PDA

Bekijk Volledige Versie : Boektip: Leo Africanus.



Rabi'ah.
26-12-04, 13:15
Ik heb laatst een heel erg mooi boek gelezen wat ik jullie niet wilde onthouden.

Het heet Leo Africanus en is een beschrijving in romanvorm van het leven van Leo Africanus, of El-Hassan ben Mohammed el-Wazzan, zoals hij oorspronkelijk heette.

Leo Africanus werd geboren in Granada ten tijde van de Reconquista en vluchtte met zijn familie naar Fez, waar hij opgroeide.

Later werd hij handelsreiziger, diplomaat en geograaf en reisde door Afrika en het Midden-Oosten, waar hij onder meer Tombouctou, Constantinopel en Caïro bezocht.

Ook reisde hij door heel Marokko.

Later wordt hij ontvoerd door piraten en als slaaf naar Rome gebracht, waar hij in de gunst komt van de paus, gedoopt wordt en de naam Leo Africanus krijgt.

Hij wordt beroemd door zijn boek Africae Descriptio, De Beschrijving van Afrika, waarin hij nauwgezet het Afrikaanse continent, voorzover hij dat kende, beschreef. Hierin verwerkte hij voornamelijk zijn eigen observaties, maar baseerde zich ook op eerdere Arabische geografen.

In zijn uit negen hoofdstukken bestaande boek beschrijft hij het klimaat, de rivieren, de bevolking en de dieren- en plantenwereld van Afrika.

Het boek gold ook in Europa nog lang als autoriteit m.b.t. tot Afrika, omdat de Europeanen pas in de negentiende eeuw de door Africanus beschreven gebieden werkelijk bezochten.

De roman is een fascinerend verhaal, die aan de hand van het leven van Leo Africanus de belangrijke historische gebeurtenissen in de Renaissance behandelt, zoals o.a. de Reconquista, de Plundering van Rome en de val van Caïro.

Ook geeft het boek een goede beschrijving van het leven en de cultuur in Andalusië, Fez, Caïro en Rome.

Tot slot wat mij betreft de mooiste passage uit het boek, die mij zeer aansprak.

"Opnieuw, mijn zoon, word ik gedragen door deze zee -getuige van al mijn dwalingen- die jou nu naar je eerste ballingschap voert. In Rome was je 'de zoon van de Afrikaan', in Afrika zul je 'de zoon van de Roumi' zijn.
Waar je ook bent, overal zullen er mensen zijn die je huid en je gebeden willen onderzoeken.
Waak ervoor dat je hun neigingen streelt, mijn zoon, waak ervoor dat je zwicht vooor de meerderheid! Moslim, jood of christen, ze moeten je nemen zoals je bent, of je verliezen.
ls de geest van de mensen je eng lijkt, besef dan dat Gods aarde weids is en Zijn handen en Zijn hart groot.
Aarzel nooit om weg te gaan, over alle zeeën, over alle grenzen, ver weg van alle vaderlanden, van elk geloof.
Wat mij betreft, ik heb het einde van mijn reis bereikt. Veertig jaren van avontuur hebben mijn tred en mijn adem verzwaard.
Ik heb geen andere wens meer dan nog lang en vredig te midden van de mijnen te leven.
En van allen die ik liefheb de eerste te zijn die heengaat.
Naar die laatste Plaats waar in het aangezicht van de Schepper niemand een vreemdeling is."

Mark
26-12-04, 13:18
Geplaatst door Rabi'ah.


Het boek gold ook in Europa nog lang als autoriteit m.b.t. tot Afrika, omdat de Europeanen pas in de negentiende eeuw de door Africanus beschreven gebieden werkelijk bezochten.
"[/I]

Ik heb altijd geleerd dat wij alle gebieden daar al in de 16de eeuw hadden geplunderd en verkracht?

Rabi'ah.
26-12-04, 13:32
Geplaatst door Mark
Ik heb altijd geleerd dat wij alle gebieden daar al in de 16de eeuw hadden geplunderd en verkracht?

Hadden "jullie" (reïncarnatiegevalletje :p ) ook, maar voornamelijk de kust. Het binnenland kwam pas veel later.