PDA

Bekijk Volledige Versie : 4,84 miljoen euro voor de uitbetaling van de lonen van de 245 imams



Marsipulami
15-12-04, 16:57
Imams worden binnenkort betaald

Geplaatst door: kifkif op dec 15, 2004 - 06:33 AM - -


SP.A-senator Mimount Bousakla pleitte gisteren voor een ‘eerlijkere’ financiering van de religies in ons land. De Morgen onderzocht hoe de centen nu verdeeld worden.

In 2004 werd 229 miljoen euro uitgetrokken voor de erkende religies, 7 miljoen minder dan drie jaar geleden. De katholieke kerk gaat met 88 procent van de koek lopen (ruim 200 mijoen euro). De vrijzinnigheid komt met ruim 18 miljoen op de tweede plaats. De islam moet het nu stellen met 0,8 procent. Maar daar komt verandering in. Voor 2005 is er op de begroting van justitie 4,84 miljoen euro ingeschreven voor de uitbetaling van de lonen van de 245 imams.

Bron De Morgen

Bofko
15-12-04, 17:02
Atheisme en agnosis zijn gratis.

Si_Y
15-12-04, 17:03
Ik wist niet dat de overheid betaald voor de priesters/imams. Is dat in Nederland ook zo?
Mogen de imams predikken wat ze willen, of worden deze selectief uitgekozen? Dit vraag ik omdat het me sterk lijkt dat er in heel België maar 245 imams zijn.

Marsipulami
15-12-04, 17:09
Geplaatst door Bofko
Atheisme en agnosis zijn gratis.

Je hebt voorbij die 18 miljoen euro gelezen. Ik zal effe wat meer concrete info zoeken voor je.

Marsipulami
15-12-04, 17:10
Het geld van de kerk

Home | Dossier | Links

De kerk is geen schatkamer



“Het meest verrassend vind ik dat zo’n gecentraliseerde kerk als de katholieke zo’n versnipperde financiële structuur heeft. In totaal gaat het om 8.000 verschillende portemonnees. Raak daar maar eens wijs uit.” Dat zegt Geert Delbeke (66)(foto Dirk Vertommen), auteur van een zopas gepubliceerd boek over Het geld van de Kerk.

Geert Delbeke was van 1968 tot vorig jaar verbonden aan de Katholieke Televisie- en Radio-omroep (KTRO). Hij is de eerste die een (uitgebreid) boekje opendoet over de financiële achtergronden van de Kerk, waarvoor hij ook de medewerking kreeg van betrokken instanties. “Ik heb de indruk dat de tijd van de geheimdoenerij voorbij is. Zo vernam ik dat de Belgische bisdommen jaarlijks rond de 125.000 euro afdragen aan Rome.”
Hoe rijk is de Kerk nu werkelijk?
Niet te zeggen, want dé portemonnee van dé Kerk bestaat niet. België telt 3.895 parochies die elk minstens twee portemonnees hebben: de kerkfabriek en een vzw. Die parochies zijn verenigd in 244 decanaten, ook elk met minstens één vzw. Dan zijn er nog de acht bisdommen met hun eigen structuren. Zo kom je uit bij in totaal 8.000 portemonnees. En dan heb ik het nog niet over de kloosters en abdijen, noch over de vele katholieke organisaties en verenigingen zoals Broederlijk Delen en Welzijnszorg.
De vele kunstschatten van de Kerk zijn toch een immense schatkamer?
De kunstschatten van vóór Napoleon, roerend en onroerend, zijn eigendom van de gemeenten. Ze zijn niet te gelde te maken, maar onvervreemdbaar eigendom van de gemeenschap. Wat betaalt de overheid aan de Kerk?
Voor salarissen 100 miljoen euro, van de gemeenten komt ook ongeveer zoveel. Daarnaast wordt in totaal 280 miljoen euro uitgekeerd voor het onderwijs in godsdienst en lekenmoraal. Alles samen geven de overheden - staat, gewesten en gemeenten - 580 miljoen per jaar uit aan levensbeschouwing. Daarvan gaat precies 79,28% naar de katholieke kerk. En dus niet 96%, zoals destijds gelanceerd.
Is er controle op deze geldstromen?
Neen. Een bisdom, een parochie, een klooster, een instelling... zijn allemaal financieel gescheiden machten. Bij mijn onderzoek was ik verrast door het kunst- en vliegwerk dat bisdommen moeten doen om de eindjes aan mekaar te knopen. Over verborgen schatten beschikt de Kerk zeker niet. Priesters worden steeds meer vervangen door parochie-assistenten, leken. Krijgen die dezelfde wedde als een pastoor?
Ja, en de vraag is of zo’n jaarsalaris van 16.672 euro wel ernstig te noemen is voor iemand met zo’n verantwoordelijkheid. Mensen met een gezin moeten afhaken. Hier dringt zich een serieuze herziening op. Daarvoor kan men zich misschien laten inspireren door het wetsontwerp over de salarisschalen van de morele consulenten in de georganiseerde vrijzinnigheid. Ze krijgen een beginwedde van 24.000 euro, met tweejaarlijkse verhogingen tot 42.800 euro per jaar. Twee keer zoveel als een pastoor of een parochieassistent.
Hebt u ook een idee van de rijkdom van congregaties en abdijen?
Kloosters hebben een rijk patrimonium opgebouwd maar geven het aan de samenleving terug, want vele zijn volop bezig met de overdracht van hun instellingen aan nieuwe vzw’s, bestuurd door leken. Weinig bekend is wat religieuze congregaties - zeker van vrouwen - opbrengen voor steun aan sociale projecten van alle aard, ook niet-kerkelijke hulporganisaties zoals Greenpeace.
De Kerk verliest steeds meer terrein. Moet de overheid er zoveel geld blijven insteken?
In feite betekenen die 580 miljoen euro per jaar in totaal een peulenschil. Er zullen trouwens steeds plekken in de samenleving nodig zijn die tot niets dienen, maar waar mensen rust, stilte en bezinning kunnen vinden. Opvallend is dat mensen hun parochiekerk niet graag afgeven, ook al gaan ze er niet naar de mis. Zo heeft de stad Charleroi een bevraging gedaan bij de bevolking welke van de 72 kerken afgebroken kon worden. Het antwoord was: geen enkele...

Geert Delbeke, Het geld van de Kerk, 320 blz., 19,95 euro, Davidsfonds, Leuven.

“Priesters verdienen niet veel maar klagen nooit”

Rijk zijn pastoors niet. “Maar ik hoor actieve priesters ook zelden klagen over hun wedde”, zegt Toon Osaer,woordvoerder van kardinaal Godfried Danneels. Hoeveel verdient een pastoor? Wie betaalt de wedde? En waar gaat het geld van misvieringen naartoe? Toon Osaer en Geert Lesage van de persdienst van de Belgische Bisschoppenconferentie klappen uit de biecht.



Hoeveel verdient een parochiepriester?
Dat bedrag is bij wet vastgelegd en is gepubliceerd in Het Staatsblad. Een groot geheim is het dus niet. Het bruto-jaarinkomen van een parochiepriester bedraagt 16.672,87 euro. Netto heeft de priester ongeveer 1.050 euro per maand. De staat betaalt de wedde.
Heeft een priester nog andere inkomsten?
Bovenop de wedde is er het zogenaamde casueel: inkomsten uit begrafenissen en huwelijken. Hoeveel de priester hiervan krijgt, is moeilijk te zeggen, want er zijn grote verschillen tussen de parochies. In elk geval krijgt de priester slechts een klein gedeelte van dat geld. Ook de kerkfabriek, het bisdom en de koster en organist krijgen hun deel. Sommige priesters geven hun gedeelte van het ‘casueel’ aan de parochie, maar ze doen dat vrijblijvend. Daarnaast hebben pastoors ook inkomsten uit misintenties.
Wonen pastoors altijd gratis?
Doorgaans wel. Actieve priesters krijgen gratis huisvesting in de pastorij. De gemeenten staan in voor het onderhoud ervan.Sommige gemeenten doen dat voorbeeldig, andere daarentegen...
Heeft een priester recht op anciënniteitsverhogingen?
Neen. Een beginnend priester verdient evenveel als een priester met jaren ervaring. Of hij 25 of 65 is, maakt dus geen verschil.
Hoeveel pensioen krijgt een priester?
Het pensioen is gelijk aan de wedde, maar het casueel is veel minder. Omdat bejaarde priesters geen recht meer hebben op een gratis woonst, hebben zij het financieel veel moeilijker. Vooral bejaarde en zieke priesters kunnen daardoor in de problemen raken.

“Als we meer hádden, zouden we meer dóén”

Enkele pastoors gingen vrij in op onze vragen over het geld in hun parochie. We legden ze volgende vragen voor:
1 Welke inkomsten heeft de parochie?
2 Met welke uitgaven moet ze rekening houden?
3 Zijn de inkomsten uit omhalingen verminderd? Is dat een gevolg van de euro?
4 Komt de parochie rond?

Pastoor Paul Scheelen, Sint-Paulus en Sint-Joris Antwerpen
1 “Enerzijds is er de kerkfabriek, die jaarlijks een begroting opstelt.” Het bedrag daarvan kent pastoor Paul Scheelen niet. “Ik ben nog maar een jaar in deze parochie.” Als de kerkfabriek geld tekort heeft, moet de stad bijleggen. “Er zijn ook de pastorale diensten, die de dagelijkse onkosten behelzen. Het geld daarvoor komt van giften en schalen.”
2 “De kerkfabriek betaalt het onderhoud van de kerkgebouwen en zorgt ervoor dat de erediensten kunnen doorgaan: verwarming, gewaden, brood en wijn enzovoort. Uitgaven voor de parochiezaal, de bejaardenzorg, de catechese, ziekenzorg, gespreksgroepen en vergaderingen worden gefinancierd via de pastorale diensten.”
3 “Dat is wel wat minder, ja. Vroeger was 20, soms zelfs 50 frank normaal. Vandaag geven mensen vaak 20 cent. Ze kennen de waarde van de euro nog niet zo goed.”
4 “Mijn parochie telt 3.500 mensen, vooral studenten, kleine middenstanders en vierdewereldmensen. Rijk zijn we dus niet.We moeten zuinig huishouden, elke cent drie keer omdraaien voor we hem uitgeven. Als we meer middelen hadden, zouden we méér doen, maar de vrijwilligers leggen nu al geld bij.”

Pastoor-deken Georges Van Driessche, Sint-Nicolaasparochie Sint-Niklaas

1 “Op financieel vlak werkt de parochie met twee instanties. De kerkfabriek haalt zijn inkomsten van omhalingen (zeer miniem) en wat de speciale diensten (huwelijk, begrafenis, doop) opbrengen. De vzw parochiale werken bestond tot voor kort uit drie aparte vzw’s: voor het patrimonium, voor het onderwijs en voor de pastorale werking. Zij halen hun inkomsten vooral uit de verhuur van het patrimonium. In het geval van de Sint-Nicolaasparochie werd de parochiale vzw inzake patrimonium ontbonden en opgenomen in de vzw dekanale werken.”
2 “De belangrijkste uitgaven van de kerkfabriek bestaan uit het onderhoud van infrastructuur. Een deel daarvan werd recentelijk verkocht omdat de inkomsten niet meer opwogen tegen de kosten en het nut binnen de parochiale werking. De vzw’s parochiale werken voor onderwijs en pastorale werking hebben eveneens kosten voor hun patrimonium.”
3 “De inkomsten van de omhalingen daalden met zowat een vierde sinds het invoeren van de euro. Hoewel de pastoor de mensen al vaker vertelde dat de kleine koperen euromunten meer hinder dan hulp opleveren, blijven de parochianen ze uit gewoonte massaal geven. Briefjes liggen nu nog uiterst zelden in de schaal.”
4 “De kerkfabriek komt rond wanneer geen speciale investeringen in gebouwen nodig zijn. In dat geval moet het stadsbestuur bijspringen. Ook de twee resterende vzw’s parochiale werken komen rond dankzij een sober leven.”

Pastoor Jaak Verlinden, Ramsel (Herselt)

1 “De inkomsten komen voornamelijk van de eucharistieveringen en de omhalingen met de schaal.”
2 “We hebben een parochiezaal die kosten met zich meebrengt.We moeten ook mensen betalen die mee de diensten verzorgen. Ook het bisdom en de dekenij moeten worden betaald.”
3 “Ik weet niet of die inkomsten verminderd zijn. Ik zeg altijd: wie heeft, die geeft.”
4 “We komen elke keer wel rond.”

Kerkfabriek-secretaris Paul Welters, Sint-Lambertusparochie Heist-od-Berg

1 “De belangrijkste inkomsten voor de kerkfabriek zijn de opbrengst van stoelgeld, de opbrengsten uit eigendommen zoals huren en het opdragen van de missen.”
2 “De belangrijkste uitgaven zijn het onderhoud van het kerkgebouw. De energiekostenvoor verwarming en elektriciteit lopen nogal op en zeker ook de verzekeringen. Verder alles in verband met de eredienst zoals aankoop van kaarsen, hosties, wijn, liturgische boekjes, kelken, kazuivels, bloemen en de koster.”
3 “De inkomsten uit omhalingen verminderen jaarlijks als gevolg van de achteruitgang van de kerkgangers. Ook de overschakeling naar de euro heeft negatieve gevolgen op de opbrengst.”
4 “De kerkfabrieken komen rond omdat ze de broeksriem aanhalen en noodzakelijke onderhoudswerken niet uitgevoerd worden, gewoon omdat ze veel te duur zijn en daardoor onbetaalbaar. Als de kerkfabriek niet rondkomt is de gemeente wettelijk verplicht bij te passen.”



Jos Vranckx


top

Bofko
15-12-04, 17:14
Geplaatst door Marsipulami
Je hebt voorbij die 18 miljoen euro gelezen. Ik zal effe wat meer concrete info zoeken voor je.

Ho ho Mars. De vrijzinnigen zijn toch de protestanten.

De vrij zinnigen zijn de atheisten . Maar dat stond er niet.

Umarvlie
15-12-04, 17:19
Geplaatst door Marsipulami
Voor 2005 is er op de begroting van justitie 4,84 miljoen euro ingeschreven voor de uitbetaling van de lonen van de 245 imams.

Wat ik alleen niet snap is dat dit van de begroting van Justitie gaat? Of zijn dit de kosten om 245 RADICALE imams te volgen?? :haha:

Bofko
15-12-04, 17:26
Geplaatst door Umarvlie
Wat ik alleen niet snap is dat dit van de begroting van Justitie gaat? Of zijn dit de kosten om 245 RADICALE imams te volgen?? :haha:

:hihi:
Ik heb net uitgerekend dat het 20.000 Euro bruto per jaar per imam is.

Kun je dus ook een jaar lang, fulltime, 1 betaalde imam-watcher op 2 imams zetten.

Si_Y
15-12-04, 18:10
Geplaatst door Si_Y
Mogen de imams predikken wat ze willen, of worden deze selectief uitgekozen?

Niemand kan me hier dus een antwoord op geven... :droef:

Marsipulami
15-12-04, 21:05
Geplaatst door Si_Y
Niemand kan me hier dus een antwoord op geven... :droef:

Jawel hoor, de imams worden aangeduid door de moslimexecutieve en ook gecontroleerd, desnoods ontslagen door de moslimexecutieve.

Wat is de moslimexecutieve ? Een democratisch door alle moslims verkozen raad die bevoegd is voor het benoemen en afzetten van imams. De overheid is verplicht om de imams te betalen die worden voorgedragen door de moslimexecutieve en mag zich niet bemoeien met de benoemingsprocedures. Op die manier blijft de religieuze onafhankelijkheid van de moslims min of meer gewaarborgd.

Marsipulami
15-12-04, 21:13
Geplaatst door Si_Y
Ik wist niet dat de overheid betaald voor de priesters/imams. Is dat in Nederland ook zo?

Hier heb ik ook een antwoord op. In Nederland worden de imams niet betaald door de overheid. Veel Turkse imams worden wel door Turkije betaald. Voor de rest blijven er de vrijwillige bijdragen van de gelovigen en natuurlijk Saoudie Arabië.


Dit vraag ik omdat het me sterk lijkt dat er in heel België maar 245 imams zijn.

Er zijn er wel meer (maar niet zo heel veel). Maar enkel moskeeën die door de moslimexecutieve zijn erkend krijgen een bezoldigde imam. Minimumvoorwaarde is dan dat die moskeeën vragen om erkend te worden door de moslimexecutieve. Niet alle moskeeën wensen dat, en dat is prima. België is een vrij land.

Si_Y
15-12-04, 21:18
Mooi systeem in België. Moeten ze hier ook invoeren. Misschien een overbodige vraag, maar moeten de erkende moskeeën "contributie" betalen aan de moslimexecutieve?

Heel erg bedankt voor je antwoord.

Marsipulami
15-12-04, 21:43
Geplaatst door Si_Y
Mooi systeem in België. Moeten ze hier ook invoeren.

Ja, de Belgen zijn hun tijd ver vooruit in positieve bejegening en erkenning van de islam als een onvervreemdbaar onderdeel van de eigen samenleving. Maar de moslims beseffen dat nog niet.



Misschien een overbodige vraag, maar moeten de erkende moskeeën "contributie" betalen aan de moslimexecutieve?

Nee, die krijgen alleen maar geld. De overheid betaalt de kosten van de moslimexecutieve (met belastinggeld van iedereen, maar waar ook moslims aan meebetaald hebben)


Heel erg bedankt voor je antwoord.

Ik stuur je de factuur voor mijn interventie later wel :p

Si_Y
15-12-04, 21:46
Geplaatst door Marsipulami
Ja, de Belgen zijn hun tijd ver vooruit in positieve bejegening en erkenning van de islam als een onvervreemdbaar onderdeel van de eigen samenleving. Maar de moslims beseffen dat nog niet.




Nee, die krijgen alleen maar geld. De overheid betaalt de kosten van de moslimexecutieve (met belastinggeld van iedereen, maar waar ook moslims aan meebetaald hebben)



Ik stuur je de factuur voor mijn interventie later wel :p

Bedankt! Jullie zijn inderdaad een stap of 2 verder.

Wat de factuur betreft, de BTW mag je weglaten, je woont namelijk in een ander land ;)

Marsipulami
15-12-04, 21:59
Geplaatst door Si_Y
Bedankt! Jullie zijn inderdaad een stap of 2 verder.

Wat de factuur betreft, de BTW mag je weglaten, je woont namelijk in een ander land ;)


Als je meer info wil over de context van het ontstaan van de moslimexecutieve moet je hier even gaan lezen. Het was een antwoord van ondergetekende op een post van Zwarte Schaap, maar das een negativist die vooral wil bewijzen dat het autochtoonse deel van de samenleving het per definitie slecht bedoeld met moslims.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=122060&highlight=moslimexecutieve

Si_Y
15-12-04, 23:10
Geplaatst door Marsipulami
Dat systeem werkt al een paar honderd jaar goed in België. Nu wilde men voor de moslims iets vergelijkbaars organiseren. En het voornaamste argument om dat te doen is/was natuurlijk niet de sympathie van de overheid voor de islam of de moslims. Het is natuurlijk ook de bedoeling om op één of ander manier ook wat meer overheidscontrole te krijgen over de islam. Daar moet men niet naďef in zijn.


Ik heb deze quote uit je vorige topic gehaald. Het is een mooi systeem, maar als de overheid op deze manier invloed uit wil oefenen op het prediken, dan gaat dat natuurlijk weer een beetje ver. Ik heb alle vertrouwen in de belgische overheid, en vraag me af wat voor invloed zij kunnen hebben, als de moslimexecutieve democratisch wordt gekozen door het volk. Ik neem aan dat zij alleen financiële rapporten toegespeeld krijgen. Ze krijgen niet te horen wat er speelt, neem ik aan.

nefertiti
16-12-04, 07:06
De reden waarom de katholieke pastoors (in eerste instantie) door de Belgische staat een leefloon krijgen ligt in een ver verleden:

Blijkt dat nogal wat gebouwen, pleinen, landerijen, kunstvoorwerpen, ... die door de staat worden "beheerd", in werkelijkheid toebehoren aan de Kerk. Blijkt dat die "onteigeningsprocedures" lang niet altijd correct zijn verlopen, en dat er in veel gevallen zelfs de mogelijkheid bestaat voor de Kerk om die goederen terug te vorderen. Hier en daar zit er zelfs in ons zakelijk recht een bepaling die deze achterdeurtjes openhoudt (ik moet dringend m'n literatuur weer eens ter hand nemen; 't is alweer een hele tijd geleden). De boedelscheiding zou derhalve wel eens een heel pijnlijke affaire kunnen worden, waarbij de staat in één klap een enorme lump sum zou moeten betalen, hetzij goederen zou moeten restitueren die ze nu quasi gratis en voor niets in "beheer" (begrijp: "vruchtgebruik"/"gebruik") heeft.

Exacte bedragen zijn niet bekend; ik twijfel er zelfs aan of er wel iemand rondloopt die een volledig zicht op de zaak heeft, maar hier en daar zijn wel al stukken van die boekhouding boven water gekomen en als je op basis daarvan een voorzichtige extrapolatie maakt, dan blijkt dat de Kerk er een enorm goede zaak aan zou doen mocht de boedelscheiding worden doorgevoerd. (mits die ook volgens de regels van de kunst zou gebeuren en niet bij wijze van één of andere "bijzondere" regeling) Bovendien zou de kerk meteen verlost zijn van het systeem van de "kerkfabrieken", zou ze haar goederen zelfs commercieel kunnen beginnen exploiteren (wat ze nu slechts in beperkte mate kan), zou ze zich in haar dagelijks bestuur niet langer meer op de vingers gekeken weten door de overheid... En dan kan het spel van accumulatie van rijkdom (de fameuze "dode hand", weet u wel?) weer van voor af aan beginnen. En dŕt wilden de Franse revolutionnairen nu juist voorkomen toen ze hun onteigeningssysteempje op poten hadden gezet.

Daarom worden pastoors door de Staat betaald.
Vraag is nu waarom imams ook moeten betaald worden. Voor zover ik weet heeft de staat nog geen moskeeën aangeslagen.

Marsipulami
16-12-04, 08:03
Geplaatst door Si_Y
Ik heb deze quote uit je vorige topic gehaald. Het is een mooi systeem, maar als de overheid op deze manier invloed uit wil oefenen op het prediken, dan gaat dat natuurlijk weer een beetje ver. Ik heb alle vertrouwen in de belgische overheid, en vraag me af wat voor invloed zij kunnen hebben, als de moslimexecutieve democratisch wordt gekozen door het volk. Ik neem aan dat zij alleen financiële rapporten toegespeeld krijgen. Ze krijgen niet te horen wat er speelt, neem ik aan.

Nou, hoewel de staat geen rechtstreekse invloed kan hebben op de benoemingen kan ze wel andere dingen doen. Zoals het verminderen van toelagen en werkingskosten aan de executieve in haar geheel.

Ik denk dat men rekent op de wet van de communicerende vaten. Ik bedoel het systeem dwingt moslims wel om onderling binnen de executieve zelf akkoord te geraken. Dan houden al te liberale en al te extreme moslims elkaar vanzelf wel in bedwang zonder dat de overheid zich daar mee moet bemoeien.

Marsipulami
16-12-04, 08:09
Geplaatst door nefertiti
Daarom worden pastoors door de Staat betaald.
Vraag is nu waarom imams ook moeten betaald worden. Voor zover ik weet heeft de staat nog geen moskeeën aangeslagen.

Die onteigening vond meer dan 200 jaar geleden plaats. Men kan zich daar niet eeuwig op blijven beroepen om enkel het katholicisme te ondersteunen.

Een betere zelforganisatie van de moslimgemeenschap, daar wordt iedereen beter van, ook de niet-moslims. Je krijgt dan interne (sociale) controlemechanismen, het niet-islamitische deel van de samenleving en de overheid krijgt representatieve vertegenwoordigers aan tafel, enz. Die zelforganisatie van moslims kan men stimuleren door hen de ruimte en de middelen te geven om zichzelf te organiseren.

nefertiti
16-12-04, 17:07
Hoelang was de vorige moslimexecutieve al niet in voege? Ook zij moesten in feite werk maken van het benoemen van de imams, blijkbaar is dat gewoon nooit gebeurd.

Het nieuws van vandaag is volgens mij zelfs geen nieuws, maar enkel een verduidelijking waarom de moslims zouden moeten gaan stemmen voor de executieve. (en dan liefst aan vertegenwoordigers die wčl door de beugel kunnen).

Eens benieuwd hoeveel imams er de eerstvolgende maanden zullen benoemd worden door de nieuwe executieve.

Turkish_boy
16-12-04, 21:24
Geplaatst door Marsipulami
Imams worden binnenkort betaald

Geplaatst door: kifkif op dec 15, 2004 - 06:33 AM - -


SP.A-senator Mimount Bousakla pleitte gisteren voor een ‘eerlijkere’ financiering

Eerst koningshuis die milioenen per jaar opslupt oprollen en wegdoen dan pas komen praten....

Marsipulami
16-12-04, 21:43
Geplaatst door nefertiti
Hoelang was de vorige moslimexecutieve al niet in voege?

Al een tijdje en erg efficiënt heeft ze niet gewerkt door onderlinge tegenstellingen verschillende talen en strekkingen van moslims. De bemoeienissen van de staatsveiligheid heeft er ook voor gezorgd dat het team dat uiteindelijk de executieve moest uitmaken weinig geloofwaardig was.


Ook zij moesten in feite werk maken van het benoemen van de imams, blijkbaar is dat gewoon nooit gebeurd.

Die imams moeten niet meer benoemd worden. Ik veronderstel dat de imams die er nu zijn gewoon bevestigen in hun functie. Blijkbaar zijn er wel erkenningsdossiers goedgekeurd van moskeeën. Het feit dat de overheid de middelen voorziet in de begroting wijst er toch op dat het nu ook effectief gaat gebeuren.


Het nieuws van vandaag is volgens mij zelfs geen nieuws, maar enkel een verduidelijking waarom de moslims zouden moeten gaan stemmen voor de executieve.

Ja, heel nieuw is het zeker niet, en hoe meer moslims deelnemen aan de stemming hoe beter.


(en dan liefst aan vertegenwoordigers die wčl door de beugel kunnen).

Wie door de beugel kan bepaald de moslimgemeenschap via democratische weg. Mooi toch.


Eens benieuwd hoeveel imams er de eerstvolgende maanden zullen benoemd worden door de nieuwe executieve.

De verkiezingen zijn pas over een aantal maanden. Dus nog wat geduld.