PDA

Bekijk Volledige Versie : Vanmiddag gehoord in de bus.



Rabi'ah.
25-12-04, 22:16
Vanmiddag zat ik in de bus, stappen er 5 van die Marokkaanse mutsen in, 1 met hoofddoek, de rest zonder, allen behorend tot het ordinaire, luidruchtige, zwaar opgemaakte type.

Een gekrakeel en drukte van belang natuurlijk. :rolleyes:

Op een gegeven moment begint 1 van die grietjes over een jongen die ze leuk vindt, ene Anwar. "Mijn God, hij is mooi. Hij is zo licht."

Even later vertelde 1 van die meisjes -nota bene de donkerste van het hele stel- over een ruzie met een Ghanees die ze had en wat ze toen zei: "Kankerafrikaan, rot op naar je eigen land, kankerneger!"


:mad:


En al die stomme wijven lachen.



:moe:

Rashid
26-12-04, 00:57
De arrogantie ten top.. Hoe diep sommige mensen gezakt zijn.. Ja, kom het vrijwel dagelijks tegen. Echt om moedeloos van te worden..

ZbaqZbaq
26-12-04, 01:06
Dat krijg je van integratie, verminkt zelfbeeld, raszuiverheid en superioriteitsgedachtes als van Afrux.

Ron Haleber
26-12-04, 09:23
Geplaatst door ZbaqZbaq
Dat krijg je van integratie: verminkt zelfbeeld, raszuiverheid en superioriteitsgedachtes als van Afrux.

Lijkt me meer van toepassing op de 'reborn' Nederlanders Mohamed B. en Samir A.

Afrux is behoorlijk zichzelf gebleven. Of heb je hem heropgevoed in een AEL-trainingskamp? :student:

Goodnight
26-12-04, 10:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Vanmiddag zat ik in de bus, stappen er 5 van die Marokkaanse mutsen in, 1 met hoofddoek, de rest zonder, allen behorend tot het ordinaire, luidruchtige, zwaar opgemaakte type.

Een gekrakeel en drukte van belang natuurlijk. :rolleyes:

Op een gegeven moment begint 1 van die grietjes over een jongen die ze leuk vindt, ene Anwar. "Mijn God, hij is mooi. Hij is zo licht."

Even later vertelde 1 van die meisjes -nota bene de donkerste van het hele stel- over een ruzie met een Ghanees die ze had en wat ze toen zei: "Kankerafrikaan, rot op naar je eigen land, kankerneger!"


:mad:


En al die stomme wijven lachen.



:moe:

We hadden het geloof ik een tijdje terug over racisme onder Marokkanen? :rolleyes:

SIG
26-12-04, 12:03
Domme mensen zie je helaas overal.

Rabi'ah.
26-12-04, 12:05
Geplaatst door ZbaqZbaq
Dat krijg je van integratie, verminkt zelfbeeld, raszuiverheid en superioriteitsgedachtes als van Afrux.

Volgens mij heeft dit niets met integratie (of gebrek daaraan) te maken, maar eerder met een minderwaardigheidscomplex gecombineerd met ordinair racisme, want het was nota bene het donkere meisje die die opmerking maakte.

En bepaalde van die Amazigh nationalisten kunnen er inderdaad ook wat van. Zelf schreeuwen over discriminatie van de kant van Arabieren maar wel zo racistisch als de pest tegenover zwarte mensen, of tegenover alles wat niet Riffijns is.

Een vriendin van mij is Soussia en die heeft ook een paar jaar tussen die amazigh nationalisten gezeten en zelfs zij werd gediscrimineerd omdat zij geen echte Amazigh zou zijn.

Anderszijds heb je ook weer Imazighen die niet willen weten dat ze Amazigh zijn, zich Arabier noemen en zwaar neerkijken op alles wat niet Arabisch is.

Ik ben er overigens van overtuigd dat als je echt zo zeker bent van je eigen cultuur en identiteit, je het niet nodig hebt om mensen van een andere afkomst verrot te schelden.

Zulke mensen kunnen zich kennelijk alleen goed voelen bij de gratie van het naar beneden trappen van een ander.

Dat zie je bij autochtonen die hun identiteit bepalen door het afgeven op moslims en dat zie je dus ook bij sommige Marokkanen.

Triest. :moe:

plexus
26-12-04, 12:08
Geplaatst door Rabi'ah.
Vanmiddag zat ik in de bus, stappen er 5 van die Marokkaanse mutsen in, 1 met hoofddoek, de rest zonder, allen behorend tot het ordinaire, luidruchtige, zwaar opgemaakte type.

Een gekrakeel en drukte van belang natuurlijk. :rolleyes:

Op een gegeven moment begint 1 van die grietjes over een jongen die ze leuk vindt, ene Anwar. "Mijn God, hij is mooi. Hij is zo licht."

Even later vertelde 1 van die meisjes -nota bene de donkerste van het hele stel- over een ruzie met een Ghanees die ze had en wat ze toen zei: "Kankerafrikaan, rot op naar je eigen land, kankerneger!"


:mad:


En al die stomme wijven lachen.



:moe:

je had gewoon moeten ingrijpen... :student:

Rabi'ah.
26-12-04, 12:10
Geplaatst door plexus
je had gewoon moeten ingrijpen... :student:

Daar heb je helemaal gelijk in.


Helaas ben ik op dat soort momenten op de een of andere manier zo verbijsterd en gekwetst tegelijk dat ik dan niks kan doen en me later zit op te vreten.

plexus
26-12-04, 12:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Daar heb je helemaal gelijk in.


Helaas ben ik op dat soort momenten op de een of andere manier zo verbijsterd en gekwetst tegelijk dat ik dan niks kan doen en me later zit op te vreten.

ik heb makkelijk praten hoor, ik weet ook niet of ik zou ingrijpen als er 5 van die krijsende chicks omheen zouden zitten...ze laten niets van me heel joh... :hihi:

Rabi'ah.
26-12-04, 12:19
Geplaatst door plexus
ik heb makkelijk praten hoor, ik weet ook niet of ik zou ingrijpen als er 5 van die krijsende chicks omheen zouden zitten...ze laten niets van me heel joh... :hihi:


:haha:

O, daar ben ik niet zo bang voor hoor. :wink:



Want desalniettemin had ik zo toch de oren moeten wassen, dat had ik ook gedaan als ik autochtonen over Marokkanen te keer had horen gaan.


Helaas word ik steeds vaker geconfronteerd met dit soort incidenten en ik moet zeggen dat het me steeds hoger begint te zitten........zeker ook omdat ik er bijna mijn hand voor in het vuur durf te steken dat ze een autochtoon die zo over Marokkanen hadden gesproken, hadden gelyncht.

Meten met twee maten dus. :moe:

Samsei
26-12-04, 13:51
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij heeft dit niets met integratie (of gebrek daaraan) te maken, maar eerder met een minderwaardigheidscomplex gecombineerd met ordinair racisme, want het was nota bene het donkere meisje die die opmerking maakte.

En bepaalde van die Amazigh nationalisten kunnen er inderdaad ook wat van. Zelf schreeuwen over discriminatie van de kant van Arabieren maar wel zo racistisch als de pest tegenover zwarte mensen, of tegenover alles wat niet Riffijns is.

Een vriendin van mij is Soussia en die heeft ook een paar jaar tussen die amazigh nationalisten gezeten en zelfs zij werd gediscrimineerd omdat zij geen echte Amazigh zou zijn.

Anderszijds heb je ook weer Imazighen die niet willen weten dat ze Amazigh zijn, zich Arabier noemen en zwaar neerkijken op alles wat niet Arabisch is.

Ik ben er overigens van overtuigd dat als je echt zo zeker bent van je eigen cultuur en identiteit, je het niet nodig hebt om mensen van een andere afkomst verrot te schelden.

Zulke mensen kunnen zich kennelijk alleen goed voelen bij de gratie van het naar beneden trappen van een ander.

Dat zie je bij autochtonen die hun identiteit bepalen door het afgeven op moslims en dat zie je dus ook bij sommige Marokkanen.

Triest. :moe:

Je slaat de spijker op 'z'n dikke vette kop!

Ik kan daar eerlijk gezegd ook heel slecht tegen! Ik ben zelf een Nederlandse moslim met amazigh-roots en ik kan ook heel slecht tegen die amazigh-extremisten (overigens ook tegen die arabistische/blanke/atheistische/christelijke/joodse enz. extremisten).

Overigens bij de Imazighen heeft dit extremisme, bij met name die mislukte amazighartiesten, zijn grondslag in het feit dat wij Imazighen in het koloniale tijdperk van marokko met veel verdeeldheid te maken hadden. De (spaanse en franse) kolonisten hadden de Marokkanen expres opgedeeld in Arabieren en 'Berbers' door onder andere aparte rechtsinstituties voor deze groepen in te stellen. Let wel: dit is slechts een van de oorzaken. Ten overvloede meld ik nog dat dit extremisme van Amazighen niet alleen jegens niet-Amazighen is gericht maar jegens elkaars stammen en dus ook onderling erg veel voorkomt(mtalsa vs. iqerhiejen vs. itoezinen vs. itshiden vs. etc etc.).

Gelukkig zijn wij Imazighen niet allemaal zo en hebben sommige van ons wél een goede opvoeding gehad (vrij van fascistoide denkwijzen)...

:wijs:

Max Stirner
26-12-04, 16:03
Arabieren zijn (generaliserend gesproken) volgens mij geen haar beter in de bejegening van hun zwarte medemens dan (kaukasische) blanken.

Kijk wat er in Darfur gebeurt, dat is in feite ook (wannabee) blank dat zwart uitmoordt, (mede) gebaseerd op een raciaal superioriteitsgevoel.

Spoetnik
26-12-04, 16:12
Geplaatst door Max Stirner
Kijk wat er in Darfur gebeurt, dat is in feite ook (wannabee) blank dat zwart uitmoordt, (mede) gebaseerd op een raciaal superioriteitsgevoel.

Welnee, dat heeft te maken met wie de beste stukjes land krijgt, na 10 jaar geen regen, worden dat soort dingen veel belangrijker dan wie er zwarter is.

Al Sawt
26-12-04, 22:09
Geplaatst door Rabi'ah.


Even later vertelde 1 van die meisjes -nota bene de donkerste van het hele stel- over een ruzie met een Ghanees die ze had en wat ze toen zei: "Kankerafrikaan, rot op naar je eigen land, kankerneger!"
Toen ze het met die Ghanees had, was ie alles behalve een kanker Afrikaan.

Vreemde gedachtegang van die meisje.

Rabi`ah
Dergelijke praktijken komen vaak bij Marokkaanse jongeren voor. Het heeft te maken met onbewuste racisme en vooroordelen. Die bij veel slecht opgeleide mensen voorkomt.

Al Sawt
26-12-04, 22:20
Geplaatst door Max Stirner
Arabieren zijn (generaliserend gesproken) volgens mij geen haar beter in de bejegening van hun zwarte medemens dan (kaukasische) blanken.

Kijk wat er in Darfur gebeurt, dat is in feite ook (wannabee) blank dat zwart uitmoordt, (mede) gebaseerd op een raciaal superioriteitsgevoel. Racisme komt overal voor. Etnische zuiveringen in Darfoer worden door droogte en schaarste aan waterbronnen en graslanden veroorzaakt.

Wat betreft Arabisch racisme jegens donkere medemensen.

Een oud Arabisch verhaal gaat daar over. Het gaat over een man die wegens zijn zwarte huidskleur uit zijn stam verbannen wordt.

Antar ibn Shadad was een zwarte stamlid die door zijn stam verstoten werdt, omdat ie zijn blanke achter nicht wou huwen. Toen die zelfde stam na een strijd met een andere stam bijna werdt verslagen, was het Antar ibn Shadad die zijn stam van een ondergang gered had. Als dank mocht ie alsnog zijn nicht huwen.

Bovenstaande verhaal werdt vooral verteld om racisme binnen de Arabische kringen te bestrijden. Want niet de huidskleur maar iemands talenten kunnen een verschil maken.

ZbaqZbaq
26-12-04, 23:00
Geplaatst door Al Sawt
Racisme komt overal voor. Etnische zuiveringen in Darfoer worden door droogte en schaarste aan waterbronnen en graslanden veroorzaakt.

Wat betreft Arabisch racisme jegens donkere medemensen.

Een oud Arabisch verhaal gaat daar over. Het gaat over een man die wegens zijn zwarte huidskleur uit zijn stam verbannen wordt.

Antar ibn Shadad was een zwarte stamlid die door zijn stam verstoten werdt, omdat ie zijn blanke achter nicht wou huwen. Toen die zelfde stam na een strijd met een andere stam bijna werdt verslagen, was het Antar ibn Shadad die zijn stam van een ondergang gered had. Als dank mocht ie alsnog zijn nicht huwen.

Bovenstaande verhaal werdt vooral verteld om racisme binnen de Arabische kringen te bestrijden. Want niet de huidskleur maar iemands talenten kunnen een verschil maken.

ik speelde vroeger altijd Antar en Habla met mijn buurmeisje


goeie ouwe tijd :D

taouanza
26-12-04, 23:06
Geplaatst door ZbaqZbaq
ik speelde vroeger altijd Antar en Habla met mijn buurmeisje


goeie ouwe tijd :D


:moe:

ZbaqZbaq
26-12-04, 23:24
Geplaatst door taouanza
:moe:

come on.. we waren een jaar of 7...

het grappige was dat zij dus donkerder was dan ik.

taouanza
26-12-04, 23:25
Geplaatst door ZbaqZbaq
come on.. we waren een jaar of 7...

het grappige was dat zij dus donkerder was dan ik.


Wat speelden jullie dan?

Ron Haleber
27-12-04, 01:17
Geplaatst door taouanza
Wat speelden jullie dan?

Moderatortje - doktertje spelen mocht ZZ niet van zn moeder :o

Al Sawt
27-12-04, 01:46
Geplaatst door ZbaqZbaq
ik speelde vroeger altijd Antar en Habla met mijn buurmeisje


goeie ouwe tijd :D Zat je ook op een paard of verkoos je een fiets?

Rabi'ah.
27-12-04, 10:15
Geplaatst door ZbaqZbaq
come on.. we waren een jaar of 7...

het grappige was dat zij dus donkerder was dan ik.

Maar wie was Antar dan? :confused:

Ron Haleber
27-12-04, 12:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar wie was Antar dan? :confused:

Antar - ook wel Nabil genoemd was:

Antar was the son of a negro slave-woman and was brought up as a slave in the household of his Arab father. Such, however, was his strength and courage that he rose to be the chief hero of his tribe. He was also its chief poet, singing sometimes of its warfare, sometimes of his love for its princess, Ibla or Ablah.

Ablah at first ridiculed the advances of the young slave but afterward clung to him through all his career of glory and misfortune. The tales which later generations wove around Antar are like those which the English built upon King Arthur's life, or the Spaniards on the Cid. He has become the national hero of his race.

Rabi'ah.
27-12-04, 15:54
Geplaatst door Ron Haleber
Antar - ook wel Nabil genoemd was:

Antar was the son of a negro slave-woman and was brought up as a slave in the household of his Arab father. Such, however, was his strength and courage that he rose to be the chief hero of his tribe. He was also its chief poet, singing sometimes of its warfare, sometimes of his love for its princess, Ibla or Ablah.

Ablah at first ridiculed the advances of the young slave but afterward clung to him through all his career of glory and misfortune. The tales which later generations wove around Antar are like those which the English built upon King Arthur's life, or the Spaniards on the Cid. He has become the national hero of his race.

Ik bedoelde wat anders, maar lamaar. :wink:

Rabi'ah.
28-12-04, 18:42
Geplaatst door Marruecos
Imam sloot afgelopen vrijdag z'n preek af met een voorbeeld over racisme. Kennelijk was er een donkere moslim (Marokkaan dacht ik) op hem afgestapt en verteld dat hij een wat lichtere Marokkaanse wilde huwen. Ze wilde zelf wat al te graag, maar paps stak daar een stokje voor. Nul op het rekest voor onze donkere Marokkaantje.

De imam was ziedend. Hij liet echt niets van de vader in kwestie heel. De paps was trouwens ook ergens in het gebedshuis. Ik zat nog rond te kijken naar een zwetend Marokkaantje, maar dat waren er te veel. ;)

Die schreeuwlelijkerds moet je gewoon laten voor wat ze zijn, simpele zieltjes met jeuk.

| Een Riffie die best vaak tegen muren oploopt --> :duits: |


Goed van die imam. :duim:

Hninanl
28-12-04, 19:19
Geplaatst door Marruecos
Imam sloot afgelopen vrijdag z'n preek af met een voorbeeld over racisme. Kennelijk was er een donkere moslim (Marokkaan dacht ik) op hem afgestapt en verteld dat hij een wat lichtere Marokkaanse wilde huwen. Ze wilde zelf wat al te graag, maar paps stak daar een stokje voor. Nul op het rekest voor onze donkere Marokkaantje.

De imam was ziedend. Hij liet echt niets van de vader in kwestie heel. De paps was trouwens ook ergens in het gebedshuis. Ik zat nog rond te kijken naar een zwetend Marokkaantje, maar dat waren er te veel. ;)

Die schreeuwlelijkerds moet je gewoon laten voor wat ze zijn, simpele zieltjes met jeuk.

| Een Riffie die best vaak tegen muren oploopt --> :duits: |


Mooi he, Islam. het overstijgt ieder verschil in de mensheid.

Leuk voorbeeld marrueccos. Mijn man heeft die preek ook gehoord en vertelde mij grappend het gebeurde (hij is namelijk ook een donkere Marokkaan en ik een blanke).

Het is te zot voor woorden. Maar een veel mooier voorbeeld vind ik eigenlijk het verhaal van de voormalige slaaf Bilal die door de profeet SAW tot eerste moeaadzin werd benoemd.