PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Op zwarte school heerst de onkunde'



freya
26-12-04, 20:53
'Op zwarte school heerst de onkunde'
Van onze verslaggever Jaap Stam

Oud-directeur Terra College: docent te laks

AMSTERDAM - Het gros van de docenten op zwarte scholen voor voortgezet onderwijs is niet geschikt voor zijn taak. Zij zijn niet in staat een fundamentele relatie aan te gaan met hun leerlingen. Het gevolg is dat leerlingen zich afzetten en zonder diploma de school verlaten.

Dat zegt Gerard van Miltenburg, tot voor kort algemeen directeur van het Terra College in Den Haag, de zwarte school waar begin dit jaar conrector Hans van Wieren werd doodgeschoten.

Onderzoek is er niet naar gedaan, daarom kan Van Miltenburg de ongeschiktheid van docenten niet staven met cijfers. 'Het is verborgen te lezen in inspectieverslagen. Ik heb er met de onderwijsinspectie over gesproken. Die is het met me eens.' De onderwijsinspectie onderkent de problemen, maar vindt ze te breed geformuleerd. 'Wij zien veel verschillen bij de scholen', aldus een woordvoerder.

Van Miltenburg verwijt het onderwijs dat het nooit adequaat heeft gereageerd op een compleet ander klantenbestand. 'Wij gaan niet met respect om met het allochtone kind dat een andere achtergrond heeft, een andere cultuur, een andere religie en ouders die geen Nederlands spreken. Een docent moet uitstralen dat een leerling welkom is.'

Van Miltenburg kent een allochtone docente die zich na de moord op Theo van Gogh niet meer durfde te vertonen in de lerarenkamer vanwege de racistische opmerkingen. 'Als leraren zo in elkaar zitten, hebben ze niet het onderwijshart dat nodig is om allochtone kinderen verder te helpen.'

Daags na de moord op Van Gogh heeft Van Miltenburg alle personeelsleden van het Terra College een brief geschreven dat ze er een taak van hogere orde bij hadden gekregen: de rust bewaren en werken aan de integratie. 'Die brief is in 340-voud de school in gegaan, ik heb één reactie gehad en dat was een racistische.'

Docenten moeten vaardigheden worden bijgebracht opdat ze zich kunnen inleven in andere culturen, vindt Van Miltenburg. 'Een leraar die niet accepteert dat leerlingen tijdens de ramadan anders functioneren, doet iets fout.'

De voormalige directeur van het Terra College vindt het onbegrijpelijk dat het vmbo allochtone leerlingen 'talige' examens afneemt. 'Ze spreken amper Nederlands, hun woordenschat krimpt als een gek. Thuis spreken ze hun eigen taal, in hun vrije tijd spreken ze Haags Turks doorspekt met Surinaams, of ze spreken een andere straattaal, en wij nemen ze in Hoog-Nederlands examens af.'

Volgens Van Miltenburg is het ongenoegen over het 'talig' karakter van de examens algemeen, maar spreekt niemand het hardop uit. 'De leerlingen zijn taalarm, maar communicatief vaardig. Onze examens vereisen voornamelijk het vermogen begrijpend te kunnen lezen.'

Als voorbeeld noemt Van Miltenburg wiskunde-examens. 'Wordt er in veertig regels een probleem geschetst en dan volgt de som. Die kinderen zijn twee uur aan het lezen en dan moeten ze het wiskundig probleem ook nog oplossen. Puur sadisme.'


Volkskrant http://www.volkskrant.nl/binnenland/1103783199545.html

barfly
26-12-04, 21:11
Ik denk dat we eens goed moeten gaan nadenken waarom mensen leraar worden en of ze daar eigenlijk wel geschikt voor zijn.

Ik weet uit mijn schooltijd dat leraren vreselijk werden gekort op hun salaris en dat de meest begaafde leraren wegtrokken, aan de andere kant bleef een goed salaris over waar dropouts uit het bedrijfsleven op af kwamen, die niet beschikten over leraren opleiding of ervaring. Al met al een recept voor onheil.

Mensen moeten les geven omdat ze dat een leuk vak vinden en omdat ze daar een soort roeping in zien en daarbij ook nog voldoen aan opleidingscriteria. En scholen zullen in samenwerking met ouders een kind in het oog moeten houden. Er mag niet iets bestaan als, "de school doet de opvoeding wel"

En inmiddels zijn kosten-efficiente leerfabrieken ontstaan.

Spoetnik
26-12-04, 21:38
Ik heb vanmiddag met een scheikunde leraar gesproken, en ik werd er niet optimistischer op wat betreft de kwaliteit van ons leraar arsenaal.

ZbaqZbaq
26-12-04, 21:50
heeft AEL allang gezegd...


.....Binnen een veilig klimaat staat een vertrouwensrelatie tussen leerlingen en leerkrachten centraal. Dit vertrouwen kan alleen tot standkomen als er voldoende aandacht is voor de etnisch-culturele identiteit van leerlingen, zowel in de klas als in de directe omgeving, de aankleding van de school en de buitenschoolse activiteiten. Het aanleren van de interculturele capaciteiten die dit vereist dienen docenten in hun opleiding te hebben eigen gemaakt. Discriminatie binnen het onderwijs dient hard aangepakt te worden.
...

bron ael.nl

Spoetnik
26-12-04, 21:52
Geplaatst door ZbaqZbaq
heeft AEL allang gezegd...



bron ael.nl

Je programma wordt gestolen! :)

ZbaqZbaq
26-12-04, 21:54
Geplaatst door Spoetnik
Je programma wordt gestolen! :)
niet van mij hoor...

maar buiten dat...

als het de mensen maar tengoede komt