PDA

Bekijk Volledige Versie : Rabobank Heeft Goed Nieuws!



EL-Imraan
13-12-04, 12:07
Assalaamoulaikom Broeders,

Er is goed nieuws onderweg en wellicht zal dit nieuws voor velen onder ons een wens zijn die in vervulling gaat.
De RABOBANK lanceert vanaf begin januari 2005 een nieuw product op de markt, namelijk; RENTEVRIJ HYPOTHEEK EN RENTEVRIJ ISLAMITISCH BANKIEREN . Is dit niet geweldig?

Hoe meer gegadigden zich wenden tot de Rabobank voor het winnen van informatie over dit product des temeer stimulans het voor de Banken zal zijn om daar ook mee te komen.
Bel voor meer info naar 020-7778899 .

Seif
13-12-04, 12:11
Zo'n 'gratis' lening wil ik ook wel.

Bofko
13-12-04, 12:13
Geplaatst door Seif
Zo'n 'gratis' lening wil ik ook wel.

Bekeer je dan !

Julien
13-12-04, 12:15
Geplaatst door Bofko
Bekeer je dan !

Volgens de Bijbel (NT) is rente ook verboden. Dus bekeren tot het Christendom is genoeg. ;)

Bofko
13-12-04, 12:17
Geplaatst door Julien
Volgens de Bijbel (NT) is rente ook verboden. Dus bekeren tot het Christendom is genoeg. ;)

Het gaat er natuurlijk om of jij degenen bij de Rabo die die leningen verstrekken daarvan kunt overtuigen.

Mill
13-12-04, 12:22
Ik zou m'n geld nooit toevertrouwen aan een bank die geen rente berekent over krediet, want zo'n bank gaat binnen de kortste keren failliet en dan kan je naar je centjes fluiten. :)

Seif
13-12-04, 12:23
Geplaatst door Julien
Volgens de Bijbel (NT) is rente ook verboden. Dus bekeren tot het Christendom is genoeg. ;)

Het besluit om op mijn 8e de katholieke kerk de rug toe te keren, beschouw ik nog altijd als een van mijn beste ooit. :)

Wide-O
13-12-04, 12:30
Als ik het goed begrepen heb bestaan deze renteloze leningen al een tijdje in het VK.

Renteloos betekent echter niet gratis, je betaalt wel degelijk voor de dienst, maar ben vergeten hoe dat ging.

Bleef het huis niet eigendom van de bank, en betaalt de moslim dan niet een vaste "huur" voor een afgesproken termijn ? In die huur zit dan ook de "rente" die dan niet meer zo heet natuurlijk. Juiste details weet ik echter niet meer.

Mill
13-12-04, 12:32
Geplaatst door Wide-O
Renteloos betekent echter niet gratis, je betaalt wel degelijk voor de dienst, maar ben vergeten hoe dat ging.

Bleef het huis niet eigendom van de bank, en betaalt de moslim dan niet een vaste "huur" voor een afgesproken termijn ? In die huur zit dan ook de "rente" die dan niet meer zo heet natuurlijk.

Dan blijft het dus gewoon haram, maar dan nog met de extra zonde dat je erover liegt.

Bart
13-12-04, 12:37
Geplaatst door Wide-O
Als ik het goed begrepen heb bestaan deze renteloze leningen al een tijdje in het VK.

Renteloos betekent echter niet gratis, je betaalt wel degelijk voor de dienst, maar ben vergeten hoe dat ging.

Bleef het huis niet eigendom van de bank, en betaalt de moslim dan niet een vaste "huur" voor een afgesproken termijn ? In die huur zit dan ook de "rente" die dan niet meer zo heet natuurlijk. Juiste details weet ik echter niet meer.

Elke huur die je betaalt heeft uiteraard een rentecomponent, de eigenaar heeft immers vermogen (eigen dan wel vreemd) erin gestoken waar hij een vergoeding voor wilt hebben. Die vergoeding noemen we rente. Waar je dus eigenlijk mee bezig bent dus is een verbod op technische gronden omzeilen, kan me niet voorstellen dat de koran dat toestaat. Blijft haram dus lijkt me.

mark61
13-12-04, 12:40
Geplaatst door Mill
Dan blijft het dus gewoon haram, maar dan nog met de extra zonde dat je erover liegt.

:hihi: Dat wordt dubbelgebrand.

Wide-O
13-12-04, 12:48
Ah, website teruggevonden:

http://www.financesearch.co.uk/muslim-mortgages.html

EL-Imraan
13-12-04, 12:55
Geplaatst door Bart
Elke huur die je betaalt heeft uiteraard een rentecomponent, de eigenaar heeft immers vermogen (eigen dan wel vreemd) erin gestoken waar hij een vergoeding voor wilt hebben. Die vergoeding noemen we rente. Waar je dus eigenlijk mee bezig bent dus is een verbod op technische gronden omzeilen, kan me niet voorstellen dat de koran dat toestaat. Blijft haram dus lijkt me.

Wat dan als je met de bank afspreekt dat zij het huis koopt en het aan jou verkoopt met een winstpercentage? Dat is handel. En dat is wel toegestaan in de Islam.

Wanneer je dan het eens bent met de koopsom, kun je dat bedrag aan de bank terug betalen in maandelijkse termijnen.....dit is ook een optie!!!

en dan spreek je niet meer over rente!!

EL-Imraan
13-12-04, 12:56
Geplaatst door Mill
Dan blijft het dus gewoon haram, maar dan nog met de extra zonde dat je erover liegt.


Wat dan als je met de bank afspreekt dat zij het huis koopt en het aan jou verkoopt met een winstpercentage? Dat is handel. En dat is wel toegestaan in de Islam.

Wanneer je dan het eens bent met de koopsom, kun je dat bedrag aan de bank terug betalen in maandelijkse termijnen.....dit is ook een optie!!!

en dan spreek je niet meer over rente!!

Bart
13-12-04, 13:01
Geplaatst door EL-Imraan
Wat dan als je met de bank afspreekt dat zij het huis koopt en het aan jou verkoopt met een winstpercentage? Dat is handel. En dat is wel toegestaan in de Islam.

Wanneer je dan het eens bent met de koopsom, kun je dat bedrag aan de bank terug betalen in maandelijkse termijnen.....dit is ook een optie!!!

en dan spreek je niet meer over rente!!

Jawel, dan spreek je over economische rente. Lees maar eens een goed economisch studieboek, of bekijk wat fiscale jurisprudentie van de Hoge Raad.

Bofko
13-12-04, 13:04
Geplaatst door EL-Imraan
Wat dan als je met de bank afspreekt dat zij het huis koopt en het aan jou verkoopt met een winstpercentage? Dat is handel. En dat is wel toegestaan in de Islam.

Wanneer je dan het eens bent met de koopsom, kun je dat bedrag aan de bank terug betalen in maandelijkse termijnen.....dit is ook een optie!!!

en dan spreek je niet meer over rente!!

Probeer mij nu eens duidelijk te maken dat wanneer er rente betaalt wordt en zowel de lener als uitlener daar baat bij heeft , waarom dat dan nog steeds haram is.

Het is hetzelfde als verkopen met winst, alleen de geldstromen lopen op andere tijdstippen.

Seif
13-12-04, 13:06
Geplaatst door Bofko
Probeer mij nu eens duidelijk te maken dat wanneer er rente betaalt wordt en zowel de lener als uitlener daar baat bij heeft , waarom dat dan nog steeds haram is.

Het is hetzelfde als verkopen met winst, alleen de geldstromen lopen op andere tijdstippen.

Niet zulke moeilijke vragen stellen Bofko. Gelovigen hebben het al moeilijk genoeg. :)

Mill
13-12-04, 13:08
Geplaatst door EL-Imraan
Wat dan als je met de bank afspreekt dat zij het huis koopt en het aan jou verkoopt met een winstpercentage? Dat is handel. En dat is wel toegestaan in de Islam.

Wanneer je dan het eens bent met de koopsom, kun je dat bedrag aan de bank terug betalen in maandelijkse termijnen.....dit is ook een optie!!!

en dan spreek je niet meer over rente!!

Precies, je spreekt er niet meer over.

Ik kan me niet voorstellen dat het Allahs bedoeling is dat je je in allerlei bochten wringt om precies hetzelfde resultaat als rente te krijgen - namelijk: vergoeding voor kredietverschaffing - , maar het zo te construeren dat je het niet meer het labeltje "rente" geeft. :)

Volgens mij zou het zuiverder zijn om te zeggen dat onder de huidige maatschappelijke omstandigheden het geen uitzuigerij is om rente te berekenen, en dat de historische strekking van het renteverbod nu niet meer opgaat.

Alles gaat om de intenties. Zowel bij de wetgever als bij de justitiabele.

Wie handelt in strijd met de letter van de wet maar in overeenstemming met de strekking, doet het goede. Wie zich houdt aan de letter maar met de verkeerde intenties, die mag iets voor zichzelf gaan doen in de vuur. Lijkt mij. :)

EL-Imraan
13-12-04, 13:08
Geplaatst door Bart
Jawel, dan spreek je over economische rente. Lees maar eens een goed economisch studieboek, of bekijk wat fiscale jurisprudentie van de Hoge Raad.

Economisch rente? Een handelaar die iets koopt met een X-bedrag en het op de markt verkoopt met een Y-bedrag met winst, hoeft niet per defenitie gesproken te worden van economisch rente.

Rente s in de Islam verboden, waarom? puur om dat je een ander niet mag benadelen. of je nou de koper bent of de verkoper, je mag elkaar volgens de islam niet benadelen.

Wide-O
13-12-04, 13:13
Maar je mag wel gebruik maken van een instituut dat leeft van rente om je huis te kopen ?

EL-Imraan
13-12-04, 13:20
Geplaatst door Wide-O
Maar je mag wel gebruik maken van een instituut dat leeft van rente om je huis te kopen ?

dat mag zeker.

een drugshandelaar die zijn geld verdiend op een manier die niet toegestaan is in de islam, mag zeker bij zijn buurman die toevallig moslim is, en een supermarkt heeft boodscahppen doen.

De supermarkthouder weet hoe het om drugsgeld gaat, maar is in de islam toegestaan levensmiddelen aan hem het te verkopen.

de zonde rust namelijk niet op hem maar op de gene die het op een niet juiste manier zijn geld vergaart

Bart
13-12-04, 13:23
Geplaatst door EL-Imraan
Economisch rente? Een handelaar die iets koopt met een X-bedrag en het op de markt verkoopt met een Y-bedrag met winst, hoeft niet per defenitie gesproken te worden van economisch rente.

Dat is nou juist het punt, het wordt niet op de markt verkocht, maar aan één partij. En hoe bepaalt de bank de winst? Juist, door het gangbare rentetarief te hanteren met wellicht nog een opslag voor extra kosten die worden gemaakt. Dit heet nou dus economische rente.

EL-Imraan
13-12-04, 13:29
Geplaatst door Bart
Dat is nou juist het punt, het wordt niet op de markt verkocht, maar aan één partij. En hoe bepaalt de bank de winst? Juist, door het gangbare rentetarief te hanteren met wellicht nog een opslag voor extra kosten die worden gemaakt. Dit heet nou dus economische rente.

dat is toch onzin wat je bredeneerd.....een bank is niets anders dan een handelaar.
zij koopt iets op en verkoopt het met winst. waar haal je het idee dat hier rente aan te pas komt? ik zie dat niet hoor.

een groente boer die zijn fruit koopt bij de veiling voor een X bedrag en het op de markt verkoopt met een y bedrag met winst.....zie jij hier rente? nou, ik niet.

Bart
13-12-04, 13:57
Geplaatst door EL-Imraan
dat is toch onzin wat je bredeneerd.....een bank is niets anders dan een handelaar.
zij koopt iets op en verkoopt het met winst. waar haal je het idee dat hier rente aan te pas komt? ik zie dat niet hoor.

een groente boer die zijn fruit koopt bij de veiling voor een X bedrag en het op de markt verkoopt met een y bedrag met winst.....zie jij hier rente? nou, ik niet.

De bank is een handelaar in geld. De winst die zij daarmee behaalt heet rente. In dit geval wordt via een omweg een geldverstrekking gedaan. In plaats van dat de bank jou een som geld leent om het huis te kopen, doet zij dat nu zelf en "verkoopt" het huis aan jou in stukjes met een winstopslag. Door het wezen van het zijn van bank worden alle fees die ze vraagt gerelateerd aan rente. Mijn vraag is dus, wat is het verschil? Geloof me, echt, zo werkt het. Hoe denk je anders dat de prijs van het huis dat je aan de bank betaalt bepaald wordt???

Die groenteboer baseert zijn prijs (in een economische wereld zonder imperfecties) overigens ook op rente. Immers, als het rendement op zijn ingelegde vermogen minder is dan de marktrente had hij zijn geld beter op de bank kunnen zetten. Met andere woorden, zijn vraagprijs zal minimaal de marktrente zijn.