PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe kunnen moslims het onderscheid maken ?

Ben7
13-12-04, 12:31
hoe kunnen moslims het onderscheid maken, tussen de wreedheden die in de qoraan
beschreven zijn, dat die niet in het nu en de toekomst horen en de liefde,wijsheid en barmhartigheid waarover ik
soms moslims hoor zeggen dat die in de qoraan staan.

ps: ik zie graag teksten uit de qoraan als die over liefde gaan voor alle mensen, wat in het Christelijk geloof zo duidelijk is beschreven en waar scheiding van oud en nieuw zo erg duidelijk is.
dus hierbij vraag ik er om (geen idee of ze d`r zijn!)

Groeten van Ben

Davud
15-12-04, 18:31
zoek het zelf op: luiheid en onwetendheid zijn 2 laakbare toestanden, waaraan je zelf iets kunt doen.

geen dank

graag gedaan

Davud

Ben7
15-12-04, 20:02
ik heb al lang onder tussen gezocht, maar niets gevonden.

maar dank je voor de info! :)

kan iemand anders het misschien uitleggen ?

Si_Y
15-12-04, 20:27
Ik denk dat je de verzen uit de Koran leest, die allemaal maar via de media verschijnen. Ook deze verzen zijn uit hun verband getrokken.
Als dit de enige verzen zijn in de Koran, dan mag je wel even stilstaan bij het feit dat het al eeuwen meegaat. Als er alleen maar wreedheden worden voorgeschreven, zal de beschaving m.i. niet groeien, en dit gebeurt nog dagelijks.

Als je info zoekt, kijk onder andere even op de volgende website:
http://www.al-yaqeen.com/

Ben7
15-12-04, 21:04
wat hier (http://www.maroc.nl/islam/modules.php?op=modload&name=Quran&action=viewayat&surano_nl=24) staat bijvoorbeeld, en dan wat Jezus zegt, is een verschil van dag en nacht.

misschien is het iets wat ik maar links moet laten liggen, net als moslims :)

Si_Y
15-12-04, 21:10
Geplaatst door Ben7
wat hier (http://www.maroc.nl/islam/modules.php?op=modload&name=Quran&action=viewayat&surano_nl=24) staat bijvoorbeeld, en dan wat Jezus zegt, is een verschil van dag en nacht.

misschien is het iets wat ik maar links moet laten liggen, net als moslims :)

Het gaat over mensen die scheidden, mensen behoren niet te scheidden als ze in ene een ingeving hebben van: laten we scheidden.

Voor de rest gaat het over leugenaars

Er staat m.i. niets verkeerds in de link.

Overigens, zoek je nu wel een deel uit dat gaat over bestraffingen, en zullen geheid delen zij waar het over iets "leuks" gaat.

Ben7
15-12-04, 21:28
je hebt gelijk over scheiding hoor, dat het niet zomaar hoort te gaan
mensen trouwen in voor en tegenspoed en horen niet bij het minste uit elkaar te gaan, maar er samen voor te gaan, met respect voor elkaar en liefde natuurlijk (A)
maar, om daar straffen voor in te voeren en dat andere mensen daar van moeten leren zou niet nodig zijn.
in het Nieuwe Testament staat het wel ingewikkeld, maar uitgebreid en liefdevol hoe mannen hun vrouw horen lief te hebben en andersom.
maar geen lichamelijke straffen gelukkig en ik denk ook dat er genoeg moslims zijn die het ook niet als regel voor in hun leven willen hebben
als zij waarlijk hun echtgenoot of echtgenote lief hebben.

daar heb ik immers om gevraagd..om iets leuks :D

dus ik ben benieuwd :)

Si_Y
15-12-04, 21:44
Geplaatst door Ben7
je hebt gelijk over scheiding hoor, dat het niet zomaar hoort te gaan
mensen trouwen in voor en tegenspoed en horen niet bij het minste uit elkaar te gaan, maar er samen voor te gaan, met respect voor elkaar en liefde natuurlijk (A)
maar, om daar straffen voor in te voeren en dat andere mensen daar van moeten leren zou niet nodig zijn.
in het Nieuwe Testament staat het wel ingewikkeld, maar uitgebreid en liefdevol hoe mannen hun vrouw horen lief te hebben en andersom.
maar geen lichamelijke straffen gelukkig en ik denk ook dat er genoeg moslims zijn die het ook niet als regel voor in hun leven willen hebben
als zij waarlijk hun echtgenoot of echtgenote lief hebben.

daar heb ik immers om gevraagd..om iets leuks :D

dus ik ben benieuwd :)

Laat mij maar een link zien naar het nieuwe testament, waaruit je kan opmaken dat je lief voor je vrouw moet zijn. Ik begrijp namelijk niet echt wat je wil horen

Davud
15-12-04, 22:16
edit:

Davud

Ben7
15-12-04, 22:17
hallo Si_Y

ik had het over man en vrouw binnen het huwelijk
dit zijn een paar teksten die te vinden zijn op http://www.biblija.net

1. 1 Petr 3,7
Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeërfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden.

5. Ef 5,25
Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft,

6. Ef 5,28
Zo zijn [ook] de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief;

7. Kol 3,19
Mannen, hebt uw vrouw lief en weest niet ruw tegen haar.

alleen overspel kan een geldige reden zijn voor scheiding in het Christelijk geloof, en dan nog is het de keuze aan de man en vrouw of ze gaan scheiden of de overspeler/overspeelster vergeven
en door gaan met hun huwelijk

zoals in Johannes 8:regel 1 tot en met tien staat.

ps: ik bedoelde met iets leuks , teksten over liefde voor alle mensen vanuit de qoraan

Groeten van Ben

Ben7
15-12-04, 22:38
ik zie mezelf meer als onwetend Davud, over liefde van God voor alle mensen vanuit de qoraan, daarom vraag ik het.

ik heb niks proberen aan te tonen, maar als er geen tekst over liefde van God voor elk mens komt (waarom weet ik niet), heb ik het niet gedaan..

Davud
15-12-04, 22:44
Geplaatst door Ben7
ik zie mezelf meer als onwetend Davud, over liefde van God voor alle mensen vanuit de qoraan, daarom vraag ik het.

ik heb niks proberen aan te tonen, maar als er geen tekst over liefde van God voor elk mens komt (waarom weet ik niet), heb ik het niet gedaan..

Gods liefdevolle zegen Davud

Mocht ik absolute zekerheid hebben van je oprechtheid, zou ik je uitgebreid kunnen antwoorden, en zelfs verplicht zijn je te antwoorden, aangezien ik elke oprechte gelovige dien te delen in kennis.

Maar helaas heb ik op dit forum al te veel gezien: mensen die constant van nicknames veranderen, zich eens voordoen als christen, dan als jood, dan als moslim, om de boel op te hitsen.

Mocht ik mij vergist hebben, vraag ik om vergeving aan Allah,SWT.

Daarom, heb geduld met mij.

En als jouw groet oprecht is, Moge Allah's vrede eveneens met jou zijn.

Vrede

Davud

Si_Y
15-12-04, 23:02
De Profeet heeft gezegd: 'Druk elkaar op het hart om vrouwen goed te behandelen' (Moesliem)

De Profeet zei: 'De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw.'(Moesliem)

Adviezen aan een man :

Kleed je mooi aan voor je vrouw, zorg dat je er goed verzorgd uitziet en ruik lekker. Wanneer was de laatste keer dat wij mannen een mooie pyjama kochten? Zoals een man wilt dat zijn vrouw er goed voor hem uitziet zo wilt de vrouw dat haar man er leuk uitziet voor haar. De profeet begon eerst met miswak als hij naar huis terugkeerde en hield altijd van lekkere geuren

Kies schattige namen voor je vrouw. De profeet had koosnaampjes voor zijn vrouwen, waar zijn vrouwen van hielden. Roep jouw vrouw met de meest beminde namen en vermijd namen die haar pijn doen.

Behandel haar niet als een vlieg. We denken nooit aan vliegen in onze dagelijkse leven totdat het ons "ergert". Gelijkelijk, een vrouw doet heel de dag iets goeds - wat de man niet opvalt - totdat ze hem "ergert". Behandel haar niet zo, erken al de goede dingen die ze doet en blijf dat herinneren. Als je iets slechts ziet in je vrouw, probeer het te verzwijgen en geef er geen commentaar op! Dit is een manier die de profeet hanteerde wanneer hij iets ongepast zag bij zijn vrouwen (moge Allah tevreden over hen zijn). Het is een manier die weinig moslimmannen hebben weten te overwinnen van zichzelf.

Lach naar je vrouw wanneer je haar ziet en omhels haar vaak. Een glimlach is een liefdadigheid (sadaqa), en je vrouw is niet uitgezonderd van de moslimgemeenschap. De profeet kuste zijn vrouw eerst voordat hij naar het gebed ging, ook al vastte hij.

Dank haar voor alles wat zij doet voor jou. En dank haar nogmaals! Neem bijvoorbeeld het eten die zij klaarmaakt, de huis die ze schoon maakt en vele andere taken die zij vervult. En de commentaar die zij hierop krijgt is dat er meer zout in de soep moet. Laat dit niet gebeuren maar bedank haar juist!

Vraag haar voor jou te noteren wat de laatste tien dingen zijn die jij gedaan hebt voor haar om haar gelukkig te maken, en herhaal deze nogmaals. Het is moeilijk om te bedenken wat jouw vrouw gelukkig maakt. Je hoeft niet een raadspelletje te spelen, vraag het haar gewoon en probeer het vaak te herhalen in jouw leven.

Wees niet kleinzielig met haar verlangens en begeerten. Maak het haar aangenaam. Soms kijken de mannen neer op de wensen van hun vrouwen. De profeet heeft ons een voorbeeld gegeven tijdens een voorval met Safiyyah (moge Allah tevreden over haar zijn), zij moest huilen zoals ze zei, de profeet had haar op een langzame kameel gezet. Hij droogde haar tranen, maakte het haar aangenaam en bracht haar de kameel.

Wees humoristisch en speel spelletjes met je vrouw.

Kijk hoe de profeet wedstrijdjes deed met zijn vrouw Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) in de woestijn. Wanneer was de laatste keer dat wij dit hebben gedaan.

Blijf altijd aan de woorden van de profeet denken: de beste van jullie zijn degene die goed zijn voor hun echtgenoten. En ik ben goed voor mijn echtgenoten. Probeer de beste te zijn!

Bron: www.Risallah.com

Hoop dat dit genoeg bijdraagt

Ben7
15-12-04, 23:06
ik ben lief voor vliegen hoor :)

misschien dat ik later nog iets in dit bericht zet, moet nog even alles lezen :)

oohw sorry, ik begreep het verkeerd over de vliegen :) , denk ik ook pas aan als ze hier vliegen hoor :P

ik zet morgen hier een reactie op je berichtje Si_Y
het is nu al overmorgen, `kheb ook nog wel eens zorgen hoor :D, (dat is m`n reden waarom het iets langer duurde.)

op zich vond ik het leuk om te lezen
maar ik heb geen vrouw.

ik sluit me bij het bericht van Femke aan. (twee berichten verder)

Ben7
15-12-04, 23:27
Heej Davud

het doet me goed je zo vriendelijk te zien (het raakt me)

ik ben oprecht en ik verander niet van naam

ik had de groet weg gehaald, ik was er niet zeker van of je er door geshockeerd zou raken of dat je het serieus zou nemen.

mnouh omdat je het serieus hebt genomen, heb je het ook gekregen
dat is te zien aan de tekst in je bericht..dus hij is niet verloren gegaan :)

ik geef je hem niet nog een keer, omdat ik weet dat je al een grote zegen hebt ontvangen.
als je`m nodig hebt mag je er altijd om vragen,..aan God persoonlijk of aan mij, ik zou het graag doorgeven.

ben even moe nu, dus ik ga naar bed

welterusten :)

Femke
16-12-04, 23:08
Hoi & vrede,

Ben, ik vind dit een leuke topic, en ik weet zeker dat je oprecht bent! Ik wil ook graag veel leuke, liefdevolle, vredelievende etc. teksten uit de Koran en Hadith horen. Ik had zelf ook een paar mooie teksten gelezen, die ga ik later nog proberen terug te vinden en posten. Maar moslims weten daar natuurlijk meer van. Juist een goede kans om de mooiste kanten van de islam te laten zien toch?

Groeten, Femke

TheTruth
17-12-04, 08:08
Geplaatst door Si_Y
De Profeet heeft gezegd: 'Druk elkaar op het hart om vrouwen goed te behandelen' (Moesliem)

De Profeet zei: 'De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw.'(Moesliem)

Adviezen aan een man :

Kleed je mooi aan voor je vrouw, zorg dat je er goed verzorgd uitziet en ruik lekker. Wanneer was de laatste keer dat wij mannen een mooie pyjama kochten? Zoals een man wilt dat zijn vrouw er goed voor hem uitziet zo wilt de vrouw dat haar man er leuk uitziet voor haar. De profeet begon eerst met miswak als hij naar huis terugkeerde en hield altijd van lekkere geuren

Kies schattige namen voor je vrouw. De profeet had koosnaampjes voor zijn vrouwen, waar zijn vrouwen van hielden. Roep jouw vrouw met de meest beminde namen en vermijd namen die haar pijn doen.

Behandel haar niet als een vlieg. We denken nooit aan vliegen in onze dagelijkse leven totdat het ons "ergert". Gelijkelijk, een vrouw doet heel de dag iets goeds - wat de man niet opvalt - totdat ze hem "ergert". Behandel haar niet zo, erken al de goede dingen die ze doet en blijf dat herinneren. Als je iets slechts ziet in je vrouw, probeer het te verzwijgen en geef er geen commentaar op! Dit is een manier die de profeet hanteerde wanneer hij iets ongepast zag bij zijn vrouwen (moge Allah tevreden over hen zijn). Het is een manier die weinig moslimmannen hebben weten te overwinnen van zichzelf.

Lach naar je vrouw wanneer je haar ziet en omhels haar vaak. Een glimlach is een liefdadigheid (sadaqa), en je vrouw is niet uitgezonderd van de moslimgemeenschap. De profeet kuste zijn vrouw eerst voordat hij naar het gebed ging, ook al vastte hij.

Dank haar voor alles wat zij doet voor jou. En dank haar nogmaals! Neem bijvoorbeeld het eten die zij klaarmaakt, de huis die ze schoon maakt en vele andere taken die zij vervult. En de commentaar die zij hierop krijgt is dat er meer zout in de soep moet. Laat dit niet gebeuren maar bedank haar juist!

Vraag haar voor jou te noteren wat de laatste tien dingen zijn die jij gedaan hebt voor haar om haar gelukkig te maken, en herhaal deze nogmaals. Het is moeilijk om te bedenken wat jouw vrouw gelukkig maakt. Je hoeft niet een raadspelletje te spelen, vraag het haar gewoon en probeer het vaak te herhalen in jouw leven.

Wees niet kleinzielig met haar verlangens en begeerten. Maak het haar aangenaam. Soms kijken de mannen neer op de wensen van hun vrouwen. De profeet heeft ons een voorbeeld gegeven tijdens een voorval met Safiyyah (moge Allah tevreden over haar zijn), zij moest huilen zoals ze zei, de profeet had haar op een langzame kameel gezet. Hij droogde haar tranen, maakte het haar aangenaam en bracht haar de kameel.

Wees humoristisch en speel spelletjes met je vrouw.

Kijk hoe de profeet wedstrijdjes deed met zijn vrouw Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) in de woestijn. Wanneer was de laatste keer dat wij dit hebben gedaan.

Blijf altijd aan de woorden van de profeet denken: de beste van jullie zijn degene die goed zijn voor hun echtgenoten. En ik ben goed voor mijn echtgenoten. Probeer de beste te zijn!

Bron: www.Risallah.com

Hoop dat dit genoeg bijdraagt

Komen bovenstaande beweringen uit de Hadieth of Koran?

hanouna
01-01-05, 16:35
Gekopieerd uit de site van elyaqeen.com

Een man kwam eens bij de leider der gelovigen; cOmar ibnoe al-Khattaab, om beklag te doen over zijn eigen vrouw. De man wachtte voor de deur totdat cOmar naar buiten zou komen, maar hij hoorde dat de vrouw van cOmar haar man een grote mond gaf en hem tegensprak, terwijl cOmar stil was en niets terug zei. De man vertrok daarop en zei: “Als dit de toestand is van cOmar met al zijn kracht en felheid, wat heb ik dan nog te zeggen.” Daarna kwam cOmar naar buiten en zag de man weglopen, hij zei: “Waarmee kan ik je van dienst zijn?” De man zei: “O leider der gelovigen, ik ben gekomen om mijn beklag te doen over mijn vrouw en haar grote mond. Toen ik bij je voor de deur stond, hoorde ik jouw vrouw zo tekeer gaan tegen je en ik zei tegen mijzelf: ,,Als dit de toestand is van cOmar met al zijn kracht en felheid, wat heb ik dan nog te zeggen.” Hierop zei cOmar: “O broeder, ik verdraag het vanwege de rechten die zij op mij heeft. Zij bereidt mijn eten, bakt mijn brood, wast mijn kleren en borstvoedt mijn kind, terwijl zij niet verplicht is dit allemaal te doen! En zij weerhoudt mij van het begaan van haraam (hiermee wordt bedoeld het neerslaan van de blik en het begaan van overspel).” De man zei: “O leider der gelovigen, dit geldt ook voor mijn vrouw.” Hierop zei cOmar: “Verdraag haar dan.”

Bloemenmeisje
03-01-05, 21:55
Beste Ben,

het gaat hier niet om mensen die scheiden, maar om mensen die overspel gepleegd hebben.

Dit verwarring wordt waarschijnlijk door dit rare vertaling veroorzaakt.
Probeer liever dit site klik hier (http://www.quranhome.com/qview1.asp) voor de directe link naar dit Soerat

Maar nog steeds is dit straf niet erg te noemen....want welke overspelplegende persoon doet dit, voor de ogen van 4 mensen, die hierna kunnen getuigen van dit overspel waardoor het straf voltrokken kan worden?

Think twice before you conclude something ;)

Ben7
03-01-05, 22:05
Maar nog steeds is dit straf niet erg te noemen....want welke overspelplegende persoon doet dit, voor de ogen van 4 mensen, die hierna kunnen getuigen van dit overspel waardoor het straf voltrokken kan worden?

Think twice before you conclude something

er zijn genoeg instanties die voor dat soort dingen in te huren zijn, om dat voor iemand in de gaten te houden of iemand overspel pleegt.

hoe erg is de straf dan, als dit word ontdekt ?