PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwsbrief van Wouter Bos



barneveld
16-12-04, 21:19
Nieuwsbrief van Wouter Bos




Afgelopen weekend kreeg de griep me te pakken. Die viel zaterdag tijdens de bijzetting van Prins Bernhard gelukkig nog tegen te houden maar zondag en maandag was ik dan toch geveld. Het enige voordeel was dat ik me zo miserabel voelde dat ik het gelijkspel van Feyenoord tegen PSV en het artikel over de PvdA in de Volkskrant van maandag er nog wel bij kon hebben!


Prins Bernhard
Zelfs na zijn dood blijft hij verrassen. Gaat de ministeriële verantwoordelijkheid eigenlijk ook op voor overleden prinsen? Als de reden dat de RVD in 2000 geen toestemming voor het interview gaf, was dat het schade zou kunnen berokkenen aan het openbaar belang of het belang van de Koningin, dan moet de conclusie zijn dat de Prins het ook niet via deze achterdeur had mogen doen omdat het nu die schade ook doet. Wat onverlet laat dat er altijd discussie kan zijn over de vraag of de ministeriële verantwoordelijkheid niet te knellend is en welke rol het Koningshuis nu wel of niet moet en mag hebben; dat is immers bepalend voor de beperkingen waar leden van de Koninklijke Familie vervolgens aan onderhevig zijn. Maar dat er beperkingen horen bij toetreding tot de Koninklijke Familie, vooral daar waar het niet om pure privé-zaken gaat, weet iedereen die toetreedt.
De Volkskrant heeft in ieder geval een verhaal dat meer vertrouwen wekt dan de herinneringen van Martin van Amerongen bij de Groene. En al helemaal als je Owen Schumacher vrijdagavond Van Amerongen onnavolgbaar zag nadoen bij Koefnoen.
De bijzetting van Prins Bernhard was overigens indrukwekkend. Ik ben een republikein die het Koningshuis goed gezind is maar bij dit soort gelegenheden ben ik vooral een sentimentele dweil die het heerlijk vindt dat hij weer eens mooie liedjes kan zingen in een kerk. Die protestantse achtergrond raak ik nooit meer kwijt. Bij de bijzetting van Prins Claus was ik helaas ziek, maar de bijzettingen van Prinses Juliana en Prins Bernhard heb ik nu beide meegemaakt. Ik vond het bijzondere gebeurtenissen, vol symbolen en vol traditie. En je ervaart letterlijk aan den lijve hoe symbolen en tradities bindend kunnen werken.

Energy Boosters: vijf nummers waar ik zoveel energie uit haal dat ik er zelfs de saaiste debatten mee door kom
1. Lucky Man – The Verve
2. Vienna – Billy Joel
3. Damn I wish I were your lover – Sophie B. Hawkins
4. My Ever Changing Moods – The Style Council (album versie Café Bleu)
5. Don’t look back in Anger – Oasis
Kent u dit rijtje? Precies, het stond vorige week op de Achterpagina van het NRC Handelsblad. Dat is de krant die mij gisteren verweet dat ik wel erg graag in het nieuws kom met dingen die niets met politiek te maken hebben “Bos over de popmuziek waarmee hij erin slaagt saaie Kamerdebatten door te komen.” Dezelfde krant die mij maanden achtervolgde of ik alsjeblieft dat lijstje wilde opsturen voor hun achterpagina………

Het H-woord!
Vandaag een historische gebeurtenis in de Kamer. Een motie waarin de LPF vroeg om een uitspraak dat de hypotheekrente-aftrek voor langere tijd zeker gesteld moest worden, werd niet door VVD en CDA gesteund en was daarmee verworpen. Waarmee eindelijk ook van hun kant is toegegeven dat het huidige systeem niet houdbaar is (anders hadden ze dat signaal echt wel anders afgegeven door met de LPF mee te stemmen). En nu maar hopen dat de wijsheid doorbreekt en ze ons steunen in het verzinnen van een verstandige en geleidelijke aanpak om het systeem zo te veranderen dat huisbezitters met kwetsbare langlopende financiële verplichtingen daar geen vervelende gevolgen van ondervinden.

Dichter des Vaderlands
Nadat ik me eerder heb gemengd in de discussie over de ‘Grootste Nederlander’, loopt er nu opnieuw een verkiezing. De Dichter des Vaderlands! Op wie ik stem? Dat wil ik best verklappen. Ik stem op Hagar Peeters. Niet alleen omdat ze een jonge vrouw is, maar vooral omdat ze mooie en toegankelijke poezie maakt. De laatste dagen beleef ik speciaal lol aan Babyboom Boogie, wat begint met:
‘In het fitnesscentrum\in de strijd tegen visuele\verontreiniging door tijd\domineert het strakke lijf\van de vergrijsde blijver\die eertijds ongeknipt\het Maagdenhuis bezette\en nu het pluche van te dure\plannen achter marmer vlijt.’
Stemmen op www.dichterdesvaderlands.nl
(Elke suggestie dat het kiezen van dit gedicht betekent dat ik vaak in een fitnesscentrum verkeer, berust op louter toeval)

Prijsvraag
We starten een nieuwe traditie in de Bosbode. Een wekelijkse vraag. Deze week, speciaal voor lezers van de Volkskrant: Wie weet in welk land Jos De Beus de hele maand november op vakantie was?
Inzendingen naar Zijhebbeneenanderevisiedanikdushebbenzegeenvisie@j osdebeus.nl
Onder de goede inzenders wordt een exemplaar van het nieuwe boek van Paul Kalma verloot.

Nieuw op wouterbos.nl
Van Gogh - artikel in Prospect, Brits magazine
Het ledenreferendum - column in Rood, PvdA ledenmagzine
Een laatste repliek aan Bart Tromp over de burgemeester - website publicatie


Agenda
21-12-2004 - Twee Vandaag
Terugblik op het politieke jaar 2004. Nederland 2, 17:58 uur

21-12-2004 - Finale Nationale Nieuwsquiz
Nederland 1, 21:05 uur

22-12-2004 - Kerstreces
De tweede Kamer is van 22 december tot en met 17 januari met reces



Contact
Wilt u met mij in contact komen, dan kunt u mailen of bellen met mijn secretaresse Corry van Eendenburg. Emailadres: [email protected]. Telefoon: 070- 3182700.

observer
17-12-04, 09:46
Vienna – Billy Joel ken alleen een nummer van ultravox dat zo heet

chips ben ik al zo oud :fpetaf: