PDA

Bekijk Volledige Versie : Grote meevaller Nederlandse economie



Bofko
12-12-04, 21:54
Ik hoorde vanmiddag dat werkend Nederland komende maanden 5 normale verlofdagen gaat inleveren. 1e en 2e Kerstdag (zaterdag en zondag), Nieuwjaarsdag (Zondag), Koniginnedag ( Zaterdag), Bevrijdingsdag (valt op Hemelvaartsdag) . Bevrijding is 60 jaar geleden en deze dag is om de 5 jaar een verlofdag .

Op 200 werkzame dagen per jaar moet dit dus de Nederlandse economie een groei-impuls van 2,5% gaan geven. :loens:

~Panthera~
12-12-04, 22:20
:wohaa: :argwaan:

nard
13-12-04, 10:29
Dat is één methode: aanpakken van allerlei vormen van gewoon, bijzonder gewoon, buitengewoon, extraordinair en zeer uitzonderlijk verlof, die ertoe hebben geleid dat Nederland tot de landen behoort dat het minste aantal uren draait.

De andere methode, die m.i. daaraan parallel hoort te lopen: kwalitatieve verbetering van de arbeidsproductiviteit. Hierbij valt te denken aan dit soort zaken: internetten onder werktijd (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=internetten+populair+werktijd&lr=) (eerste resultaat, Telegraaf)

Een derde, die nu al (zij het niet vlekkeloos) loopt: fundamentele revisie van voorzieningen als WAO en Bijstand. Dit wordt immers gedragen door het werkend deel van Nederland.

Blijven roepen dat er voor Nederland concurrend ruimte is op de mondiale markt vanwege onze kenniseconomie en -voorsprong is een linkse cult eersteklas. Niets loopt zo gemakkelijk (digitaal, legaal en illegaal) weg als kennis, de vele voorbeelden uit het verleden zijn tekenend. Bedrijfsspionage, kennis in de uitverkoop zijn grote problemen waar we mee te maken hebben.
De kennisvoorsprong is niet vast te houden. Denk aan de vele chinese studenten die in het westen worden opgeleid om daarna met een zware bagage terug te keren naar huis.

Bofko
13-12-04, 11:52
Geplaatst door nard
Dat is één methode: aanpakken van allerlei vormen van gewoon, bijzonder gewoon, buitengewoon, extraordinair en zeer uitzonderlijk verlof, die ertoe hebben geleid dat Nederland tot de landen behoort dat het minste aantal uren draait.

De andere methode, die m.i. daaraan parallel hoort te lopen: kwalitatieve verbetering van de arbeidsproductiviteit. Hierbij valt te denken aan dit soort zaken: internetten onder werktijd (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=internetten+populair+werktijd&lr=) (eerste resultaat, Telegraaf)



Het gaat niet zozeer meer om uren maken en hard werken, maar om slim werken. Deze 2 hoeven elkaar niet uit te sluiten, maar kan wel.
In een tijd van toenemende automatisering wordt dit effect steeds belangrijker.


Geplaatst door nard

Een derde, die nu al (zij het niet vlekkeloos) loopt: fundamentele revisie van voorzieningen als WAO en Bijstand. Dit wordt immers gedragen door het werkend deel van Nederland.

Hier zit het spanningsveld tussen (afgedwongen) solidariteit en economische voorspoed. Valt veel aan te verbeteren, maar is niet cruciaal, want datzelfde system hadden we ook in de succesvolle 90-er jaren. Er zijn betere maatregelen te nemen. Zoals bijv. arbeidskosten-verlaging.
En helaas wordt de afhankelijkheid van de wereldeconomie steeds groter. Daar hebben we weinig invloed op. Nederland exporteert meer dan 50% van zijn produktie. EU doet hier -op korte termijn- ook niet veel goed aan. Hopelijk dat op langere termijn voordelen van deze schaalvergroting wel werken.


Geplaatst door nard

Blijven roepen dat er voor Nederland concurrend ruimte is op de mondiale markt vanwege onze kenniseconomie en -voorsprong is een linkse cult eersteklas. Niets loopt zo gemakkelijk (digitaal, legaal en illegaal) weg als kennis, de vele voorbeelden uit het verleden zijn tekenend. Bedrijfsspionage, kennis in de uitverkoop zijn grote problemen waar we mee te maken hebben.
De kennisvoorsprong is niet vast te houden. Denk aan de vele chinese studenten die in het westen worden opgeleid om daarna met een zware bagage terug te keren naar huis.

De Chinese markt biedt natuurlijk ook kansen.
Onderschat Nederland en de andere Westerse landen niet. 20 jaar geleden was iedereen bang voor de Japanners. Deze workaholics zouden ons met hun lage loon en kneedbare bedrijfscultuur zwaar overvleugelen. Japan heeft een dusdanig zware tol moeten betalen dat ze net uit een 10-jarige slop aan het kruipen zijn.

nard
13-12-04, 14:32
Geplaatst door Bofko
Het gaat niet zozeer meer om uren maken en hard werken, maar om slim werken. Deze 2 hoeven elkaar niet uit te sluiten, maar kan wel.
In een tijd van toenemende automatisering wordt dit effect steeds belangrijker.


Ik denk ook dat aandacht voor deze twee (kwantiteit en kwaliteit) hand in hand moet gaan.
Ik bedoel het meer als onderscheidend element: West-Europa moet zich onderscheiden. Nederland heeft denk ik nog eens een specifiek extra aandachtspunt omdat wij in verhouding tot ons BNP nauwelijks produceren, maar hoofdzakelijk leven van dienstverlening en distributie. Distributie lijkt me een redelijk constant gegeven, hoewel erg afhankelijk van de economie van Duitsland en het verdere achterland. Concurrentie hebben we alleen te duchten van havensystemen als Antwerpen, Hamburg en Bremen. Daar valt wat te halen op het vlak van toename van productiviteit (zie de concurrentieslag in containeroverslag tussen Rotterdam en Antwerpen; tot 2 jaar terug was't een nek-aan-nek-race).

Het argument van kenniseconomie wordt vaak gebruikt als onderscheidend argument. Ik ben niet overtuigd van de onderscheidendheid daarvan. Chinezen, Indiërs en Oost-Europeanen zijn net zo slim als wij. En zijn ze het niet, dan zorgen ze wel dat ze het binnen de kortste keren worden (zelf ontwikkelen, braindrain, bedrijfspionage of legaal kopen van kennis, enz). Dat gecombineerd met hun goedkope arbeid maakt ze de komende paar decennia veel slagvaardiger dan wij (Nederland én Europa) zijn.

O ja, en dan nog het feit dat grote Nederlandse (en Europese) bedrijven meer en meer kiezen om hun produkties naar lage-lonen-regio's te verplaatsen. Daar is een verband tussen loonhoogte en concurrentiepositie van grotere bedrijven (denk aan bijv. Opel en Ford (naar ik meen) die dreigden de produktie te verplaatsen naar buitenland als de bonden niet akkoord gingen met bevriezing van de lonen).



Hier zit het spanningsveld tussen (afgedwongen) solidariteit en economische voorspoed. Valt veel aan te verbeteren, maar is niet cruciaal, want datzelfde system hadden we ook in de succesvolle 90-er jaren. Er zijn betere maatregelen te nemen. Zoals bijv. arbeidskosten-verlaging.
En helaas wordt de afhankelijkheid van de wereldeconomie steeds groter. Daar hebben we weinig invloed op. Nederland exporteert meer dan 50% van zijn produktie. EU doet hier -op korte termijn- ook niet veel goed aan. Hopelijk dat op langere termijn voordelen van deze schaalvergroting wel werken.


Er komt natuurlijk nog bij dat we ons ook solidair zullen moeten gaan tonen met de grote groep Nederlanders die senior begint te worden. Daar ligt naar mijn mening écht een harde vorm van solidariteit (harder dan de doelgroep van WAO), immers dit zijn de mensen die na de oorlog Nederland weer hebben gemaakt tot wat het nu is. Deze (AOW) had ik nog niet eens genoemd.

Vraag: je noemt 50% export van nationale produktie. Is er een verband tussen de kosten van arbeid en dit export%?



De Chinese markt biedt natuurlijk ook kansen.
Onderschat Nederland en de andere Westerse landen niet. 20 jaar geleden was iedereen bang voor de Japanners. Deze workaholics zouden ons met hun lage loon en kneedbare bedrijfscultuur zwaar overvleugelen. Japan heeft een dusdanig zware tol moeten betalen dat ze net uit een 10-jarige slop aan het kruipen zijn.

Wanneer zie je dat landen weer enigszins op een voor ons acceptabel concurrentieniveau komen; als ze het fenomeen vakbonden ontdekken (= stijging van kosten van arbeid) en als ze door deelname aan internationale verdragen e.d. de overheidssubsidies op het instand houden van bedrijfstakken moeten stopzetten.
Zolang dat niet gebeurt levert China in de zin van export misschien alleen maar op heel korte termijn voordeel omdat we daar spullen kunnen slijten waar de Chinese burgerman nog nooit van heeft durven dromen (electronica, auto's, enz). Kwestie van (korte) tijd en ze kunnen het zelf. Ik vermoed dat ze dat eerder zelf kunnen dan dat hun markt volledig geliberaliseerd is. Ik vraag mij af wat er dan gebeurt met die 50% export van onze produktie.

Bart
13-12-04, 15:04
Geplaatst door Bofko
Ik hoorde vanmiddag dat werkend Nederland komende maanden 5 normale verlofdagen gaan inleveren. 1e en 2e Kerstdag (zaterdag en zondag), Nieuwjaarsdag (Zondag), Koniginnedag ( Zaterdag), Bevrijdingsdag (valt op Hemelvaartsdag) . Bevrijding is 60 jaar geleden en deze dag is om de 5 jaar een verlofdag .

Op 200 werkzame dagen per jaar moet dit dus de Nederlandse economie een groei-impuls van 2,5% gaan geven. :loens:

En dan vergeet je nog dat 2004 een schrikkeljaar was, en we op 29 februari dus ook moesten werken....

Bofko
13-12-04, 15:20
Geplaatst door Bart
En dan vergeet je nog dat 2004 een schrikkeljaar was, en we op 29 februari dus ook moesten werken....

29 februari 2004 viel op een zondag. :roker:

Bart
13-12-04, 16:24
Geplaatst door Bofko
29 februari 2004 viel op een zondag. :roker:

1 maart niet, anders was dat een zondag geweest slimmerd!

Bofko
13-12-04, 16:31
Geplaatst door Bart
1 maart niet, anders was dat een zondag geweest slimmerd! :D