PDA

Bekijk Volledige Versie : Islam vs Westen of.....?



pok toeki
16-12-04, 02:12
Het is de mens eigen de groep waartoe men zelf behoort voor te trekken of als beter te zien. Bepaalde vormen van discriminatie zullen dan ook altijd blijven bestaan.

Het grote punt is echter hoe de groepen worden verdeeld. Stel we verdelen de groepen tussen bijvoorbeeld de Islam en de Westerse cultuur, dan zie je de tegenstellingen en de problemen die je nu in de maatschappij ziet.

Stel we verdelen de groepen niet op geloof, maar op bijvoorbeeld extremisme, dan is er een groep van het overgrote deel van de 'Nederlanders' en het overgrote deel van de Moslims. De andere groep is dan de extremistische groep waar zowel fundamentalistische moslims als extreem rechtse nazi's bij horen.

Ik geloof dan ook dat de enige echte oplossing, namelijk een oplossing in het denken van mensen, kan komen door de groepen opnieuw te verdelen. Gematigde moslims moeten samen strijden met gematigde Nederlands tegen het oprukkende extemisme zowel vanuit Islamitische als Nederlandse hoek.. of welke hoek dan ook.

Ik realiseer me dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Waarschijnlijk voelen de meeste moslims zich hier meer moslim dan Nederlander, en ik voel me persoonlijk meer Nederlander dan 'gematigde'.

Toch zal vroeg of laat een nieuwe indeling van groepen moeten worden gemaakt in het bewustzijn van mensen. Volgens mij is dit de enige echte oplossing. Complete tolerantie is een utopie. Hoe meer mensen verschillen hoe groter de conflicten. Lees maar elk willekeurig boek over groepscommunicatie.

Er moet een 'samen'-gevoel komen tussen de gematigde groepen en tegen extremistische gedachten.

Mee eens of niet?

TonH
16-12-04, 11:18
Geplaatst door pok toeki
Het is de mens eigen de groep waartoe men zelf behoort voor te trekken of als beter te zien. Bepaalde vormen van discriminatie zullen dan ook altijd blijven bestaan.


Ik ben het met je uitgangspunt al niet eens. Het is volgens mij de mens helemaal niet eigen. Je pleidooi om de mensen opnieuw 'in te delen in groepen' is contraproductief.

Het helemaal niet meer in groepen denken, daar zit een beginnetje van oplossing.

Julien
16-12-04, 11:27
:duim:

maar ik zou ook een onderscheid willen maken tussen de extremisten:

1. mensen die extremisme uiten in woord en stem
en
2. mensen die extremisme uiten met geweld/ moord

Naar mijn mening mag je best extreme ideeën hebben, maar je moet ze niet opdringen aan anderen, en vooral niet met geweld.

TonH
16-12-04, 12:11
Geplaatst door Julien
:duim:

maar ik zou ook een onderscheid willen maken tussen de extremisten:

1. mensen die extremisme uiten in woord en stem
en
2. mensen die extremisme uiten met geweld/ moord

Naar mijn mening mag je best extreme ideeën hebben, maar je moet ze niet opdringen aan anderen, en vooral niet met geweld.

1 = orthodox of fundamenteel
2= extremisme

nari
16-12-04, 12:34
Geplaatst door Julien
:duim:

maar ik zou ook een onderscheid willen maken tussen de extremisten:

1. mensen die extremisme uiten in woord en stem
en
2. mensen die extremisme uiten met geweld/ moord

Naar mijn mening mag je best extreme ideeën hebben, maar je moet ze niet opdringen aan anderen, en vooral niet met geweld.


mee eens

Olive Yao
16-12-04, 12:54
Geplaatst door pok toeki
Islam vs Westen of.....?
(...)
Mee eens of niet?
:duim:

Mee eens. Toevallig dacht ik gisteren nog hoe absurd die scheidslijn ""het westen" versus "de islam"" is.
Als je zo'n scheidslijn trekt, trek hem dan tussen verstand en dogma's. Bij welke groep dan ook.

nlmaroc
16-12-04, 16:48
"Het is de mens eigen de groep waartoe men zelf behoort voor te trekken of als beter te zien. Bepaalde vormen van discriminatie zullen dan ook altijd blijven bestaan.

Het grote punt is echter hoe de groepen worden verdeeld. Stel we verdelen de groepen tussen bijvoorbeeld de Islam en de Westerse cultuur, dan zie je de tegenstellingen en de problemen die je nu in de maatschappij ziet.

Stel we verdelen de groepen niet op geloof, maar op bijvoorbeeld extremisme, dan is er een groep van het overgrote deel van de 'Nederlanders' en het overgrote deel van de Moslims. De andere groep is dan de extremistische groep waar zowel fundamentalistische moslims als extreem rechtse nazi's bij horen.

Ik geloof dan ook dat de enige echte oplossing, namelijk een oplossing in het denken van mensen, kan komen door de groepen opnieuw te verdelen. Gematigde moslims moeten samen strijden met gematigde Nederlands tegen het oprukkende extemisme zowel vanuit Islamitische als Nederlandse hoek.. of welke hoek dan ook.

Ik realiseer me dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Waarschijnlijk voelen de meeste moslims zich hier meer moslim dan Nederlander, en ik voel me persoonlijk meer Nederlander dan 'gematigde'.

Toch zal vroeg of laat een nieuwe indeling van groepen moeten worden gemaakt in het bewustzijn van mensen. Volgens mij is dit de enige echte oplossing. Complete tolerantie is een utopie. Hoe meer mensen verschillen hoe groter de conflicten. Lees maar elk willekeurig boek over groepscommunicatie.

Er moet een 'samen'-gevoel komen tussen de gematigde groepen en tegen extremistische gedachten.

Mee eens of niet?"



Mee eens.

dit is 1 van de weinige dingen waar mensen het over hebben,gematigde of terwijl gezonde verstandige mensen samen strijden tegen ALLES wat extreem is.ook wij als moslims moeten daar achter staan en ook geen langen tenen hebben.
Wij moeten alles aan kunnen vechten wat binnen de WET staat en voor ons zelf en met elkaar ervoor knokken.
Open armen naar autochtonen en andersom.
want ik weet zelf ook wat er af speelt tussen ons marokkanen.
ik kan tegen kritiek,wel met respect natuurlijk.
ik vind dat veel marokkanen te VEEL zijn betrokken bij aanslagen en daar moeten wij een halt proberen te roepen.
ik ben een trotse marokkaan,maar woon hier en voel me ook nederlands|(denk net als jullie)
ik heb het moeilijk gehad en nog steeds,maar ik sta altijd open voor een dialoog,dat zal niet met ayaan of wilders kunnen.simpel omdat hun mening natuurlijk telt.
wij moeten boven hun staan,desnoods wat al een marocfamilie heeft gedaan met een advokaat en de rest uitvechten in een rechtszaal.
ik heb vrienden van allerlij soorten kleuren en geloven.
ik respecteer hun en hun mij.

Eke
16-12-04, 22:29
Geplaatst door pok toeki
. 1.Hoe meer mensen verschillen hoe groter de conflicten. Lees maar elk willekeurig boek over groepscommunicatie.

2.Er moet een 'samen'-gevoel komen tussen de gematigde groepen en tegen extremistische gedachten.



1)Je kunt mensen dus leren met elkaar te communiceren. Dat lukt het beste als de personen een goed gevoel van eigenwaarde hebben."....houdt van een ander gelijk Uzelve...."

In Amerika lukt de 'melting pot' doordat iedere immigrant als individu wordt bezien.(nou ja, in grote lijnen dan..het gaat ook niet altijd op)

2)sluit me bij Julien aan : extremisme mag er zijn,zal er altijd zijn bij grote verzameling mensen,dit mag niet leiden tot aktiviteiten buiten de wetten.

Eke
16-12-04, 22:32
Geplaatst door Olive Yao
[
Als je zo'n scheidslijn trekt, trek hem dan tussen verstand en dogma's. Bij welke groep dan ook. [/B]

Hallo Yao, moet ik me dan in tweeen snijden ? Ik heb een band met God. Eke

Eke
16-12-04, 22:48
Geplaatst door nlmaroc
".ook wij als moslims moeten daar achter staan en ook geen langen tenen hebben.

ik heb vrienden van allerlij soorten kleuren en geloven.
ik respecteer hun en hun mij.


Je schrijft een vriendelijke posting.

Als er moslims met lange tenen zijn is dat in orde. Er zijn ook andere mensen hier en daar
('daar' natuurlijk een beetje meer dan 'hier' :wink: )met lange tenen.

Je laatste zin is cruciaal : :duim: Eke