PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrijgelaten Guantanamo-gevangene: verdachten systematisch mishandeld



Zwarte Schaap
18-12-04, 04:23
Vrijgelaten Guantanamo-gevangene: verdachten systematisch mishandeld

PARIJS - De terreurverdachten die worden vastgehouden op de Amerikaanse marinebasis bij Guantanamo op Cuba worden systematisch mishandeld. Dat heeft een eerder dit jaar vrijgelaten Brit vrijdag verklaard voor een onderzoekscommissie van de Raad van Europa.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/16554691/_Verdachten_systematisch_mishandeld_.html?id=/multimedia/archive/00638/guan2_638611c.jpg

De Brit Jamal al-Harith, een voormalig gevangene van de gevangenis op Guantanamo Bay

Volgens de man, Jamal al-Harith, worden de veelal in Afghanistan opgepakte verdachten geregeld in elkaar geslagen, krijgen ze bedorven voedsel en worden ze langdurig geketend en vastgehouden in veel te kleine "kooien" . Al-Harith (37) zat twee jaar vast in Guantanamo op verdenking van betrokkenheid bij terrorisme en werd in maart vrijgelaten zonder dat er een aanklacht tegen hem is ingediend. Al-Harith en drie andere Britten zijn een proces begonnen tegen de Amerikaanse overheid voor een schadevergoeding van tien miljoen dollar. De 37-jarige Al-Harith zegt dat hij in oktober 2001 in Afghanistan is opgepakt toen hij op weg was naar een religieus toevluchtsoord in Pakistan en ontkent lid te zijn geweest van de Taliban of Al-Qaida, zoals de VS beweerden.

Behalve van het systematisch mishandelen van gevangenen beschuldigt Al-Harith de Amerikaanse autoriteiten er ook van de Guantanamo-verdachten onder dreiging met geweld valse bekentenissen en verklaringen tegen medeverdachten af te laten leggen.

Op de marinebasis bij Guantanamo worden ongeveer zeshonderd terreurverdachten vastgehouden. Op last van het Amerikaanse hooggerechtshof hebben de mannen eerder dit jaar het recht gekregen om hun detentie aan te vechten voor de Amerikaanse rechter.


Bron: De Telegraaf 17/12/04

Blade20
18-12-04, 09:38
Niet echt een betrouwbare bron zeg. Een ex-gevangene die zegt dat hij is mishandeld.

Tja, er zal best worden mishandeld in guantanamo bay, maar zolang het elders op de wereld gebeurd vindt ik het nogal ondoordacht om de VS er wel op aan te spreken en andere landen niet (waaronder ook Islamitische).

taouanza
18-12-04, 10:01
Geplaatst door Blade20
Niet echt een betrouwbare bron zeg. Een ex-gevangene die zegt dat hij is mishandeld.

Tja, er zal best worden mishandeld in guantanamo bay, maar zolang het elders op de wereld gebeurd vindt ik het nogal ondoordacht om de VS er wel op aan te spreken en andere landen niet (waaronder ook Islamitische).

Ondoordacht?

Breez
18-12-04, 10:10
Geplaatst door Blade20
Niet echt een betrouwbare bron zeg. Een ex-gevangene die zegt dat hij is mishandeld.

Tja, er zal best worden mishandeld in guantanamo bay, maar zolang het elders op de wereld gebeurd vindt ik het nogal ondoordacht om de VS er wel op aan te spreken en andere landen niet (waaronder ook Islamitische).

Nee, `n omhooggevallen reservebelg is `n betrouwbare bron :hihi:

sméagol
18-12-04, 11:49
Geplaatst door Blade20
Niet echt een betrouwbare bron zeg. Een ex-gevangene die zegt dat hij is mishandeld.

Tja, er zal best worden mishandeld in guantanamo bay, maar zolang het elders op de wereld gebeurd vindt ik het nogal ondoordacht om de VS er wel op aan te spreken en andere landen niet (waaronder ook Islamitische).

Net zo ondoordacht zeker om alle landen in het midden oosten aan te spreken op kernwapens maar Israel niet

Ik kom aan :kotsen: van opmerkingen zoals jij ze maakt