PDA

Bekijk Volledige Versie : Bolkesteins brief aan koning Marokko stupide en Verdonk is gevaarlijk bezig



Zwarte Schaap
17-12-04, 04:47
Bolkesteins brief aan koning Marokko 'stupide'

Van onze verslaggever Toine Heijmans Henk Müller

AMSTERDAM - De open brief van voormalig eurocommissaris Frits Bolkestein aan de Marokkaanse koning Mohammed VI is 'stupide' en 'onverantwoord'. Dat zegt de Marokkaanse minister van Cultuur, Mohammed Achaari, in een interview met de Volkskrant. Bolkestein vroeg de koning onlangs zijn onderdanen op te roepen de democratische wetten te respecteren. Maar Marokko ís een democratie, zegt Achaari, en: 'terrorisme heeft zijn wortels niet in nationaliteit'.

Het is de eerste keer dat een Marokkaans regeringslid uitgebreid spreekt over de situatie in Nederland sinds de moord op Theo van Gogh. Achaari, die donderdag met kroonprins Willem-Alexander en de Marokkaanse prins Moulay Rachid de opening bijwoonde van de expositie Marokko, 5000 jaar cultuur in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, waarschuwt voor Nederlandse politici die de angst voor terrorisme uitbaten als 'politieke handelswaar'. Zij versterken onderlinge haatgevoelens, terwijl het land juist gebaat is bij rust.

De wens van minister Verdonk voor Integratie om de dubbele nationaliteit (Marokkaans en Nederlands tegelijk) te verbieden, noemt Achaari in strijd met de wet en 'gevaarlijk'. 'De Marokkaanse wortels doorsnijden is geen oplossing voor de problemen. Dat is geen politiek, maar sociale chirurgie.'


Bron: De Volkskrant 17/12/04

Zwarte Schaap
17-12-04, 06:52
Interview

'Nederland heeft zijn kalmte verloren'

Van onze verslaggevers Toine Heijmans Henk Müller

AMSTERDAM - De Marokkaanse minister Mohammed Achaari erkent dat de moord op Theo van Gogh de al bestaande kloof heeft verdiept. Maar een brief van Bolkestein aan de koning helpt niet. 'Het is koloniaal, het is beledigend, en onverantwoord.'

Hij maakt zich geen illusies, de Marokkaanse dichter, schrijver en minister van Cultuur Mohammed Achaari: de kloof tussen Nederlanders en Marokkanen is de laatste tijd 'ver uitgescheurd'. 'Maar er is altijd al een kloof geweest. We zijn vergeten elkaar te leren kennen, dat hebben we laten liggen. Dat geldt voor beide kanten.'

Achaari (1951) is in Nederland voor de opening van de expositie Marokko, 5000 jaar cultuur, in de Nieuwe Kerk in Amsterdam - maar over kunst gaat het gesprek niet. Hij praat over terrorisme, over 'de moord', over een Nederland 'dat zijn kalmte heeft verloren', en is daarmee de eerste Marokkaanse autoriteit die uitgebreid ingaat op de gespannen situatie sinds de gewelddadige dood van Theo van Gogh op 2 november.

Begrijpt u de angst die onder Nederlanders leeft voor Marokkaans terrorisme?

'Natuurlijk begrijp ik die, maar luister: we leven allemaal in angst. Ook Marokko is slachtoffer. In Casablanca zijn bommen ontploft. Het is een strijd van ons allemaal tegen het extremisme, een veiligheidsprobleem. Maar het is ook een strijd tegen armoede, tegen onderontwikkeling, tegen uitsluiting en onverschilligheid.

'De moordenaar van Van Gogh is in Nederland geboren. Terrorisme heeft zijn wortels niet in nationaliteit, zelfs niet in religie. Het is criminaliteit. Geen enkele weldenkende Marokkaan keurt dit drama goed.'

Maar hoe komt het dan dat terroristen vaak Marokkaanse wortels hebben?

'Dat zijn gekken. Iedere gek kan een internetpagina maken en daar haat prediken. Maar in Marokko is geen enkele partij, ook de islamistische niet, die de aanslagen goedkeurt. Ik hou er niet van om de rol van martelaar te spelen, zo van: wij zijn moslims, wij zijn vredig, er wordt ons iets aangedaan. Geen compassie alstublieft, maar ik wil wel een echte dialoog.

'Er zijn in Nederland politici die deze moord uitbuiten. Die het gebruiken uit opportunisme. Ik noem geen namen, u weet wie ik bedoel. Voor hen is het slechts politieke handelswaar: handel in haat. Deze politici versterken de angst. Nederland heeft zijn kalmte verloren. Het heeft een excessieve omvang aangenomen.

'We kunnen niet toelaten dat Marokkanen daarvan slachtoffer worden. Mijn regering heeft laten weten zwaar te tillen aan de veiligheid van de Marokkanen. We moeten elkaar niet de oorlog verklaren. Een goede, de énige mogelijkheid om nu de tegenstellingen te overbruggen is via de cultuur. Door dichters, schrijvers, kunstenaars. De Marokkaanse atmosfeer in de film Shouf Shouf Habibi! is een andere dan die geschetst wordt door de media.'

Frits Bolkestein wil dat de Marokkaanse koning ingrijpt, en zijn onderdanen in Europa oproept de democratische wetten te respecteren.

'Dat is stupide. Tolerantie, democratie, het accepteren van verschillende meningen; dat zijn juist de waarden die bij ons leven! Daar zijn alle Marokkanen van overtuigd. Denkt hij echt dat de koning zegt: ''ga die mensen doden?''.

'Het is onaanvaardbaar een soevereine vorst zo de les te lezen, het is koloniaal, beledigend en deel van het discours van de haat dat wordt gevoerd. Het is een onverantwoord idee. Wij hebben onze kalmte bewaard, wij willen geen guerre des déclarations, maar we hebben wel laten weten dat het onacceptabel is.'

Koningin Beatrix heeft Marokkaanse jongeren opgezocht in Amsterdam. Waarom zou Mohamed VI niet eenzelfde gebaar maken?

'Ik kan u niet zeggen wat de koning gaat doen. Maar ik wéét dat hij zich zorgen maakt om wat er in Europa plaatsvindt, dat hij de gebeurtenissen nauwgezet volgt. Hij wil er zorg voor dragen dat zijn onderdanen overzee kunnen leven in een ontspannen omgeving. Ik sluit niet uit dat hij Europese landen zal bezoeken om dat te bewerkstelligen.'

Dit kabinet wil een einde aan de dubbele nationaliteit. Een Marokkaan die in Nederland woont, moet in alles Nederlander zijn.

'Dat is een groot probleem. De Marokkaanse wet bepaalt dat niemand zijn Marokkaanse nationaliteit kan verliezen. Ik zie niet in waarom dat moet veranderen. Natuurlijk is een Marokkaan die in Nederland woont, een complete Nederlander. Maar je kunt zijn Marokkaanse wortels niet doorsnijden. Dat is geen politiek, maar sociale chirurgie. De zo aangesproken Marokkanen voelen zich tweederangs, uitgesloten. Want ze tellen nu kennelijk niet als volwaardige Nederlanders.'


Bron: De Volkskrant 17/12/04

observer
17-12-04, 10:29
Maar Marokko ís een democratie, zegt Achaari wordt hij nu vervolgt wegens vrijgeven van staatsgeheimen?
:rolleyes:


'De Marokkaanse wortels doorsnijden is geen oplossing voor de problemen. Dat is geen politiek, maar sociale chirurgie.' mensen die nog nooit in marokka geweest zijn verplichten een paspoort te nemen is dat zeker niet?

Goodnight
17-12-04, 11:01
Geplaatst door observer
wordt hij nu vervolgt wegens vrijgeven van staatsgeheimen?
:rolleyes:

mensen die nog nooit in marokka geweest zijn verplichten een paspoort te nemen is dat zeker niet?

what's your point?
Die man zegt zinnige dingen, maar jij pikt er iets uit waarmee je wil bewijzen dat hij onzin uitkraamt.

Nice try, but we are not buying it :rolleyes:

observer
17-12-04, 16:06
het verhaal van deze man zit vol gaten

los van het feit dat paniek zaaien en dan keihard ingrijpen iets is waar men in marokko wel iets vanafweet (volgens mij zijn niet alle mensen die verdwenen zijn ooit weer teruggevonden) marokko heeft internationale verdragen getekend waarin ook staat dat je iemand geen paspoort mag opdringen

dat men in marokko dit doet om emigranten binding te laten houden met het land snap ik best, geld uit europa is inmiddels 1 van de grootste inkomstenbronnen

maar als je iemand een paspoort geeft ben je daardoor ook verantwoordelijk voor je staatsburgers of deze nu in de sahara of in amsterdam geboren worden

(al denk ik dat de marokkaanse overheid verantwoordelijk houden voor dit wel onzin is, je burgers zijn je burgers in goede of mindere tijden)

oraetlabora
17-12-04, 16:26
Maar hoe komt het dan dat terroristen vaak Marokkaanse wortels hebben?

'Dat zijn gekken. Iedere gek kan een internetpagina maken en daar haat prediken

hoeveel gekken komen er op deze site...."in naam van de islam"

taouanza
17-12-04, 17:01
Geplaatst door oraetlabora
Maar hoe komt het dan dat terroristen vaak Marokkaanse wortels hebben?

'Dat zijn gekken. Iedere gek kan een internetpagina maken en daar haat prediken

hoeveel gekken komen er op deze site...."in naam van de islam"

Maar de meesten zijn toch gewoon Amerikanen en Israeliers die paar Marokkanen zijn er niks bij.
Als je tenminste kijkt naar de daden ipv van geloof op afkomst.



Ps Gaat nu Aboutaleb minister Achaari zijn plaats wijzen?:hihi:
'Als je het niet bevalt dan donder je maar op!'

:haha: