PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoofddoekjes in het land van Haider



Christiaan
20-12-04, 08:56
20-12-2004

'Holland kan van Oostenrijk leren om te gaan met integratie moslims'

Door onze correspondent Arjan Paans

Oostenrijk als succesmodel voor geslaagde integratie van moslims? Sinds de moord op Theo van Gogh prijzen moslims 'het land van Haider' als voorbeeld voor de rest van Europa.

'Asielzoekers nestelen zich als maden in het spek van de Oostenrijkse verzorgingsstaat', zo luidt één van de laatste onsmakelijke uitspraken van Ursula Haubner, voorzitter van de rechts-populistische regeringspartij FPÖ en zuster van de omstreden politicus Jörg Haider.
Hoewel de Oostenrijkse partij bij de Europese verkiezingen nog maar 6 procent van de stemmen haalde en zonder Haider als partijleider nauwelijks nog een rol van betekenis speelt, zijn het dit soort uitspraken die Oostenrijk de reputatie van meest racistische land van de EU bezorgen.
Des te opvallender is het dat na de moord op Theo van Gogh uitgerekend Oostenrijkse moslims hun land aanprijzen als 'voorbeeldland' voor de integratie. Volgens de laatste volkstelling van 2001 leven in het overwegend rooms-katholieke Oostenrijk 339.000 moslims op een bevolking van ruim 8 miljoen. Hun historisch sterke positie danken de Oostenrijkse moslims aan het feit dat de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie in 1912 Bosnië annexeerde, dat voor een groot deel werd bewoond door moslims.
De keizer probeerde ervoor te zorgen dat geen bevolkingsgroep zich onderbedeeld voelde in het multi-etnische rijk. Uit die tijd dateert ook de traditie, nu voortgezet door de Oostenrijkse president, om moslims na de ramadan uit te nodigen op het presidentieel paleis. Het keizerlijke gelijkheidsbeginsel van destijds kwam weer van pas toen na het uiteenvallen van Joegoslavië veel Bosnische moslims asiel zochten in Oostenrijk.
Toeval of niet, in Oostenrijk is tot nu toe geen haatprediker opgestaan die zijn toorn over de inwoners van het Alpenland heeft uitgesproken, schreef Tarafa Baghajati in het dagblad Der Standard. Baghajati is lid van het Europese Netwerk tegen Racisme. Haar bijdrage kreeg de veelzeggende kop: 'Waar Holland van Oostenrijk kan leren'.
Zij noemt het feit dat er een belijdende katholiek in het bestuur van een opleiding voor islamitische geestelijken zit en dat de directeur van het eerste islamitische gymnasium in Wenen een niet-moslim is. En dat Oostenrijkse joden en moslims samen ten strijde trokken tegen een verbod op ritueel slachten, noemt zij een voorbeeld van geslaagde integratie. Volgens Baghajata zijn Oostenrijkse moslims door deze 'excellente contacten' zelfbewuster dan elders.
Het gegeven dat alle Oostenrijkse moslims georganiseerd zijn in de Organisatie van de Islamitische Geloofsgemeenschap, de officiële gesprekspartner van de Oostenrijkse regering, wordt geprezen als 'een model voor heel Europa'. Elders in Europa is de islam, die geen centraal gezag kent, veel minder sterk georganiseerd.
Dat wil niet zeggen dat er in Oostenrijk geen radicale moslims zouden zijn. De beheerders van de website www.islam.at verzetten zich bijvoorbeeld tegen het idee dat de 'islam een integreerbare, begrensd blijvende, buitenlandse cultuurverschijning' is.
Maar intussen gaat de integratie gewoon door. Zo heeft het koranonderwijs ook op openbare Oostenrijkse scholen zijn intrede gedaan. Verschil met veel andere landen is dat de lessen in het Duits worden gegeven, met Duitstalig lesmateriaal dat ook nog eens door de overheid is goedgekeurd.
Volgens de Weense schoolinspecteur Manfred Pinterits houdt deze vorm van onderwijs moslimkinderen weg bij fundamentalistische imams. ,,Het liefst zou ik alle godsdienstonderwijs, ook het christelijke, van scholen verbannen, maar als het dan toch moet, dan is deze manier de beste.''
Pinterits is niet bang dat de leraren achter zijn rug toch het fundamentalisme prediken in de klaslokalen. ,,De leerlingen zijn mijn informatiebron. Als er iets wordt gezegd wat niet door de beugel kan, hoor ik het meteen, en vliegt zo'n leraar eruit.''
Volgens de schoolinspecteur komt een belangrijk deel van de goede integratie van moslims in Oostenrijk voort uit de eigenlijk discriminerende bepaling dat allochtonen zonder Oostenrijks paspoort in Wenen geen recht hebben op een gemeentelijke huurwoning. ,,Dat voorkomt dat alle buitenlanders in één wijk terechtkwamen. Zo konden er niet de getto's ontstaan die je in andere landen wel ziet.''Op de basisschool in het 15de district van Wenen, de wijk met de meeste buitenlanders, is ook schooldirecteur Werner Mayer optimistisch over de kans dat het 'Oostenrijkse model' slaagt. ,,Vorige week nog stonden hier ineens vijf Turkse vrouwen in mijn kantoortje die per se Duits wilden leren. Dat noem ik vooruitgang. En ik ken Bosnische families waarvan de vader thuis zegt: 'Wij willen hier blijven, dus wordt er hier vanaf nu alleen nog maar Duits gesproken'. Alle meisjes gaan naar zwemles, en als er eens een vader dwarsligt, dan verwijs ik hem naar de baas van de Islamitische Geloofsgemeenschap, die heeft gezegd dat het mag.''
Als er in de Oostenrijkse media weer eens iets te doen is over buitenlanders, dan komen ze graag bij Mayer op bezoek. ,,Maar de laatste keer zijn ze teleurgesteld afgedropen. Ze wilden meisjes met hoofddoekjes filmen. Ik vond het prima, maar het enige meisje met een hoofddoek, was rooms-katholiek.''
printmail

Bron: ad.nl