PDA

Bekijk Volledige Versie : Wilders: Immigratie moet stoppen. De Islamcultuur is wreed en achterlijk. Punt uit



Zwarte Schaap
20-12-04, 09:48
Interview Wilders / Immigratie moet stoppen. Punt uit

door Meindert van der Kaaij en Esther Lammers


http://www.trouw.nl/images/WILDER~1.JPG.jpg

Met verhevigd vuur keert Geert Wilders terug in de Kamer. De 'zittende elite' is gewaarschuwd. ,,Want de mensen in het land zijn het spuugzat.'' Dus moeten de grenzen voorlopig dicht voor alle niet-westerse immigranten.

Na twee weken afwezigheid is Geert Wilders weer terug in de Tweede Kamer en het lijkt alsof hij met verhevigd vuur verder gaat met zijn missie. ,,Het is een missie, zo voel ik dat ook. Ik ben hier aan begonnen en ik zal het afmaken. Niemand kan mij vertellen, hoe ernstig de bedreigingen ook worden, dat ik moet ophouden. Als ik stop, doe ik precies wat die extremisten willen. Dat is koren op hun molen. Geen denken aan.''

Voor de zoveelste keer is Geert Wilders in het Tweede-Kamergebouw naar een andere kamer verhuisd. Dit keer zit hij in een uithoek van het gebouw dat goed te bewaken is. De ramen van het kleine kamertje waarin nauwelijks twee bureaus passen, zijn geblindeerd. Tijdens het interview gaat om de tien minuten de deur op een kier en kijkt een bewaker of alles nog goed gaat.

Wilders beseft dat zijn leven vanaf de moord op Theo van Gogh ingrijpend en definitief is veranderd. ,,Het wordt er niet prettiger op, ook niet privé. Mij is duidelijk gemaakt dat dit nog heel lang gaat duren. Ik moet de knop omzetten. Nooit ben ik meer een uur alleen, 24 uur per dag. Uiteraard kan ik niet meer overal naar toe, een avondje uit is moeilijk. Vrijheid is voor mij een zeer relatief begrip geworden. Ik ben wel dankbaar dat in dit land mensen in deze situatie tenminste worden beschermd.''

Wilders heeft sinds de moord op Van Gogh op verschillende plaatsen geslapen. ,,Je bent druk met heel primaire vragen. Waar laat je de post, hoe zorg je ervoor dat de huur wordt overgemaakt, wie wast je kleren? We werken aan een lange-termijnoplossing maar privé wordt het er allemaal niet prettiger op.''

Hij vindt het heerlijk om weer terug te zijn in de Tweede Kamer. En hoewel hij niets wil zeggen over de inhoud van de gesprekken met de ministers Donner (justitie) en Remkes (binnenlandse zaken), noemt hij de afspraken bevredigend. ,,Gegeven de omstandigheden kan ik straks goed doen wat ik wil doen.''

Wilders wilde met de bewindslieden praten omdat kandidaten voor zijn partij-in-oprichting uit angst afspraken afzegden. Dat gebeurde nadat was uitgelekt dat de veiligheidsdienst AIVD zou hebben gewaarschuwd dat kandidaten ook gevaar liepen als ze met Wilders omgingen.

Wilders is er met de week meer van overtuigd dat de politiek en het bestuur in Nederland drastisch op de schop moeten. Zijn missie is, zegt hij: Nederland teruggeven aan de burger. Er moet eindelijk worden geluisterd naar de mensen in het land. ,,Ik verwijt de zittende politieke elite dat ze vooral aan hun eigen macht denken. Nederland moet leefbaarder worden. Met veel zaken loopt het de spuigaten uit. Mensen schreeuwen om een oplossing, maar het huidige impotente kabinet doet niets. Holle frasen, meer is het niet. Het kabinet zorgt vooral goed voor zichzelf. Eigen belang eerst.''

Het is alsof we Fortuyn horen.

,,De politieke partijen hebben na Fortuyn nul-komma-nul geleerd. De ene politicus gaat naar een koffiehuis, de ander zegt iets op een congres, maar er verandert niets. Het moslimterrorisme kon je al jaren zien aankomen, maar de politieke elite negeerde het. En nog steeds is de politiek te incompetent om het aan te pakken. Een meerderheid van de bevolking wil Turkije niet in de EU, maar de politiek luistert niet, dendert gewoon door. De criminaliteit gaat gewoon door. De mensen in het land zijn het spuugzat.''

Maar er is toch veel veranderd, met name in de richting van allochtonen? De inburgeringseisen die de regering nu aan nieuwkomers stelt, waren voor de opkomst van Fortuyn ondenkbaar.

,,Die inburgeringseisen? Dat stelt toch helemaal niets voor -daar fietsen mensen zo omheen. We moeten immigratie van niet-westerse allochtonen nu direct stoppen. Punt uit. Voor, zeg: vijf jaar. Dat is niet xenofoob. We hebben nu al zoveel problemen met deze allochtonen, we kunnen die nieuwe gevallen er gewoon niet bij hebben. We hebben in Nederland voorlopig genoeg islam. Laten we eerlijk zijn, moslims voeren bijna alle verkeerde lijstjes aan. Die van criminaliteit, huiselijk geweld, uitkeringen. En wat doen we met die groeiende groep aanhangers van de fascistische vorm van islam? Volgens arabist Hans Jansen staan tussen de tien en vijftien procent van de moslims in Nederland op het punt om voor de radicale islam te kiezen. Dat mogen we niet afwachten. We moeten nu handelen. Eerst moeten we alles uit de kast halen om te zorgen dat moslims die willen, ook kunnen integreren. Er zijn heel veel gematigde moslims. Die moeten we helpen met scholing, werk, desnoods subsidiewerk. En discriminatie moeten we nu echt heel hard aanpakken. Migranten krijgen een keuze: aanpassen aan de Nederlandse rule of law, dan ben je van harte welkom. Niet aanpassen? Dan is er maar een oplossing: het land uit. De VVD wil jaarlijks een naturalisatiedag houden. Ik vind dat er dan ook een denaturalisatiedag moet komen om duidelijk te maken dat je dat Nederlanderschap ook weer kunt kwijtraken als je over de schreef gaat."

,,Het kabinet doet niets met die 150 moslims die de AIVD in de gaten houdt omdat zij geradicaliseerd zijn. We moeten wachten tot zij over de schreef gaan en ondertussen gaat het kabinet praten met gematigde moslims. Daar draait mijn maag vier keer van om. Dat is pervers cultuurrelativisme. Zo los je dit probleem niet op. Dat is zo fout. Ik vind dat we ze direct moeten oppakken, naar een eiland brengen, in de gevangenis zetten en de Nederlandse nationaliteit afnemen. We moeten alles doen, behalve ze vrij laten rondlopen.''

Nederlandse burgers die niet over de schreef zijn gegaan, kun je toch niet zomaar oppakken. We leven toch in een rechtsstaat?

,,Ja, wie zich normaal gedraagt mag van de geneugten van de rechtsstaat genieten. Maar mensen die de rechtsstaat om zeep wilen helpen met hun islamofascistische denkbeelden en die het liefst de sjaria willen invoeren, hebben daar geen recht op. Het recht op veiligheid van Nederlandse gezinnen prevaleert boven het recht van terroristen. Onze grondwet schept daar ook de ruimte voor. Artikel 103 zegt dat in uitzonderlijke gevallen van gevaar er zonder tussenkomst van de rechter mensen gevangengezet kunnen worden. Je kunt zeggen dat het een te zwaar middel is, maar het is niet onconstitutioneel.''

Neemt u het Andries Knevel kwalijk dat hij Abdul Jabbar Van der Ven voor de camera's heeft gehaald?

,,O nee. Over de manier waarop hij hem interviewde zal ik niets zeggen, dat moeten journalisten zelf beoordelen. Maar ik vind het goed dat mensen weten wat voor malloten er in Nederland rondlopen. Want hoe onbenullig die Van der Ven ook lijkt, die man heeft meer invloed dan iedereen denkt. De dag na de uitzending liep mijn mailbox over van de bedreigingen die verband hielden met hem.''

Minister Donner vindt dat media niet aan elke malloot een podium moet bieden.

,,Het lijkt me goed dat Donner eens te weten komt hoeveel malloten hier rondlopen. Donner is zelf zo wereldvreemd, die weet nergens van. Maar de Van der Vennen moet je niet onder het tapijt vegen, dat is struisvogelpolitiek.''

In de serie '10 Geboden' in deze krant stelde u de islam verantwoordelijk voor 99 procent van de problemen in Nederland. Dat kunt u niet menen. De islam veroorzaakt toch geen files of wachtlijsten in de zorg?

,,Ik bedoelde problemen gerelateerd aan veiligheid. Islam en democratie zijn nooit met elkaar te verenigen. Sterker, de islam in zijn zuiverste vorm is ronduit gevaarlijk. Het is niet reëel om te denken dat iemand die uit de moskee in Istanboel of Rabat komt hetzelfde denkt als iemand die uit de kerk of de sjoel komt. In die moskee krijgt hij voortdurend te horen dat vrouwen moeten worden onderdrukt, dathet westen pervers is, dat democratie gevaarlijk is. Die mensen moeten een hele cultuuromslag maken als zij in Nederland komen wonen, dat is niet eenvoudig. We moeten ze daarbij helpen. Ik weet dat veel moslims hun best doen. Maar er zijn er ook die dat niet doen. We moeten daarom ook de stok gebruiken.''

,,We kunnen niet verder leven met de multiculturele samenleving. De mensen in Nederland zijn het zat om te doen alsof culturen gelijk zijn. Dat is ook niet zo. Onze westerse op christelijk-joodse en humanistische waarden gebaseerde cultuur is vele malen aangenamer, ontwikkelder en dus ook beter dan de islamitische. De cultuur van de politieke islam zoals die in alle Arabische en islamitische landen heerst is bovendien uitermate wreed en zondermeer achterlijk.''

,,Ik zeg niet dat moslims niet deugen en fout zijn, maar zij hebben wel een enorme achterstand. En ook ik weet dat niet elke moslim een extremist is, maar we moeten inzien dat er een recrutering voor de djihad aan de gang is. Degenen die zich willen laten recruteren zijn nog in de minderheid maar het is wel een groeiende groep.''

U hebt gezegd dat u het een zegen voor het land zou vinden als het kabinet valt. Maar u bent zelf nog niet klaar voor verkiezingen.

,,Er moet nog veel gebeuren. Ik probeer wel iets van een programma en lijst klaar te hebben als het toch tot eerdere verkiezingen komt. Maar als dit kabinet de rit uitzit en ik dus tweeënhalf jaar de tijd krijg lukt het me zeker om met een volwaardige lijst te komen. Maar ik heb liever tien of vijftien zetels die ik met betrouwbare mensen kan vullen, dan 25 zetels die ik snel moet vullen met alle LPF-risico's vandien. Ik probeer op alles voorbereid te zijn. Gelukkig is de stroom van giften op gang gekomen. Het is vaak niet veel wat mensen geven: vijf of tien euro, maar het zijn er heel veel. En hun commentaren zijn vaak hartverwarmend, dat heb ik ook wel eens nodig.''

Wie zijn uw vertrouwelingen? U heeft enkele mensen om u heen verzameld.

,,Sommigen zijn bekend, anderen niet. We werken nu hard aan de inhoud want we willen een volwaardige partij zijn, niet een one-isuepartij. Het wordt geen traditioneel partijprogramma met 97 hoofdstukken, maar we willen ook een antwoord hebben op problemen op de weg, in de gezondheidszorg en sociale zekerheid. En geloof me, we komen met opzienbarende voorstellen.''

In welk ideologisch hokje gaat de partij passen?

Wilders trekt een moeilijk gezicht. ,,'Conservatief-liberaal' spreekt mij wel aan. Ik voel me liberaal, ik ben niet voor niets jaren lid geweest van de VVD, maar die partij wil naar het politieke midden en mijn nieuwe partij juist niet.''

,,De verschillen tussen de VVD en mij zijn de afgelopen maanden sinds mijn vertrek alleen maar groter geworden. Ze hebben tegen al mijn voorstellen gestemd over terrorisme, integratie, immigratie en criminaliteit. En ongetwijfeld krijgt de partij conservatieve trekken. Maar welk etiket jullie erop plakken, mogen jullie straks zelf verzinnen. Ik laat mij niet in een hokje duwen.''


Bron: Trouw 20/12/04

Mill
20-12-04, 10:02
De rillingen lopen over m'n rug als ik die mongool hoor. Glibberige frasen waarvan 'ie weet dat ze scoren: "De veiligheid van Nederlandse gezinnen prevaleert boven de rechten van terroristen."

SIG
20-12-04, 10:06
Totaal gepolariseerd die man. Ik vind hem veel te ver gaan. Ik vrees dat veel mensen het onterecht moeilijk gaan krijgen als hij in de regering komt.

Een troost: je hoort hem een hoop kreten slaken in het artikel maar ik zie nergens hoe hij het wil realiseren.

contradictio
20-12-04, 10:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Interview Wilders / Immigratie moet stoppen. Punt uit

door Meindert van der Kaaij en Esther Lammers

....................................

Maar er is toch veel veranderd, met name in de richting van allochtonen? De inburgeringseisen die de regering nu aan nieuwkomers stelt, waren voor de opkomst van Fortuyn ondenkbaar.

1. ,,Die inburgeringseisen? Dat stelt toch helemaal niets voor -daar fietsen mensen zo omheen. We moeten immigratie van niet-westerse allochtonen nu direct stoppen. Punt uit. Voor, zeg: vijf jaar. Dat is niet xenofoob. We hebben nu al zoveel problemen met deze allochtonen, we kunnen die nieuwe gevallen er gewoon niet bij hebben. We hebben in Nederland voorlopig genoeg islam. Laten we eerlijk zijn, moslims voeren bijna alle verkeerde lijstjes aan. Die van criminaliteit, huiselijk geweld, uitkeringen. En wat doen we met die groeiende groep aanhangers van de fascistische vorm van islam? Volgens arabist Hans Jansen staan tussen de tien en vijftien procent van de moslims in Nederland op het punt om voor de radicale islam te kiezen. Dat mogen we niet afwachten. We moeten nu handelen . Eerst moeten we alles uit de kast halen om te zorgen dat moslims die willen, ook kunnen integreren. Er zijn heel veel gematigde moslims. Die moeten we helpen met scholing, werk, desnoods subsidiewerk. En discriminatie moeten we nu echt heel hard aanpakken. Migranten krijgen een keuze: aanpassen aan de Nederlandse rule of law, dan ben je van harte welkom. Niet aanpassen? Dan is er maar een oplossing: het land uit. De VVD wil jaarlijks een naturalisatiedag houden. Ik vind dat er dan ook een denaturalisatiedag moet komen om duidelijk te maken dat je dat Nederlanderschap ook weer kunt kwijtraken als je over de schreef gaat."

,,Het kabinet doet niets met die 150 moslims die de AIVD in de gaten houdt omdat zij geradicaliseerd zijn. We moeten wachten tot zij over de schreef gaan en ondertussen gaat het kabinet praten met gematigde moslims. Daar draait mijn maag vier keer van om. Dat is pervers cultuurrelativisme. Zo los je dit probleem niet op. Dat is zo fout. Ik vind dat we ze direct moeten oppakken, naar een eiland brengen, in de gevangenis zetten en de Nederlandse nationaliteit afnemen. We moeten alles doen, behalve ze vrij laten rondlopen.''

Nederlandse burgers die niet over de schreef zijn gegaan, kun je toch niet zomaar oppakken. We leven toch in een rechtsstaat?

.............................................

,,Het lijkt me goed dat Donner eens te weten komt hoeveel malloten hier rondlopen. Donner is zelf zo wereldvreemd, die weet nergens van. Maar de Van der Vennen moet je niet onder het tapijt vegen, dat is struisvogelpolitiek.''

In de serie '10 Geboden' in deze krant stelde u de islam verantwoordelijk voor 99 procent van de problemen in Nederland. Dat kunt u niet menen. De islam veroorzaakt toch geen files of wachtlijsten in de zorg?

2. ,,Ik bedoelde problemen gerelateerd aan veiligheid. Islam en democratie zijn nooit met elkaar te verenigen. Sterker, de islam in zijn zuiverste vorm is ronduit gevaarlijk. Het is niet reëel om te denken dat iemand die uit de moskee in Istanboel of Rabat komt hetzelfde denkt als iemand die uit de kerk of de sjoel komt. In die moskee krijgt hij voortdurend te horen dat vrouwen moeten worden onderdrukt, dathet westen pervers is, dat democratie gevaarlijk is. Die mensen moeten een hele cultuuromslag maken als zij in Nederland komen wonen, dat is niet eenvoudig. We moeten ze daarbij helpen. Ik weet dat veel moslims hun best doen. Maar er zijn er ook die dat niet doen. We moeten daarom ook de stok gebruiken.''

3. ,,We kunnen niet verder leven met de multiculturele samenleving. De mensen in Nederland zijn het zat om te doen alsof culturen gelijk zijn. Dat is ook niet zo. Onze westerse op christelijk-joodse en humanistische waarden gebaseerde cultuur is vele malen aangenamer, ontwikkelder en dus ook beter dan de islamitische. De cultuur van de politieke islam zoals die in alle Arabische en islamitische landen heerst is bovendien uitermate wreed en zondermeer achterlijk.''

,,Ik zeg niet dat moslims niet deugen en fout zijn, maar zij hebben wel een enorme achterstand. En ook ik weet dat niet elke moslim een extremist is, maar we moeten inzien dat er een recrutering voor de djihad aan de gang is. Degenen die zich willen laten recruteren zijn nog in de minderheid maar het is wel een groeiende groep.''

Bron: Trouw 20/12/04

1.- die inburgeringseisen stellen niets voor volgens meneertje, lijkt mij dat ie daar eerst wat aan moet doen.
- verder kun je de grenze sluiten maar je zult zien straks (5-10 jaar) zijn het de ostblokkers die hier de "problemen" gaan veroorzaken. Het is gewoon een natuurlijk proces dat we ook al met o.a. de Molukkers, antilianen etc hebben gezien..
- aanpassen of het land uit? nou ik vrees meneertje dat er geen wet is die het toelaat om een Nederlander die iets op zijn kerfstok heeft uit te zetten laat staan de Nederlander zonder strafblad die de islam aanhangt en geen affiniteit heeft met de heersende elite.

2. De Islam in zijn zuiverste vorm is gevaarlijk? waar heb ik dat toch eerder gehoord... voor wie meneertje? homo's?.. Ik zou zeggen ga vooral de Islam in zijn zuiverste vorm terroriseren en dan zal de meest gematigde, vredelievende moslim ook je kop willen afhakken... Lijkt me tegengesteld aan wat je wilt... of niet?

3. Jouw cultuur beter dan de Islamitische....? Moslims hebben een achterstand?
de groep terroristen groeit nogmaals door lieden zols u meneertje, die de Islam als ideologie en in zijn zuiverste vorm willen bestrijden.


Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze wel eens...

Christiaan
20-12-04, 10:27
Tsja, wat betreft het stoppen van niet-Westerse immigranten heeft ie gelijk. En als de gevestigde partijen dat Nederland niet kunnen bieden, dan Wilders maar.

Mischien dat ik ook ooit nog eens op Wilders stem als de Marokkanen en Turken blijven importeren. Ik wil met iedereen samenleven. Maar niet met half Marokko, zoveel hou ik ook weer niet van Marokkanen.

SIG
20-12-04, 10:28
Nou hoop ik dus alleen wel dat hij niet koud wordt gemaakt. Punt een verdient niemand dat; punt twee zal niemand in dit land meer redelijk zijn als er weer een politieke daad wordt gesteld door een gefrustreerde moslim die besluit dat Wilders zonder hoofd leuker is.

RinC
20-12-04, 10:33
En Huppakee...weer 10 zetels erbij :D

(Doet me een beetje denken aan kopspijkers)

taouanza
20-12-04, 12:41
Heeft hij het nog steeds over de uitwassen van de Islam?

~Panthera~
20-12-04, 12:59
Geplaatst door taouanza
Heeft hij het nog steeds over de uitwassen van de Islam?
---------------

Eerlijk gezegd intresseerd het me geen ruk waar die malloot het over heeft. :moe:

taouanza
20-12-04, 13:00
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

Eerlijk gezegd intresseerd het me geen ruk waar die malloot het over heeft. :moe:

Er mensen die zeggen dat ik me niet aangesproken hoeft te voelen als ik geen extremist ben.
Geloof er geen moer van!

Femme©
20-12-04, 13:01
Geplaatst door Christiaan

Ik wil met iedereen samenleven. Maar niet met half Marokko, zoveel hou ik ook weer niet van Marokkanen.

:haha: Tis toch wat he!

~Panthera~
20-12-04, 13:03
Geplaatst door taouanza
Er mensen die zeggen dat ik me niet aangesproken hoeft te voelen als ik geen extremist ben.
Geloof er geen moer van!
-----------

Ik vraag me inderdaad af, HOE je dat zou moeten kunnen bewijzen, dat je er GEEN bent.
Beetje omgekeerde bewijsvoering bijna. :moe:

taouanza
20-12-04, 13:06
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Ik vraag me inderdaad af, HOE je dat zou moeten kunnen bewijzen, dat je er GEEN bent.
Beetje omgekeerde bewijsvoering bijna. :moe:

Wat is een definitie van extremist. Volgens mij als je al kritiek op hem hebt ben je er een.

~Panthera~
20-12-04, 13:09
Geplaatst door taouanza
Wat is een definitie van extremist. Volgens mij als je al kritiek op hem hebt ben je er een.
------------------------

Nou, dan ben ik er ook 1. :moe:

:wohaa:

Christiaan
20-12-04, 13:16
Geplaatst door taouanza
Wat is een definitie van extremist.

Voor mij:

Iemand die zijn eigen waarheid wil opdringen aan anderen, desnoods met geweld.

0theist
20-12-04, 13:17
In tegestelling tot de kritische woorden die ik hier van de autochtone prikkers lees, ken ik helemaal niemand meer buiten de wondere wereld van 't internet, die wat dit ene puntje betreft er net als Wilders over denkt. Het zal wel aan mijn beperkte wereldje liggen.

Al Sawt
20-12-04, 13:29
Geplaatst door Christiaan
Voor mij:

Iemand die zijn eigen waarheid wil opdringen aan anderen, desnoods met geweld. Dus Hirsi Ali is ook een extremist?

0theist
20-12-04, 13:40
Geplaatst door Al Sawt
Dus Hirsi Ali is ook een extremist?

Vertel!

Christiaan
20-12-04, 13:40
Geplaatst door Al Sawt
Dus Hirsi Ali is ook een extremist?

Zolang zij onderschrijft dat haar handelen wordt beperkt door een democratisch systeem, dan niet.

Zo'n democratisch systeem biedt namelijk waarborgen tegen dat soort misbruik.

Pas als zij haar missie belangrijker vindt dan de democratische rechtsorde, dan is ze een extremist.

Al Sawt
20-12-04, 14:23
Geplaatst door Christiaan
Zolang zij onderschrijft dat haar handelen wordt beperkt door een democratisch systeem, dan niet.

Zo'n democratisch systeem biedt namelijk waarborgen tegen dat soort misbruik.

Pas als zij haar missie belangrijker vindt dan de democratische rechtsorde, dan is ze een extremist. Zij vindt de haar missie belangrijker dan de democratische rechtsorde. Want democratische rechtsorder wordt medebepaald hoe mensen elkaar bejegenen. Hirsi Ali kiest ervoor om mensen met een confronterende koers te benaderen en dat is niet bepaald een middel van uitstek binnen de democratie.


P.S. Vind je Dyab Abu jajah dan ook geen extremist?

Breez
20-12-04, 14:26
Geplaatst door 0theist
In tegestelling tot de kritische woorden die ik hier van de autochtone prikkers lees, ken ik helemaal niemand meer buiten de wondere wereld van 't internet, die wat dit ene puntje betreft er net als Wilders over denkt. Het zal wel aan mijn beperkte wereldje liggen.

Wellicht schamen ze zich ervoor.

0theist
20-12-04, 14:33
Geplaatst door Breez
Wellicht schamen ze zich ervoor.

Ik zie nu dat ik nog een niet vergeten ben:

In tegestelling tot de kritische woorden die ik hier van de autochtone prikkers lees, ken ik helemaal niemand meer buiten de wondere wereld van 't internet, die wat dit ene puntje betreft er niet net zoals Wilders over denkt. Het zal wel aan mijn beperkte wereldje liggen.

Teveel ontkenningen nekt me.

Christiaan
20-12-04, 14:33
Geplaatst door Al Sawt
Zij vindt de haar missie belangrijker dan de democratische rechtsorde. Want democratische rechtsorder wordt medebepaald hoe mensen elkaar bejegenen. Hirsi Ali kiest ervoor om mensen met een confronterende koers te benaderen en dat is niet bepaald een middel van uitstek binnen de democratie.

Tsja, ik vind haar tamelijk onschuldig. Het gaat niet alleen om confronteren, maar ook je laten confronteren.


P.S. Vind je Dyab Abu jajah dan ook geen extremist?

Jahjah vind ik een twijfelgeval. De AEL zelf is zeer zeker wel extremistisch. Als je met bivakmutsen en brandende fakkels de Amsterdamse ringweg bezet, en dat bovendien doodnormaal vindt, dan dring je je wel op een gevaarlijke manier op aan anderen.

0theist
20-12-04, 14:34
Dat wil nog niet zeggen dat ze op 'm zouden stemmen. Het is voor mij niet mogelijk om te beoordelen hoe belangrijk ze dit vinden en hoe oneens ze het zijn met de overige punten.

taouanza
20-12-04, 14:36
Geplaatst door Christiaan
Tsja, ik vind haar tamelijk onschuldig. Het gaat niet alleen om confronteren, maar ook je laten confronteren.





Laten confronteren?'Wie aan Ayaan komt, komt aan ons!' laten confrontereren?

0theist
20-12-04, 14:45
Geplaatst door taouanza
Laten confronteren?'Wie aan Ayaan komt, komt aan ons!' laten confrontereren?

Het verschil is dat er nogal veel aan Ayaan willen komen met hun fikke om haar te vermoorden. Dat is iets anders dan confronteren of profoceren.

Het is wel erg jammer dat het debat nu onmogelijk is geworden met aha, nu ze zo bedreigd wordt. Je kunt eigenlijk niet meer kritisch zijn zonder in het kamp van de moordadige fascisten geplaatst te worden. Maar ik heb nou ook niet echt de indruk dat daar nu zo heel erg veel "kriticasters" echt mee zitten. Het doelwit van aha vind allang dat als ze gekwetst of geprovoceerd worden, geweld gerechtvaardigd is.

krakeb
20-12-04, 14:52
Geplaatst door Christiaan
Tsja, wat betreft het stoppen van niet-Westerse immigranten heeft ie gelijk. En als de gevestigde partijen dat Nederland niet kunnen bieden, dan Wilders maar.


Laten we hier even stil bij blijven staan en de quote nogmaals citeren:

"We moeten immigratie van niet-westerse allochtonen nu direct stoppen. Punt uit. Voor, zeg: vijf jaar. Dat is niet xenofoob. We hebben nu al zoveel problemen met deze allochtonen, we kunnen die nieuwe gevallen er gewoon niet bij hebben."

Dit is puur 100% onvervalst racisme.

0theist
20-12-04, 14:55
Geplaatst door krakeb

Dit is puur 100% onvervalst racisme in zijn zuiverste vorm.

Niet in de zuiverste vorm; het gaat niet om ras, maar om cultuur. Maar evengoed ish et disciminatie, onrechtvaardig, beledigend en bovenal, de mening van -onderhand- iedereen die ik ken.

Christiaan
20-12-04, 14:56
Geplaatst door krakeb
"We moeten immigratie van niet-westerse allochtonen nu direct stoppen. Punt uit. Voor, zeg: vijf jaar. Dat is niet xenofoob. We hebben nu al zoveel problemen met deze allochtonen, we kunnen die nieuwe gevallen er gewoon niet bij hebben."

Dit is puur 100% onvervalst racisme in zijn zuiverste vorm.

ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat

Niets van dit alles lees ik terug in jouw citaat.

Maar het kan natuurlijk best dat ie wel een racist is. Ik was het echter alleen eens met dat citaat wat jij geeft.

Er zijn problemen, dat kan zelfs jij niet ontkennen. Zolang je de kraan niet dicht draait, heeft dweilen geen zin.

Don Vito
20-12-04, 15:08
Geplaatst door Christiaan
Voor mij:

Iemand die zijn eigen waarheid wil opdringen aan anderen, desnoods met geweld.

Aan jouw reply's te lezen ben je niet erg intelligent, dus jouw defenitie slaat toch nergens op.

nard
20-12-04, 15:23
Geplaatst door ~Panthera~
------------------------

Nou, dan ben ik er ook 1. :moe:

:wohaa:


In perspectief klopt dat ook wel.

:)

Christiaan
20-12-04, 15:24
Geplaatst door Don Vito
Aan jouw reply's te lezen ben je niet erg intelligent, dus jouw defenitie slaat toch nergens op.

Like i give a shit! :)

krakeb
20-12-04, 15:37
Geplaatst door Christiaan
ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat

Niets van dit alles lees ik terug in jouw citaat.



Racisme is niet enkel maar de letterlijke betekenis van mensenras. Het slaat op veel meer dan dat.
Maar dan nog laat Wilders zich racistisch uit.
Hij wil immers iedereen de toegang tot Nederland weigeren die een andere achtergrond hebben dan wat we hier in het westen hebben.

Hoe duidelijk wil je het hebben? Die man is met zijn uitlating zo racistisch als het maar kan:
Westerse-allochtonen zijn hier wel welkom, niet-westerse allochtonen zijn hier niet welkom want ze veroorzaken problemen.

De Nobele
20-12-04, 15:40
Geplaatst door krakeb
Laten we hier even stil bij blijven staan en de quote nogmaals citeren:

"We moeten immigratie van niet-westerse allochtonen nu direct stoppen. Punt uit. Voor, zeg: vijf jaar. Dat is niet xenofoob. We hebben nu al zoveel problemen met deze allochtonen, we kunnen die nieuwe gevallen er gewoon niet bij hebben."

Dit is puur 100% onvervalst racisme in zijn zuiverste vorm.

As if we care. Of we nou de problematiek gaan oplossen of nog verder laten uitdijen, racisten zijn we toch wel. Maakt geen enkele indruk.

0theist
20-12-04, 15:40
Geplaatst door krakeb
Racisme is niet enkel maar de letterlijke betekenis van mensenras. Het slaat op veel meer dan dat.
Maar dan nog laat Wilders zich racistisch uit.
Hij wil immers iedereen de toegang tot Nederland weigeren die een andere achtergrond hebben dan wat we hier in het westen hebben.

Hoe duidelijk wil je het hebben? Die man is met zijn uitlating zo racistisch als het maar kan:
Westerse-allochtonen zijn hier wel welkom, niet-westerse allochtonen zijn hier niet welkom want ze veroorzaken problemen.

Keurig hoor, je politiek-correcte mening. Maar iedereen kijkt je tegenwoordig meewarig aan als je dit beweerd: "Allemaal waar wat je zegt, het mag vast niet van de grondwet, maar we vinden het wel zo."

krakeb
20-12-04, 15:40
Geplaatst door 0theist
Niet in de zuiverste vorm; het gaat niet om ras, maar om cultuur. Maar evengoed ish et disciminatie, onrechtvaardig, beledigend en bovenal, de mening van -onderhand- iedereen die ik ken.

Ik ben bang dat hij naast cultuur het ook over ras heeft tenzij hij vindt dat zwarte Duitsers hier wel welkom zijn maar ik verdenk hem ervan dat hij liever een bleekhuidje tegenkomt.
Maar goed, ik geef hem de voordeel vd twijfel en schrap 'zuiverste vorm' uit mn repliek.

De Nobele
20-12-04, 15:44
Geplaatst door krakeb
Westerse-allochtonen zijn hier wel welkom, niet-westerse allochtonen zijn hier niet welkom want ze veroorzaken problemen.


...vanwege de aanpassingsproblemen. Ik maak je zin even af.

Een feit dat je kunt negeren. En inmiddels heeft zowat elke regent al schoorvoetend toegegeven dat ze decennia hebben zitten slapen (of stilletjes hopen dat de aanpassingsproblematiek vanzelf wegging). Didn't happen.

krakeb
20-12-04, 15:48
Geplaatst door 0theist
Keurig hoor, je politiek-correcte mening. Maar iedereen kijkt je tegenwoordig meewarig aan als je dit beweerd: "Allemaal waar wat je zegt, het mag vast niet van de grondwet, maar we vinden het wel zo."

:cool: Ik word zowiezo al meewarrig aangekeken dus dat weerhoudt me niet om een mening te verkondigen......

krakeb
20-12-04, 15:49
Geplaatst door De Nobele
...vanwege de aanpassingsproblemen. Ik maak je zin even af.

Een feit dat je kunt negeren. En inmiddels heeft zowat elke regent al schoorvoetend toegegeven dat ze decennia hebben zitten slapen (of stilletjes hopen dat de aanpassingsproblematiek vanzelf wegging). Didn't happen.

:zwaai: Ga jij nou maar lekker cakejes eten

0theist
20-12-04, 15:50
Geplaatst door krakeb
:cool: Ik word zowiezo al meewarrig aangekeken dus dat weerhoudt me niet om een mening te verkondigen......

Ik ook niet, maar ik heb ook geen sterk weerwoord meer.

~Panthera~
20-12-04, 16:08
Geplaatst door nard
In perspectief klopt dat ook wel.

:)
------------

Beschouw ik als een compliment. :fpetaf:

De Nobele
20-12-04, 16:12
Geplaatst door krakeb
:zwaai: Ga jij nou maar lekker cakejes eten

Wat heeft dat nou met de actuele aanpassingsproblemen te maken?
Njet dus.

Spoetnik
20-12-04, 16:15
Geplaatst door krakeb
:zwaai:....


Ben jij weer strafpunten aan het verzamelen?

Zwarte Schaap
20-12-04, 16:20
Geplaatst door krakeb
:cool: Ik word zowiezo al meewarrig aangekeken dus dat weerhoudt me niet om een mening te verkondigen......

Maak je niet druk, zonder afwijkende meningen wordt het een saaie boeltje en heb ik veel minder te doen. :hihi:

krakeb
20-12-04, 16:21
Geplaatst door De Nobele
Wat heeft dat nou met de actuele aanpassingsproblemen te maken?
Njet dus.

Dat heeft te maken met dat ik niet tegen jou inhoudelijk ga reageren....

drentenier
20-12-04, 22:38
Geplaatst door Mill
De rillingen lopen over m'n rug als ik die mongool hoor. Glibberige frasen waarvan 'ie weet dat ze scoren: "De veiligheid van Nederlandse gezinnen prevaleert boven de rechten van terroristen."


daar zijn de nederlandse gezinnen het waarschijnlijk toch wel mee eens, ik in ieder geval wel !

drentenier
20-12-04, 22:45
Geplaatst door Christiaan
Tsja, wat betreft het stoppen van niet-Westerse immigranten heeft ie gelijk. En als de gevestigde partijen dat Nederland niet kunnen bieden, dan Wilders maar.

Mischien dat ik ook ooit nog eens op Wilders stem als de Marokkanen en Turken blijven importeren. Ik wil met iedereen samenleven. Maar niet met half Marokko, zoveel hou ik ook weer niet van Marokkanen.


Juist ! Vroeger heette dit het gesundes volksempfinden en was heel verkeerd. Gelukkig mag dit nu weer, o.a. dank zij wilders (die ik niet echt waardeer)

sjakiebla
21-12-04, 10:42
Geplaatst door De Nobele
...vanwege de aanpassingsproblemen. Ik maak je zin even af.

Een feit dat je kunt negeren. En inmiddels heeft zowat elke regent al schoorvoetend toegegeven dat ze decennia hebben zitten slapen (of stilletjes hopen dat de aanpassingsproblematiek vanzelf wegging). Didn't happen.

Wat mij opvalt is dat er tijdens paars nooit zo veel over werd gerept zoals nu. Paars zou hebben geslapen etc etc en rechts zou het wel ff oplosen. Nou paar jaar later is het alleen verslechterd en ik zie iedereen met smart terug denken aan onze pappa Wim Kok, toen iedereen wel tevree was in ons kikker landje.

Mill
21-12-04, 10:49
Geplaatst door drentenier
daar zijn de nederlandse gezinnen het waarschijnlijk toch wel mee eens, ik in ieder geval wel !

Het probleem is dat wanneer Wilders het heeft over "de rechten van terroristen" hij doelt op de rechten van Nederlandse burgers tegen wie op grond van ethnic profiling vage verdenkingen bestaan. Geen bewezen terroristen dus, maar mensen die voldoen aan bepaalde algemene criteria van de AIVD. Hij wil mensen oppakken en "op een eiland stoppen" zonder wettig en overtuigend bewijs, zonder rechterlijke toetsing en zonder zich ene fucking moer aan te trekken van de rechtsstatelijke beginselen op grond waarvan hij in hetzelfde interview roept dat "onze" cultuur beter is.

Het doet me denken aan dat grapje maar dan omgekeerd: "Het Westen is decadent," zei Bin Laden tegen z'n vijfde vrouw.

taouanza
21-12-04, 11:06
Geplaatst door 0theist
Keurig hoor, je politiek-correcte mening. Maar iedereen kijkt je tegenwoordig meewarig aan als je dit beweerd: "Allemaal waar wat je zegt, het mag vast niet van de grondwet, maar we vinden het wel zo."

Dus je geeft toe dat al die normen en waarden onze geworven vrijheden (kerst)verlichting vrijheid van meningsuitingklaagzang allemaal kul is. Want je hebt zelf geen moeite met het overtreden van dezelfde geworven vrijheid verlichting blablablabla?

taouanza
21-12-04, 11:08
Geplaatst door 0theist
Het verschil is dat er nogal veel aan Ayaan willen komen met hun fikke om haar te vermoorden. Dat is iets anders dan confronteren of profoceren.

Het is wel erg jammer dat het debat nu onmogelijk is geworden met aha, nu ze zo bedreigd wordt. Je kunt eigenlijk niet meer kritisch zijn zonder in het kamp van de moordadige fascisten geplaatst te worden. Maar ik heb nou ook niet echt de indruk dat daar nu zo heel erg veel "kriticasters" echt mee zitten. Het doelwit van aha vind allang dat als ze gekwetst of geprovoceerd worden, geweld gerechtvaardigd is.


:moe:
Met andere woorden monddicht of je bent een moordenaar.
Vrijheid van meningsuiting he. Vrije woord he?

Canaris
21-12-04, 13:51
Geplaatst door krakeb
Racisme is niet enkel maar de letterlijke betekenis van mensenras. Het slaat op veel meer dan dat.
Maar dan nog laat Wilders zich racistisch uit.
Hij wil immers iedereen de toegang tot Nederland weigeren die een andere achtergrond hebben dan wat we hier in het westen hebben.

Hoe duidelijk wil je het hebben? Die man is met zijn uitlating zo racistisch als het maar kan:
Westerse-allochtonen zijn hier wel welkom, niet-westerse allochtonen zijn hier niet welkom want ze veroorzaken problemen.

Lul toch niet zo ontiegelijk slap , Zeikerd
Iedere cultuur heeft het recht haar cultuur te beschermen.

De strijd van de afrikaanse landen tegen de westerse koloniale cultuur was een noodzakelijkheid , maar Nederland mag haar Cultuur tegen de horden uit de woestijn niet verdedigen?

Dat is dan rascisme? IN Nederland ,........... het liberaalste land op deze godvergeten planeet ?

Idioot

krakeb
21-12-04, 14:10
Geplaatst door Canaris
Lul toch niet zo ontiegelijk slap , Zeikerd
Iedere cultuur heeft het recht haar cultuur te beschermen.

De strijd van de afrikaanse landen tegen de westerse koloniale cultuur was een noodzakelijkheid , maar Nederland mag haar Cultuur tegen de horden uit de woestijn niet verdedigen?

Dat is dan rascisme? IN Nederland ,........... het liberaalste land op deze godvergeten planeet ?

Idioot

Ja hoor je hebt gelijk knelgele kanarie......

:handbang:

0theist
21-12-04, 22:09
Geplaatst door taouanza
Dus je geeft toe dat al die normen en waarden onze geworven vrijheden (kerst)verlichting vrijheid van meningsuitingklaagzang allemaal kul is. Want je hebt zelf geen moeite met het overtreden van dezelfde geworven vrijheid verlichting blablablabla?


Ik geef toe, dat ik er niet wakker van lig als emigratiewetgeving in strijd zou zijn met onze grondwet. Het is rechtvaardiger en beter als dit niet zo zou zijn. Maar hoe dan ook van mij mag er best een eind komen aan de invasie van de achterlijkheid. Ik begrijp niet waarom een moslim denkt dat een autochtoon blij zou zijn met moslim conservatieve immigranten. Hoe kan je zoiets denken? Zelfs liberalen die de grondwet als hoogste goed beschouwen blijven dat alleen zolang ze geloven dat de immigranten uit de conservatieve islamitische wereld assimileren en uiteindelijk allemaal blij zullen zijn met de westerse normen en waarden. Zodra iemand daar aan gaat twijfelen, is die hele grondwet ongeveer net zoveel waard als het papier waarop het geschreven staat.



:moe:
Met andere woorden monddicht of je bent een moordenaar.
Vrijheid van meningsuiting he. Vrije woord he?

Ik ben tamelijk alergisch aan het worden voor zielige zeikerds die zodra ze geen weerwoord meer hebben, snotterend stamelen dat hun recht op meningsuiting wordt beperkt. Ga aub ergens anders janken. Theo van Gogh is in zijn vrijheid beperkt, niet jij, hypochonder.

Zwarte Schaap
21-12-04, 22:23
Geplaatst door 0theist
Ik geef toe, dat ik er niet wakker van lig als emigratiewetgeving in strijd zou zijn met onze grondwet. Het is rechtvaardiger en beter als dit niet zo zou zijn. Maar hoe dan ook van mij mag er best een eind komen aan de invasie van de achterlijkheid. Ik begrijp niet waarom een moslim denkt dat een autochtoon blij zou zijn met moslim conservatieve immigranten. Hoe kan je zoiets denken? Zelfs liberalen die de grondwet als hoogste goed beschouwen blijven dat alleen zolang ze geloven dat de immigranten uit de conservatieve islamitische wereld assimileren en uiteindelijk allemaal blij zullen zijn met de westerse normen en waarden. Zodra iemand daar aan gaat twijfelen, is die hele grondwet ongeveer net zoveel waard als het papier waarop het geschreven staat.

Ik ben tamelijk alergisch aan het worden voor zielige zeikerds die zodra ze geen weerwoord meer hebben, snotterend stamelen dat hun recht op meningsuiting wordt beperkt. Ga aub ergens anders janken. Theo van Gogh is in zijn vrijheid beperkt, niet jij, hypochonder.

Natuurlijk alle moslims zijn achterlijk en zijn bezig met een invasie in Nederland, dat ze nog durven te klagen als hun (grond)rechten worden ingeperkt. De grondwet is alleen voor echte Nederlanders, wij de blonde blanke niet moslim Nederlanders.

Hersenspoeling en stigmatisering geslaagd.

Next one.

0theist
21-12-04, 22:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Natuurlijk alle moslims zijn achterlijk en zijn bezig met een invasie in Nederland, dat ze nog durven te klagen als hun (grond)rechten worden ingeperkt. De grondwet is alleen voor echte Nederlanders, wij de blonde blanke niet moslim Nederlanders.

Hersenspoeling en stigmatisering geslaagd.

Next one.

Jij bent een liberale moslim die de westerse normen en waarden omarmt? Echt?

Zwarte Schaap
21-12-04, 22:46
Geplaatst door 0theist
Jij bent een liberale moslim die de westerse normen en waarden omarmt? Echt?

Ik ben moslim en omarm rechtvaardigheid.

0theist
21-12-04, 22:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben moslim en omarm rechtvaardigheid.

Ja, ik had allang door dat je een scheinheilige moslim bent die zijn ware mening verstopt achter wollig nietszeggende uitspraken. Wat je echt meent mag om overduidelijke redenen niet openbaar worden.

Zwarte Schaap
21-12-04, 23:01
Geplaatst door 0theist
Ja, ik had allang door dat je een schijnheilige moslim bent die zijn ware mening verstopt achter wollig nietszeggende uitspraken. Wat je echt meent mag om overduidelijke redenen niet openbaar worden.

Geef maar aan waar ik schijnheilig ben en waar ik mijn ware mening verstop. En als jij weet wat ik meen mag je dat ook zeggen hoor. Ik weet niet wat jij denkt wat ik echt meen en ik om overduidelijke redenen niet openbaar maak. Ben ook benieuwd naar wat die overduidelijke redenen dan zijn.

drentenier
21-12-04, 23:35
Geplaatst door krakeb
Laten we hier even stil bij blijven staan en de quote nogmaals citeren:

"We moeten immigratie van niet-westerse allochtonen nu direct stoppen. Punt uit. Voor, zeg: vijf jaar. Dat is niet xenofoob. We hebben nu al zoveel problemen met deze allochtonen, we kunnen die nieuwe gevallen er gewoon niet bij hebben."

Dit is puur 100% onvervalst racisme.

Is dit nu echt zo ? Als we even het gekissebis op deze site buiten beschouwing laten (voor de meeste is het een spelletje, ik pest jou, jij pest mij) is het toch zo dat er een aantal problemen in dit land bestaan die minimaal enig verband houden met de gestage toestroom van immigranten uit de mediterrane wereld.
Waarom is het dan racisme als je dit als land wil inperken ? Waarom mag je geen eisen stellen aan mensen die hier willen komen wonen ? Uiteraard is de Marokaanse ingenieur hier zonder meer welkom, de ongeletterde boer echter niet (daar hebben we er zelf genoeg van zoals je ieder zondag op de voetbalvelden kan zien). Die boer help ik liever middels gerichte ontwikkelingshulp zodat hij in zijn eigen land een menswaardig bestaan kan opbouwen.

drentenier
22-12-04, 00:11
Geplaatst door Canaris
Lul toch niet zo ontiegelijk slap , Zeikerd
Iedere cultuur heeft het recht haar cultuur te beschermen.

De strijd van de afrikaanse landen tegen de westerse koloniale cultuur was een noodzakelijkheid , maar Nederland mag haar Cultuur tegen de horden uit de woestijn niet verdedigen?

Dat is dan rascisme? IN Nederland ,........... het liberaalste land op deze godvergeten planeet ?

Idioot


god zij dank nog een verstandige realist in dit forum !

Zwarte Schaap
22-12-04, 00:45
Geplaatst door Canaris
Lul toch niet zo ontiegelijk slap , Zeikerd
Iedere cultuur heeft het recht haar cultuur te beschermen.

De strijd van de afrikaanse landen tegen de westerse koloniale cultuur was een noodzakelijkheid , maar Nederland mag haar Cultuur tegen de horden uit de woestijn niet verdedigen?

Dat is dan rascisme? IN Nederland ,........... het liberaalste land op deze godvergeten planeet ?

Idioot

Onvervalst racisme om imperialisme met immigratie te vergelijken.

2.2 Culturele superioriteit als criterium
Een meer actuele vorm van racisme stelt dat mensen van verschillende herkomst misschien wel gelijkwaardig zijn, maar dat de eigen cultuur en beschaving toch veel meer ontwikkeld is en dus beter.

Dit soort racisme is gebaseerd op wat men etnocentrisme noemt. De eigen normen, waarden en opvattingen worden als criterium, als ultieme toetssteen gebruikt, en de vergelijking valt altijd uit in het nadeel van de `anderen.

Het was vanuit deze neerbuigende houding dat tot een flink stuk in deze eeuw Europese landen de ontwikkelingsgebieden koloniseerden en in ruil voor natuurlijke rijkdommen daar de `beschaving' meenden te moeten brengen. Daarin klinkt het biologisch racisme nog door, want uiteindelijk was het toch maar de `blanke Europeaan' die dat allemaal voor mekaar gebracht had, en niét de Aziaat of Afrikaan.... Die mentaliteit leeft nu nog sterk door. Toch mag niet de indruk ontstaan dat het Westen het monopolie heeft op etnocentrisme. Het bestaat in alle werelddelen.

Het mechanisme dat tot deze misvatting leidt, is minstens drieledig:

Men miskent de cultuuruitingen van andere volkeren, de hoogtepunten die elders op bepaalde momenten in de geschiedenis bestaan hebben, en het feit dat de eigen cultuur daar in z'n eigen evolutie de vruchten van heeft geplukt.

Men maakt een beoordelingsfout door bepaalde vormen van cultuur hoger te schatten. Van Eyck, retabels, faxmachines en champagne bij voorbeeld zouden méér waarde hebben dan indiaanse ecologie, Balinese muziek, Afrikaanse vertelkunst of Polynesische levensvreugde. Gelukkig tonen talloze Europalia- en andere tentoonstellingen dat in alle windstreken andere, ook materiële cultuuruitingen van grote waarde te vinden zijn.

Men identificeert de waarde van de mens als individu met de waarde die men hecht aan het cultuur- en beschavingsniveau waarin hij leeft. Dit zou ook betekenen dat een Oude Griek minder waard is dan een twintigste-eeuwer, wat absurd is.

Maar deze weerlegging zal de aanhangers van die theorie niet overtuigen. Racisme is immers in de meeste gevallen een emotionele reflex, die pas achteraf een of andere `rationele' verklaring krijgt.

2.3 Onverenigbaarheid als criterium: neo-racisme
Deze laatste, meer subtiele en intellectualistische vorm van racisme, beweert geen waardeoordeel te vellen over rassen of culture», maar pleit voor de homogeniteit ervan. Diverse volkeren zouden wel naast, maar niet mét elkaar kunnen leven. Dit is een minimalistische invulling van “tolerantie”, en miskent het feit dat de wereldgeschiedenis één groot verhaal is van ontmoetingen, beïnvloe ding, conflict, opgaan in en samengaan van diverse culture» en bevolkingsgroepen.

Aanhangers van deze opvatting noemen zich niet inconsequent als ze vreemd gaan eten en exotische reizen maken, maar vinden dat vreemdelingen aan de Europese buitengrenzen gestopt moeten worden. Dat de vermeende homogeniteit binnen Europa eindeloos veel cultuurverschillen verhult, nemen ze er gemakshalve bij. Kortom, ouderwets racisme in een slimme hedendaagse verpakking, die inspeelt op de verwarring die heerst over hoe dat nu moet met al die inwijkelingen van buiten de Europese Unie.

Weinig mensen zullen één van deze opvattingen uitdrukkelijk formuleren als grond voor hun racistische houding. Slechts flarden van deze argumentaties zullen doorklinken, omdat ze opgepikt worden uit wat ronddobbert in de publieke opinie, die gevoed wordt door media en drukkingsgroepen van diverse pluimage. Racisme kan zich op verschillende manieren manifesteren, en die verschillende vormen hebben een andere draagwijdte.

sjaen
22-12-04, 01:19
Je vergeet iets in mijn ogen, zonder daar een waarde etiket aan te plakken is het verschil in temperament. Naar mijn mening beslist niet onbelangrijk. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat daar geen aandacht voor is.

Christiaan
22-12-04, 01:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Onvervalst racisme om imperialisme met immigratie te vergelijken.

Waar komt bij jouw opeens die neiging vandaan om lappen tekst te knippen en plakken ipv zelf te typen?

mordechai
22-12-04, 22:58
Otheist, hoe speel jij het klaar om buiten de lange arm van tutjehola te blijven en geen puntjes te krijgen ?
Ik heb een veelheid aan aliassen versleten met minder provocerende uitspraken dan jij doet.

Nu besef ik ook wel dat ook op deze site minstens 50% van de mensen niet zijn wie ze voorgeven en dat ook de AIVD driftig meespeelt, maar toch ..... welk spel speel jij ?