PDA

Bekijk Volledige Versie : Over etnische paranoia en verregaand slachtoffergedrag.



Rabi'ah.
25-12-04, 10:56
Er bestaat en bepaalde vorm van paranoia waar ik een bloedhekel aan heb en wat ik graag met jullie zou willen delen.

Ik kwam het vroeger vooral tegen bij Surinamers, maar later kwam ik erachter dat joden, Marokkanen en zelfs autochtonen last van hebben.

Namelijk dat als iemand van een andere etnische afkomst of een ander geloof een bepaalde mening heeft over de persoon in kwestie, ruzie heeft met diegene of een andere vorm van confrontatie, er meteen de hele allochtonen-tegen-autochtonen kwestie of slavernij, of holocaust of islam bijgehaald wordt.

Laatst had mijn half-Engelse vriend in de tram een aanvaring met een stel Surinamers, waarbij zíj notabene fout waren.

Eerste reactie van hun toen hij hen erop aansprak: "Het is zeker omdat we negers zijn." :moe:

Hetzelfde spelletje spelen sommige (zionistische) joden ook, met hun eeuwige verwijzingen naar WO2 zodra er een serieuze discussie dreigt te ontstaan over het zionisme, Palestina en de geschiedenis van de staat Israël.

Helaas komt dit soort gedrag ook bij Marokkanen en zelfs autochtonen voor.

Ik zie een dergelijke slachtofferopstelling, bij het minste geringste "Kijk eens hoe zielig ik ben, ik word gediscrimineerd" als een verregaande vorm van etnisch ingegeven paranoia en vaak ook nog een zwaktebod in een discussie.

Bovendien is het vaak ook nog een vorm van projectie: Omdat die mensen zelf voortdurend met afkomst bezig zijn, verdenken ze anderen daar ook van.

En vaak blijkt dat diezelfde mensen net zo hard discrimineren: Creoolse Surinamers tegenover elkaar, Hindoestanen en Nederlanders, Marokkanen tegenover zwarte mensen, zionistische joden tegen alles wat niet joods is, en autochtone "oude buurtbewoners" tegenover hun eigen Marokkaanse buren.

Natuurlijk moet écht racisme te allen tijde bestreden worden.

Maar laten we alsjeblieft ophouden elkaar en masse gek te maken met nietbestaande demonen, de echte zijn al erg genoeg.


Rabiah.

GeenKritiek
25-12-04, 11:46
:)

Rabi'ah.
25-12-04, 11:57
Geplaatst door GeenKritiek
Zionistische joden? En gewone Joden dan? Die doen dat nooit? Dus Marrokanen hebben hekel aan zwarten mensen, en alleen zionistische joden hebben een hekel aan iedereen?


Ik heb niet-zionistische joden inderdaad nog nooit kunnen betrappen op een dergelijk slachtoffergedrag.

Ik zeg nergens dat alle Marokkanen een hekel hebben aan zwarte mensen, of zelfs dat alle Marokkanen die last ehbben van slachtoffergedrag zelf racistisch zijn.

Ik zeg ook niet dat alle creolen iets tegen Hindoestanen en Nederlanders hebben of dat alle creolen die last hebben van slachtoffergedrag dat hebben.

Vaak gaat zulk gedrag echter wel hand in hand met een vorm van hypocrisie: Zelf wel bij alles schreeuwen over racisme maar zelf net zo erg zijn. Of soms erger.

GeenKritiek
25-12-04, 12:11
Punt is, als ik joden tegenkom in Nederland zijn dat eigelijk nooit zionistische joden. Wat ik als zionistische joden beschouw zijn niet de joden die naar israel gaan of willen, maar degene die zich bewust willen vestigen op gaza of de westelijke jordaan oever vanwege religieuze redenen. Die lui zijn net zo bizar als de Arabieren die vinden dat Israel de zee in moet verdwijnen. Het punt is, die figuren (zionistische joden) kom ik nooit tegen, die zie ik alleen wel eens op tv, bijvoorbeeld als Sharon zich de woede van deze groep op de hals haalt door te verklaren dat ze Gaza uitmoeten. Wat ik wel extreem veel tegenkom zijn berbers en arabieren die om volstrekt vage redenen een hekel hebben aan joden. Zij proberen dit dan goed te praten door het te hebben over "zionisten" terwijl de joden waar ze het over hebben vaak helemaal geen zionisten zijn. Dat wil niet zeggen dat joden nooit rascistisch zijn, natuurlijk niet, rascisme komt in alle groepen voor. Maar door het zelf weer over "zionisten" te hebben vermoed ik dat je jezelf schuldig maakt aan etnisch ingegeven paranoia.

Rabi'ah.
25-12-04, 22:22
Geplaatst door GeenKritiek


Volkomen flauwekul wat je hier debiteert. Een zionist is iemand die een aanhanger is van de zionistische ideologie, waarop de staat Israël gebaseerd is.

Een ideologie die gebaseerd is op racisme, kolonialisme en landroof.

Iedereen die een voorstander is van de staat Israël in deze vorm, is dus in wezen een zionist.

Ik maak me niet schuldig aan etnische paranoia, want ik maak duidelijk het onderscheid tussen zionistische en niet-zionistische joden.

En voordat dit weer een Palestinatopic wordt: Ik had het over ene algemeen verschijnsel, het ging me niet uitsluitend om joden.


Dus graag ontopic blijven. :student:

Wortel
25-12-04, 23:15
Applaus voor je topic-opener, Rabi'ah :duim:

Tot in het uiterste doorgeredeneerd zou je deze houding zelfs misschien kunnen interpreteren als een vorm van verborgen arrogantie.

Rabi'ah.
25-12-04, 23:22
Geplaatst door Wortel
Applaus voor je topic-opener, Rabi'ah :duim:

Thnx. :wink:


Geplaatst door Wortel

Tot in het uiterste doorgeredeneerd zou je deze houding zelfs misschien kunnen interpreteren als een vorm van verborgen arrogantie.

Leg dat eens uit........

Wortel
25-12-04, 23:31
Vergelijk het met wat fantasie met iemand die overal standaard te laat komt. Wat je letterlijk hoort is dat ze "zo onhandig zijn" en "dat het even echt niet anders kon want er was even iets anders wat aandacht nodig had". Maar wat ze in werkelijkheid zeggen is dat zij het zich wel mogen permitteren dat ze anderen op zich laten wachten en dat die anderen daar ten allen tijde maar begrip voor op moeten brengen.
Maar nu moet jij eens te laat komen bij hen. Dan is het huis te klein en worden hemel en aarde bewogen.

Gaat het hier over beschikbaarheid voor anderen en de klok, in jouw voorbeeld gaat het over beschikbaarheid voor anderen en openheid naar andere etniciteit en cultuur.

SIG
26-12-04, 12:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Er bestaat en bepaalde vorm van paranoia waar ik een bloedhekel aan heb en wat ik graag met jullie zou willen delen.

Ik kwam het vroeger vooral tegen bij Surinamers, maar later kwam ik erachter dat joden, Marokkanen en zelfs autochtonen last van hebben.

Namelijk dat als iemand van een andere etnische afkomst of een ander geloof een bepaalde mening heeft over de persoon in kwestie, ruzie heeft met diegene of een andere vorm van confrontatie, er meteen de hele allochtonen-tegen-autochtonen kwestie of slavernij, of holocaust of islam bijgehaald wordt.

Laatst had mijn half-Engelse vriend in de tram een aanvaring met een stel Surinamers, waarbij zíj notabene fout waren.

Eerste reactie van hun toen hij hen erop aansprak: "Het is zeker omdat we negers zijn." :moe:

Hetzelfde spelletje spelen sommige (zionistische) joden ook, met hun eeuwige verwijzingen naar WO2 zodra er een serieuze discussie dreigt te ontstaan over het zionisme, Palestina en de geschiedenis van de staat Israël.

Helaas komt dit soort gedrag ook bij Marokkanen en zelfs autochtonen voor.

Ik zie een dergelijke slachtofferopstelling, bij het minste geringste "Kijk eens hoe zielig ik ben, ik word gediscrimineerd" als een verregaande vorm van etnisch ingegeven paranoia en vaak ook nog een zwaktebod in een discussie.

Bovendien is het vaak ook nog een vorm van projectie: Omdat die mensen zelf voortdurend met afkomst bezig zijn, verdenken ze anderen daar ook van.

En vaak blijkt dat diezelfde mensen net zo hard discrimineren: Creoolse Surinamers tegenover elkaar, Hindoestanen en Nederlanders, Marokkanen tegenover zwarte mensen, zionistische joden tegen alles wat niet joods is, en autochtone "oude buurtbewoners" tegenover hun eigen Marokkaanse buren.

Natuurlijk moet écht racisme te allen tijde bestreden worden.

Maar laten we alsjeblieft ophouden elkaar en masse gek te maken met nietbestaande demonen, de echte zijn al erg genoeg.


Rabiah.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Je ziet het zo vaak. Ik ben op andere fora wel eens in discussie gegaan met bijvoorbeeld Israeli's over de situatie daar. Vanwege het feit dat ik niet joods, niet Israeli, maar een Nederlander ben draaide dat in no time uit op de tweede wereldoorlog en werd ik er zo ongeveer van beticht hoogst persoonlijk joden op de trein geflikkerd te hebben...

Argumenten verzinnen voor een goede discussie blijkt een stuk moeilijker te zijn dan iemand pakken op zijn religie en afkomst om daardoor zijn mening ongeldig te maken.

Bofko
26-12-04, 12:44
Geplaatst door Rabi'ah.


Goede kersttopic.

Ik denk dat het centrale thema in dit topic het minderwaardigheids-complex is. En dan niet over individuen maar groepen.
Om een complexe wereld beter te begrijpen deelt iedereen de wereld in in groepen. Op zich niet erg als dat ´neutraal´ gebeurt. In praktijk onhaalbaar dus worden groepen met elkaar vergeleken en is een groep ´beter´dan de andere. Ieder uit zich anders maar velen die in de ´slechte´groep zitten gaan zich minderwaardig voelen aan degenen die in de ´goede´ groep zitten. En velen in de ´goede´ groep kijken neer op de ´slechte´groep. Indien het alleen over etnische groepen gaat zou je ze racistisch kunnen noemen.

Rabiah beperkt het tot ethniciteit. het gaat veel verder natuurlijk. Wat dacht je van minderwaardigheidscomplexen van vrouwen t.o.v. mannen, arbeiders t.o.v kapitalisten (in het verleden), gehandicapten t.o.v. gezonden., ´lelijke´ mensen t.o.v. ´knappe´ mensen.
Oplossing voor dit soort groep-minderwaardigheidscomplex is mijns inziens, emancipatie .

Rabi'ah.
27-12-04, 16:51
up

salerno
27-12-04, 16:56
Geplaatst door Rabi'ah.
Er bestaat en bepaalde vorm van paranoia waar ik een bloedhekel aan heb en wat ik graag met jullie zou willen delen.

Ik kwam het vroeger vooral tegen bij Surinamers, maar later kwam ik erachter dat joden, Marokkanen en zelfs autochtonen last van hebben.

Namelijk dat als iemand van een andere etnische afkomst of een ander geloof een bepaalde mening heeft over de persoon in kwestie, ruzie heeft met diegene of een andere vorm van confrontatie, er meteen de hele allochtonen-tegen-autochtonen kwestie of slavernij, of holocaust of islam bijgehaald wordt.

Laatst had mijn half-Engelse vriend in de tram een aanvaring met een stel Surinamers, waarbij zíj notabene fout waren.

Eerste reactie van hun toen hij hen erop aansprak: "Het is zeker omdat we negers zijn." :moe:

Hetzelfde spelletje spelen sommige (zionistische) joden ook, met hun eeuwige verwijzingen naar WO2 zodra er een serieuze discussie dreigt te ontstaan over het zionisme, Palestina en de geschiedenis van de staat Israël.

Helaas komt dit soort gedrag ook bij Marokkanen en zelfs autochtonen voor.

Ik zie een dergelijke slachtofferopstelling, bij het minste geringste "Kijk eens hoe zielig ik ben, ik word gediscrimineerd" als een verregaande vorm van etnisch ingegeven paranoia en vaak ook nog een zwaktebod in een discussie.

Bovendien is het vaak ook nog een vorm van projectie: Omdat die mensen zelf voortdurend met afkomst bezig zijn, verdenken ze anderen daar ook van.

En vaak blijkt dat diezelfde mensen net zo hard discrimineren: Creoolse Surinamers tegenover elkaar, Hindoestanen en Nederlanders, Marokkanen tegenover zwarte mensen, zionistische joden tegen alles wat niet joods is, en autochtone "oude buurtbewoners" tegenover hun eigen Marokkaanse buren.

Natuurlijk moet écht racisme te allen tijde bestreden worden.

Maar laten we alsjeblieft ophouden elkaar en masse gek te maken met nietbestaande demonen, de echte zijn al erg genoeg.


Rabiah.


:lol: :) Helemaal mee eens, ik zeg altijd maar zo, IEDEREEN discrimineert, dus laten we daar maar niet meer over zeuren, er zijn veel belangrijkere zaken bezig in ons land en in de wereld dan dit muggenziften van alle partijen!

Salerno

sjaen
27-12-04, 23:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Er bestaat en bepaalde vorm van paranoia waar ik een bloedhekel aan heb en wat ik graag met jullie zou willen delen.

Ik kwam het vroeger vooral tegen bij Surinamers, maar later kwam ik erachter dat joden, Marokkanen en zelfs autochtonen last van hebben.

Namelijk dat als iemand van een andere etnische afkomst of een ander geloof een bepaalde mening heeft over de persoon in kwestie, ruzie heeft met diegene of een andere vorm van confrontatie, er meteen de hele allochtonen-tegen-autochtonen kwestie of slavernij, of holocaust of islam bijgehaald wordt.

Laatst had mijn half-Engelse vriend in de tram een aanvaring met een stel Surinamers, waarbij zíj notabene fout waren.

Eerste reactie van hun toen hij hen erop aansprak: "Het is zeker omdat we negers zijn." :moe:

Hetzelfde spelletje spelen sommige (zionistische) joden ook, met hun eeuwige verwijzingen naar WO2 zodra er een serieuze discussie dreigt te ontstaan over het zionisme, Palestina en de geschiedenis van de staat Israël.

Helaas komt dit soort gedrag ook bij Marokkanen en zelfs autochtonen voor.

Ik zie een dergelijke slachtofferopstelling, bij het minste geringste "Kijk eens hoe zielig ik ben, ik word gediscrimineerd" als een verregaande vorm van etnisch ingegeven paranoia en vaak ook nog een zwaktebod in een discussie.

Bovendien is het vaak ook nog een vorm van projectie: Omdat die mensen zelf voortdurend met afkomst bezig zijn, verdenken ze anderen daar ook van.

En vaak blijkt dat diezelfde mensen net zo hard discrimineren: Creoolse Surinamers tegenover elkaar, Hindoestanen en Nederlanders, Marokkanen tegenover zwarte mensen, zionistische joden tegen alles wat niet joods is, en autochtone "oude buurtbewoners" tegenover hun eigen Marokkaanse buren.

Natuurlijk moet écht racisme te allen tijde bestreden worden.

Maar laten we alsjeblieft ophouden elkaar en masse gek te maken met nietbestaande demonen, de echte zijn al erg genoeg.


Rabiah.


Halleluja, she saw the light.

Sorry ik wilde niet sarcastisch doen, maar als je hier een tijdje hebt rondgelezen zul je verschrikkelijk je best moeten doen om een topic of thread te vinden waar dit niet het geval is.

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten!