PDA

Bekijk Volledige Versie : Amsterdam heeft meer respect voor Marokkanen dan dictatoriale Marokkaanse consulaten.



Zwarte Schaap
14-12-04, 12:33
Jihad taboe als voornaam kind

HANNELOES PEN

AMSTERDAM - Een meisje uit De Baarsjes - geboren 27 november, aangegeven op 29 november, blijkt uit een advertentie van de burgerlijke stand - heeft de voornaam Jihad gekregen, een woord dat ook 'heilige oorlog' kan betekenen.

Die naam is niet nieuw en de ambtenaar van de burgerlijke stand heeft hem zonder slag of stoot aanvaard. Het Marokkaanse consulaat heeft de burgerlijke stand gisteren echter telefonisch laten weten de naam niet te accepteren. Het stadsdeel heeft de ouders direct een brief gestuurd met het verzoek langs te komen.

Maar het komt ruim zes keer per jaar voor dat een kind in Nederland Jihad wordt genoemd. Uit het boek Over voornamen van Gerrit Bloothooft e.a. blijkt dat dat de afgelopen twintig jaar 129 keer is gebeurd; 93 keer was het een meisje en 36 keer aan een jongen. De schrijvers spreken van een 'stabiele tendens', wat betekent dat de naam ook de laatste jaren voorkomt.

Ouders kunnen hun kinderen, laat de burgerlijke stand in Amsterdam weten, 'bijna elke' naam opgeven, zolang het niet om 'onwelvoeglijke' namen gaat. ''Vulgaire scheldwoorden als pik en kut nemen we niet op. Maar twee, drie jaar geleden wilde een vader dat zijn dochter Miracle of Love werd genoemd. Het echtpaar had er jaren over gedaan een kind te krijgen, vandaar. Die naam hebben we geweigerd. De rechter bepaalde uiteindelijk dat het wel kon, maar met twee tussenstreepjes: Miracle-of-Love. Net als Willem-Alexander,'' zegt Dick Veenstra van de burgerlijke stand.

Twee weken geleden keek de ambtenaar in De Baarsjes wel even op toen de Marokkaanse vader de naam van zijn pasgeboren dochter noemde. De ambtenaar informeerde nadrukkelijk of de vader wel wist waar hij aan begon. Maar de man hield vol dat hij het een mooie naam vond, waarna de ambtenaar de akte opmaakte.

Jihad kwam bovendien voor op de namenlijst van het Marokkaanse consulaat. Erachter staat echter een sterretje met het cijfer 2. Dit betekent dat het consulaat in Rotterdam de naam niet accepteert. In de praktijk betekent dit dat het meisje in Amsterdam wel, maar in Rotterdam geen Marokkaans paspoort krijgt. ''Maar het is ook afhankelijk van wie je daar aan de lijn hebt,'' zegt Wim de Graaf van het stadsdeel.

Het stadsdeel heeft gisteren bij het Marokkaanse consulaat in Amsterdam even nagevraagd of dat de naam Jihad nog steeds accepteert. Dat bleek dus niet het geval. Het kind zal geen Marokkaans paspoort krijgen. ''Wij hebben de familie direct een brief gestuurd met de vraag of ze langs wil komen,'' aldus De Graaf.

Soms krijgen ouders spijt. Twee jaar geleden werd in Amsterdam ook een meisje geboren dat de naam Jihad kreeg, blijkt uit het boek Voornaam! van Pim van Schaik, gewoon omdat de ouders dat mooi vonden. Maar toen de oorlog in Afghanistan begon, betreurden ze hun keuze.

21 jaar geleden kon een Amsterdamse ambtenaar van de burgerlijke stand de naam al optekenen. En de drager, Jihad Alariachi, is er trots op. ''Het betekent inspanning voor je geloof. Dat kan via een heilige oorlog, maar dat hoeft niet per se. Mijn moeder hoorde de naam voor het eerst in een televisieserie die ze via de schotel kon ontvangen. Ze was nog zwanger van mij en vond het prachtig.''

Alariachi hoort pas de laatste paar jaar vervelende opmerkingen. ''Vóór 11/9 vond men het een mooie naam, maar na 11/9, na

Afghanistan en na de moord op Theo van Gogh hoor ik alleen maar: 'Wáááát? Hoe heet jij?' Het wordt gelinkt aan terrorisme, terwijl het daar niets mee te maken heeft.''

''Autochtonen vinden het een rare naam. Ze denken dat ik iets wil uitdragen en de zelfmoordaanslagen steun. Maar allochtonen vinden het een vette naam. Ze maken er ook soms grappen over. Ik liep vlak na 11 september op het metrostation met een walkman op. Mijn vriendin kwam me achterna en riep een paar keer mijn naam. Ze moest steeds harder roepen omdat ik het niet hoorde. Toen ze puffend bij me stond, zei ze lachend: ''Waarom kon je niet Fatima heten?''

Jihad wil haar naam nooit veranderen. Ze zou haar dochter later ook zo kunnen noemen. En tegen het pasgeboren meisje wil ze maar één ding zeggen: ''Wees trots op je naam.''


Bron: Het Parool 14/12/04

Zwarte Schaap
14-12-04, 23:19
Graag jouw mening hier meneer Orakel ! Ben benieuwd wat jij er eigenlijk over denkt.

observer
14-12-04, 23:46
Het kind zal geen Marokkaans paspoort krijgen. lost dat niet het 2 paspoorten probleem op

alle meisjes heten jihad

en voor de jongens bedenken we ook wat

iets van berberrulez of zo iets

TonH
15-12-04, 00:32
Geplaatst door observer
lost dat niet het 2 paspoorten probleem op

alle meisjes heten jihad

en voor de jongens bedenken we ook wat

iets van berberrulez of zo iets

't Is ook een jongensnaam...

Maar wat betekent het verwerpen door de Marokkaanse overheid van deze potentiële staatsburger voor haar toekomst? Kan ze nog met haar ouders Marokko bezoeken?

Staat Jihad straks in de Nederlandse statistieken nog steeds te boek als allochtoon?

:confused:

Orakel
15-12-04, 07:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Graag jouw mening hier meneer Orakel ! Ben benieuwd wat jij er eigenlijk over denkt.

Heer Schaap, ewa hoe zal ik dat zeggen a goeya. 'kben blij da'k maar eens per 7 jaar naar het consulaat hoef en als het ff kan stuur ik dan ook nog es me broer.
Vanaf de eerste dag dat ik er kwam is de hufterigheid daar me tegen gaan staan en da's niet over gegaan.

Ik had al eerder gehoord dat ze er de arrogantie hebben om te weigeren namen in te schrijven die hen niet aanstaan of die niet Islamitisch zouden zijn.
Nu komt er iemand met een Islamitische naam (wist ik trouwens niet, dat Jihad als naam gebruikt werd), ist weer niet goed.

Ik hoop dat betreffende ouders een enorme rel trappen en die gasten van het consulaat met hun volstrekte willekeur es goed op hun plek zetten.

Orakel
15-12-04, 07:20
Geplaatst door TonH

Maar wat betekent het verwerpen door de Marokkaanse overheid van deze potentiële staatsburger voor haar toekomst? Kan ze nog met haar ouders Marokko bezoeken?

Of het onmogelijk is, weet ik eerlijk gezegd niet, maar lastig wordt het wel.
Als ouders weigeren een andere naam te kiezen, worden ze niet ingeschreven, krijgen ze geen Marokkaans paspoort voor het kind en, nog belangrijker, geen Carte Nationale (Marokkaanse ID-kaart).
Als Marokkaan kom je zonder die laatste Marokko niet of erg moeilijk in.

Zelfs met Nederlands paspoort, wordt je steevast gevraagd je Carte te laten zien.


Staat Jihad straks in de Nederlandse statistieken nog steeds te boek als allochtoon?

:confused:

Vanaf de derde generatie niet meer als het goed is (volgens het CBS).

observer
15-12-04, 09:50
Als Marokkaan kom je zonder die laatste Marokko niet of erg moeilijk in.

Zelfs met Nederlands paspoort, wordt je steevast gevraagd je Carte te laten zien.. toch raar

je laat je nederlandse paspoort zien zegt iets van moi un hollandais en dan vragen ze om je maroc kaart je zal maar (godverhoede het) een algerijn zijn ofzo

delirious
15-12-04, 09:57
Wie noemt zijn kind nou Jihaad? :confused:

Kunegonde
15-12-04, 09:58
En waarom wordt de naam Jihad in Marokko geweigerd, als die zo compleet onschuldig is?

TonH
15-12-04, 11:23
Geplaatst door Kunegonde
En waarom wordt de naam Jihad in Marokko geweigerd, als die zo compleet onschuldig is?

En als die volgens het Parool ongeveer 6 keer per jaar als naam wordt ingeschreven...

Zal wel niks te maken hebben met het gesprek dat Verdonk met de ambassadeur heeft gehad... :loens:

sienia
15-12-04, 11:27
Ik ken een volwassen marokkaanse man die de naam Jihad draagt.
Daar geboren en getogen.

Wie dropt er een bommetje op het consulaat?

taouanza
15-12-04, 11:48
Geplaatst door sienia
Wie dropt er een bommetje op het consulaat?


?

sienia
15-12-04, 12:06
Geplaatst door taouanza
?

De enige remedie tegen hun walgelijke neerbuigendheid jegens ons.

taouanza
15-12-04, 12:08
Geplaatst door sienia
De enige remedie tegen hun walgelijke neerbuigendheid jegens ons.

Maar dat zal gezien worden als een extremistische aanslag op westerse waarden enzo.
Marokko martelt mensen voor de vrijheid van het westen.
Ik denk niet dat het op prijs wordt gesteld als je dan de goede vrienden van het westen gaat bombarderen.

sienia
15-12-04, 12:14
Geplaatst door taouanza
Maar dat zal gezien worden als een extremistische aanslag op westerse waarden enzo.
Marokko martelt mensen voor de vrijheid van het westen.
Ik denk niet dat het op prijs wordt gesteld als je dan de goede vrienden van het westen gaat bombarderen.

Tuurlijk niet, verdeel en heers weet je nog?

Marokko pakt de extremisten aan. Extremisten die wanneer ze de macht zouden grijpen zonder pardon alle rechten (met name die van vrouwen) aan hun laars zouden lappen.
Zie Taliban in Afghanistan, zie Iran, zie nog steeds SA mbt de rechten van de vrouw.

TonH
15-12-04, 12:19
Geplaatst door sienia
Wie dropt er een bommetje op het consulaat?

Anglicisme liefje, anglicisme :roker:

sienia
15-12-04, 12:21
Geplaatst door TonH
Anglicisme liefje, anglicisme :roker:

Toch geen vlaming he?

taouanza
15-12-04, 12:28
Geplaatst door sienia
Tuurlijk niet, verdeel en heers weet je nog?

Marokko pakt de extremisten aan. Extremisten die wanneer ze de macht zouden grijpen zonder pardon alle rechten (met name die van vrouwen) aan hun laars zouden lappen.
Zie Taliban in Afghanistan, zie Iran, zie nog steeds SA mbt de rechten van de vrouw.

Ik zie bijna elke dag vrouwenrechten op tv.:)
Je hebt in het Westen het recht om jezelf niet te accepteren zoals je bent".:strik:

In SA en Afganistan moet je je bedekken hier hoef dat niet.
Wat je niet wil laten zien mag je gewoon laten afsnijden.
Ik vraag me af om mensen nog een punt zouden maken van vrouwenbesnijdenis als het onder narcose gebeurt.

sienia
15-12-04, 12:32
Geplaatst door taouanza
Ik zie bijna elke dag vrouwenrechten op tv.:)
Je hebt in het Westen het recht om jezelf niet te accepteren zoals je bent".:strik:

In SA en Afganistan moet je je bedekken hier hoef dat niet.
Wat je niet wil laten zien mag je gewoon laten afsnijden.
Ik vraag me af om mensen nog een punt zouden maken van vrouwenbesnijdenis als het onder narcose gebeurt.

Ik vind dat je een vreemde kronkel hebt. :)
Serieus.

TonH
15-12-04, 12:33
Geplaatst door sienia
Toch geen vlaming he?

Zou niet durven :nerveus:

Deze zin ("the Supreme Court dropped a bomb against federal regulations") klinkt in het Nederlands veel explosiever dan jij bedoelt? :argwaan:

sienia
15-12-04, 12:36
Geplaatst door TonH
Zou niet durven :nerveus:

Deze zin ("the Supreme Court dropped a bomb against federal regulations") klinkt in het Nederlands veel explosiever dan jij bedoelt? :argwaan:

Ach zo!
Je hebt helemaal gelijk.

Maar ik heb wel echt een pesthekel aan de medewerkers op het consulaat.

TonH
15-12-04, 12:39
Geplaatst door sienia
Ach zo!
Je hebt helemaal gelijk.

Maar ik heb wel echt een pesthekel aan de medewerkers op het consulaat.

Ik heb het genoegen nog niet gehad. :fpetaf:

Maar wanneer ze maar voor 10% zijn als op de Indiase ambassade... :duivels:

sienia
15-12-04, 12:41
Geplaatst door TonH
Ik heb het genoegen nog niet gehad. :fpetaf:

Maar wanneer ze maar voor 10% zijn als op de Indiase ambassade... :duivels:

Als ik over een paar jaar weer mn carte nationale moet verlengen mag je met me mee, of je mag het zelfs voor me doen! :nerveus:

TonH
15-12-04, 12:53
Geplaatst door sienia
Als ik over een paar jaar weer mn carte nationale moet verlengen mag je met me mee, of je mag het zelfs voor me doen! :nerveus:

Gezellig, je komt dus langs?

Morocco
Embassy
14, Mouson St., P. Psichico, Athens
Tel.: +302106474209

:D

taouanza
15-12-04, 12:54
Geplaatst door sienia
Ik vind dat je een vreemde kronkel hebt. :)
Serieus.

Was jij niet degene die een bom wou gooien op het consulaat?

En ik ben trots op mijn kronkel.

sienia
15-12-04, 12:58
Geplaatst door TonH
Gezellig, je komt dus langs?

Morocco
Embassy
14, Mouson St., P. Psichico, Athens
Tel.: +302106474209

:D

Als het daar maar een fractie beter is geregeld dan hier dan heb ik het er voor over. :hihi:


T, neem een kop koffie. ;)