PDA

Bekijk Volledige Versie : Toen ik dit las wist ik dat we er nooit bij zullen horen.



taouanza
14-12-04, 10:43
Uit het boek Geschiedenis van Marokko

'In de republiek was er verontwaardiging over 'aanmating van de barbaarsche vorst die niet schroomde zich gelijk te stellen met eene beschaafde zeemogendheid als Nederland'

Men koestert en zal onwetendheid blijven koesteren om een reden: Zich altijd meer voelen dan de ander.
Je kan wel je best doen om meer te weten en meer te kunnen. Een blanke hoeft dat niet. Onwetendheid is juist een macht. Hoe achterlijker je je tegenstander afschildert hoe beter jezelf bent.

Hoe welvarend en ontwikkelt Marokko toen ook was voor Nederlanders waren ze arrogante barbaren die hun plaats niet kenden.
400 jaar betrekkingen.
400 jaar geen moer verandert.:moe:

Goodnight
14-12-04, 10:45
Maar dat was de houding toen van Nederland tegen alle Afrikaanse landen.

Ik denk dat je dat niet te veel moet betrekken op de tegenwoordige tijd.

taouanza
14-12-04, 10:48
Geplaatst door Goodnight
Maar dat was de houding toen van Nederland tegen alle Afrikaanse landen.

Ik denk dat je dat niet te veel moet betrekken op de tegenwoordige tijd.


Nee?

TonH
14-12-04, 10:50
... en er vooral geen 'blank/zwart' discussie van maken.

Nederlanders hadden diezelfde ideeën over eigenlijk elk ander volk dan zijzelf. En met Nederlanders neem ik het dan nog te ruim. Het gaat dan vooral over de handelsklasse langs de kust.

Dacht je dat de Drentse turfstekers ook als iets menselijks gezien werden? Die werden gezien als beesten die je kon gebruiken. En zo ging dat met alles wat niet Hollands was.

Die minachting voor alles wat niet 'ons' is, dát is iets wat nooit veranderd is.

~Panthera~
14-12-04, 10:53
Geplaatst door TonH
... en er vooral geen 'blank/zwart' discussie van maken.

Nederlanders hadden diezelfde ideeën over eigenlijk elk ander volk dan zijzelf. En met Nederlanders neem ik het dan nog te ruim. Het gaat dan vooral over de handelsklasse langs de kust.

Dacht je dat de Drentse turfstekers ook als iets menselijks gezien werden? Die werden gezien als beesten die je kon gebruiken. En zo ging dat met alles wat niet Hollands was.

Die minachting voor alles wat niet 'ons' is, dát is iets wat nooit veranderd is.
------------------

Die minachting voor alles wat 'anders' is, dát is iets wat nooit veranderd is. :moe:
En daar hoef je dus niet eens een Marokkaan voor te zijn.

Bofko
14-12-04, 10:54
Geplaatst door TonH
... en er vooral geen 'blank/zwart' discussie van maken.

Nederlanders hadden diezelfde ideeën over eigenlijk elk ander volk dan zijzelf. En met Nederlanders neem ik het dan nog te ruim. Het gaat dan vooral over de handelsklasse langs de kust.

Dacht je dat de Drentse turfstekers ook als iets menselijks gezien werden? Die werden gezien als beesten die je kon gebruiken. En zo ging dat met alles wat niet Hollands was.

Die minachting voor alles wat niet 'ons' is, dát is iets wat nooit veranderd is.

Het fenomeen slavernij geeft aan hoe er over 'anderen' gedacht werd vroeger. Ik zou niet weten waarom Nederland (of de heersende elite)daar anders in zou zijn geweest dan andere volkeren.

Goodnight
14-12-04, 10:58
Geplaatst door taouanza
Nee?

ik vind van niet....maar das mijn bescheiden meninkje. :wink:

TonH
14-12-04, 10:59
Geplaatst door Bofko
Het fenomeen slavernij geeft aan hoe er over 'anderen' gedacht werd vroeger. Ik zou niet weten waarom Nederland (of de heersende elite)daar anders in zou zijn geweest dan andere volkeren.

Heb je helemaal gelijk in. Ik had er ook nog bij willen zeggen dat Taouanza eens wat Engelse werkjes zou moeten lezen. De typeringen daarin verschillen niet zoveel van die der Hollanders.

Maar ja, dat stukkie was ik even vergeten :cheefbek:

taouanza
14-12-04, 10:59
Geplaatst door Goodnight
ik vind van niet....maar das mijn bescheiden meninkje. :wink:

Vertel vertel
Desnoods leggen we geld bij! :bril:

taouanza
14-12-04, 11:10
Geplaatst door TonH
Heb je helemaal gelijk in. Ik had er ook nog bij willen zeggen dat Taouanza eens wat Engelse werkjes zou moeten lezen. De typeringen daarin verschillen niet zoveel van die der Hollanders.

Maar ja, dat stukkie was ik even vergeten :cheefbek:

Daar gaat het me helemaal niet om. Als ik nu lees en hoor hoe er over Marokkanen en moslims gedacht wordt dan denk ik dat men de ander helemaal niet wil kennen. En dat men dat doet om zich beter te voelen.
EN dat is niet verandert. Men gebruikt andere termen als Verdonk zich in allerlei bochten wringt om goed te praten wat ze zegt komt de eindconclusie bij mij hetzelfde over als het citaat in mijn post.

Nu hebben ze het over inburgeren taalachtstand criminaliteit enz toen was daar geen sprake van. MAar het gevoel is wel hetzelfde gebleven.
En dat wordt steeds aangepast.Bijv.
Moslimas hebben een achterstand ze werken niet studeren niet.
Werken ze en studeren ze dan maakt men weer een punt van de hoofddoek.
Moslimas durven niet voor zichzelf op te komen.
Doen ze hun mond open en komt er iets anders uit dan men had verwacht dan zijn ze gebrainwashed.
Kritiek op moslims moet kunnen.
Maar geven moslims zelf kritiek dan horen ze hier niet thuis en moeten weg.
JE komt gewoon niet verder.

Elke keer als je je aan de eisen voldoet worden die bijgesteld dat je toch weer terug bent bij af. Je wordt dus niet gelijkwaardig.
Toen niet nu niet.

Julien
14-12-04, 11:22
ach, de Arabieren vonden zich ook superieur boven de Europeanen, en dat geldt ook voor de Ottomanen, en voor de Chinezen.

In die tijd dacht de hele wereld dat zijn cultuur superieur was hoor. En jammer genoeg zijn er nog steeds heel veel mensen in verschillende (!) culturen die zo denken.

taouanza
14-12-04, 11:25
Geplaatst door Julien
ach, de Arabieren vonden zich ook superieur boven de Europeanen, en dat geldt ook voor de Ottomanen, en voor de Chinezen.

In die tijd dacht de hele wereld dat zijn cultuur superieur was hoor. En jammer genoeg zijn er nog steeds heel veel mensen in verschillende (!) culturen die zo denken.

And this is helping my because...................?:moe:

TonH
14-12-04, 11:26
Geplaatst door taouanza
Daar gaat het me helemaal niet om. Als ik nu lees en hoor hoe er over Marokkanen en moslims gedacht wordt dan denk ik dat men de ander helemaal niet wil kennen. En dat men dat doet om zich beter te voelen.
EN dat is niet verandert. Men gebruikt andere termen als Verdonk zich in allerlei bochten wringt om goed te praten wat ze zegt komt de eindconclusie bij mij hetzelfde over als het citaat in mijn post.

Nu hebben ze het over inburgeren taalachtstand criminaliteit enz toen was daar geen sprake van. MAar het gevoel is wel hetzelfde gebleven.
En dat wordt steeds aangepast.Bijv.
Moslimas hebben een achterstand ze werken niet studeren niet.
Werken ze en studeren ze dan maakt men weer een punt van de hoofddoek.
Moslimas durven niet voor zichzelf op te komen.
Doen ze hun mond open en komt er iets anders uit dan men had verwacht dan zijn ze gebrainwashed.
Kritiek op moslims moet kunnen.
Maar geven moslims zelf kritiek dan horen ze hier niet thuis en moeten weg.
JE komt gewoon niet verder.

Elke keer als je je aan de eisen voldoet worden die bijgesteld dat je toch weer terug bent bij af. Je wordt dus niet gelijkwaardig.
Toen niet nu niet.

Met die litanie heb je gelijk, maar ik blijf er bij dat je er geen blank/zwart-discussie van hoeft te maken. Het is zo al duidelijk zat.

nard
14-12-04, 11:28
Taouanza, als we dan toch in andere tijdperken gaan wroeten dan wijs ik je op de discussie die zich gisteren ontspon in het volgende draadje:

Grootste Nederlanders (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=121941&perpage=15&display=&pagenumber=2)

Murad Reis (geb. Jan Janszoon van Haarlem), de barbarijse piraten en de Ierse slaven.
Misschien een interessante aanvulling op je visie op 400 jaar cooperatie.

Beetje achtergrond:
Zoo de man, zoo zijn daad (http://homepages.rootsweb.com/~windmill/html/murad%20reis.html)

Julien
14-12-04, 11:29
Geplaatst door taouanza
And this is helping my because...................?:moe:

jij bent toch degene die vindt dat je mensen niet op 1 hoop moet gooien..je doet nu net alsof dit een typisch Nederlandse karaktereigenschap is, daar ben ik het niet mee eens.

ik zie ook eigenlijk niet het verband dat je legt.

dicksr
14-12-04, 11:35
Geplaatst door taouanza
Daar gaat het me helemaal niet om.

hoe er .........gedacht wordt ........dat men...... En dat men....... Men gebruikt.......

Nu hebben ze....

dan maakt men.............
dan men...........


Ik ken ZE niet en MEN ook niet!

Umarvlie
14-12-04, 11:38
Als die "Ollanders" echt zo erg zijn als uit dat stukje .... dan wil je er toch ook niet bijhoren? Ik in elk geval niet hoor .... :lol:

Bart
14-12-04, 11:46
Geplaatst door taouanza
Uit het boek Geschiedenis van Marokko

'In de republiek was er verontwaardiging over 'aanmating van de barbaarsche vorst die niet schroomde zich gelijk te stellen met eene beschaafde zeemogendheid als Nederland'

Men koestert en zal onwetendheid blijven koesteren om een reden: Zich altijd meer voelen dan de ander.
Je kan wel je best doen om meer te weten en meer te kunnen. Een blanke hoeft dat niet. Onwetendheid is juist een macht. Hoe achterlijker je je tegenstander afschildert hoe beter jezelf bent.

Hoe welvarend en ontwikkelt Marokko toen ook was voor Nederlanders waren ze arrogante barbaren die hun plaats niet kenden.
400 jaar betrekkingen.
400 jaar geen moer verandert.:moe:

Jij hebt "spijkers op laag water zoeken" echt tot kunst verheven hè?

taouanza
15-12-04, 08:05
Geplaatst door dicksr
Ik ken ZE niet en MEN ook niet!

Je bedoelt je kan het niet weerleggen maar je durft het ook niet te beamen. Die Nederlandse zelfkritiek ook.

mohammed78
15-12-04, 08:18
Geplaatst door Julien
ach, de Arabieren vonden zich ook superieur boven de Europeanen, en dat geldt ook voor de Ottomanen, en voor de Chinezen.

In die tijd dacht de hele wereld dat zijn cultuur superieur was hoor. En jammer genoeg zijn er nog steeds heel veel mensen in verschillende (!) culturen die zo denken.

Helemaal fout, de arabieren, d eeerste moslims vonden niet dat hun cultuur superieur is.

barfly
15-12-04, 08:37
Geplaatst door taouanza
Uit het boek Geschiedenis van Marokko

'In de republiek was er verontwaardiging over 'aanmating van de barbaarsche vorst die niet schroomde zich gelijk te stellen met eene beschaafde zeemogendheid als Nederland'

Men koestert en zal onwetendheid blijven koesteren om een reden: Zich altijd meer voelen dan de ander.
Je kan wel je best doen om meer te weten en meer te kunnen. Een blanke hoeft dat niet. Onwetendheid is juist een macht. Hoe achterlijker je je tegenstander afschildert hoe beter jezelf bent.

Hoe welvarend en ontwikkelt Marokko toen ook was voor Nederlanders waren ze arrogante barbaren die hun plaats niet kenden.
400 jaar betrekkingen.
400 jaar geen moer verandert.:moe:

400 jaar geleden werd in Nederland en overzeese gebiedsdelen nog handen afgehakt bij wijze van straf... D'r is gelukkig een hoop veranderd in de tussentijd. :)

observer
15-12-04, 09:59
MMoslim rovers - ondertussen - maakten de Middellandse Zee onveilig, bevochten andere schepen op grote schaal en pleegden diefstal door de roof van slaven.
In de 17e eeuw zwierven Algeriaanse piraten door het Engelse kanaal, met als thuisbasis Noord Afrika. Algiers bleef een piratenbolwerk tot in de 19e eeuw.
Zelfs tijdens de ontwikkeling van het stoomtijdperk tijdens de groei van de Britse en Amerikaanse marine bleef piraterij aanhouden. oke dat we


`1816: Het bombardement van Algiers.

1830:De laatste Barbarijse zeerovers in het Middelands Zeegebied worden vermoord.

1830: De Fransen nemen Algiers in. Ze maken een eind aan de piraterij
dat we algerijnen en marokanen niet uit elkaar kunnen houden moet je maar voor lief nemen :blij:

sienia
15-12-04, 10:21
Je moet het zoals gezegd in de historische context zien, die uitspraak.

Om die stelling in de tt te betrekken is een ietwat scheve vergelijking. Verdonk kan en mag van alles roepen, maar zo zijn er genoeg die niet blank zijn :moe: die zich weer verheven boven anderen voelen.
Sommige moslims voelen zich verhevener boven anderen vanwege hun geloof.

In mijn omgeving merk ik niet dat men mij niet wil accepteren. Zou ik die beleving erg sterk voelen dan zou ik me melden bij een emigratiebureau.

Zeepaardje
15-12-04, 11:05
Geplaatst door observer
oke dat we


dat we algerijnen en marokanen niet uit elkaar kunnen houden moet je maar voor lief nemen :blij:


Met de barbarijse piraten werden alle piraten uit het gehele noord-afrikaanse kustgebied bedoeld. Onnodig te zeggen dat een klein beetje achtergrondkennis deze opmerking had voorkomen.

Ontopic: ik denk dat iedere cultuur in die tijd zichzelf véél superieurder achtte dan wíe dan ook. Dat geldt zeker ook voor bijv. de Ottomanen.

Maar dat is allemaal geschiedenis. En ja, als je de geschiedenis erbij gaat halen, dan vind je altijd wel een reden voor problemen, want ALLE culturen/nationaliteiten/geloofsgroepen/mensen hebben in hun verleden wel een zwarte pagina (of meer).

Ik vind het veel erger dat de Taouanza haar huidige sentimenten laat beïnvloeden door een tekstje uit een geschiedenisboek. Wat zeg ik: ze zelfs op basis daarvan rechtvaardigd. Ik ken een heel mooi gezegde: laad de zonden der vaderen niet op de hoofden van de kinderen.

Anders gezegd: ik wens niet te worden afgerekend op daden/ideeën uit het (verre) verleden. En dat geldt dus ook voor onze huidige samenleving.

taouanza
15-12-04, 11:26
Geplaatst door Zeepaardje
Met de barbarijse piraten werden alle piraten uit het gehele noord-afrikaanse kustgebied bedoeld. Onnodig te zeggen dat een klein beetje achtergrondkennis deze opmerking had voorkomen.

Ontopic: ik denk dat iedere cultuur in die tijd zichzelf véél superieurder achtte dan wíe dan ook. Dat geldt zeker ook voor bijv. de Ottomanen.

Maar dat is allemaal geschiedenis. En ja, als je de geschiedenis erbij gaat halen, dan vind je altijd wel een reden voor problemen, want ALLE culturen/nationaliteiten/geloofsgroepen/mensen hebben in hun verleden wel een zwarte pagina (of meer).

Ik vind het veel erger dat de Taouanza haar huidige sentimenten laat beïnvloeden door een tekstje uit een geschiedenisboek. Wat zeg ik: ze zelfs op basis daarvan rechtvaardigd. Ik ken een heel mooi gezegde: laad de zonden der vaderen niet op de hoofden van de kinderen.

Anders gezegd: ik wens niet te worden afgerekend op daden/ideeën uit het (verre) verleden. En dat geldt dus ook voor onze huidige samenleving.

Dat tekstje kan anders zo in de huidige tijd plaatsen.

Zeepaardje
15-12-04, 13:39
Geplaatst door taouanza
Dat tekstje kan anders zo in de huidige tijd plaatsen.

Oh? Hoezo? Leg uit?

taouanza
15-12-04, 13:57
Geplaatst door sienia
Je moet het zoals gezegd in de historische context zien, die uitspraak.

Om die stelling in de tt te betrekken is een ietwat scheve vergelijking. Verdonk kan en mag van alles roepen, maar zo zijn er genoeg die niet blank zijn :moe: die zich weer verheven boven anderen voelen.
Sommige moslims voelen zich verhevener boven anderen vanwege hun geloof.

In mijn omgeving merk ik niet dat men mij niet wil accepteren. Zou ik die beleving erg sterk voelen dan zou ik me melden bij een emigratiebureau.

Dit is anders dezelfde context waarin Bolkenstein een verontschuldiging wenste van de Marokkaanse koning.

Zeepaardje
15-12-04, 16:44
Geplaatst door sienia
Je moet het zoals gezegd in de historische context zien, die uitspraak.

Om die stelling in de tt te betrekken is een ietwat scheve vergelijking. Verdonk kan en mag van alles roepen, maar zo zijn er genoeg die niet blank zijn :moe: die zich weer verheven boven anderen voelen.
Sommige moslims voelen zich verhevener boven anderen vanwege hun geloof.

In mijn omgeving merk ik niet dat men mij niet wil accepteren. Zou ik die beleving erg sterk voelen dan zou ik me melden bij een emigratiebureau.

Ik heb het recent nog meegemaakt. Discussie met een moslima met hoofddoek (nee ik noem geen namen). Begon vriendelijk genoeg hoor. Dat het een mooi stofje was en of ze nog andere had (kleuren/stoffen etc). Liep helaas uit op een politieke/religieuze discussie (was helemaal mijn bedoeling niet....zal voortaan wel uitkijken om een complimentje uit te delen).

Na uitvoerige discussie kwam uiteindelijk de aap uit de mouw: omdat zij een hoofddoek draagt (en ik niet) gedraagt zij zich kuiser (dan mij) en is Allah/God meer tevreden over haar (dan over mij) en gaat zij dús na de dood naar de hemel (en ik naar de hel).

Ik ben beslist geen jonge blom (meer een oud wijf....nou ja, nog net niet), loop er beslist niet bloot bij (heb ik het figuur niet voor en is het véééls te koud voor) en ben inmiddels al in m'n 17e huwelijksjaar (maar nog steeds ín voor ondeugende spelletjes met m'n kerel hoor). Kortom: ik herkende mezelf totaal niet in haar mening. Maar ja, dat is nou nét het mooie van Nederland. Zij mag vinden wat zij vind en ik mag het totaal met haar oneens zijn. Tis een pracht.

BTW ik slaap geen minuut minder om haar mening. Vond het wel grappig zo'n nergens op gebaseerd oordeel.

Mijn redding is natuurlijk het feit dat ik geen enkele religie aanhang en in geen enkele hogere macht geloof. Geeft een hoop rust, geen gezeur over allerlei regeltjes waar je je aan moet houden. En als 't end dan eindelijk komt, mag ik op m'n gemak vergaan tot het hoopje stof waaruit we allemaal bestaan. Heb ik geen enkel probleem mee.

Zeepaardje
15-12-04, 16:48
Las pas nog in een ander topic het volgende:

Ik ben geboren en opgegroeid in Nederland (was Sneek in dit geval), mijn vrienden beschouwen mij een Nederlander, ikzelf beschouw mezelf een Nederlander, spreek Nederlands, maar toch VOEL ik mezelf Marokkaan.

Tja, gevoelens zijn rare dingen. Als je jezelf aanpraat dat je een buitenstaander bent (per slot van rekening behandelt je omgeving je als een mede-Nederlander), dan kán er zoiets als een zichzelf waarmakende voorspelling ontstaan.

Ik vraag me dan af: wat verwacht je van ons?
Wat kunnen wij doen aan die gevoelens?
Moeten wij wel verantwoordelijk gesteld worden voor die gevoelens, of is het iets van deze persoon zélf?

Dergelijke vragen komen ook bij mij op als ik naar jouw replies kijk Taouanza. Je bent zó vreselijk negatief over autochtonen, maar is AL jouw kritiek wel terecht? (Een deel zal idd wel terecht zijn, daar hoef je dus verder niet over te discussiëren).

Julien
15-12-04, 19:49
Geplaatst door mohammed78
Helemaal fout, de arabieren, d eeerste moslims vonden niet dat hun cultuur superieur is.

nou ze veroverden anders maar al te graag die "ongelovige" volkeren, zoals Marokko, Spanje en zelfs Zuid-Frankrijk.

en mensen als Ben Laden hebben ook hun mond vol van die 'superieure' islamitische cultuur.

observer
15-12-04, 20:19
Geplaatst door taouanza
Dit is anders dezelfde context waarin Bolkenstein een verontschuldiging wenste van de Marokkaanse koning. hij is de geestelijk leider en staatshoofd van

willy brandt heeft ook verontschuldigingen aangeboden voor nazi duitsland (en was geen nazi btw)

Karin.N
15-12-04, 21:56
Hoe wil je erbij horen, wanneer je ervan overtuigd bent dat moslims het betere volk zijn?

freya
15-12-04, 21:58
Geplaatst door taouanza
Uit het boek Geschiedenis van Marokko

'In de republiek was er verontwaardiging over 'aanmating van de barbaarsche vorst die niet schroomde zich gelijk te stellen met eene beschaafde zeemogendheid als Nederland'

Men koestert en zal onwetendheid blijven koesteren om een reden: Zich altijd meer voelen dan de ander.
Je kan wel je best doen om meer te weten en meer te kunnen. Een blanke hoeft dat niet. Onwetendheid is juist een macht. Hoe achterlijker je je tegenstander afschildert hoe beter jezelf bent.

Hoe welvarend en ontwikkelt Marokko toen ook was voor Nederlanders waren ze arrogante barbaren die hun plaats niet kenden.
400 jaar betrekkingen.
400 jaar geen moer verandert.:moe:

Weet je wat er in die eerste contracten tussen Marokko en Nederland vooral geregeld werd?
Het loskopen van Nederlandse slaven, die gevangen waren genomen door Marokkaanse kapers.

Idd een aantal kaperkapiteins waren Nederlanders, maar alle niet islamitische overlevenden van de zeeslagen werden als slaaf verkocht. Daar zijn een paar aardige verslagjes van, de memoires van mensen die na ca 20 jaar slavernij waren vrijgekocht.
Die minachtende houding kwam dus, net als tegenwoordig, van beide kanten.

Maar ga vooral door met het zoeken naar bewijzen van de inferieuriteit van Nederlanders :duim:


:moe:

Max Stirner
15-12-04, 23:28
Geplaatst door dicksr
Ik ken ZE niet en MEN ook niet!

:handbang:

IK ook niet.

Zeepaardje
16-12-04, 21:07
Geplaatst door Zeepaardje
Las pas nog in een ander topic het volgende:

Ik ben geboren en opgegroeid in Nederland (was Sneek in dit geval), mijn vrienden beschouwen mij een Nederlander, ikzelf beschouw mezelf een Nederlander, spreek Nederlands, maar toch VOEL ik mezelf Marokkaan.

Tja, gevoelens zijn rare dingen. Als je jezelf aanpraat dat je een buitenstaander bent (per slot van rekening behandelt je omgeving je als een mede-Nederlander), dan kán er zoiets als een zichzelf waarmakende voorspelling ontstaan.

Ik vraag me dan af: wat verwacht je van ons?
Wat kunnen wij doen aan die gevoelens?
Moeten wij wel verantwoordelijk gesteld worden voor die gevoelens, of is het iets van deze persoon zélf?

Dergelijke vragen komen ook bij mij op als ik naar jouw replies kijk Taouanza. Je bent zó vreselijk negatief over autochtonen, maar is AL jouw kritiek wel terecht? (Een deel zal idd wel terecht zijn, daar hoef je dus verder niet over te discussiëren).

Waarom reageer je niet Taouanza? Ik ben nou juist zo benieuwd.

Eke
16-12-04, 22:57
Geplaatst door taouanza


Hoe welvarend en ontwikkelt Marokko toen ook was voor Nederlanders waren ze arrogante barbaren die hun plaats niet kenden.
400 jaar betrekkingen.
400 jaar geen moer verandert.:moe:


Luyden die niet tot de eigen kerk behoorden werden 'barbaren' genoemd..'k Kan me nog herinneren dat in de vorige eeuw :) een Rooms-Katholieke slager mij een barbaar noemde (was toen 10 jaar).

Een barbaar! Wat vond ik dat opwindend, temeer daar ikzelf tot de 144.000 Uitverkorenen behoorde, volgens mijn geloof toen.

Stel het niet zo somber, Taouanza.Ben je al naar de tentoonstelling geweest ?Op TV zag het er heel mooi uit. Eke

Bofko
16-12-04, 23:07
Geplaatst door Eke
Een barbaar! Wat vond ik dat opwindend, temeer daar ikzelf tot de 144.000 Uitverkorenen behoorde, volgens mijn geloof toen.


:vreemd: Mormoons toen ?

taouanza
17-12-04, 08:05
Geplaatst door freya

Maar ga vooral door met het zoeken naar bewijzen van de inferieuriteit van Nederlanders :duim:


:moe:

Jij moet je echt na laten kijken.

taouanza
17-12-04, 08:21
Geplaatst door observer
hij is de geestelijk leider en staatshoofd van

willy brandt heeft ook verontschuldigingen aangeboden voor nazi duitsland (en was geen nazi btw)

Het ging in dit geval ook over een Marokkaanse staatshoofd.
En de Marokkaanse koning hoeft zich niet te verontschuldigen voor de Nederlandse problemen.

Jouw houding geeft percies aan wat ik bedoel.:moe:

Eke
17-12-04, 12:18
Geplaatst door Bofko
:vreemd: Mormoons toen ? Nee man! Maar nu ik heel langzaam wat van de Koran verneem, lijkt het overeenkomsten te hebben.Let op , geinteresseerde Moslims, of jullie dingen herkennen.


We geloofden dat we in de laatste tijden leefden, dat bij de terugkeer van de Messias wij de 144.000 uitverkorenen zouden zijn.Dan zou er een 'verwoesting' van de Aarde komen, waarbij wij dus niet bij zouden hoeven zijn. Vervolgens mochten wij als koningen en priesters werken onder de andere Zielen totdat de Dag des Oordeels zou komen.Je zou je dan moeten verantwoorden voor je daden op aarde.
Tenslotte kwam het duizendjarig Vredesrijk. Dit is opgediept uit mijn mistige geheugen.

Zo heb ik het als kind begrepen.Je leefde op zo'n manier dat je waardig was om door de Messias 'opgehaald' te worden.Dus geen bioscoop, geen kaartspel, geen disco's enz.
Bofko, geloofden de Mormonen ook in de laatste periode op aarde en in Verlossing door de komst van de Messias ? Eke

Mark
17-12-04, 12:20
Geplaatst door taouanza
'In de republiek was er verontwaardiging over 'aanmating van de barbaarsche vorst die niet schroomde zich gelijk te stellen met eene beschaafde zeemogendheid als Nederland'

Waarlijk! Toen waeren de schepen hier nog van hout en de mannen nog van stael :student:

wytze
17-12-04, 12:43
Mark is weer terug van z'n rooftocht in Afrika zie ik.
nog wat opgeleverd?

@Eke,
ben wel benieuwd hoe die geloofsrichting heet waar jij in zat. De jehova's menen ook dat ze tot de 144.000 horen.

Mark
17-12-04, 12:47
Geplaatst door wytze
Mark is weer terug van z'n rooftocht in Afrika zie ik.
nog wat opgeleverd?

@Eke,
ben wel benieuwd hoe die geloofsrichting heet waar jij in zat. De jehova's menen ook dat ze tot de 144.000 horen.

Ik heb die achterlijke afrikaanse barbaren goed uitgeknepen :)

wytze
17-12-04, 12:49
nou welkom terug, mark
viel er nog wat te halen dan? wat hebben ze daar nog allemaal aan waardevols?
(ik dacht dat guinee tot de armste landen hoorde?)

Mark
17-12-04, 12:52
Geplaatst door wytze
nou welkom terug, mark
viel er nog wat te halen dan? wat hebben ze daar nog allemaal aan waardevols?
(ik dacht dat guinee tot de armste landen hoorde?)

Nou ze hebben diamanten, goud en vooral heel veel bauxiet! :lole:

Maar ik zat er met geld uit ontwikkelingshulp.....

Ik heb mijn mening over Guinee moeten bijstellen de eerste paar keer dat ik er was vond ik het 3 keer niks maar deze keer vond ik het zelfs jammer om weg te gaan, interessant land en hele leuke vriendelijke bevolking :duim:

Ik hoop dat hun economie het snel wat beter gaat doen, de dictator is 74 jaar oud dus hopelijk helpt moeder natuur ze met een hartaanval.

Spoetnik
17-12-04, 12:53
Geplaatst door Mark
Ik hoop dat hun economie het snel wat beter gaat doen, de dictator is 74 jaar oud dus hopelijk helpt moeder natuur ze met een hartaanval.

Je hebt geen staatsgreep georganiseerd?

wytze
17-12-04, 12:55
ontwikkelingshulp? ik dacht dat je er voor een multinational heen was? (niet dat het me zou verbazen als multinationals een deel van de ontwikkelingshulp krijgen)

Mark
17-12-04, 12:56
Geplaatst door wytze
ontwikkelingshulp? ik dacht dat je er voor een multinational heen was? (niet dat het me zou verbazen als multinationals een deel van de ontwikkelingshulp krijgen)

een deel? :haha:

Mark
17-12-04, 12:58
Geplaatst door Spoetnik
Je hebt geen staatsgreep georganiseerd?

Ik ben maar een simpele jongen :vreemd:

Ze kunnen denk ik wel gaan profiteren van de onstabiele situatie in Ivoorkust. Door de cacao die niet meer door Abidjan wegkan door de grote verzekeringspremies overland via Conakry te verschepen.

Hoewel de mensen die ik sprak deze week weer terug gingen naar Abidjan om te kijken of hun huis nog overeind stond.

wytze
17-12-04, 13:08
mark,
hoveel % van OS gaat naar de multinationals?
als ik het goed begrijp ben jij in het kader van de ontwikkelingshulp voor Shell de bauxietvoorraden van Guinee gaan inventariseren?

Mark
17-12-04, 13:14
Geplaatst door wytze
mark,
hoveel % van OS gaat naar de multinationals?
als ik het goed begrijp ben jij in het kader van de ontwikkelingshulp voor Shell de bauxietvoorraden van Guinee gaan inventariseren?

:haha:

welnee man zo werkt dat allemaal niet

ik wil er niet teveel op ingaan maar als de wereldbank een land wil helpen om zijn infrastructuur te verbeteren en daarvoor heel zwaar materieel voor nodig is, dan gaat die opdracht naar specialisten uit de VS/europa omdat er in die landen domweg niet de machines zijn om het te bouwen. Ik heb er meegewerkt aan de bouw van een grote waterzuiveringsinstallatie.

wat betreft die bauxiet etc heb ik geen idee hoe dat gaat maar ik vermoed dat het zoals zo vaak gebeurt een constructie is tussen grote mijnbouwbedrijven, de dictator en zijn zwitserse bankrekening. Het volk ziet er iig weinig van terug.

wytze
17-12-04, 13:21
ik weet dat het niet zo werkt.
Maarre de wereldbank en helpen??? een diepe put in, meestal.

Mark
17-12-04, 13:24
Geplaatst door wytze
ik weet dat het niet zo werkt.
Maarre de wereldbank en helpen??? een diepe put in, meestal.

ze financieren grote infrastructurele werken in de derde wereld zoals de bouw van wegen, havens en dus ook riolering en waterzuivering. Wat ze verder allemaal voor nare dingen doen moet je maar aan Spoetnik vragen.

Overigens is de grote schuldige aan de rampzalige economie in dat land de totaal corrupte overheid wiens enige doel het is om buitenlandse investeerders zoveel mogelijk geld afhankelijk te maken en wie totaal niet geinteresseerd zijn of zon installatie uberhaupt wel werkt.

Bofko
17-12-04, 14:48
Geplaatst door Eke
Nee man! Maar nu ik heel langzaam wat van de Koran verneem, lijkt het overeenkomsten te hebben.Let op , geinteresseerde Moslims, of jullie dingen herkennen.


We geloofden dat we in de laatste tijden leefden, dat bij de terugkeer van de Messias wij de 144.000 uitverkorenen zouden zijn.Dan zou er een 'verwoesting' van de Aarde komen, waarbij wij dus niet bij zouden hoeven zijn. Vervolgens mochten wij als koningen en priesters werken onder de andere Zielen totdat de Dag des Oordeels zou komen.Je zou je dan moeten verantwoorden voor je daden op aarde.
Tenslotte kwam het duizendjarig Vredesrijk. Dit is opgediept uit mijn mistige geheugen.

Zo heb ik het als kind begrepen.Je leefde op zo'n manier dat je waardig was om door de Messias 'opgehaald' te worden.Dus geen bioscoop, geen kaartspel, geen disco's enz. Het geloof was gebaseerd op de Apocrieve Boeken.Hierin staat het evangelie van Thomas. Deze belangrijke Boeken werden door de kerk van Rome opzijgeschoven, niet erkend..in de 3e. eeuw.. en zij drukten er in Nicea hun eigen visie door.Ik zal de tijd vrijmaken om me er weer eens goed in te gaan verdiepen.Het is een zuiverder vorm van Christendom dan die van de Roomsche Kerk.

Bofko, geloofden de Mormonen ook in de laatste periode op aarde en in Verlossing door de komst van de Messias ? Eke

:vreemd: Hmm je zegt er niet bij welke stroming je dan wél zat. Ik neem aan Jehova getuige.

Wat de mormonen betreft,die hebben gewoon veel bijbelse verhalen uit het oude testament in de Verenigde Staten gesitueerd.
Knap hé.
Verder weet ik niet zoveel van deze stroming behalve dan dat ze ook polygamie toestaan.

Eke
17-12-04, 14:49
Geplaatst door wytze


@Eke,
ben wel benieuwd hoe die geloofsrichting heet waar jij in zat. De jehova's menen ook dat ze tot de 144.000 horen.


Geen Jehova ! :) Maar zijn zij gebaseerd op de door het Roomsche Rijk verboden Apocrieve boeken ?

Wie denken nog meer dat ze tot de 144.000 behoren ?

Weet je Wytze, ik heb dat geloof met de moedermelk ingedronken en op zondagschool mijn kennis opgedaan.Maar er blijkt een hele wereld achter te zitten.Ook de Koptische Christenen blijken gerelateerd te zijn.Ik moet het nog even allemaal uitzoeken.
Ben nu druk aan het poetsen e.d..
Wytze, wat ben jij (van oorsprong) ? Eke

wytze
17-12-04, 14:55
Eke,

Bij mijn weten hebben de jehova's niets op met het Thomas evangelie.
Er zijn, grove schatting, ongeveer 30 miljoen mensen die menen tot de 144.000 te behoren.
:D

ik ben van oorsprong gereformeerd opgevoed.
Nu ben ik een niet gelovig theist.

wat vind jij trouwens van het Thomas evangelie?

Eke
17-12-04, 15:02
Geplaatst door Bofko
: polygamie

Vrouw met veel mannen ? :) Nee.Geen polygamie.Geen Amerikaanse oorsprong.

Schotse oorsprong.Een stel dominees zaten daar met kritiek op de kerk. Kwamen steeds vaker bij elkaar, en baden om inzicht.Er kwam een gegeven moment Goddelijke Inspiratie (Heilige Geest) en zij kwamen terecht bij de door Rome in de ban gedane vroeg Christelijke Boeken.

In Nederland terechtgekomen in Enkhuizen. Dat was vroeger een belangrijke havenstad.Vandaar in Nederland ... :lachu: ...en de rest van de wereld kleine gemeenschappen gesticht.

Hersteld Apostolische Gemeenschap in de Eenheid der Apostelen ? Nieuw Apostolische Kerk ?Zegt je dat wat. Er zijn inmiddels al weer diverse scheuringen opgetreden. Dat heb je met die enthousiastelingen.Eke

Eke
17-12-04, 15:12
Geplaatst door wytze
Eke,

Bij mijn weten hebben de jehova's niets op met het Thomas evangelie.
Er zijn, grove schatting, ongeveer 30 miljoen mensen die menen tot de 144.000 te behoren.
:D

ik ben van oorsprong gereformeerd opgevoed.
Nu ben ik een niet gelovig theist.

wat vind jij trouwens van het Thomas evangelie?

Wytze, 30 miljoen mensen. Zoveel ? Als kind geneerde ik me dat ik tot de Uitverkorenen behoorde omdat ik het zo rot vond voor de rest....Dus 30 miljoen is wel een goed bericht.

Een gelovig theist ?

Heb vanmiddag met neef gebeld.'k krijg wat boeken. Wil me weer verdiepen in die zaken. Ook het Thomasevangelie herlezen.Jij kent het ?Ik zal als niet aan een Instituut verbonden gelovige met interesse deze zaken lezen.

'k weer verder/eten kopen/koken.Dag Wytze!Dag Bofko !

Eke
17-12-04, 15:17
Taouanze, jij hebt ook een Geloof, ook een verhaal over je ervaringen. Zie je dat je gewoon bij de andere Nederlanders kunt aanschuiven ?Je hebt ook een eigen plek aan tafel. Vergeet dat niet, Eke

Bofko
17-12-04, 15:19
Geplaatst door Eke

:zwaai:

wytze
17-12-04, 15:30
Eke,

Die 30 miljoen is een schatting van mij, maar heb daar geen enkele onderbouwing voor.

Niet een gelovig theist, maar een niet-gelovend Theist. De laatste school over de Bijbel die ik heb meegemaakt stelde: Geloof ons Niet.
Dat trok me erg aan na alle: "geloof ons, geloof ons" leerscholen en kerken.
Deze school kwam verder ook met allerlei informatie over de Bijbel die direct in dat boek valt te lezen, maar waar je in het gewone christendom nooit over hoort.

Wat het Thomas evangelie betreft, dat ken ik pas sinds kort maar had er wel al veel eerder over gehoord.
Ik vind het wel heel boeiend dat het in 1945 is teruggevonden en de Dode Zee rollen in 1947.
Er staan interessante quotes in, maar dat is gelijk ook een beetje een nadeel: De context van de quotes ontbreekt.

koop en kook ze!

taouanza
17-12-04, 15:57
Geplaatst door Eke
Taouanze, jij hebt ook een Geloof, ook een verhaal over je ervaringen. Zie je dat je gewoon bij de andere Nederlanders kunt aanschuiven ?Je hebt ook een eigen plek aan tafel. Vergeet dat niet, Eke

Ik doe mijn best.;)

taouanza
17-12-04, 15:58
Geplaatst door Bofko
:zwaai:


:zwaai:





:vreemd:

nard
17-12-04, 16:01
Geplaatst door wytze
Eke,

Nu ben ik een niet gelovig theist.




Kun je deze is uitleggen aub?

Dank je wel.


N.

Bofko
17-12-04, 16:01
Geplaatst door taouanza
:zwaai:

:zwaai:


Geplaatst door taouanza
:vreemd:

Nee hoor, de sarcastische :zwaai: gebruik ik nooit.

taouanza
17-12-04, 16:02
Geplaatst door Bofko
:zwaai:



Nee hoor, de sarcastische :zwaai: gebruik ik nooit.

Okai :hardlach:

wytze
17-12-04, 16:14
nard,

een niet-gelovig theist is iemand die meent dat het bestaan van god (Yahweh) geen kwestie van geloof is.

Eke
18-12-04, 11:40
Geplaatst door Eke


Weet je Wytze, ik heb dat geloof met de moedermelk ingedronken en op zondagschool mijn kennis opgedaan.Maar er blijkt een hele wereld achter te zitten.Ook de Koptische Christenen blijken gerelateerd te zijn.Ik moet het nog even allemaal uitzoeken.
Ben nu druk aan het poetsen e.d..
? Eke

Wytze en Bofko : een rectificatie van mijn kant.Gisteren heb ik tijdens het posten hier een neef opgebeld om wat meer over de kerk uit mijn jeugd te weten. Hij stond op het punt om weg te gaan, dus het gesprek was heel kort. Een misverstand. Ik zei "wij" en ik dacht aan het geloof uit onze kindertijd. Hij zei "wij" en dacht aan het Christendom. Spraakverwarring.Het eind der tijden en de 144.000 uitverkorenen speelde wel de hoofdrol in mijn jeugd, maar het Thomas-evangelie niet !

. Eke

wolfje
18-12-04, 15:07
[QUOTE]Geplaatst door taouanza
[B]Uit het boek Geschiedenis van Marokko

Men koestert en zal onwetendheid blijven koesteren om een reden: Zich altijd meer voelen dan de ander.
Je kan wel je best doen om meer te weten en meer te kunnen. Een blanke hoeft dat niet. Onwetendheid is juist een macht. Hoe achterlijker je je tegenstander afschildert hoe beter jezelf bent.
---------

Je begint wel een beetje een vergiftigde bonbon te worden, Taouanza.
Gister zag ik er een in de tram, met een roze hoofddoek en roze
muiltjes. Lekker hoor, maar wel alleen om naar te kijken.
Moet je geen relaatsie mee willen; voor je eigen gezondheid... :D

Eke
18-12-04, 18:05
Geplaatst door taouanza
Ik doe mijn best.;)

sluit je aan bij het grote leger van vrouwen die zo hun best doen...waarom doen we dat toch ? :) Eke

Eke
18-12-04, 18:11
Geplaatst door wolfje
[QUOTE][
[
Moet je geen relaatsie mee willen; voor je eigen gezondheid... :D :fpuh: Eke

taouanza
18-12-04, 18:16
Geplaatst door wolfje
[QUOTE]Geplaatst door taouanza
[B]Uit het boek Geschiedenis van Marokko

Men koestert en zal onwetendheid blijven koesteren om een reden: Zich altijd meer voelen dan de ander.
Je kan wel je best doen om meer te weten en meer te kunnen. Een blanke hoeft dat niet. Onwetendheid is juist een macht. Hoe achterlijker je je tegenstander afschildert hoe beter jezelf bent.
---------

Je begint wel een beetje een vergiftigde bonbon te worden, Taouanza.
Gister zag ik er een in de tram, met een roze hoofddoek en roze
muiltjes. Lekker hoor, maar wel alleen om naar te kijken.
Moet je geen relaatsie mee willen; voor je eigen gezondheid... :D

Ja de druiven zijn weer eens zuur.:rolleyes:

taouanza
18-12-04, 18:17
Geplaatst door Eke
sluit je aan bij het grote leger van vrouwen die zo hun best doen...waarom doen we dat toch ? :) Eke

Nou als je iets doet doe je dat ten eerste voor jezelf.:)

Eke
18-12-04, 18:48
Geplaatst door taouanza
Nou als je iets doet doe je dat ten eerste voor jezelf.:)

Ja, omdat je een goeie dochter wilt zijn,omdat je een goeie moeder wilt zijn, een goeie vrouw pfffff. zo kan ik nog wel even doorgaan.Maar ja, jij bent van een jongere generatie, ik hoop dat je het beter doet :blij:
Eke

taouanza
19-12-04, 10:38
Geplaatst door Eke
Ja, omdat je een goeie dochter wilt zijn,omdat je een goeie moeder wilt zijn, een goeie vrouw pfffff. zo kan ik nog wel even doorgaan.Maar ja, jij bent van een jongere generatie, ik hoop dat je het beter doet :blij:
Eke

Nee hoor goede dochter en goede vrouw heb ik opgegeven was een bodemloze put. Maar ik doe mijn best om een goede moeder te zijn en een goed mens.
Voor je het weet maakt dat je ook een goede dochter maar moeder ben ik nog bezig.
Maar opofferen doen ik niet meer.;)

Eke
19-12-04, 10:54
Geplaatst door taouanza

Maar opofferen doen ik niet meer.;)

Ha, de grote stap voorwaarts! En ook zonder schuldgevoelens ? :tik:

taouanza
19-12-04, 11:17
Geplaatst door Eke
Ha, de grote stap voorwaarts! En ook zonder schuldgevoelens ? :tik:

Schuldwat?! :duivels:

Eke
19-12-04, 11:32
Geplaatst door taouanza
Schuldwat?! :duivels:

:lachu: 'k ga gauw aan de slag..fijne zondag!