PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslima zwicht voor dreigbrieven



Marakchie
14-12-04, 13:30
Enkele weken geleden werd een werkgever bedreigt omdat hij toeliet dat één van zijn werkneemsters kwam werken met een hoofddoek om. Bron: Het Nieuwsblad.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
BEDREIGDE MOSLIMVROUW DOET HOOFDDOEK AF
"Uit respect voor mijn baas Rik"

Naïma, een werkneemster van delicatessenzaak Remmery in het West-Vlaamse Ledegem (bij Menen) heeft gisteren voor het eerst haar hoofddoek op het werk afgedaan. Een onbekende dreigt in brieven met brandstichting als zaakvoerder Rik Remmery nog langer gesluierde arbeidsters in zijn fabriek toelaat.

Naïma: "Ik neem mijn hoofddoek af uit respect voor meneer Rik en mevrouw Rita. Die onbekende bedreigt ook de familie. Die tweede brief heeft ons allemaal heel bang gemaakt."

Zaakvoerder Rik Remmery benadrukte gisteren dat hij zijn werkneemster de vrije keuze had gelaten. Naïma besliste zelf actie te ondernemen. "Zij kon niet verdragen dat er iets met ons zou gebeuren. Zij legt uit vrije wil haar hoofddoek af op het werk", zegt Rik Remmery.

De delicatessenzaak Remmery draait deze weken op volle toeren. Het bedrijf verwerkt en verpakt visgerechten voor winkelketens. Een eerste dreigbrief op 24 november zorgde voor onrust. Toen hoopte iedereen nog dat het om een misplaatste grap ging. Het dreigement werd echter kracht bijgezet in een tweede dreigbrief die vorige vrijdag bij de Gentse redactie van Het Nieuwsblad in de bus stak. Het gerecht van Kortrijk nam de brief, afgestempeld in Roeselare, in beslag.

"Niet meer buiten"

Naïma begrijpt niet wie in een landelijke gemeente als Ledegem zich met zulke dreigementen inlaat. Zij werkt al acht jaar bij Delicatessen Remmery en draagt altijd haar hoofddoek. "Nooit heeft iemand daarover een opmerking gemaakt. Ik heb niemand iets misdaan. Met al mijn collega's en buren heb ik een goede relatie. Acht jaar lang laat iedereen mij met rust en dan ineens komen die brieven. Waarom?"

Naïma komt sinds de dreigbrieven niet meer buiten. "Ik durf niet meer. Op het werk krijg ik veel steun. Na het werk blijf ik binnen bij mijn man en mijn twee kinderen. Het is de waarheid. Ik ben bang geworden. De politie moet gauw een einde maken aan die dreiging."


--------------------------------------------------------------------------------

Die hele discussie rond hoofddoekjes leidt de aandacht af van het échte doel waartegen we zouden moeten ageren. Door de islam tot dat doel te maken, dreigen we een vergissing te begaan die ons allemaal, niet-moslims inbegrepen, heel erg duur zal komen te staan.
Niet de islam, wel het fundamentalisme dient bestreden te worden. Een moslimvrouw die gaat werken met een hoofddoek, en wier baas daartegen geen bezwaren heeft, kan onmogelijk op één lijn worden gesteld met een (moslim-)terrorist.

Ik zet opzettelijk het woordje "moslim" tussen haakjes, want moslims hebben geenszins het alleenrecht op terrorisme. Die totnogtoe anonieme briefschrijver werkt evengoed terreur in de hand. Ik hoop dat hij snel gevat wordt, en dat de strafmaat verzwaard zal worden omdat hij opereert binnen een reeds overgevoelige context.

Maar goed, ik ben de rechter niet...

Umarvlie
14-12-04, 13:35
oud nieuws .. al geweest en besproken hoor ... :)

Wide-O
14-12-04, 15:11
Niet het nieuws dat die mevrouw heeft toegegeven aan de bedreiging toch ?

Ik vind het walgelijk :kotsen:

Waar zijn we mee bezig :(

taouanza
15-12-04, 09:11
Dit is niet erg want ze is uiteindelijk bevrijd door de bedreigingen.
Moslims die bedreigen dat is gevaarlijk andersom niet. Nietmoslims zijn in het algemener beschaafder en doen geen rare dingen. Dus zal het wel baldadigheid zijn. Niks aan de hand.

Lugh
15-12-04, 09:18
Het is wel prettig voor die moslima dat ze van haar schaamlapje af is, maar ik had liever gezien dat het op een andere manier ging.

mulan
15-12-04, 09:36
Geplaatst door Lugh
Het is wel prettig voor die moslima dat ze van haar schaamlapje af is, maar ik had liever gezien dat het op een andere manier ging.

Ja ik kan ook niet wachten tot jij bedreigd word....misschien dat je dan die walgelijke opmerkingen voor je gaat houden.

taouanza
15-12-04, 09:46
Geplaatst door mulan
Ja ik kan ook niet wachten tot jij bedreigd word....misschien dat je dan die walgelijke opmerkingen voor je gaat houden.

Het zou inderdaad bijzonder prettig zijn als hij wat manieren leert.:moe: