PDA

Bekijk Volledige Versie : Boze Sikhs bestormen theater in Birmingham vanwege beledigende stuk



Zwarte Schaap
20-12-04, 08:31
Sikhs des duivels over stuk vol taboes

Van onze correspondent Peter de Waard

LONDEN - Een theater in Birmingham heeft zich zondag in een boze verklaring teweer gesteld tegen een bestorming die het een dag eerder te verduren kreeg. Enkele honderden woedende Sikhs drongen zaterdagavond binnen tijdens de opvoering van een omstreden toneelstuk, Behzti. Enkele politiemensen raakten gewond en er werden drie Sikhs gearresteerd. De uitvoering moest noodgedwongen worden afgebroken.

Behzti (Oneer) handelt over verkrachting en moord in een tempel van de Sikhs, en is geschreven door Gurpreet Bhazti, zelf een Sikh. In het stuk stelt hij taboes als seksueel misbruik en manipulatie in een gebedsruimte aan de orde.

Het Birmingham Repertory Theatre, waarin het stuk tot eind december wordt vertoond, stelt dat het een verzonnen verhaal is, en dat ermee geen oordeel over de Sikhs of hun geloofsovertuiging wordt gegeven.

'Het theater heeft met vertegenwoordigers van de Sikhs-gemeenschap over de inhoud van het stuk overleg gehad. Er zijn diverse veranderingen doorgevoerd. We hebben de Sikhs ook in de gelegenheid gesteld alle bezoekers een verklaring te overhandigen met hun standpunt over stuk. Behalve complete censuur en het stopzetten van de voorstelling, hebben we niet meer kunnen doen om de Sikhs-gemeenschap tegemoet te komen', aldus een woordvoerder van het theater.

Mohan Singh, een leider van de plaatselijke Sikh-gemeenschap, vindt dat het stuk veel te ver gaat. 'We praten over een stuk, waarin een Sikh-priester iemand anders verkracht in een gebedsruimte. Zou een andere religie zoiets tolereren?'

De rooms-katholieke bisschop van Birmingham Vincent Nichols zei de Sikhs te steunen. 'Het stuk is beledigend voor mensen van alle geloofsrichtingen. Er is een recht van vrijheid van meningsuiting, maar er is ook zoiets als een verantwoordelijkheid naar de gemeenschap.'

Na de bestorming van het theater zaterdagavond moesten meer dan achthonderd bezoekers worden geëvacueerd, ook mensen die daar waren voor een kerstshow in een andere ruimte. Daarnaast werd voor duizenden ponden schade aangericht. Ramen werden ingegooid en een deur naar een van de foyers werd vernield.


Bron: De Volkskrant 20/12/04

duende
20-12-04, 10:14
Ik lees op deze site veelvuldig het woord generaliseren.
In onderhavig geval zie ik ook weer dat nu de sikhs generaliseren.
Als er een verhaaltje wordt geschreven over het vermeende misbruik van een Sikh priester, dit lijkt mijnsinziens geen aanval op de religie en betekend ook niet dat de hele gemeenschap aan de kaak gesteld wordt.
Helaas het is geen uniek incident en zo wordt ieder kritisch geluid in de kiem gesmoord omdat (zeker tegenwoordig) de religieuze mens erg snel beledigd schijnt te zijn.
Ik zou Mohan Singh graag verwijzen naar de laatste film van Pedro Aldomovar, het gaat over sexueel misbruik op een katholiek weeshuis in Spanje. Een incident dat volkomen los staat van de religie (hoewel al dat celibataire geneuzel?). Daar zijn ook geen duizenden katholieken tegen in opstand gekomen.

taouanza
20-12-04, 11:13
Geplaatst door duende
Ik lees op deze site veelvuldig het woord generaliseren.
In onderhavig geval zie ik ook weer dat nu de sikhs generaliseren.
Als er een verhaaltje wordt geschreven over het vermeende misbruik van een Sikh priester, dit lijkt mijnsinziens geen aanval op de religie en betekend ook niet dat de hele gemeenschap aan de kaak gesteld wordt.
Helaas het is geen uniek incident en zo wordt ieder kritisch geluid in de kiem gesmoord omdat (zeker tegenwoordig) de religieuze mens erg snel beledigd schijnt te zijn.
Ik zou Mohan Singh graag verwijzen naar de laatste film van Pedro Aldomovar, het gaat over sexueel misbruik op een katholiek weeshuis in Spanje. Een incident dat volkomen los staat van de religie (hoewel al dat celibataire geneuzel?). Daar zijn ook geen duizenden katholieken tegen in opstand gekomen.

Ik zag gister bij Netwerk een Katholieke weeshuis. Het is een ware hous of horror dat me doet denken aan Nazipraktijken.Er werd met medicijnen gexperimenteerd op kinderen met HIV. Kinderen werden doodziek ervan en als ze weigeren medicijnen in te nemen krijgen ze in een tube in hun maag. Ouders die weigeren worden uit hun ouderlijke macht gezet. Mag je drie keer raden wat voor kinderen het waren?

Denken mensen hier aan als ze weer geld doneren voor onderzoek naar medicijnen tegen AIDS?

duende
20-12-04, 13:38
Geplaatst door taouanza
Ik zag gister bij Netwerk een Katholieke weeshuis. Het is een ware hous of horror dat me doet denken aan Nazipraktijken.Er werd met medicijnen gexperimenteerd op kinderen met HIV. Kinderen werden doodziek ervan en als ze weigeren medicijnen in te nemen krijgen ze in een tube in hun maag. Ouders die weigeren worden uit hun ouderlijke macht gezet. Mag je drie keer raden wat voor kinderen het waren?

Denken mensen hier aan als ze weer geld doneren voor onderzoek naar medicijnen tegen AIDS?

Wat heeft dat in godsnaam met deze discussie te maken?
Laten we het een beetje zuiver houden alsjeblieft.
Waar het om gaat is dat kritiek op een persoon, of het nu wel of niet fictief is, geen reden is voor een hele geloofsgenootschap zich gekwetst te voelen.
Zo wordt n.l. iedere vorm van kritiek de mond gesnoerd.
Het zou toch wel te gek zijn als alle katholieken nu de straat opgingen vanwege die netwerk uitzending of, dat de uitzending nooit had uitgezonden had mogen worden omdat de katholieken dan beledigd zouden zijn.
Momenteel is de dentends dat ieder vorm van kritiek op misstanden of fouten van personen meteen afgedaan wordt als belediging van religie.
En dat is een verkeerde zaak.
Iedereen moet vrij kunnen zijn om kritiek te kunnen leveren, zonder daarbij gevaar te lopen voor lijf en leden.

Max Stirner
20-12-04, 13:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Sikhs des duivels over stuk vol taboes

Van onze correspondent Peter de Waard

LONDEN - Een theater in Birmingham heeft zich zondag in een boze verklaring teweer gesteld tegen een bestorming die het een dag eerder te verduren kreeg. Enkele honderden woedende Sikhs drongen zaterdagavond binnen tijdens de opvoering van een omstreden toneelstuk, Behzti. Enkele politiemensen raakten gewond en er werden drie Sikhs gearresteerd. De uitvoering moest noodgedwongen worden afgebroken.

Behzti (Oneer) handelt over verkrachting en moord in een tempel van de Sikhs, en is geschreven door Gurpreet Bhazti, zelf een Sikh. In het stuk stelt hij taboes als seksueel misbruik en manipulatie in een gebedsruimte aan de orde.

Het Birmingham Repertory Theatre, waarin het stuk tot eind december wordt vertoond, stelt dat het een verzonnen verhaal is, en dat ermee geen oordeel over de Sikhs of hun geloofsovertuiging wordt gegeven.

'Het theater heeft met vertegenwoordigers van de Sikhs-gemeenschap over de inhoud van het stuk overleg gehad. Er zijn diverse veranderingen doorgevoerd. We hebben de Sikhs ook in de gelegenheid gesteld alle bezoekers een verklaring te overhandigen met hun standpunt over stuk. Behalve complete censuur en het stopzetten van de voorstelling, hebben we niet meer kunnen doen om de Sikhs-gemeenschap tegemoet te komen', aldus een woordvoerder van het theater.

Mohan Singh, een leider van de plaatselijke Sikh-gemeenschap, vindt dat het stuk veel te ver gaat. 'We praten over een stuk, waarin een Sikh-priester iemand anders verkracht in een gebedsruimte. Zou een andere religie zoiets tolereren?'

De rooms-katholieke bisschop van Birmingham Vincent Nichols zei de Sikhs te steunen. 'Het stuk is beledigend voor mensen van alle geloofsrichtingen. Er is een recht van vrijheid van meningsuiting, maar er is ook zoiets als een verantwoordelijkheid naar de gemeenschap.'

Na de bestorming van het theater zaterdagavond moesten meer dan achthonderd bezoekers worden geëvacueerd, ook mensen die daar waren voor een kerstshow in een andere ruimte. Daarnaast werd voor duizenden ponden schade aangericht. Ramen werden ingegooid en een deur naar een van de foyers werd vernield.


Bron: De Volkskrant 20/12/04


Die Sikhs waren in het verleden ook altijd nogal heetgebakerd en fundie. Vraag maar aan Indira Gandhi.

Dat ze een beetje pissig zijn OK, maar een heel theater vernielen......idiote barbaren zijn het blijkbaar nog steeds.

sjaen
20-12-04, 14:10
Geplaatst door taouanza
Ik zag gister bij Netwerk een Katholieke weeshuis. Het is een ware hous of horror dat me doet denken aan Nazipraktijken.Er werd met medicijnen gexperimenteerd op kinderen met HIV. Kinderen werden doodziek ervan en als ze weigeren medicijnen in te nemen krijgen ze in een tube in hun maag. Ouders die weigeren worden uit hun ouderlijke macht gezet. Mag je drie keer raden wat voor kinderen het waren?

Denken mensen hier aan als ze weer geld doneren voor onderzoek naar medicijnen tegen AIDS?

Ik heb die uitzending ook gezien, er liepen echter geen priesters of nonnen rond, zover ik het begrepen heb is het gebouw in bezit van de katholieke kerk. Maar als jij suggereerd dat het weerzinwekkende 'proefkonijnen' onderzoek door de katholieke kerk wordt gedaan zul je met bewijzen moeten komen.
Ik wacht.....

Voor wie de uitzending gemist heeft:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/this_world/4038375.stm

IbnRushd
20-12-04, 14:20
Een terechte aanval.

Het lijkt erop dat ieder willekeurige mens mensen mogen beledigen.

Klinkt onrechtvaardig in mn oren.

Max Stirner
20-12-04, 14:25
Geplaatst door IbnRushd
Een terechte aanval.

Het lijkt erop dat ieder willekeurige mens mensen mogen beledigen.

Klinkt onrechtvaardig in mn oren.


Misschien is het probleem wel dat mensen zich te snel beledigd voelen.

0theist
20-12-04, 14:33
Geplaatst door IbnRushd
Een terechte aanval.

Het lijkt erop dat ieder willekeurige mens mensen mogen beledigen.

Klinkt onrechtvaardig in mn oren.

Van jou mogen moslims wrschl ongelimiteerd beledigen en anders is het wel zo dat niet-moslims zich onterecht beledigd voelen. Hoe dan ook, het recht om geweld te gebruiken zal in jou optiek wel ergens beperkt worden zodra moslims het doelwit zouden kunnen zijn of worden. Kortom achterlijke hypocrisie.

IbnRushd
20-12-04, 14:38
Misschien is het probleem wel dat mensen zich te snel beledigd voelen.

Er bestaat een grens.


Van jou mogen moslims wrschl ongelimiteerd beledigen en anders is het wel zo dat niet-moslims zich onterecht beledigd voelen. Hoe dan ook, het recht om geweld te gebruiken zal in jou optiek wel ergens beperkt worden zodra moslims het doelwit zouden kunnen zijn of worden. Kortom achterlijke hypocrisie.

Heb ik nooit beweerd. Dus hou maar op met janken.

ps: er bestaan verschillende soorten van beledigingen.

Wat betreft de bovenstaande artikel, dat ging te ver.

0theist
20-12-04, 14:42
Geplaatst door IbnRushd

ps: er bestaan verschillende soorten van beledigingen.

Wat betreft de bovenstaande artikel, dat ging te ver.

Dat zeg ik toch ook, sukkel.

IbnRushd
20-12-04, 14:47
Dat zeg ik toch ook, sukkel.

Ik vergeef je voor je onwetendheid

0theist
20-12-04, 14:51
Geplaatst door IbnRushd
Ik vergeef je voor je onwetendheid

Wie boeit dit?

IbnRushd
20-12-04, 14:53
Wie boeit dit?

Wees niet boos, jongeman

De Nobele
20-12-04, 14:56
Geplaatst door duende
Ik zou Mohan Singh graag verwijzen naar de laatste film van Pedro Aldomovar, het gaat over sexueel misbruik op een katholiek weeshuis in Spanje. Een incident dat volkomen los staat van de religie (hoewel al dat celibataire geneuzel?). Daar zijn ook geen duizenden katholieken tegen in opstand gekomen.

La Mala Educacion, heel goed (mooie film trouwens). Er zijn ik weet niet hoeveel van zulke films/toneelstukken/boeken over dat onderwerp.

Bovendien is het nooit zulke slimme PR om je godsdienst te gaan verdedigen met geweld :-\

duende
20-12-04, 15:05
Geplaatst door IbnRushd
Een terechte aanval.

Het lijkt erop dat ieder willekeurige mens mensen mogen beledigen.

Klinkt onrechtvaardig in mn oren.

Jammer dat je niet gelezen hebt wat ik geschreven heb.
Waarom moet een geloofsgemeenschap zich aangesproken voelen voor de daden van slechts een persoon.
En wat deze sikhs hebben gedaan past niet in een "vrij" land.
Dit was een misdaad. Het zelfde volkje valt ook moslims in India aan omdat een moslim per ongeluk een heilige koe aangereden had. Vat je hem. GEWELD IS NOOIT EEN EXCUUS en zeker niet TERECHT.
Als je dit wel vind ben je volgens mij niet beter dan Hitler, Stalin, Khomeinie, George Bush en anderen die het zo goed voor hebben met de mensheid.

IbnRushd
20-12-04, 15:17
Jammer dat je niet gelezen hebt wat ik geschreven heb.
Waarom moet een geloofsgemeenschap zich aangesproken voelen voor de daden van slechts een persoon.
En wat deze sikhs hebben gedaan past niet in een "vrij" land.
Dit was een misdaad. Het zelfde volkje valt ook moslims in India aan omdat een moslim per ongeluk een heilige koe aangereden had. Vat je hem. GEWELD IS NOOIT EEN EXCUUS en zeker niet TERECHT.
Als je dit wel vind ben je volgens mij niet beter dan Hitler, Stalin, Khomeinie, George Bush en anderen die het zo goed voor hebben met de mensheid.

In dat opzicht heb je gelijk.
Geweld is nooit goed te spreken.

"Terechte aanval' kun je vanuit verschillende invalshoeken interpreteren.
Ik doelde meer dat zij naar deze daad zochten. Ik verneem ook dat deze mensen dondersgoed wisten wanneer zij eenmaal een geloof beledigen dat ze 'donder' konden verwachten.

In dat opzicht lijkt het mij een 'terechte' aanval.

Jouw vergelijking gaat meer over doden. Is toch wat anders wanneer men het boel in elkaar breekt. Ik ben niet voor geweld, maar de aanval die ze hebben gepleegd is wel te begrijpen.

doei

duende
21-12-04, 07:11
Geplaatst door IbnRushd
In dat opzicht heb je gelijk.
Geweld is nooit goed te spreken.

"Terechte aanval' kun je vanuit verschillende invalshoeken interpreteren.
Ik doelde meer dat zij naar deze daad zochten. Ik verneem ook dat deze mensen dondersgoed wisten wanneer zij eenmaal een geloof beledigen dat ze 'donder' konden verwachten.

In dat opzicht lijkt het mij een 'terechte' aanval.

Jouw vergelijking gaat meer over doden. Is toch wat anders wanneer men het boel in elkaar breekt. Ik ben niet voor geweld, maar de aanval die ze hebben gepleegd is wel te begrijpen.

doei
Dus als ik, als atheïst beledigd wordt vind je het ook begrijpelijk als ik geweld ga gebruiken?
De aanval van de Sikhs was niet terecht. Het stuk ging o.a. over het sexueel misbruik door een priester. Dus het was geen aanval op het geloof. Er werd ook niet gezegd dat het Sikh geloof maar verboden moest worden.
De enige rechtvaardiging voor het gebruik van geweld is als er geweld gebruikt wordt.
Je kent deze toch wel
Sticks and stones may hurt my bones, but words never.
Dus de Sikhs waren krimineel bezig.
Vind je Londsdale jongeren okay?
Ik mag aannemen van niet.
Maar wat deze lui gedaan hebben is van het zelfde niveau.

Wide-O
21-12-04, 08:56
Volg al een dag of twee een discussie hierover op een Engels BBS.

Voor de volledigheid, beetje extra info:


There had been a long dialogue between the REP and the Sikh community before the play started. All audiance members are given a letter on entering the theatre to say that the Sikh community find the play offensive and go on to describe why. Rather than try and stop the play wouldn't it have been far more effective to just protest peacefully and not give the playright the oxygen of publicity?



Het stuk is ondertussen geschrapt.

IbnRushd
21-12-04, 09:17
Dus als ik, als atheïst beledigd wordt vind je het ook begrijpelijk als ik geweld ga gebruiken?
De aanval van de Sikhs was niet terecht. Het stuk ging o.a. over het sexueel misbruik door een priester. Dus het was geen aanval op het geloof. Er werd ook niet gezegd dat het Sikh geloof maar verboden moest worden.
De enige rechtvaardiging voor het gebruik van geweld is als er geweld gebruikt wordt.
Je kent deze toch wel
Sticks and stones may hurt my bones, but words never.
Dus de Sikhs waren krimineel bezig.
Vind je Londsdale jongeren okay?
Ik mag aannemen van niet.
Maar wat deze lui gedaan hebben is van het zelfde niveau.


Daar geloof ik niet in. Volgens mij was het wel degelijk een aanval op het geloof. Wanneer een priester een slechte naam krijgt door die onnodige theaterlijke geklungel, lijkt me duidelijk dat hun geloof ook in gevaar komt.

De Sikhs en de slachtoffers waren beiden fout.

Toch heb ik enig begrip voor hun aanval.

Waar woorden zwijgen spreken de daden

Een man met mooie woorden is scherper dan het mes

taouanza
21-12-04, 10:00
Geplaatst door sjaen
Ik heb die uitzending ook gezien, er liepen echter geen priesters of nonnen rond, zover ik het begrepen heb is het gebouw in bezit van de katholieke kerk. Maar als jij suggereerd dat het weerzinwekkende 'proefkonijnen' onderzoek door de katholieke kerk wordt gedaan zul je met bewijzen moeten komen.
Ik wacht.....

Voor wie de uitzending gemist heeft:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/this_world/4038375.stm

Je kan wachten tot je een ons weegt. Het gaat me om die weerloze kinderen. Waarom is de afkomst van de dader belangrijker dan de daad???
EN dan nog ik wil jou wel horen als het gaat om een gebouw van een Islamitische organisatie.:moe:
Je zag de hele binnenkant van het gebouw niet.

Maar je selectieve verontwaardiging siert. Ik hoor je helemaal niet over de kinderen als ik je nonnetjes en priesters maar niet beledig!:mad:

Max Stirner
21-12-04, 10:42
Geplaatst door IbnRushd
Daar geloof ik niet in. Volgens mij was het wel degelijk een aanval op het geloof. Wanneer een priester een slechte naam krijgt door die onnodige theaterlijke geklungel, lijkt me duidelijk dat hun geloof ook in gevaar komt.

De Sikhs en de slachtoffers waren beiden fout.

Toch heb ik enig begrip voor hun aanval.

Waar woorden zwijgen spreken de daden

Een man met mooie woorden is scherper dan het mes


Wat die Sikhs nu hebben geflikt is 100 X schadelijker voor het imago van hun geloof dan dat toneelstuk.

sjaen
21-12-04, 10:48
Geplaatst door taouanza
Je kan wachten tot je een ons weegt. Het gaat me om die weerloze kinderen. Waarom is de afkomst van de dader belangrijker dan de daad???

Mag ik je eraan herrinneren dat JIJ degene bent die met de afkomst van de dader als zijnde Katholiek komt aanzetten.



EN dan nog ik wil jou wel horen als het gaat om een gebouw van een Islamitische organisatie.:moe:
Je zag de hele binnenkant van het gebouw niet.

Inderdaad daar was niets van te zien.
Nogmaals JIJ kwam ermee aanzetten. JIJ vond het zo nodig om er een religieus tintje aan te geven. JIJ suggereerde daarmee dat het onderzoek door de katholieke kerk wordt gedaan.



Maar je selectieve verontwaardiging siert. Ik hoor je helemaal niet over de kinderen als ik je nonnetjes en priesters maar niet beledig!:mad:

Wat de kinderen betreft; dat jij niet weet wat het woord "weerzinwekkende" inhoud zegt meer over jouw selectieve manier van lezen dan je lief is.
Ik hield je enkel een spiegel voor.
Het gaat me niet om het al of niet beledigen van priesters of nonnetjes, maar om jouw kinderachtige gestook en poging om de rollen om te draaien.
Allicht kan ik wachten tot ik een ons weeg, omdat je je aanteigingen niet waar kunt maken.

Dag Tao, have a nice day.

duende
21-12-04, 12:15
Geachte mede discussie deelnemers, laten wij ons bij het onderwerp houden.
Natuurlijk is het schandelijk wat er in dat weeshuis is gebeurd en waar de katholieke kerk voor staat weten we allemaal wel, maar het gaat hier over het mondje snoeren van een groep acteurs, omdat volgens een groep fanatieke sikhs (en geloof me sikhs zijn allemaal fanatiek) hun geloof beledigd was.
EN DAT IS FOUT.
Dus laten wij het daar over hebben. Wat vind jij ervan taouanza. Vind jij dat iemand maar de mond gesnoerd moet worden met geweld? omdat een ander vind dat zijn of haar geloof beledigd is.