene verhaal weer te geven, aangevuld met wat eigen informatie.

Zo vond ik de toevoeging dat Ben Barka vrouwen opriep om de sluier af te doen heeft ongetwijfeld wat met de westerse invalshoek te maken. Stel dat het waar is dan ben ik het daar niet mee eens, maar wie weet wat Ben Barka ermee bedoelde en hoe hij tot dergelijke uitspraken is gekomen.

Maar dat is voor mij van minder belang, het gaat om zijn daadwerkelijke inzet voor een rechtvaardig Marokko en wereldgemeenschap.

Marsipulami
13-12-04, 09:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Verder zie ik dergelijke nationalisme niets iets zoals het nationalisme hier in Europa. Het Marokkaans (incasu de riffijnse) nationalisme was gericht op onafhankelijkheid en zelfbeschikking en zich te ontdoen van een bezetter.

Wat is het verschil met Vlaams Blok/Belang ?

Zwarte Schaap
13-12-04, 10:12
Geplaatst door Marsipulami
Wat is het verschil met Vlaams Blok/Belang ?

Ik ken het vlaams blok niet goed genoeg om daar een uitspraak over te kunnen doen. Maar een duidelijk verschil is mijns inziens het feit dat de Rif bezet was door een imperialistische vreemde mogenheid en naar ik weet zijn de vlamingen geen subject van een bezetter.

SalmayaSale
13-12-04, 10:42
Geplaatst door Julien
als ik zo vrij mag zijn.. :)


Paar negatieve punten:

* Er wordt zoveel geroddeld over elkaar en anderen


Ben niet mee eens, Nlers roddelen net zoveel.
Het verschil zit in de gevolgen van de roddels.
Omdat Marokkanden een bredere socialekring hebben neemt de roddel meestal een groter proportie, sommige zijn weleens dramatisch als het over eer enz gaat. :cool:

Julien
13-12-04, 11:02
Geplaatst door Marsipulami
Dat vind ik dan weer een goede eigenschap van Marokkanen. ;)

Vind ik ook. Ik herken mezelf daar ook ardig in :p Maar goed, in de Nederlandse samenleving wordt dit niet op prijs gesteld, vandaar dat ik het negatief noem. ;)

@Salmayasale: ik merk toch wel een verschil tussen nederlanders en marokkanen wat betreft roddelen. marokkanen roddelen gewoon meer over elkaar, maar dat is niet altijd op een vervelende manier.. vaak wordt er op een komische manier over elkaar geroddeld.

Julien
13-12-04, 11:02
-foutje-

taouanza
13-12-04, 16:27
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Woohoo. Super people.

Als alles zo was zoals je droomt, Sgapie, was er niks aan het handje.

Dit is een topic over hoe Marokkanen denken over MArokkanen en niet strijden voor Nobelientjes zegentopic.
Wat kunnen mensen hun belangrijkheid overschatten.
Jouw gezeur en gezanik is niet mijn probleem.