PDA

Bekijk Volledige Versie : EU zegt JA tegen Turkije, nu is het de beurt aan Erdogan!



Julien
16-12-04, 23:38
Voorlopig akkoord EU over Turkije en Cyprus

BRUSSEL - De EU-leiders hebben donderdagavond onderling een voorlopig akkoord bereikt over het beginnen van toetredingsonderhandelingen met Turkije en de relatie met Cyprus. Inhoudelijke punten zijn nog niet bekend. Dat is donderdagavond vernomen uit bronnen rond de Europese top in Brussel.

Premier Balkenende geeft later op de avond een persconferentie. Daarna zal Balkenende het resultaat bespreken met zijn Turkse collega Erdogan. Het is nog onduidelijk of die de voorwaarden van de EU accepteert. Als hij het pakket wel kan accepteren, zullen de onderhandelingen op 3 oktober volgend jaar beginnen. Turkije zal zeker niet voor 2014 toetreden.

De EU-leiders willen dat de onderhandelingen een open einde krijgen en dus niet noodzakelijkerwijs leiden tot lidmaatschap van Turkije van de unie. Verder voorziet de EU een permanente stop op de komst van nieuwe Turkse werknemers naar Europa.

----

In het RTL nieuws werden de voorwaarden al een beetje duidelijk. Turkije moet eerst nog wel Grieks-Cyprus erkennen. Erdogan heeft echter eerder gezegd dat niet te doen. Als Turkije zo koppig blijft, dan kan het land vaarwel zeggen tegen Europees lidmaatschap.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Grieks Cyprus is zelfs een EU-lidstaat, het zou toch van de gekke zijn als Turkije 1 van haar toekomstige lidstaten niet erkent.

Het is nu Erdogan die morgen moet laten zien dat Turkije écht bij de EU wil horen.

Bofko
16-12-04, 23:47
Misschien 2014 ?
Wat een gigantische heisa nu hierover. :moe:

~Panthera~
16-12-04, 23:49
Geplaatst door Bofko
Misschien 2014 ?
Wat een gigantische heisa nu hierover. :moe:
--------

Nou nou, sensatie, sensatie. http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a084.gif

Breez
16-12-04, 23:52
Hopen dat de Turken `t afwijzen.

barfly
16-12-04, 23:54
De Turken worden lekker nog wat langer aan het lijntje gehouden en morgen moet Erdogan vertellen dat de Turken dat graag hebben :lole:

Max Stirner
17-12-04, 00:04
Turkije had gewoon niet moeten laten blijken dat ze zo graag willen.....daar wordt namelijk misbruik van gemaakt door onze achtenswaardige volksvertegenwoordigers. Ze gedragen zich als een stelletje kleuters die met allerlei smoesjes hun `vriendje` buiten de zandbak willen houden.

Kzag net Camiel Eurlings moraalriddertje spelen over de mensenrechtensituatie in Turkije......
Vraag me af of hij weet hoe er in bijv. toekomstig EU-lidstaat Slowakije met de Roma (zigeuners) wordt omgegaan. Geen haan die er naar kraait. Je zou kunnen zeggen dat er enige hypocrisie in t spel is.

Julien
17-12-04, 00:22
Geplaatst door Max Stirner
Turkije had gewoon niet moeten laten blijken dat ze zo graag willen.....daar wordt namelijk misbruik van gemaakt door onze achtenswaardige volksvertegenwoordigers. Ze gedragen zich als een stelletje kleuters die met allerlei smoesjes hun `vriendje` buiten de zandbak willen houden.

Kzag net Camiel Eurlings moraalriddertje spelen over de mensenrechtensituatie in Turkije......
Vraag me af of hij weet hoe er in bijv. toekomstig EU-lidstaat Slowakije met de Roma (zigeuners) wordt omgegaan. Geen haan die er naar kraait. Je zou kunnen zeggen dat er enige hypocrisie in t spel is.

Als die leiders naar de Europese bevolking hadden geluisterd, dan zouden ze niet eens aan de toetredingsonderhandelingen zijn begonnen met Turkije. Turkije moet juist blij zijn met deze volksvertegenwoordigers.

Verder vind ik Eurlings ook een walgelijke vent, maar hij heeft nu wel gelijk. er wordt nog teveel gemarteld in Turkije. Elke marteling is er 1 teveel.

En wat betreft Slowakije/ Roemië.. daar wordt ook kritisch naar gekeken door de EU..alleen besteedt de media hier erg weinig aandacht aan. Maar wees niet bang, men kijkt net zo kritisch naar Slowakije als naar Turkije. Ik weet alleen niet of de mensenrechten daar meer worden geschonden.

TonH
17-12-04, 00:49
Geplaatst door Julien
Als die leiders naar de Europese bevolking hadden geluisterd, dan zouden ze niet eens aan de toetredingsonderhandelingen zijn begonnen met Turkije. Turkije moet juist blij zijn met deze volksvertegenwoordigers.

Verder vind ik Eurlings ook een walgelijke vent, maar hij heeft nu wel gelijk. er wordt nog teveel gemarteld in Turkije. Elke marteling is er 1 teveel.

En wat betreft Slowakije/ Roemië.. daar wordt ook kritisch naar gekeken door de EU..alleen besteedt de media hier erg weinig aandacht aan. Maar wees niet bang, men kijkt net zo kritisch naar Slowakije als naar Turkije. Ik weet alleen niet of de mensenrechten daar meer worden geschonden.

Als de leiders naar de Europese bevolking hadden geluisterd, dan gingen de gaskamers open...

Sorry voor die vergelijking, maar dit is absoluut gelul. Die leiders zijn of dictators en dan horen ze geen van allen binnen de EU thuis. Of het zijn democratisch gekozen leiders en dan hebben ze een mandaat van hun kiezers. Volksparlementen zoals in Zwitserland nog wel eens gepraktiseerd worden hebben we in de EU niet.

Julien
17-12-04, 01:00
Geplaatst door TonH
Als de leiders naar de Europese bevolking hadden geluisterd, dan gingen de gaskamers open...

Sorry voor die vergelijking, maar dit is absoluut gelul. Die leiders zijn of dictators en dan horen ze geen van allen binnen de EU thuis. Of het zijn democratisch gekozen leiders en dan hebben ze een mandaat van hun kiezers. Volksparlementen zoals in Zwitserland nog wel eens gepraktiseerd worden hebben we in de EU niet.

Feit is dat de meerderheid van de bevolking binnen veel EU-landen tegen Turkse toetreding is.

Feit is dat alle (!) 25 regeringsleiders voor Turkse toetreding zijn.

Ik snap niet waarom je hier niet over kan praten als het over Turkije gaat. Democratisch is het in ieder geval niet. Ik ben toevallig voorstander, maar ik kan me goed voorstellen dat tegenstanders zich erg genaaid voelen door hun leiders.
Turkije heeft daarom niks te klagen wat betreft de huidige EU-leiders.. ze hadden het Turkije nog veel moeilijker kunnen maken (door bijv. democratisch te doen en referenda houden).

observer
17-12-04, 09:38
Volksparlementen zoals in Zwitserland nog wel eens gepraktiseerd worden hebben we in de EU niet. euh heeft dat laatste kanton vrouwenstemrecht al goedgekeurd?

maar je hebt gelijk het is beter dan het systeem wat wij hebben poltici die niet naar hun kiezers luisteren


Ik snap niet waarom je hier niet over kan praten als het over Turkije gaat dat is zo als het om elk ander land gaat komt er geen hond opdagen voor een discussie

TonH
17-12-04, 10:58
Geplaatst door Julien
Feit is dat de meerderheid van de bevolking binnen veel EU-landen tegen Turkse toetreding is.

Feit is dat alle (!) 25 regeringsleiders voor Turkse toetreding zijn.

Ik snap niet waarom je hier niet over kan praten als het over Turkije gaat. Democratisch is het in ieder geval niet. Ik ben toevallig voorstander, maar ik kan me goed voorstellen dat tegenstanders zich erg genaaid voelen door hun leiders.
Turkije heeft daarom niks te klagen wat betreft de huidige EU-leiders.. ze hadden het Turkije nog veel moeilijker kunnen maken (door bijv. democratisch te doen en referenda houden).

Feit is dat wat de bevolking vindt alleen op opiniepeilingen is gebaseerd, waarvan een paar toch écht die naam niet mogen hebben.

Feit is dat er nog in geen enkel land referenda over zijn gehouden, maar dat geen van deze regeringsleiders het binnen de voor hen geldende democratische spelregels nodig heeft voor legitimiteit.

Feit is dat alle regeringsleiders een mandaat hebben voor deze beslissing

Feit is dat het Europees Parlement instemt met deze beslissing.

Feit is dat er nog zeker 10-15 de tijd is om allerlei zaken die niet op orde zijn in Turkije te (laten) wijzigen.

Feit is dat alle lidstaten tot op het moment van de afronding van de onderhandelingen het recht houdt een veto over de toedreding uit te spreken.

Feit is dat het nu alleen nog maar gaat over het eindelijk daadwerkelijk beginnen van onderhandelingen en niet over het per direct toetreden van Turkije.


Feiten zijn rare dingen...

TonH
17-12-04, 13:49
Teletekst meldt:

"EU EN TURKIJE ZIJN HET EENS"...... 122

***************************************
BRUSSEL De EU en Turkije zijn het eens
geworden over onderhandelingen over
een volledig EU-lidmaatschap.Dat heeft
een Turkse diplomaat gezegd.

De EU bood Turkije gisteren aan om in
oktober 2005 te gaan onderhandelen over
een volledig lidmaatschap.Turkije ging
vannacht echter niet akkoord met de eis
dat het direct een document tekent dat
zou neerkomen op erkenning van Cyprus.

De EU heeft Turkije vanmiddag meer tijd
aangeboden om een normale relatie op te
bouwen met Cyprus.Turkije bood daarop
een mondelinge verzekering aan om
Grieks-Cyprus stilzwijgend te erkennen.
Cyprus vond dat onaanvaardbaar.
***************************************

observer
17-12-04, 14:55
Feiten zijn rare dingen... een raar feit is dat turkije 1 van de 25 leden van de eu niet erkent en zelfs 30000 soldaten in dat land heeft

raar feitje

volgens de regels zouden de eu landen dus eigenlijk eerst hun troepen naar cyprus moeten sturen om de turken er uit te schoppen

daarna kunnen we praten over lidworden

Goodnight
17-12-04, 15:15
650 euro voor twee weken?
Wat duur zeg.....
Collega was laatst geweest 199 euro voor twee weken.....

Turkish_boy
17-12-04, 16:57
Het is geen bezetting, het is een land.
KKTC... Kuzey Kibris Turk Cumhuriyeti

Blade20
17-12-04, 17:21
Geplaatst door Max Stirner
Turkije had gewoon niet moeten laten blijken dat ze zo graag willen.....daar wordt namelijk misbruik van gemaakt door onze achtenswaardige volksvertegenwoordigers. Ze gedragen zich als een stelletje kleuters die met allerlei smoesjes hun `vriendje` buiten de zandbak willen houden.

Kzag net Camiel Eurlings moraalriddertje spelen over de mensenrechtensituatie in Turkije......
Vraag me af of hij weet hoe er in bijv. toekomstig EU-lidstaat Slowakije met de Roma (zigeuners) wordt omgegaan. Geen haan die er naar kraait. Je zou kunnen zeggen dat er enige hypocrisie in t spel is.

Ik heb het vermoeden dat Turkije juist misbruik maakt van de EU. Gezien de groeiende religieuze groep mensen in Turkije en de huidige regering aldaar is het voor de regering kaasje (excuseer de Nederlandse benaming) om via de EU van Atta Turk zijn regels af te komen zonder last van het leger te hebben. Immers....het is toch voor toetreding tot de EU en die willen democratie en dus kan het leger niets doen want dat zou de democratische hervorming hinderen. En dan als ze genoeg hebben veranderd het afwijzen en zo van Atta Turk zijn regels af zijn.

Maar ik ben waarschijnlijk paranoide en dit zal dus wel allemaal onzin zijn. :D

:D

Julien
17-12-04, 19:56
Geplaatst door TonH
Teletekst meldt:

"EU EN TURKIJE ZIJN HET EENS"...... 122

***************************************
BRUSSEL De EU en Turkije zijn het eens
geworden over onderhandelingen over
een volledig EU-lidmaatschap.Dat heeft
een Turkse diplomaat gezegd.

De EU bood Turkije gisteren aan om in
oktober 2005 te gaan onderhandelen over
een volledig lidmaatschap.Turkije ging
vannacht echter niet akkoord met de eis
dat het direct een document tekent dat
zou neerkomen op erkenning van Cyprus.

De EU heeft Turkije vanmiddag meer tijd
aangeboden om een normale relatie op te
bouwen met Cyprus.Turkije bood daarop
een mondelinge verzekering aan om
Grieks-Cyprus stilzwijgend te erkennen.
Cyprus vond dat onaanvaardbaar.
***************************************

Cyprus vindt dat dus onaanvaardbaar. En groot gelijk hebben ze. Zolang Turkije een mide-lidstaat van ons niet erkent, kunnen ze mooi opdonderen wat mij betreft.

barfly
17-12-04, 20:27
Wat een gezeur over Cypres zeg, Frankrijk en Spanje onderdrukken categorisch de Basken, Corsicanen kunnen hun onafhankelijkheid gevoeglijk steken waar de zon niet schijnt en Groot-Brittannië heeft een stukje van mede lid Ierland al decennia bezet net als een stukje Spanje en dat al eeuwen. Ik heb een beetje het gevoel dat de wassen neuzen wel erg willekeurig worden opgezet.

Julien
17-12-04, 20:58
Geplaatst door barfly
Wat een gezeur over Cypres zeg, Frankrijk en Spanje onderdrukken categorisch de Basken, Corsicanen kunnen hun onafhankelijkheid gevoeglijk steken waar de zon niet schijnt en Groot-Brittannië heeft een stukje van mede lid Ierland al decennia bezet net als een stukje Spanje en dat al eeuwen. Ik heb een beetje het gevoel dat de wassen neuzen wel erg willekeurig worden opgezet.

jij vergelijkt echt appels met peren. Corsica en Baskenland hebben nooit bestaan en Frankrijk behandelt de Corsicaanse en Baskische terroristen zelfs heel humaan, in tegenstelling tot andere landen die last hebben van terreur.

Blade20
17-12-04, 20:59
Geplaatst door barfly
Wat een gezeur over Cypres zeg, Frankrijk en Spanje onderdrukken categorisch de Basken, Corsicanen kunnen hun onafhankelijkheid gevoeglijk steken waar de zon niet schijnt en Groot-Brittannië heeft een stukje van mede lid Ierland al decennia bezet net als een stukje Spanje en dat al eeuwen. Ik heb een beetje het gevoel dat de wassen neuzen wel erg willekeurig worden opgezet.

En Nederland onderdrukt de Limburgers. :o

Zo ken ik er nog wel een paar. Cypres is toch wel even een andere situatie als die paar Basken. De meeste daar maakt het niet zoveel uit of ze bij Spanje horen of niet. Alleen wat aftandse mannen die hun zoontjes en hun vriendjes trenen voor aanslagen doet het verzet daar.

barfly
17-12-04, 21:43
Geplaatst door Blade20
En Nederland onderdrukt de Limburgers. :o
Limburgers vinden dat fijn.

barfly
17-12-04, 21:44
Geplaatst door Julien
jij vergelijkt echt appels met peren. Corsica en Baskenland hebben nooit bestaan en Frankrijk behandelt de Corsicaanse en Baskische terroristen zelfs heel humaan, in tegenstelling tot andere landen die last hebben van terreur.

Nee als "France" erbij betrokken is dan is 't wel koek en ei :)

Blade20
17-12-04, 22:55
Geplaatst door barfly
Limburgers vinden dat fijn.

hehe, je hebt geluk dat ik geen seperatist ben die werkt voor het kleine Limburgse keizerrijk. :D

Persoonlijk wil ik liever dat Limburg bij Nederland blijft, dan zijn er tenminste nog een paar mensen die niet constant politiek correct doen.

Alhoewel...je kan er op doorshieten zoals een zekere vreemde man met een raar kapsel die jammer genoeg uit Limboland komt..

TonH
18-12-04, 00:08
Geplaatst door observer
een raar feit is dat turkije 1 van de 25 leden van de eu niet erkent en zelfs 30000 soldaten in dat land heeft

raar feitje

volgens de regels zouden de eu landen dus eigenlijk eerst hun troepen naar cyprus moeten sturen om de turken er uit te schoppen

daarna kunnen we praten over lidworden

Dat was een feitje dat ik al 33 keer eerder noemde en nu maar eens wegliet. Maar ik wil ze nog wel eens herhalen:

1. Turkije moet alle EU-landen erkennen en er normale relaties mee aangaan voor ze gaan onderhandelen met elkaar.
2. Turkije zal het Internationaal Strafhof in Den Haag eindelijk eens moeten erkennen.
3. Het Internationale Zeeverdrag zullen ze ook hun poot eens onder moeten zetten.

TonH
18-12-04, 00:14
Geplaatst door Turkish_boy
Het is geen bezetting, het is een land.
KKTC... Kuzey Kibris Turk Cumhuriyeti

Een land dat door niemand erkent wordt dan door Turkije.

De Grieks-Cyprioten hebben bij het referendum een klotestreek uitgehaald door tegen te stemmen. Dat heeft het Turkse deel veel goodwill opgeleverd en een bijna erkenning door de USA. En zelfs de EU had het op een of andere manier willen erkennen, ware het niet dat één van hun lidstaten nu Grieks-Cyprus was. Dankzij de ongelooflijke stupiditeit van Commissaris Verheugen, die er voor gezorgd heeft dat dat deel sowieso lid zou worden zonder dat de problemen met het Noorden daadwerkelijk opgelost werden.

Maar goed. Da's nu de situatie. En Turkije is het gelukt om in een paar maanden tijd al die goodwill weer te verspelen door zich als haantjes te gedragen. Cocky geworden door die triompf rond het referendum.

Het zullen nog boeiende onderhandelingen worden...