PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe Slacht Ik Een Schaap?



Marsipulami
18-12-04, 11:38
Moslims blij met regels voor rituele slachtingen

Oost- en West-Vlaamse moskeeënvereniging: ‘Het gaat de goede kant uit met het integratiebeleid. We hebben misschien twintig jaar verloren, maar nu zijn we er toch in geslaagd om uit de startblokken te geraken’

REPORTAGE MINISTER KEULEN MAAKT ‘OFFERFEESTDRAAIBOEK’ VOOR STEDEN EN GEMEENTEN ¦

Vlaams minister van Inburgering Marino Keulen (VLD) stuurt aan alle Vlaamse steden en gemeenten een brief met richtlijnen voor het islamitisch offerfeest van 20 januari. Bedoeling is om eventuele overlast en sociale verzuring tot een minimum te herleiden. De moslimgemeenschap juicht het initiatief toe maar merkt wel op dat ook autochtone thuisslachters zich aan de wet moeten houden.

De brief aan de 308 Vlaamse steden en gemeenten ging gisteren de deur uit.

Het is geen bindend document, maar de lokale overheden kunnen er wel gebruik van maken om de overlast die gepaard gaat met de slachting van in totaal zes- tot zevenduizend dieren zoveel mogelijk te beperken.

De regeling, die oorspronkelijk werd uitgewerkt door de stad Gent, bevat een aantal regels inzake hygiëne, dierenwelzijn en milieu (zie kader hiernaast).

Keulen: “Enerzijds wil ik de moslims de ruimte laten om het jaarlijkse offerfeest te vieren, maar tegelijkertijd wil ik de problemen vermijden die elk jaar met de viering gepaard gaan.” De moslimgemeenschap steunt het initiatief van Keulen. Selamet Belkiran, coördinator van de Unie voor Turkse Moskeeën: “Meer nog, wij zijn al jaren vragende partij voor duidelijke richtlijnen en veel van de regels die de minister voorstelt, passen wij al toe. Zo staat in de richtlijn van Keulen dat de dieren in een privé-wagen vervoerd mogen worden, maar niet in de koffer.

Onze regeling gaat eigenlijk verder: wij sluiten een akkoord met de veehandelaar om de dieren met een vrachtwagen naar de slachterij te transporteren.” Ook de Maghrebijnse moslims lieten aan Marino Keulen weten dat ze geen enkel probleem hebben met de richtlijnen inzake het offerfeest. Maar ook Mohamed Achaibi, voorzitter van de moskeeënvereniging voor Oosten West-Vlaanderen, zegt dat de regels niet nieuw zijn. “Verschillende gemeenten en steden passen die richtlijnen al lang toe.

Wij hebben zelfs actief meegewerkt aan het opstellen van het Gentse plan voor rituele slachtingen.” Wel ergert Achaibi zich aan het feit dat de brief van Keulen aan alle steden en gemeenten de moslimgemeenschap te veel viseert. “Alsof autochtone boeren de wetten inzake slachting algemeen respecteren. In Vlaanderen mogen boeren hun deuren thuis slachten, op voorwaarde dat dat onder bedwelming gebeurt. Ik kan u zeggen: vaak is er van bedwelming geen sprake. Met andere woorden: wij hebben geen probleem met de regels over het rituele slachten, maar wij eisen wel dat minister Keulen even streng is voor autochtone slachters.

Iedereen gelijk voor de wet.” Maar Achaibi voegt er meteen aan toe dat hij geen polemiek wil met de minister. “Wij zijn erg te spreken over de aanpak van minister Keulen.” Achaibi verwijst onder meer naar de plannen van Keulen om voor imams lessen Nederlands en een inburgeringscursus te organiseren. De Maghrebijnse moskeeën sloten hierover dinsdagavond met de VLD-minister een princiepsakkoord. “Het gaat de goede kant uit met het integratiebeleid. Het feit dat imams een officiële opleiding Nederlands en maatschappijleer krijgen, zien we in de eerste plaats als een kans om de moskeewerking toegankelijker te maken voor onze eigen jongeren die vaak enkel Nederlands spreken en opgegroeid zijn in deze maatschappij. Daarnaast stelt dat soort maatregelen ons in staat om te bewijzen dat wij niets te verbergen hebben. Als onze imams in het Nederlands spreken, zal iedereen kunnen zien dat hun boodschap er een is van vrede, tolerantie en samen werking. We hebben misschien twintig jaar verloren, maar nu zijn we er toch in geslaagd om uit de startblokken te geraken.” Minister Keulen liet deze week eenzelfde geluid horen: “Het is één minuut voor twaalf, maar na mijn ontmoetingen met de Turkse en Marokkaanse moskeeënvereniging is duidelijk geworden dat we bijna volledig op dezelfde golflengte zitten. Ik zal de dia loog met de allochtone gemeenschap systematisch voortzetten en mijn beleid niet laten bepalen door gewelddadige incidenten zoals dat in het verleden te veel het geval is geweest.”

De Regels:


HOE SLACHT IK EEN SCHAAP?

• Particuliere slachtingen zijn enkel toegestaan in erkende slachthuizen of in tijdelijke slachtinrichtingen. In geen geval mag een rituele slachting thuis uitgevoerd worden.

• Het transport van een schaap mag enkel gebeuren van de veehouderij naar het slachthuis, nooit naar een particuliere woning.

• Bij uitzondering mogen particulieren een schaap in hun eigen wagen vervoeren, maar nooit in de koffer en de poten van het dier mogen niet samengebonden worden.

• Rituele slachtingen gebeuren altijd onder toezicht van erkende veeartsen.

• Personen die hun schaap niet zelf willen slachten, kunnen dat laten doen door een slachter die door de gemeente is aangesteld. Prijs: 28 euro.

• Voor diegenen die hun schaap zelf willen slachten, is er een aparte slachtvloer. Prijs: 13 euro.

• In beide gevallen is er een aparte slager die het ruggenmerg verwijdert om de risico’s op besmetting met bse en mond- en klauwzeer te vermijden.

• De gemeenten maken het best afspraken met politie, brandweer, de dienst Leefmilieu en Rendac (voor het ophalen van slachtafval en huiden).

• Zij die thuis een schaap slachten, riskeren de inbeslagname van het dier en een boete van 180 tot 5.000 euro. Wie het slachtafval illegaal dumpt krijgt een minimale boete van 500 euro.

• Bijkomende informatie voor steden, gemeenten en burgers: 0800/3.02.01. (KoV)



Bron De Morgen