PDA

Bekijk Volledige Versie : Grootste Belgische ondernemersorganisatie op de bres voor werknemers met hoofddoek



Marsipulami
24-12-04, 08:46
Petitie: Solidair met bedreigd bedrijf Rik Remmery



In het West-Vlaams stadje Ledegem zijn we de laatste dagen getuige van een grote les van nederigheid, solidariteit en broederschap, die aantonen dat de kerstboodschap nog wel degelijk bestaat.
Rik Remmery, zaakvoerder van het bedrijf Remmery, is tot viermaal toe met de dood bedreigd omdat hij Naima tewerkstelde met haar hoofddoek. Onmiddellijk heeft Naima gereageerd door haar hoofddoek af te zetten. Deze daad volstond niet voor de bedreigers, het was immers niet de hoofddoek die stoorde, maar het was Naima. Rik Remmery heeft gereageerd als een democraat, als een waardige werkgever en als een moedige burger door niet toe te geven aan de chantage op zijn leven en die van zijn familie en het ontslag van Naima te weigeren. Naima heeft door haar daad en door haar ontslag aangetoond dat de werksfeer banden van broederschap en solidariteit niet onmogelijk maakt. Beide figuren getuigen van een diepe menselijkheid, een diep wederzijds respect en een kleurenblindheid die in deze tijden van extreem rechts en heersend racisme moeilijk te vinden zijn.

De schuchtere veroordelende reacties van de politieke beleidsvoerders contrasteren fel met de brandende veroordelingen en gechoqueerde verklaringen die alom golden toen SP.a politica Mimount Boussakla éénmaal telefonisch bedreigd werd door een halfgare bekeerde moslim. Waar blijven de algehele veroordelingen? Waar blijven de grootschalige zoekacties? Waar blijft de algemene walging?

Wij roepen de minister van Binnenlandse Zaken om de hoogste prioriteit te maken van deze zaak door de daders met alle mogelijke middelen op te zoeken. Verder roepen we alle beleidsvoerders op om een sterk en krachtig signaal te geven dat dergelijke bedreigingen en opvattingen niet thuishoren in onze multiculturele en democratische samenleving. Het zijn opvattingen zoals die van Nieuw Vrij Vlaanderen die een écht vrij Vlaanderen onmogelijk maken. Vlaanderen heeft meer Naima’s en Rik Remmery’s nodig!
Daarom roepen wij op om de petitie van UNIZO te ondertekenen www.unizo.be

Marsipulami
24-12-04, 09:03
1.500 steunmails voor bedreigde zaakvoerder

Geplaatst door: kifkif op dec 24, 2004 - 02:36 AM - -


LEDEGEM - De bedreigde bedrijfsleider Rik Remmery heeft gisteren al bijna 1.500 steunmails en -telefoons gekregen van andere ondernemers, politici, klanten en vrienden. Unizo opende on line een solidariteitspetitie. Op het hoofd van Remmery staat 250.000 euro, ,,omdat hij collaboreert met de moslims'', aldus de vierde dreigbrief die hij al sinds november kreeg van Nieuw Vrij Vlaanderen (DS 23 november).

Een maand geleden kreeg Remmery een eerste dreigbrief. Hij kreeg het verwijt Naïma Amzi in dienst te hebben, een moslimvrouw met hoofddoek. Toen de bedreigingen bleven duren, zette Amzi haar hoofddoek af. Nu ook dat niet blijkt te helpen, gaf ze woensdag haar ontslag. Maar Remmery blijft achter Naïma Amzi staan en weigerde het ontslag.

De middenstandsorganisatie Unizo startte donderdag een solidariteitsactie via haar website. ,,Eerst wilde Unizo niet publiekelijk reageren, maar de maat is nu vol. Wij roepen alle Vlaamse ondernemers, maatschappelijke krachten, sociale partners en politieke partijen op om hun steun te betuigen.

Remmery is het bewijs van het gezond verstand bij kmo-werkgevers'', schrijft Unizo. De reactie was donderdagavond al groot, in één dag betuigden vijftienhonderd mensen hun solidariteit.

Remmery en zijn bedrijf krijgen ondertussen politiebescherming, ook tijdens de uren dat hij niet op het bedrijf aanwezig is.

,,Er is al heel snel een onderzoeksrechter aangesteld en de lokale en federale politie zijn met het dossier bezig'', zegt Tom Jansens van het parket van Kortrijk. Maar over de stand van het onderzoek wil hij niets zeggen. Rik Remmery zelf blijft ondertussen nuchter bij alle gebeurtenissen.

- Hebt u er niet aan gedacht om haar ontslag toch te aanvaarden?

Geen seconde. Ook mijn vrouw en mijn kinderen staan achter me. Als ik haar ontsla zal niemand haar nog in dienst willen nemen uit schrik voor bedreigingen. Ze heeft een huis gekocht en heeft kinderen. En ze wil regelmatig op bezoek naar haar familie in Marokko. Dat kost allemaal geld. Als ik haar ontsla, zal ze zich opsluiten in haar huis. En als we zo beginnen, zal de integratie nog veel langer duren.

- Werken er nog islamitische vrouwen en mannen in uw bedrijf?

Hier werken buiten Naïma nog acht islamitische vrouwen op de vijftig werknemers. Die acht dragen wel geen hoofddoek en ze werken in de nachtploeg. Naïma werkt in de dagploeg.

- Hebt u de andere werknemers ooit moeten voorbereiden of overtuigen om die islamitische vrouwen te accepteren op de werkvloer?

Nooit. Naïma werkt hier al acht jaar. Ook de andere moslimvrouwen werken hier al verschillende jaren en er zijn nog nooit problemen geweest.

- Veel werkgevers zien er tegenop om allochtonen aan te nemen, waarom u niet?

Als er zich iemand aanbiedt om hier te komen werken, dan vraag ik niet of hij of zij katholiek, moslim of hindoe is. Dat is bij wet zelfs verboden. Als ze willen werken, en ze werken goed, dan neem ik ze in dienst. De rest interesseert me niet.

Ik ben ook geen verdediger van de hoofddoek. Sommigen willen mij nu in die hoek duwen, maar dat klopt niet. Ik ben niet uiterst links noch uiterst rechts. Ik heb alleen respect voor de keuzes van anderen. En ik wil me niet onder druk laten zetten om iets wel of niet te doen.


U vindt de petitie terug op de website van Unizo.
24/12/2004 Inge Ghijs

Bron De Standaard