PDA

Bekijk Volledige Versie : Boereninkomen binnen tien jaar gehalveerd



Bofko
21-12-04, 01:10
DEN HAAG - De Nederlandse boeren zijn in nog geen tien jaar tijd reëel bijna de helft minder gaan verdienen. Dat concludeerde het Landbouw Economisch Instituut (LEI) maandag na vergelijking van inkomenscijfers van 2004 met die van midden jaren negentig.
Het LEI dat jaarlijks de bedrijfsresultaten en inkomens in de land- en tuinbouw op een rijtje zet, constateert dat de boeren dit jaar met "sterke tegenwind" te maken hadden. De inkomens in de tuin- en akkerbouw holden achteruit door lage prijzen voor groenten. De pluimveehouders hebben volgens de onderzoekers ronduit een "rampjaar" achter de rug.

www.nu.nl
-----------------------------------------------------
Ik zag gisteren een reportage over de boeren in Ghana. Deze worden helemaal kapotgemaakt doordat het Westen zijn boeren subsidieert en doordat Westerse overschotten met dusdanige dumpprijzen op de Ghanese markt worden gedumpt dat er voor de locale boeren geen beginnen aan is.

Overal ellende in de landbouw.

mark61
21-12-04, 01:23
Geplaatst door Bofko
Ik zag gisteren een reportage over de boeren in Ghana. Deze worden helemaal kapotgemaakt doordat het Westen zijn boeren subsidieert en doordat Westerse overschotten met dusdanige dumpprijzen op de Ghanese markt worden gedumpt dat er voor de locale boeren geen beginnen aan is.

Overal ellende in de landbouw.

Yep, ik ook. Een tijd geleden kon je al zoiets zien over Jamaica. Het ging gisteren ook nog over ZAfrika. Er is al tientallen jaren overproduktie wereldwijd. In de EU schijnt dat te zijn omdat 'men' wil dat Europa zelfvoorzienend blijft in geval van oorlog. De les van WOII of zoiets. Want boeren stellen electoraal niets meer voor, en muv van NL is landbouw geen groot deel meer van de meeste N-Europese economieën.

Bofko
21-12-04, 01:37
Geplaatst door mark61
Yep, ik ook. Een tijd geleden kon je al zoiets zien over Jamaica. Het ging gisteren ook nog over ZAfrika. Er is al tientallen jaren overproduktie wereldwijd. In de EU schijnt dat te zijn omdat 'men' wil dat Europa zelfvoorzienend blijft in geval van oorlog. De les van WOII of zoiets. Want boeren stellen electoraal niets meer voor, en muv van NL is landbouw geen groot deel meer van de meeste N-Europese economieën.


10tallen jaren wereldwijde overproduktie en zowel in het westen als de 3e wereld een te laag inkomen. Is het voedsel te goedkoop ?
Ik zou hier wel eens een gedegen onderzoek over willen lezen.

~Panthera~
21-12-04, 01:45
Als al dat voedsel nou eens gewoon opgegeten zou worden, ipv doorgejakkerd en zo ?
Misschien iets minder honger op de wereld?

mark61
21-12-04, 01:48
Geplaatst door Bofko
10tallen jaren wereldwijde overproduktie en zowel in het westen als de 3e wereld een te laag inkomen. Is het voedsel te goedkoop ?
Ik zou hier wel eens een gedegen onderzoek over willen lezen.

Nou je kan geen boek of tijdschrift openslaan of het gaat daarover. Yes, eten is te goedkoop. Er is gewoon overproduktie; in een normale bedrijfstak krijg je dan faillissementen, teruglopende produktie en herstel prijzen. Zo niet in de landbouw: VS en EU subsidiëren, 3e wereld boeren hebben geen alternatief.

mark61
21-12-04, 01:50
Geplaatst door ~Panthera~
Als al dat voedsel nou eens gewoon opgegeten zou worden, ipv doorgejakkerd en zo ?
Misschien iets minder honger op de wereld?

Tsja zo simpel werkt het nou juist niet. Dat wordt wel eens gedaan met EU-overschotten; het gevolg is dat de economie van het ontvangende land voor jaren ontregeld is en iedereen nog armer wordt. Bovendien, als je dat éénmalig doet maakt dat dat zo'n land permanent afhankelijk wordt van voedselhulp. Dat betekent tot in lengte van dagen vreten verschepen naar volledig lamgeslagen en inactieve gebieden. Echt geen oplossing.

TonH
21-12-04, 01:52
Toch geloof ik geen ene moer van dit verhaal. De meeste boeren hebben langjarige contracten met de Greenery toch? Je weet wel: in december al afspreken van de komkommer in augustus zal kosten. Maak je mij niet wijs dat ze vorig jaar een verliesgevend contract zouden hebben getekend. :p

~Panthera~
21-12-04, 01:53
Geplaatst door mark61
Tsja zo simpel werkt het nou juist niet. Dat wordt wel eens gedaan met EU-overschotten; het gevolg is dat de economie van het ontvangende land voor jaren ontregeld is en iedereen nog armer wordt. Bovendien, als je dat éénmalig doet maakt dat dat zo'n land permanent afhankelijk wordt van voedselhulp. Dat betekent tot in lengte van dagen vreten verschepen naar volledig lamgeslagen en inactieve gebieden. Echt geen oplossing.
--------

Kortom: subsidies opheffen.

mark61
21-12-04, 01:58
Geplaatst door ~Panthera~
--------

Kortom: subsidies opheffen.

Gecombineerd met opheffen invoerheffingen. Dan hoor je hier de laatste boeren loeien. Hoewel die ook al in Kenia zitten intussen, peultjes te kweken en zo.

Maar aangezien ik de reguliere landbouw beschouw als chemische industrie die het milieu ernstige schade toebrengt vind ik het geen ramp. Gewoon ontruimen die lappen, laten verwilderen, wolven loslaten om het tuig buiten te houden. Nederland Natuurlijk! :duim:

Bofko
21-12-04, 02:04
Welk land durft het aan om de prijzen van voedsel te verhogen en de subsidie af te schaffen. Mijn idee is dat dit veel en veel beter werkt voor de 3e wereld dan alle ontwikkelingshulp die er nu gegeven wordt.
Het is ook de consekwentie van globalisering.
Maar ik snap de gevoeligheden op nationaal nivo. In het ergste geval -oorlog- wil je je eigen bevolking kunnen voeden.

De mijnbouw konden we in Nederland de nek omdraaien in de jaren 70. Bij een groot gedeelte van de landbouw (niet de hoogwaardige glastuinbouw) zou dat ook moeten. Komt er ook meer ruimte in Nederland

Maar ja, het zal wel mondiaal opgelost moeten worden.

~Panthera~
21-12-04, 02:06
Geplaatst door mark61
Gecombineerd met opheffen invoerheffingen. Dan hoor je hier de laatste boeren loeien. Hoewel die ook al in Kenia zitten intussen, peultjes te kweken en zo.

Maar aangezien ik de reguliere landbouw beschouw als chemische industrie die het milieu ernstige schade toebrengt vind ik het geen ramp. Gewoon ontruimen die lappen, laten verwilderen, wolven loslaten om het tuig buiten te houden. Nederland Natuurlijk! :duim:
-------

Back to nature. http://www.cosgan.net/images/midi/froehlich/a055.gif

TonH
21-12-04, 02:10
Geplaatst door Bofko
Welk land durft het aan om de prijzen van voedsel te verhogen en de subsidie af te schaffen. Mijn idee is dat dit veel en veel beter werkt voor de 3e wereld dan alle ontwikkelingshulp die er nu gegeven wordt.
Het is ook de consekwentie van globalisering.
Maar ik snap de gevoeligheden op nationaal nivo. In het ergste geval -oorlog- wil je je eigen bevolking kunnen voeden.

De mijnbouw konden we in Nederland de nek omdraaien in de jaren 70. Bij een groot gedeelte van de landbouw (niet de hoogwaardige glastuinbouw) zou dat ook moeten. Komt er ook meer ruimte in Nederland

Maar ja, het zal wel mondiaal opgelost moeten worden.

Dat van die mijnen hebben heel wat Limburgers Den Uyl nooit vergeven. Maar wat betreft die subsidies heb je helemaal gelijk.
Met verandering van de regels in de EG ben je overigens al vrij mondiaal bezig gelet op de omvang.

mark61
21-12-04, 02:10
Geplaatst door Bofko
Welk land durft het aan om de prijzen van voedsel te verhogen en de subsidie af te schaffen. Mijn idee is dat dit veel en veel beter werkt voor de 3e wereld dan alle ontwikkelingshulp die er nu gegeven wordt.
Het is ook de consekwentie van globalisering.

Das ook de bedoeling, die subsidies afbouwen. Als ik het me goed herinner hadden Chirac en Schröder een moratorium afgesproken tot 2007. Dan zou er s hard aan de subsidies gaan worden gemorreld. Maar met die massa-uitbreiding met landbouwlanden ligt het ws. weer heel anders.


Maar ik snap de gevoeligheden op nationaal nivo. In het ergste geval -oorlog- wil je je eigen bevolking kunnen voeden.

Toch lijkt ook dat me volkomen achterhaald. De eerstvolgende oorlog zal toch niet meer op de vorige lijken. Geen eindeloze landoorlog met fronten die verkeer onmogelijk maken, maar uitgebreide 'terreur'acties of 1 glote bom. Hoe dan ook kan de handel gewoon door blijven gaan.


De mijnbouw konden we in Nederland de nek omdraaien in de jaren 70. Bij een groot gedeelte van de landbouw (niet de hoogwaardige glastuinbouw) zou dat ook moeten. Komt er ook meer ruimte in Nederland

Die hoogwaardige tuinbouw is intussen ook een fabeltje. Produceert 'Wasserbomben' (Duits voor NLtomaten) gesubsidiëerd door illegale onderbetaalde Koerden en aardgas, zolang de voorraad strekt.


Maar ja, het zal wel mondiaal opgelost moeten worden.

Dwz, de rijken moeten wat inschikken. Maar voorlopig dient de WTO om de 3e wereld hun tariefmuren te laten zakken, maar die van ons gewoon te handhaven. Dit op straffe van intrekking ontwikkelingshulp.

Bofko
21-12-04, 02:17
Geplaatst door TonH
Dat van die mijnen hebben heel wat Limburgers Den Uyl nooit vergeven.

Limburgers ? Den Uyl ?

mark61
21-12-04, 02:23
Geplaatst door TonH
Dat van die mijnen hebben heel wat Limburgers Den Uyl nooit vergeven. ...

Dat van die onafhankelijkheid hebben veel Surinamers Den Uyl ook niet vergeven. Das nog wel wat anders dan een paar kompels. Die kunnen nog gewoon aan het bier en de heroïne van die uitkeringen.

TonH
21-12-04, 02:25
Geplaatst door Bofko
Limburgers ? Den Uyl ?

Ja, da's nou Vaderlands Geschiedenis. Dat gaan ze onze Marokkaanse broeders door de strot duwen. :p

barfly
21-12-04, 05:45
Geplaatst door mark61
Gecombineerd met opheffen invoerheffingen. Dan hoor je hier de laatste boeren loeien. Hoewel die ook al in Kenia zitten intussen, peultjes te kweken en zo.

Maar aangezien ik de reguliere landbouw beschouw als chemische industrie die het milieu ernstige schade toebrengt vind ik het geen ramp. Gewoon ontruimen die lappen, laten verwilderen, wolven loslaten om het tuig buiten te houden. Nederland Natuurlijk! :duim:

Misschien kunnen ipv landbouwgrond wel gewoon huizen bouwen zodat je niet een vermogen hoeft neer te tellen voor een kippehok?!

taouanza
21-12-04, 11:13
Ik begrijp er niks meer van?!
De boeren in Nederland lijden verlies.
De boeren in Afrika al helemaal.
Wie verdient er wel?

TonH
21-12-04, 11:17
Geplaatst door taouanza
Ik begrijp er niks meer van?!
De boeren in Nederland lijden verlies.
De boeren in Afrika al helemaal.
Wie verdient er wel?

Je moet er nog een zinnetje tussen zetten: De consument betaald zich blauw.

taouanza
21-12-04, 11:22
Geplaatst door TonH
Je moet er nog een zinnetje tussen zetten: De consument betaald zich blauw.

Das logisch.:moe:

~Panthera~
21-12-04, 11:28
Geplaatst door taouanza
Das logisch.:moe:
---------

Vandaar de term: logisch, biologisch. :stout:

mark61
21-12-04, 13:30
Geplaatst door barfly
Misschien kunnen ipv landbouwgrond wel gewoon huizen bouwen zodat je niet een vermogen hoeft neer te tellen voor een kippehok?!

Jah daar is dan ook meteen ruimte voor. Niet alles in beslag nemen hoor! Je kan al terecht in de Noordoost-polder, ofzo.

Is dat al om 5.45 of nog om 5.45?

mark61
21-12-04, 13:38
Geplaatst door taouanza
Ik begrijp er niks meer van?!
De boeren in Nederland lijden verlies.
De boeren in Afrika al helemaal.
Wie verdient er wel?

De bestaande EU boeren verdienen wel geld, want anders hielden ze wel op. Dat doen ze trouwens ook in snel tempo. De voedingsindustrie verdient geld. Allemaal van jouw en mijn belasting. En over de ruggen van de illegale Koerden in het Westland natuurlijk.

Omgeslagen over de hele belastingplichtige bevolking stellen die subsidies overigens niks voor, al is NL nettobetaler aan de EU, relatief de grootste geloof ik. Op Duitsland na, dat moet nog steeds boeten voor WOII, en betaalt dus het meeste aan de EU. Een soort eindeloze Wiedergutmachung.

Verder verdienen politici in Zuideuropese landen er stemmen mee. Daar zou grote werkloosheid onder boeren bestaan als ze niet gesubsidiëerd werden. En illegale Marokkanen konden laten werken natuurlijk, in Spanje dan. Die anders trouwens helemaal geen inkomen zouden hebben.

Ingewikkeld hè?

taouanza
21-12-04, 19:54
Geplaatst door mark61

Ingewikkeld hè?

Je kon het weer niet laten he?:moe:

barfly
21-12-04, 19:57
Geplaatst door mark61
Jah daar is dan ook meteen ruimte voor. Niet alles in beslag nemen hoor! Je kan al terecht in de Noordoost-polder, ofzo.

Is dat al om 5.45 of nog om 5.45?

Dat was ál :moe:

Kmost een servert verhuizen waar minstens 1 iemand op werkt en dat kan dan niet op christelijker tijdstip...

TonH
22-12-04, 02:20
Geplaatst door mark61
De bestaande EU boeren verdienen wel geld, want anders hielden ze wel op. Dat doen ze trouwens ook in snel tempo. De voedingsindustrie verdient geld. Allemaal van jouw en mijn belasting. En over de ruggen van de illegale Koerden in het Westland natuurlijk.

Omgeslagen over de hele belastingplichtige bevolking stellen die subsidies overigens niks voor, al is NL nettobetaler aan de EU, relatief de grootste geloof ik. Op Duitsland na, dat moet nog steeds boeten voor WOII, en betaalt dus het meeste aan de EU. Een soort eindeloze Wiedergutmachung.

Verder verdienen politici in Zuideuropese landen er stemmen mee. Daar zou grote werkloosheid onder boeren bestaan als ze niet gesubsidiëerd werden. En illegale Marokkanen konden laten werken natuurlijk, in Spanje dan. Die anders trouwens helemaal geen inkomen zouden hebben.

Ingewikkeld hè?

Het vervelende is dat die landbouwsubsidies zelfs eetpatronen van hele bevolkingen beïnvloeden. Zo dronk men in Griekenland traditiegetrouw bijna geen zuivel. Kaas en yoghurt wel, maar een groot deel daarvan was natuurlijk van schape- en geitemelk. Een half litertje melk was tot voor enkele jaren buitengewoon prijzig.
Nu worden de overschotten met bakken subsidies massaal op de winkelplanken in Griekenland gedumpt en zie je dat de consumptie ineens ook is gestegen. Een zgn Grieks merk als Noy Noy wordt in Nederland geproduceerd en verpakt en per vliegtuig overgebracht.
Een zelfde effect zie je met het vlees. Varkensvlees was in Griekenland niet heel erg ruim voorradig. En wat er was was van oudere beesten. En ik kan je verzekeren dat dat vlees zo verrukkelijk was... Het is/was net rundvlees, met van die draadjes die uit elkaar vallen van malsigheid.
Helaas komen de varkens nu met bakken subsidie uit westeuropa en verdwijnen de échte varkens van de kleinen boertjes en zit iedereen straks aan de schoenzolen die ze in Nederland verkopen voor vlees. :jammer:

~Panthera~
22-12-04, 02:37
Geplaatst door TonH
Het vervelende is dat die landbouwsubsidies zelfs eetpatronen van hele bevolkingen beïnvloeden. Zo dronk men in Griekenland traditiegetrouw bijna geen zuivel. Kaas en yoghurt wel, maar een groot deel daarvan was natuurlijk van schape- en geitemelk. Een half litertje melk was tot voor enkele jaren buitengewoon prijzig.
Nu worden de overschotten met bakken subsidies massaal op de winkelplanken in Griekenland gedumpt en zie je dat de consumptie ineens ook is gestegen. Een zgn Grieks merk als Noy Noy wordt in Nederland geproduceerd en verpakt en per vliegtuig overgebracht.
Een zelfde effect zie je met het vlees. Varkensvlees was in Griekenland niet heel erg ruim voorradig. En wat er was was van oudere beesten. En ik kan je verzekeren dat dat vlees zo verrukkelijk was... Het is/was net rundvlees, met van die draadjes die uit elkaar vallen van malsigheid.
Helaas komen de varkens nu met bakken subsidie uit westeuropa en verdwijnen de échte varkens van de kleinen boertjes en zit iedereen straks aan de schoenzolen die ze in Nederland verkopen voor vlees. :jammer:
------------

Dat heet "vooruitgang" :D
Daar moet je blij mee zijn.