PDA

Bekijk Volledige Versie : Bhutan eerste land ter wereld dat de verkoop van tabak verbiedt



Zwarte Schaap
17-12-04, 05:15
Bhutan verbiedt verkoop tabak

ANP

NEW DELHI - Het Himalaya-koninkrijk Bhutan verbiedt als eerste land ter wereld de verkoop van tabakswaren. De maatregel gaat vrijdag in. Vanaf die dag is roken in het openbaar ook niet langer toegestaan.

'Het is een belangrijke stap op weg naar uiteindelijk een volledig rookvrij land', aldus de staatssecretaris van Volksgezondheid Sangay Thinley donderdag in een vraaggesprek met het Duitse persbureau DPA.

In 18 van de 20 districten van het landje was de verkoop van tabak al verboden. Nu geldt de verordening voor de gehele 2,1 miljoen zielen tellende monarchie.

Bhutan produceert zelf geen tabak. Alle rookwaren worden geïmporteerd. Vanaf vrijdag mogen sigaretten voor persoonlijk gebruik nog altijd het land in, maar wel na betaling van een invoerheffing van 100 procent.

Bhutan kent een lange rookvrije geschiedenis. 's Lands eerste rookverbod stamt uit 1729 en heeft betrekking op alle religieuze ruimten. Het percentage rokers in Bhutan beloopt overigens volgens een studie uit de jaren negentig ongeveer 1 procent.


Bron: De Volkskrant 16/12/04

Mark
17-12-04, 10:47
wel consequent :duim:

Pixelshade
17-12-04, 11:38
Wees dan consequent en voer ook de Sharia in :ego:

Mark
17-12-04, 11:49
het zijn geen moslims volgens mij

consequent zijn is OF: heroine, cocaine, alcohol en tabak verbieden

of alles niet verbieden :)

mark61
17-12-04, 11:50
Geplaatst door Mark
wel consequent :duim:

Nou ja, consequent...

In tegenstelling tot het hindoeïstische India, waar alcohol verboden is, is sterke drank hier gemakkelijk te verkrijgen. Etalages staan vol met flessen alcohol. De flessen die alle kleuren van de regenboog hebben, zijn gevuld met lokale biersoorten en sterke drank gedestilleerd uit rijst, mais, tarwe of gerst. Voor een prikje drinken we in een café een grote cocktail.

Maar als je een sigaret wilt roken moet je hier niet zijn. Dat is in Bhutan verboden. Voor een trekje zit er niets anders op dan over de grens een paar zelfgemaakte en spotgoedkope Indiase sigaretten te kopen.
...
Dan horen we harde muziek en zien we een grote groep Bhutanen bij elkaar staan. Mensen lachen en kinderen staan uitbundig te dansen. De gastvrouw biedt ons een beker zelfgebrouwde tequila aan. Seconden later voelen we onze kelen branden en springen de tranen in onze ogen.

Als na een paar traditionele Bhutaanse nummers opeens een liedje van de Nederlandse Vengaboys te horen is, staan we met onze oren te klapperen. Geholpen door de tequila overwinnen we onze schaamte en even later dansen we met de kinderen mee.

http://www.ad.nl/artikelen/VrijeTijd/1092908135253.html

Eke
17-12-04, 12:08
Roken. het is een nog steeds een schadelijk duur genotsmiddel. Let op : schadelijk/dodelijk. Voor de meesten.

Ik heb er dus absuluut geen probleem mee als roken wordt afgeschaft, maar..Wat wordt er gedaan in Bhutan voor de mensen die nicotineverslaafd zijn ?Die verslaving kan heel heftig zijn.

Daar moet ook voor gezorgd worden. Eke


PS Mark 61 ben je er zelf geweest ? Leuk verhaal!

Mark
17-12-04, 12:09
De vengaboys heb ik vorige week ook nog gehoord, die hebben de wereld veroverd :wohaa:

mark61
17-12-04, 12:19
Geplaatst door Eke
PS Mark 61 ben je er zelf geweest ? Leuk verhaal!

Neuh, uit het AD. Ik zie mezelf niet rondstampen in een No Smoking country.

mark61
17-12-04, 12:20
Geplaatst door Mark
De vengaboys heb ik vorige week ook nog gehoord, die hebben de wereld veroverd :wohaa:

Ja ja, change the subject maar. Lekker consequent. Het zijn in ieder geval consequente doordrinkers, die Bhutanezen. Gek, ik krijg dan altijd zin om te roken.

Eke
17-12-04, 13:01
Geplaatst door mark61
Ja ja, change the subject maar. Lekker consequent. Het zijn in ieder geval consequente doordrinkers, die Bhutanezen. Gek, ik krijg dan altijd zin om te roken.

Je bent weliswaar grappig, maar zo kun je iedere verandering wel tegen houden ,Eke

mark61
18-12-04, 12:05
Geplaatst door Eke
Je bent weliswaar grappig, maar zo kun je iedere verandering wel tegen houden ,Eke

Ik was helemaal niet grappig. :confused:

Welke verandering bedoel je? Van roken naar niet rokenheilsstaat?

~Panthera~
18-12-04, 12:22
Geplaatst door mark61
Ik was helemaal niet grappig. :confused:

Welke verandering bedoel je? Van roken naar niet rokenheilsstaat?
--------------

Het leuke is, op een pakje shag staat: Roken is dodelijk.

Ja.leven ook. :moe:

mark61
18-12-04, 16:35
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Het leuke is, op een pakje shag staat: Roken is dodelijk.

Ja.leven ook. :moe:

Gek, dat denk ik ook altijd. Als er iets 100% dodelijk is is het het leven wel. is is het het. interessant. Ook als je in bed blijft liggen.

Spoetnik
18-12-04, 16:44
Geplaatst door Eke
Ik heb er dus absuluut geen probleem mee als roken wordt afgeschaft, maar..Wat wordt er gedaan in Bhutan voor de mensen die nicotineverslaafd zijn ?Die verslaving kan heel heftig zijn.


De drooglegging in de VS tussen 1919 en 1933 waren zeer succesvolle tijden voor de maffia :)

Nu moet je dus de volgende overweging maken, is roken gevaarlijker dan de opkomst van de maffia?

Volgens mij is het slimmer om de rookfabrikanten de toestemming te ontnemen om chemicalien toe te voegen aan tabakproducten. Zoals zij nu wel doen, voornamelijk bedoeld om de nicotine opname en daarmee de verslaving aan nicotine vergroten.

Zwarte Schaap
18-12-04, 17:40
Geplaatst door Eke
Roken. het is een nog steeds een schadelijk duur genotsmiddel. Let op : schadelijk/dodelijk. Voor de meesten.

Ik heb er dus absuluut geen probleem mee als roken wordt afgeschaft, maar..Wat wordt er gedaan in Bhutan voor de mensen die nicotineverslaafd zijn ?Die verslaving kan heel heftig zijn.

Daar moet ook voor gezorgd worden. Eke




Vanaf vrijdag mogen sigaretten voor persoonlijk gebruik nog altijd het land in, maar wel na betaling van een invoerheffing van 100 procent.

(...)

Het percentage rokers in Bhutan beloopt overigens volgens een studie uit de jaren negentig ongeveer 1 procent.

Eke
18-12-04, 18:12
Geplaatst door Zwarte Schaap


dus iedereen moet z'n eigen importeur worden ?via internet of telefoon bestellen ?dat schiet dan ook niet op. Eke