PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims in NL gaan met spoed zwaar onderzocht worden voor steun 'radicale' Islam.



Zwarte Schaap
19-12-04, 14:19
Steun radicale islam onderzocht

Van onze verslaggeefster Janny Groen

AMSTERDAM - Het ministerie van Justitie laat met spoed onderzoeken hoe groot het draagvlak is onder de Nederlandse moslimbevolking voor de radicale islam. Tegelijkertijd wordt gekeken naar de weerbaarheid van moslims tegen extremisme en rekrutering. Het onderzoek, dat door islamdeskundigen wordt omschreven als uiterst gevoelig, moet binnen een jaar zijn afgerond.

Na de moord op cineast Theo van Gogh in november stuurde het ministerie het voorstel naar diverse onderzoeksbureaus, waaronder Motivaction, het Verwey-Jonker Instituut, het Instituut voor Migratie- en Etnische Studies (IMES) en het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Naar verluidt gaat de opdracht naar IMES en zal het project onder leiding staan van politicoloog Frank Buijs, die ook onderzoek verricht naar het islamitisch radicalisme in West-Europa. Het ministerie van Justitie wil de keuze nog niet bevestigen, omdat de bureaus die afvallen nog niet zijn ingelicht.

Het SCP is uit zichzelf afgehaakt. Het spoedeisend karakter van de opdracht botste volgens het planbureau met 'de complexe materie'. Bovendien, zegt een woordvoerder, 'staan we te dicht bij de overheid en dan is de kans op een grote response gering'.

Het multicultureel instituut Forum is door diverse bureaus gevraagd medewerking te verlenen aan het onderzoek, maar wil niet meedoen. 'Op het terrein van de islam willen we neutraal en onafhankelijk blijven', reageert directeur Sadik Harchaoui.


Bron: De Volkskrant 19/12/04

Zwarte Schaap
19-12-04, 14:22
Opkomst radicale islam lang miskend

Van onze verslaggeefster Janny Groen

AMSTERDAM - Al voor 11-9-2001 hoopten de signalen zich op dat jonge moslims radicaliseerden. Maar er werd niets mee gedaan. De toenmalige BVD zocht een nieuwe vijand, heette het.

Pas na moord op Van Gogh wordt gevaar ingezien

Na de moord op Theo van Gogh heeft het ministerie van Justitie diverse onderzoeksbureaus benaderd voor een spoedopdracht. De regering wil snel laten onderzoeken hoe groot het draagvlak is in de moslimgemeenschap voor de radicale islam.
Haast is geboden, want de radicalisering onder moslimjongeren voltrekt zich kennelijk snel. Dat beseffen ook minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie en vertegenwoordigers van een aantal moslimorganisaties, zoals het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO).

Deze groepen gaven een week na de moord gezamenlijk de verklaring uit dat ze 'alles in het werk zullen stellen om de dreigende polarisatie tussen moslims en andere Nederlanders te voorkomen'. De islamitische organisaties kondigden aan moslims te zullen wijzen op de gevaren van radicalisme.

Verdonk zegde 'een breed plan van aanpak' toe, dat ze medio februari naar de Kamer zal sturen.

Robuuste verklaringen, maar ze komen rijkelijk laat. Radicalisering van moslimjongeren is immers geen nieuw fenomeen. De BVD (voorloper van de AIVD) wees al eind jaren negentig op het gevaar van radicalisering van Nederlandse jongeren en hun rekrutering voor de jihad. Die boodschap werd destijds collectief genegeerd. De algemene reactie was dat de geheime dienst, na het einde van de Koude Oorlog, amechtig op zoek was naar nieuwe vijanden.

Toch waren er ook andere aanwijzingen dat Nederlandse moslimjongeren gevoelig waren voor de boodschap van moslimextremisten. Radicale jongeren klopten bijvoorbeeld, al ver voor de aanslagen van 11 september 2001, bij de Syrische imam Fawaz Jneid aan van de omstreden Haagse As Soennah-moskee. Ze vertelden sjeik Fawaz, zo bekende deze begin december in een vraaggesprek met de Volkskrant, dat ze wilden strijden aan de zijde van hun onderdrukte moslimbroeders in Afghanistan en Tsjetsjenië.

Jongerenwerker Romboud Meines, die werkte met Mohammed B., vertelde op 9 november bij Barend en Van Dorp een soortgelijk verhaal. Meines was eind jaren negentig bij een radicale jongere geroepen, die klaar was voor de jihad en die hij daarna nooit meer in Amsterdam-West had gezien .

Die incidenten konden nog worden gebagatelliseerd. Maar na 11 september stapelden de signalen zich op. De AIVD waarschuwde in mei 2002 (in haar jaarverslag) opnieuw voor radicalisering en bracht in december van dat jaar het rapport Recrutering voor de jihad in Nederland: van incident naar trend uit. AIVD-directeur Van Hulst riep de moslimgemeenschap op tot weerbaarheid tegen extremisme.

Daarop kwam het Marokkaans-Nederlands Interactieteam Jeugd (MNIT Jeugd) in actie. In juni 2002 belegden verontruste sleutelfiguren uit de Marokkaanse gemeenschap een 'reflectiebijeenkomst'. Een maand later stuurde het MNIT brandbrieven naar de toenmalige minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid Van Boxtel en staatssecretaris van Justitie Kalsbeek. De radicaliseringstendensen in de Marokkaanse gemeenschap zijn 'zeer schadelijk' voor de Nederlandse samenleving, met inbegrip van Marokkaanse jongeren, schreven ze.

Ze analyseerden dat de Marokkaanse gemeenschap zelf te zwak is om op eigen kracht voldoende weerstand te bieden aan de strategisch opererende extremisten. In de brief werd aangedrongen op hulp bij het opzetten van een bewustwordings- en vormingsprogramma gericht op moslimjongeren, op vergroting van de professionaliteit van Marokkaanse zelforganisaties en het tegengaan van uitsluiting.

Er volgde, in de zomer van 2002, een expertmeeting tussen Marokkaanse sleutelfiguren en de AIVD. Gesproken werd over de opzet van een soort monitoringssysteem met islamitische 'oren en ogen' in wijken en op scholen. Maar daarna bleef het van overheidswege stil. Gericht beleid bleef uit.

Dat ergerde Sadik Harchaoui, destijds voorzitter van het MNIT en nu directeur van het multicultureel instituut Forum. Samen met Frank Buijs, die is verbonden aan het onderzoeksbureau IMES en het islamisme in West-Europa onderzoekt, schreef hij voorjaar 2003 een alarmerend artikel over radicalisering voor Proces, tijdschrift voor berechting en reclassering. Harchaoui en Buijs concludeerden dat rekrutering 'een symptoom is van sluipende innesteling van gewelddadige radicaal-islamitische stromingen in Nederland'. Die verontrustende conclusie, stelden de auteurs, 'vindt opvallend genoeg geen weerklank in de politiek'. Er is wel oog voor de strijd tegen het terrorisme, maar niet voor het indammen van radicalisering.

Van Boxtel herinnert zich de brandbrief van het MNIT Jeugd, een interventieteam dat door hemzelf is geïnstalleerd. Hij zegt dat hij zich tijdens het laatste jaar van zijn ministerschap serieus zorgen maakte over de radicalisering. 'Na 11 september bezocht ik, samen met premier Kok, een moskee in Amsterdam. Ik trof daar lieden die een ongelooflijk harde taal uitsloegen.'

Het gevoel van urgentie ontstond toen twee Eindhovense jongens, volgens de AIVD gerekruteerd voor de jihad, in januari 2002 dood werden aangetroffen in Kashmir. Van Boxtel: 'Ik besefte toen pas echt dat er iets moest gebeuren en riep het MNIT in het leven. Dat interventieteam kwam in juli 2002 met een eerste reactie, vlak voor mijn aftreden. Daarna zat ik er niet meer bij.'

De politiek, zowel Balkenende I als II, reageerde traag. In maart 2004, na de aanslagen op de metro in Madrid, vroeg het CMO aandacht van minister Verdonk voor het radicaliseringsprobleem. Het CMO wilde dringend praten over extremisme, maar de brief werd niet beantwoord. Van Boxtel: 'Er zijn dure jaren verloren gegaan.'

Ella Kalsbeek (PvdA) zegt de brandbrief van het MNIT nooit zelf onder ogen te hebben gehad. 'De brief is op 12 juli 2002 gedateerd, de paraaf van 22 juli was niet van mij. Ik was toen met vakantie.'

Toch heeft ook haar fractie de afgelopen twee jaar nooit op gericht antiradicaliseringsbeleid aangedrongen. Pas in de eerste week van december, een maand na de moord op Van Gogh, zat de PvdA met de AIVD om de tafel. Kalsbeek: 'Aanvankelijk was het beeld dat vooral slecht geïntegreerde jongeren ontvankelijk zijn voor de jihad. Maar het zijn juist hoogopgeleide, goed geïntegreerde jongeren. Van de AIVD wilden we weten waarop we moeten letten.'


Bron: De Volkskrant 18/12/04

taouanza
19-12-04, 14:28
Vorige week werd in het Rotterdams Dagblad vrolijk opgeroepen om als vrijwilliger naar Israel te vertrekken.

Wat is het verschil?

ja,maar
19-12-04, 14:57
het verschil is dat er geen allah bestaat,maar een god...of ben ik nu te simpel...

taouanza
19-12-04, 14:59
Geplaatst door ja,maar
het verschil is dat er geen allah bestaat,maar een god...of ben ik nu te simpel...

Je mag dus wel in naam van God vermoorden, onderdrukken en jatten?

rja2
19-12-04, 15:16
Geplaatst door taouanza
Vorige week werd in het Rotterdams Dagblad vrolijk opgeroepen om als vrijwilliger naar Israel te vertrekken.

Wat is het verschil?
Die vrijwilligers zijn geen bedreiging voor Nederland.

De moslim extremisten wel, die kunnen moorden en aanslagen plegen in Nederland.

taouanza
19-12-04, 15:20
Geplaatst door rja2
Die vrijwilligers zijn geen bedreiging voor Nederland.

De moslim extremisten wel, die kunnen moorden en aanslagen plegen in Nederland.

Maar als ze naar Tjetjenie gaan of aanslagen plegen buiten Nederland dan is het oke?

Dus je geeft toe dat het alleen om je eigen hachje gaat en de rest kan stikken?

ja,maar
19-12-04, 16:03
Geplaatst door taouanza
Je mag dus wel in naam van God vermoorden, onderdrukken en jatten?

taouanza....moorden of stelen,onderdrukken heeft niks met geloof te maken!!!!! ik geloof niet in een allah of god,maar ik werk en steel en vermoord niet....ben ik nu slechter als jij omdat ik niet geloof?
ik ga niet naar de hoeren,heb m,n ouders lief......en m,n broers en zussen ook.....alleen ik geloof niet...is dat voor jou een probleem?

rja2
19-12-04, 16:05
Geplaatst door taouanza
Maar als ze naar Tjetjenie gaan of aanslagen plegen buiten Nederland dan is het oke?

Dus je geeft toe dat het alleen om je eigen hachje gaat en de rest kan stikken?
Je mag als Nederlander niet in een buitenlands leger vechten.

Isreal is jammer genoeg een uitzondering.

taouanza
19-12-04, 16:07
Geplaatst door ja,maar
taouanza....moorden of stelen,onderdrukken heeft niks met geloof te maken!!!!! ik geloof niet in een allah of god,maar ik werk en steel en vermoord niet....ben ik nu slechter als jij omdat ik niet geloof?
ik ga niet naar de hoeren,heb m,n ouders lief......en m,n broers en zussen ook.....alleen ik geloof niet...is dat voor jou een probleem?


:wtf:

contradictio
19-12-04, 16:26
In Nederland is de steun aan Israël altijd onvoorwaardelijk geweest. In de Jom Kipoer oorlog van 1973 leverde Nederland illegaal wapens aan Israël. Recent nog tijdens de Bijlmerenquête waren mogelijke illegale activiteiten van de Israëlisch inlichtingendienst MOSSAD op Schiphol aan de orde. Aard en omvang zijn echter niet werkelijk uitgezocht. Nederland blinkt uit aan doorvoer van wapens aan Israël: levert Apachehelikopters en F16 gevechtsvliegtuigen. El Al heeft een unieke positie op Schiphol en via Schiphol gaan veel zendingen naar Israël. Het in 1992 in de Bijlmer neergestorte El Al vliegtuig bevatte basisstoffen voor gifgas, onderdelen voor torpedo’s, F 16’s luchtdoelraketten, tanks en kogels. Nog steeds vinden wekelijkse vluchten ongecontroleerd plaats[7].Cynisch in dit geval is dat Wim Kok vorig jaar de Israëlische Weizman Award kreeg wegens zijn inzet voor goede betrekkingen tussen Nederland en Israël.

http://www.nipam.nl/publicatie021a.htm

Blaataap
19-12-04, 16:42
Geplaatst door taouanza
Vorige week werd in het Rotterdams Dagblad vrolijk opgeroepen om als vrijwilliger naar Israel te vertrekken.

Wat is het verschil?

Wat kan jij zeveren zeg.

Alsof het iets uitmaakt of er verschil is.

Nederland moet gewoon elke dreiging aanpakken.

ja,maar
19-12-04, 16:48
moslims hebben altijd wat te zeiken over joden....of zie ik het verkeerd?

contradictio
19-12-04, 17:05
Geplaatst door ja,maar
moslims hebben altijd wat te zeiken over joden....of zie ik het verkeerd?

als je gelooft dat Joden de wereld economie beheersen dan zou jouw uitspraak misschien ook kloppen.

deleted user
19-12-04, 17:34
Geplaatst door contradictio
als je gelooft dat Joden de wereld economie beheersen...

U mag geen rente vragen als u iets aan een volksgenoot leent, of het nu gaat om geld of voedsel of wat u ook maar tegen rente te leen kunt geven. Van een buitenlander mag u wel rente heffen, maar niet van iemand uit uw eigen volk. Als u zich hieraan houdt zal de HEER, uw God, u zegenen in alles wat u onderneemt in het land dat u in bezit zult nemen. Deuteronomium [23:20-21] (Nieuwe Bijbelvertaling)

contradictio
19-12-04, 18:30
Geplaatst door deleted user
U mag geen rente vragen als u iets aan een volksgenoot leent, of het nu gaat om geld of voedsel of wat u ook maar tegen rente te leen kunt geven. Van een buitenlander mag u wel rente heffen, maar niet van iemand uit uw eigen volk. Als u zich hieraan houdt zal de HEER, uw God, u zegenen in alles wat u onderneemt in het land dat u in bezit zult nemen. Deuteronomium [23:20-21] (Nieuwe Bijbelvertaling)


:nerd: ...
tjah, en daarbovenop doen de seculiere joden (meerderheid?) het ook bij hun eigen soort..... :lekpuh:

taouanza
19-12-04, 19:41
Geplaatst door Blaataap
Wat kan jij zeveren zeg.

Alsof het iets uitmaakt of er verschil is.

Nederland moet gewoon elke dreiging aanpakken.

Zeveren?
Ik vind het selectieve verontwaardiging.
Als je aan de ene kant verontwaardigd ben als moslims hun broeders willen helpen maar heel normaal vind dat joden hun broeders willen helpen.

taouanza
19-12-04, 19:42
Geplaatst door ja,maar
moslims hebben altijd wat te zeiken over joden....of zie ik het verkeerd? \

Neem een kopje thee.

De Nobele
19-12-04, 19:52
Geplaatst door taouanza
Je mag dus wel in naam van God vermoorden, onderdrukken en jatten?

In geen enkele naam, op geen enkele grond. Daar weten ze in de westelijke Sahara alles van. En ook van selectieve verontwaardiging.

taouanza
19-12-04, 19:56
Geplaatst door De Nobele
In geen enkele naam, op geen enkele grond. Daar weten ze in de westelijke Sahara alles van. En ook van selectieve verontwaardiging.

Maar gelukkig weet je meer over zowel selectieve verontwaardiging als selectief lezen.
Hoeveel Marokkanen vertrekken er vanuit Nederland naar de westelijke sahara?

De Nobele
19-12-04, 19:59
Geplaatst door taouanza

Hoeveel Marokkanen vertrekken er vanuit Nederland naar de westelijke sahara?

Geen een want het zal ze een zorg zijn. Wat een vraag :-\

taouanza
19-12-04, 20:11
Geplaatst door De Nobele
Geen een want het zal ze een zorg zijn. Wat een vraag :-\

Nou ik heb het over NEderlanders die naar Israel gaan en jij begint over de Sahara.
EN dat vond ik een domme opmerking aangezien er geen NEderlanders naar de Sahara vertrekken.

De Nobele
19-12-04, 20:19
Geplaatst door taouanza
Nou ik heb het over NEderlanders die naar Israel gaan en jij begint over de Sahara.
EN dat vond ik een domme opmerking aangezien er geen NEderlanders naar de Sahara vertrekken.

Nederlanders naar de Westelijke Sahara? Waarom? Om daar de Marokkaanse bezetters te bevechten? Ik heb het vermoeden dat zoiets de selectieve verontwaardiging aardig kan aanwakkeren.

taouanza
19-12-04, 20:28
Geplaatst door De Nobele
Nederlanders naar de Westelijke Sahara? Waarom? Om daar de Marokkaanse bezetters te bevechten? Ik heb het vermoeden dat zoiets de selectieve verontwaardiging aardig kan aanwakkeren.

Neem een kop thee.

De Nobele
19-12-04, 20:32
Geplaatst door taouanza
Neem een kop thee.

Neem een stukje gans.

taouanza
19-12-04, 20:33
Geplaatst door De Nobele
Neem een stukje gans.

Stikt erin.